Hengst voor lusitano gezocht! Update Urtiga is drachtig!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Hengst voor lusitano gezocht! Update Urtiga is drachtig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 16:52

Zoals bij sommigen onder jullie al bekend zijn wij op zoek naar een goedgekeurde lusitano hengst met spring kwaliteiten voor onze goedgekeurde lusitano merrie. Wij kwamen met behulp van Bento Castelhano terecht bij Garibaldi, toen wij in de kerstvakantie in Portugal aankwamen bleek hij drie maanden daarvoor overleden. Weer terug in Nederland kwamen wij met behulp van Gaby Vegelin bij Piton, een zoon van het legendarische paard Novilheiro (Grand Prix dressuur en internationaal springen). Alles leek geregeld maar vandaag kregen wij te horen dat het sperma (de hengst had al gesprongen) opeens toch niet goed genoeg was om naar nederland te mogen komen, Piton heeft een bloedziekte. Dat betekend dat wij nog steeds op zoek zijn, aangezien ik het zelf verschrikkelijk moeilijk vind om op het internet hengsten te vinden en het momenteel heel erg druk heb met mijn eindexamen vwo vraag ik nogmaals op hulp. Wie kent/weet een geschikte kandidaat voor onze merrie. Haar kwaliteiten liggen bij het springen, vandaar ook deze richting. Ze is 1.67m en deze hoogte willen wij ook graag houden.
Info merrie: http://hlusitanohorses.blogspot.com/p/urtiga-america-h.html
Stamboom merrie: https://lh4.googleusercontent.com/-3niTQDfhiF0/TX-WoU_Pr7I/AAAAAAAAGf8/W4V-2fGszrQ/s1600/Stamboom.png
Stamboek pagina: http://far.alterreal.pt/STUD/Desc.asp?Recno=95744
Foto:
Afbeelding *-:)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 23-05-11 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Update in titel geplaatst op verzoek van TS.

Glitter_
Berichten: 2072
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:53

Garibaldi is nog beperkt diepvries sperma van beschikbaar. Maar dat wist je vast al.
Laatst bijgewerkt door Glitter_ op 01-04-11 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 16:55

O_FUN_ schreef:
Gribaldi is nog beperkt diepvries sperma van beschikbaar. Maar dat wist je vast al.


In portugal is ons verteld dat zijn sperma afgelopen dekseizoen opgemaakt is..

Glitter_
Berichten: 2072
Geregistreerd: 28-07-08

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:56

Hij staat nog wel in de folder van dit jaar. De nieuwe. Ik zal zo thuis even kijken of ik dit nog kan vinden.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:57

O_FUN_ schreef:
Gribaldi is nog beperkt diepvries sperma van beschikbaar. Maar dat wist je vast al.

Gribaldi of Garibaldi *D

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 16:58

Het gaat om Garibaldi, Gribaldi is van een ander ras haha ;)

Glitter_
Berichten: 2072
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:59

Ik weet het al.
Dat was een nakomeling van.
Niet himself!

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 17:11

O_FUN_ schreef:
Ik weet het al.
Dat was een nakomeling van.
Niet himself!


En in welke catalogus staat die als ik vragen mag?

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:09

marktplaats stond laats een erg mooie zwarte lusitano met lange benen en een gave kop erop!,
moet je even zoeken. Ik heb wel een PRE met spring kwaliteit haha maar dat is weer een ander ras.

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:34

Zefiro is dan wel 1.59m. Maar zijn nakomelingen zijn groot.
El-Divo wordt dit jaar 2. en heeft nu al een stokmaat van 1.56m (uit Negativa die zelf ook maar 1.59 is).
Fadista wordt dit jaar 1, en heeft nu een stokmaat van 149 (uit Urraca die zelf 1.62 is).
Er zijn meer nakomelingen maar dan bij andere rassen.
De vader van Zefiro is ook groot, 168m.

Nicolien84

Berichten: 336
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: De Goorn

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:56


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:01

de fokkerij catalogus is weer uit, misschien staat daar een geschikte hengst bij voor jouw merrie?

