Hengst voor lusitano gezocht! Update Urtiga is drachtig!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:25

Oh en nog even een toevoeging: super bedankt voor al je advies! We hebben de zelfde ideeën een kwalitatief goede lusitano fokken is het belagrijke :)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:56

Eefiepeefie schreef:
Oh en nog even een toevoeging: super bedankt voor al je advies! We hebben de zelfde ideeën een kwalitatief goede lusitano fokken is het belagrijke :)


Geen dank :o . Ik denk dat een combinatie met Ultramar zeker een heel mooi paard gaat geven, dus een mogelijk toekomstig veulen zou heel leuk zijn. Vooral ook omdat wij graag merries met maat bij Ultramar hebben. Hij heeft overigens ook een verbeterende werking op hoofden :D . De moeder van Fabula ( het veulen op de foto) heeft ook een vrij grof hoofd ( 5 punten) maar het veulen heeft een heel elegant snuitje ;) . Ultramar had een 7 voor zijn hoofd.
Als je wil kan ik je foto's sturen van de dit jaar te verwachten veulens, dat kan dan een aardig idee geven over wat hij vererft. Dan moet je even je mail adres per pb sturen.

Succes met de hengstenkeuze, het dekken en het veulen!

Welke Garibaldi had je in 1e instantie op het oog? Er staan er 2 in het studbook, 1 ( stokmaat 157m / 74 punten) met vader Rico I en 1 ( 1.66m/ 72 punten) met vader Riscado. gewoon nieuwsgierigheid!

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:15

Mijn mail is evahuijts92@hotmail.com (ga er van uit dat er geen misbruik van wordt gemaakt door anderen ;)) zou het heel leuk vinden om zijn veulens te zien! De Garibaldi die wij bedoelde was die van 1.66m/72 punten, met als vader Riscado! Hanoi had je denk ik al gevonden want daar is er maar 1tje van haha. Dankjewel!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:54

Als je eind deze maand nog geen foto's hebt moet je me even een bericht sturen, dan ben ik het waarschijnlijk vergeten................
Er zijn 2 merries begin deze maand uitgerekend, dus het kan nooit lang meer duren.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:01

Ja is goed :) Super leuk!

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:30

Eefiepeefie schreef:
De keuze voor een lusitano staat voorop dus het wordt zeker geen ander ras. We hebben nu contact met manja strick van linschoten van de hengt Hanoi(75%) uit Frankrijk hij is een zoon van nilo uit firme en heeft super papieren en een 8 voor het hoofd waar onze merrie een 5 had! Hij heeft prix St. Georges gelopen en ook springwedstrijden. Ik hou jullie op de hoogte. Ultramar wilden we oorspronkelijk kiezen als hengst maar bento heeft ons juist geadviseerd om te kiezen voor een paard met springkwaliteiten omdat onze merrie uit een lijn komt met veel sprinpaarden. Maar de punten zijn voor ons dus wel heel belangrijk waardoor er dus inderdaad veel zijn afgevallen! Ik hou jullie op de hoogte :) ik vindultramar een fantastisch paard en er is grote kans dat ze in de toekomst nog een een veulen van hem krijgt! Nu houden we ons nog even aan ons doel want bento zo benadrukte.
Groetjes,
Eva


Hey Eva,
Weet je welke hengst ook super is voor jou merrie: Nenufar van Hetty Wonink. Diepvriessperma van hem is hier in Nederland, en het dekgeld is maar 750 Euro. Nenufar geeft nakomelingen met geweldige gangen. Nenufar had als 3 jarige een gouden medaille (goedgekeurd met 74,5 punten) in Lissabon. Voor meer informatie kun jij kijken op:
http://www.quintadonenufar.com/horse/he ... nufar.html
Amante is een zoon van hem, een eventueel filmpje heb ik wel van hem.

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:19

Citaat:
Moderatoropmerking:
Quote verwijderd.