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:18

Nouvel schreef:
de fokkerij catalogus is weer uit, misschien staat daar een geschikte hengst bij voor jouw merrie?


Ja die hebben we van voor tot achter helemaal doorgespit maar geen van allen voldoet aan al onze eisen. We zullen onze eisen moeten aanpassen. Er bestaat namelijk geen lusitano hengst die op redelijk hoog niveau springt, vrij hoge punten heeft (onze merrie is met 64,5 toegelaten dus vrij laag) en ook nog tussen de 1.64m en 1.70m is. En als die er wel is dan kan ik hem niet vinden ;) Ja Piton dus maar die is niet gezond...

Als er toch nog iemand is die een ingeving heeft laat het me dan alsjeblieft weten. Ook afstammelingen van Garibaldi en Novilheiro zijn welkom, ook als ze zich (nog)niet bewezen hebben in de springsport! (jaja de eisen zijn aangepast :P )

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:20

Odemira heeft een nakomeling van Novilheiro ter dekking staan.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:26

MIsschien is onze hengst iets voor je: Ultramar, homozygooth zwart, stokmaat 1.65m. Kampioen in 2008 toen hij is goedgekeurd met 71 punten. Hij wordt bij ons alleen dressuurmatig gereden, maar kan uitstekend springen, dat heeft hij al een aantal keer los laten zien. Wij zijn niet zulke spring helden, dus daarom beginnen we daar zelf niet aan ;) .
Zijn afstamming is hier te vinden: http://www.allbreedpedigree.com/ultramar2
Hij voert o.a. Alter Real bloed ( o.a. via Bau). Het is een zeer soepel, atletische hengst met een zeer vriendelijk karakter.
Op echt hoog niveau springende Lusitano hengsten zal je niet zo snel vinden omdat ze niet zo snel daarvoor gebruikt worden, zeker hier in Nederland niet. In Portugal wordt er wel meer mee gesprongen maar of dat op hoog niveau is betwijfel ik.

Veel mensen kopen een Lusitano toch voor de dressuur en aanverwante zaken. In de Working Equitation wordt wel vaak een sprong gevraagd, maar dat is er dan maar 1.
http://www.trailsend.nl/NL/paarden/ultramar/index.php

Meer info per pb/ mail.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:26

Nouvel schreef:
de fokkerij catalogus is weer uit, misschien staat daar een geschikte hengst bij voor jouw merrie?


Wanneer is die uitgekomen dan? Wij hebben nog steeds niks binnen :(

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:27

PinkPrincess schreef:
marktplaats stond laats een erg mooie zwarte lusitano met lange benen en een gave kop erop!,
moet je even zoeken. Ik heb wel een PRE met spring kwaliteit haha maar dat is weer een ander ras.


Dat was Ultramar ;) Zie reactie hierboven. We verwachten dit jaar 4 veulens van hem, zijn dochter van vorig jaar toont flink wat maat en massa. Dit veulen komt ook uit een grote merrie ( 1.67m) en zo te zien zal ze zelf ook die maat gaan bereiken. Ik heb een recentere foto van haar maar die krijg ik niet ge-upload, kan evt. via de mail.
Afbeelding

Ik weet nog wel een hengst voor je, die loopt nu bijna Grand Prix niveau, heeft een stokmaat van 1.74m en diverse medailles, staat in Portugal en dekt met diepvries sperma ( Bento zal hem zeker kennen want hij is van een goede vriend van hem ( Francisco Bessa de Carvalho). Het dekgeld bedraag 2500,-, ik weet niet of dat binnen het budget valt. Ik kan Francisco evt. voor je vragen of hij nog hengsten weet in Portugal die aan jouw eisen voldoen, maar in alle gevallen mag je dan gauw rekenen op dekgelden in genoemde orde van grote. Dan gaat het nl. om "Recomended" hengsten, vanaf 71 punten met meerdere medailles/ prestaties op hun naam en die zijn niet goedkoop.

Soberano:
http://www.lusitanosbessadecarvalho.com ... sp?PAIS=EN

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:10

ElCid schreef:
Wanneer is die uitgekomen dan? Wij hebben nog steeds niks binnen :(


afgelopen zaterdag volgens mij, samen met de revista

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 15:14

Nouvel schreef:
ElCid schreef:
Wanneer is die uitgekomen dan? Wij hebben nog steeds niks binnen :(


afgelopen zaterdag volgens mij, samen met de revista

Ja heb hem inderdaad zaterdag binnen gekregen!

Update:
We hebben een aantal hengsten op een lijst staan nu.
Hanoï-75% (Frankrijk) staat op 1 en Jasmim-72%(België) op 2 :) Beide hebben meegedaan aan springwedstrijden ik weet alleen nog niet hoe hoog enz..

Dan hebben we verder nog Governo, Zefiro, Saloio en Ultramar.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:40

Dan is de post deze kant op zeker extra traag! De revista hebben we wel gekregen maar geen fokkerij catalogus. Ik zal de dames van de LVN eens een berichtje sturen waar die van ons blijft.
Je mag Ultramar altijd een keer komen bekijken, dan kunnen we hem ook ,los, voor je laten springen.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:32

Wij waren vorige week op de hengstenshow van Joop van Uytert, daar liepen ook een paar hele mooie spring hengsten. Ik was erg gecharmeerd van Diarado http://www.hengstenstation.com/uytert/i ... gsten.html , die springt echt als een veertje.
Maar ook Cartano http://www.hengstenstation.com/uytert/i ... gsten.html is een superdier en qua dekgeld ook zeer aantrekkelijk. Als je echt een springpaard wil fokken denk ik dat je beter af bent met een kruising met een bewezen springlijn, dan met een Lusitano. Die kunnen echt wel springen, maar Novilheiro was toch wel een uitzondering op de regel, met een super spring ruiter op zijn rug. Als je het echte springwerk op hoog niveau nastreeft is dat, i.mo. een betere keus.
Ook bij Eurocommerce staan een aantal hele goede springhengsten: http://www.staleurocommerce.nl/nl/home.html , die hebben 10 april hun hengstenshow! Dan kan je de boys daar aan het werk zien, maar dan moet je wel vroeg zijn want het is er altijd beredruk!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:10

Ik kan me alleen maar aansluiten bij ElCid :j _/-\o_

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:26

Ik wil heel graag een dekking verkopen en ik denk dat de combinatie van de merrie van TS met Ultramar zeker een mooie en kwaliteitsvolle Lusitano op zou leveren, met maat en veel capaciteiten, en dat je daar ook zeker tot een bepaald niveau mee zal kunnen springen.
Daarom denk ik dat TS een keus moet maken: wil ze een in geval 1, kwaliteitsvolle, Lusitano fokken waar ze ook mee kan springen of wil ze, in geval 2, een springpaard fokken waar ze tot op hoog niveau mee kan doen.

In het 1e geval zijn er in het rijtje van in Nederland aanwezige hengsten, die hierboven genoemd worden, 2 die ze niet moet kiezen omdat daarbij de kans bestaat dat de goede punten van de merrie in het niet vallen ( het is een vrij laag gepunte merrie, die dus niet helemaal in het type staat wat er momenteel graag gezien wordt). Om dat type te verbeteren zou je dus een hengst moeten gebruiken die meer in het type staat ( dus daar hoger op gepunt is). Dan verbeter je zeer waarschijnlijk het ras i.p.v. dat je vermeerderd. In het geval van vermeerderen heeft het i.m.o. dan ook weinig zin om een volle Lusitano te willen fokken, overigens niks ten nadele van de genoemde hengsten, maar er moet wel een goede match zijn. Als je binnen het ras kruist moet je het ras duidelijk willen en kunnen verbeteren; vermeerderd wordt er al genoeg :o !
Ook het fokken met een nakomeling van Novilheiro geeft geen 100% kans op een springpaard, het is nl. niet zo dat alle kinderen van die hengst super springers waren of daarvoor gebruikt zijn. Dat het een hele goede hengst was, die goede nakomelingen heeft gegeven staat buiten kijf. ( Mijn man heeft Novilheiro, kort voor zijn dood op 31 jarige leeftijd, nog gezien bij de toenmalige eigenaar. Hij scharrelde daar rond op het erf en had een plekje in de schuur in het stro waar hij sliep; daar is hij op een ochtend dood gevonden, in zijn slaap overleden :(:)