Het klopt dat Nenufar ziek is geweest, maar is gelukkig weer kerngezond. Amante is inderdaad nog niet goedgekeurd, omdat hij nog maar 5 jaar oud is. Amante staat te koop, en hier in Nederland is de handel erg slecht, daarom is ie weer terug naar Portugal waar hij klaar wordt gestoomd voor het "grote-werk".
Het diepvriessperma van Nenufar is zeer goed bevonden, en dat is pas 1 maand geleden, dus na zijn ziek zijn. Dit is gedaan in het sperma-win-station die EU gecertificeerd is in Portugal. Sperma is nu in Utrecht, en is zeer goed bevonden. Ook de GP hengst Rubi stond er op het moment dat Nenufar er was, en er werd Hetty vertelt dat Nenufar beter zaad had dan de andere Lusitano hengsten die op dat moment stonden voor sperma afname. Zelf hoop ik op een goede nakomeling van deze hengst.
Enne, springbloed, nee dat klopt, maar heeft wel een super achterbeen gebruik.
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HSUBQYXU.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-04-11 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 10:41

Inderdaad een erg mooie hengst maar voor ons wel iets aan de kleine kant.. We zijn nu druk bezig om alles met Hanoi voor elkaar te krijgen, Manja is erg enthousiast en is alles aan het regelen in Frankrijk. We willen Urtiga volgend jaar in ieder geval niet laten dekken dus misschien het jaar daarop weer. We hadden met Piton de plannen ook onze cruzado merrie te laten insemineren(we hadden 4x sperma besteld voor het geval dat) maar dat ging dus niet door. Zij krijgt volgend jaar dus geen veulen. Heel leuk om allerlei hengsten voorbij te zien komen, wat een geweldig ras is het toch ook!

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:14

Eefiepeefie schreef:
Inderdaad een erg mooie hengst maar voor ons wel iets aan de kleine kant.. We zijn nu druk bezig om alles met Hanoi voor elkaar te krijgen, Manja is erg enthousiast en is alles aan het regelen in Frankrijk. We willen Urtiga volgend jaar in ieder geval niet laten dekken dus misschien het jaar daarop weer. We hadden met Piton de plannen ook onze cruzado merrie te laten insemineren(we hadden 4x sperma besteld voor het geval dat) maar dat ging dus niet door. Zij krijgt volgend jaar dus geen veulen. Heel leuk om allerlei hengsten voorbij te zien komen, wat een geweldig ras is het toch ook!


Super, dat je een goede keus hebt kunnen maken. Hij is mij ook opgevallen in de catalogus !!
We zullen jullie vast wel zien op de Lusitano keuring op 9 oktober.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 23:17

Waarschijnlijk wel ja! Misschien is het leuk om een kleine springdemonstratie te geven samen? Met Zefiro en Urtiga als springende Lusitano's? Lijkt me leuk om over na te denken :)

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:55

Eefiepeefie schreef:
Waarschijnlijk wel ja! Misschien is het leuk om een kleine springdemonstratie te geven samen? Met Zefiro en Urtiga als springende Lusitano's? Lijkt me leuk om over na te denken :)


Kijken wie het snelst is !!!!!!!!!!!!
Ze kunnen beide ontzettend hard.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 09:11

Hahahaha! Goed plan, tegen die tijd zijn wij hopelijk L startgerechtigd(ga ik niet starten aangezien ze dan hopelijk drachtig is) en dan heeft ze wat meer parcours ervaring als nu :) Lijkt me echt een leuk plan, ik weet niet precies wie de organisatie doet maar we kunnen het zeker voorstellen!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:04

Zoals jullie misschien opvalt zijn enkele berichten en een quote daarvan uit het topic verwijderd.
Dit is op verzoek van degene die ze geplaatst heeft, vanwege privacy zaken.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:27

TS ik denk dat het lastig is om een lusitano te vinden die presteert in de springsport, maar allicht zijn er wel genoeg te vinden met het talent om te springen. Wellicht is het toch de moeite waard om weer naar Portugal af te reizen en daar eens te vragen of ze wat hengsten kunnen laten vrij-springen? Als ze daar en dan indruk op jou maken en een goede combinatie vormen met jouw merrie dan heb je uiteindelijk de dekking die je wilt. Misschien nog een contact opnemen met Bentho voor wat adresjes? Succes in elk geval.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:02

Leuk om dit te volgen, ik kan me herinneren dat jullie advies vroegen op de fokkerijlezing van Bento, ook onthouden omdat we (mijn man eigenlijk) springpaarden fokt, kwpn dan. Van de genoemde Diarado hadden wij twee jaar geleden een veulentje trouwens ;) . Maar dat terzijde, wat jammer dat de eerste twee keuzes niet (meer) mogelijk bleken. Ik begrijp volkomen dat je binnen het ras wilt blijven en zou dat zelf ook zeker doen.

Ik ga mee in advies van Jessix, hier in NL zijn we niet zo springerig met lusitano's, maar in Portugal toch wel meer dacht ik.