In het 2e geval moet je het idee om een Lusitano te fokken loslaten en gewoon gaan voor een springpaard, dan zal je dus voor een bewezen springhengst moeten gaan. Bento is heel goed in het geven van fok advies en het zal niet voor niets zijn dat hij het, in 1e instantie, over een warmbloed heeft gehad. Nu kent hij natuurlijk niet alle Nederlandse springehengsten, maar je zou hem eens een paar van deze hengsten voor kunnen leggen of natuurlijk gewoon zelf gaan kijken. Als je zelf de verbeter punten van je merrie kent en met een kritisch oog naar de hengsten gaat kijken kom je zelf ook een heel eind. Voordeel is dat je dan niet meer binnen een bepaald type hoeft te blijven omdat je een goed raspaard wil fokken maar je wil een springpaard fokken en daarvoor liggen de eisen heel anders en is het type niet belangrijk; als het maar wil en kan springen.

Ik rijd zelf western en heb dat jaren lang gedaan met half en volbloed Arabieren, dat ging best leuk en die kunnen tot een aardig niveau meekomen. Ik heb nu een Paint hengst, helemaal gefokt op prestatie met veel cowsense en enorm atletisch. Het is dan ook een verschil van dag en nacht; dit paard doet de western manoeuvres met enorm veel gemak en heeft er lol in, omdat die aanleg erin gefokt is. Dat rijdt makkelijker, geeft meer voldoening en meer kans op goede punten tijdens een wedstrijd. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een spring gefokt paard of een Lusitano waar je ook prima mee kan springen.
Als je echt je zinnen op een bepaalde discipline hebt gezet moet je een paard zoeken wat daar ook voor gefokt is, anders is de kans op teleurstelling bij jou en je paard groot, omdat je er net niet daar mee kan komen wat je graag zou willen.

Succes met de keuze en je bent nog steeds welkom om Ultramar te komen bekijken! Het is wel belangrijk dat je in het oog houdt wat je straks in de wei wil hebben lopen; een Lusitano of een toekomstig springpaard.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:39

Ik denk dat je dat heel goed verwoord hebt inderdaad.

De keuze die je voor jezelf moet maken wat je precies wilt fokken.
Als je een goeie Lusitano wilt fokken moet je inderdaad op zoek naar een mooie rastypische hengst, en wil je puur een sport/springpaard fokken dan maakt het papier niet zo heel veel uit, als 'ie maar goed de sport in kan straks...

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:22

De keuze voor een lusitano staat voorop dus het wordt zeker geen ander ras. We hebben nu contact met manja strick van linschoten van de hengt Hanoi(75%) uit Frankrijk hij is een zoon van nilo uit firme en heeft super papieren en een 8 voor het hoofd waar onze merrie een 5 had! Hij heeft prix St. Georges gelopen en ook springwedstrijden. Ik hou jullie op de hoogte. Ultramar wilden we oorspronkelijk kiezen als hengst maar bento heeft ons juist geadviseerd om te kiezen voor een paard met springkwaliteiten omdat onze merrie uit een lijn komt met veel sprinpaarden. Maar de punten zijn voor ons dus wel heel belangrijk waardoor er dus inderdaad veel zijn afgevallen! Ik hou jullie op de hoogte :) ik vindultramar een fantastisch paard en er is grote kans dat ze in de toekomst nog een een veulen van hem krijgt! Nu houden we ons nog even aan ons doel want bento zo benadrukte.
Groetjes,
Eva