Nog even over Nenufar, hij fokt in ieder geval veel maat, Amante is groot, en mijn Zamora is nu al 1.68m. Ik wil binnenkort ook wat gaan springen met haar, niet dat mijn hart daar ligt maar ik denk dat ze het kan en vind het gewoon goed voor de afwisseling voor haar.

Het lijkt me trouwens een vreselijk fijn sportpaard jullie merrie, weet je zeker dat je wilt fokken? Ik kan mezelf er nog niet toe zetten, vind het rijden veel te leuk ;)

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 12:27


Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 12:30

@Karina We vinden het toch wel heel erg leuk om een veulentje met haar te fokken. Ze is nu 10 en we willen ook niet te laat beginnen met fokken, als ze volgend jaar een veulentje krijgt dan het jaar erop in ieder geval niet. Ze is inderdaad een heerlijk sportpaard, ik wil haar over anderhalve maand voor het eerst een B-parcours laten springen. De 25ste doen we oefen 80/100 en de 30ste onderling 80/100 op de Soesterkampioenschappen. Daarna heb ik eindexamen en ben ik een weekje weg en dan gaat ze voor het eerst mee!

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 10:27

* Update *
Urtiga gaat morgen naar de kliniek in Utrecht en wordt dan hengstig gespoten, 5 dagen later wordt ze geinsemineerd met het sperma van Hanoi. Alles is goedgekeurd en we zijn helemaal blij het gaat nu toch allemaal gebeuren! Voor meer informatie zie onze website :)
Groetjes,
Eva

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:14

Duim voor je !!
Ook Ohioga staat nu bij de kliniek om geinsemineerd (diepvriessperma) te worden door Nenufar.
Hoop voor je, dat alles goed gaat verlopen, en dat ze meteen drachtig wordt.
Hou je ons op de hoogte !!

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Met spoed hengst voor lusitano merrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:44

Leuk dat je een geschikte hengst gevonden hebt! Nu maar duimen dat het lukt. Succes!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:09

Spannend! Inderdaad is haar leeftijd wel een overweging, mijn Z is nog wat jonger dus ik kan nog even denken ;-)
Ik ga wel met haar naar de keuring dit jaar, en in gedachten houdt een evt. hengstenkeus me zeker bezig hoor. Maar nog even niet, voorlopig nog even rijden. Onze kwpn-merrie blijft na veulentje wat nu nog moet komen waarschijnlijk ook een jaartje leeg, misschien het jaar er op allebei? Twee veulens altijd leuker dan 1 natuurlijk.

Ingrid jij ook toi-toi met Ohioga! Dat wordt een kraambezoekje bij ons halfzusje volgend jaar :-)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:01

leuk, succes!

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:01

We gaan vandaag voor de 4e keer naar Utrecht. Ze is vorige week vrijdag hengstig gespoten en woensdag geweest voor controle. Het follikel was toen 2,5 cm en we hopen dat die vandaag rond de 3,5cm is. Afhankelijk van hoe snel het sperma er moet zijn rijden mijn ouders of vandaag of morgen naar Compiègne, het sperma kan niet in het weekend (vrij/za/zo) verstuurd worden en natuurlijk is ze precies in het weekend hengstig ;) Beetje balen maargoed. Ze blijft dus vannacht slapen in Utrecht. Heel spannend allemaal, het lukt vast niet gelijk in 1 keer maar dat zou wel heel leuk zijn *\o/*

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:08

Eefiepeefie schreef:
We gaan vandaag voor de 4e keer naar Utrecht. Ze is vorige week vrijdag hengstig gespoten en woensdag geweest voor controle. Het follikel was toen 2,5 cm en we hopen dat die vandaag rond de 3,5cm is. Afhankelijk van hoe snel het sperma er moet zijn rijden mijn ouders of vandaag of morgen naar Compiègne, het sperma kan niet in het weekend (vrij/za/zo) verstuurd worden en natuurlijk is ze precies in het weekend hengstig ;) Beetje balen maargoed. Ze blijft dus vannacht slapen in Utrecht. Heel spannend allemaal, het lukt vast niet gelijk in 1 keer maar dat zou wel heel leuk zijn *\o/*


Je zou eens contact op kunnen nemen met Hippo Xpress, die tranpsorteren sperma door heel Europa, ook op zon en feestdagen! Wij maken altijd gebruik van hun diensten en dat is nog altijd goed bevallen, ze rijden ook voor de "grote" stallen. Ze leveren in ieder geval in Frankrijk, maar ik weet niet zeker of ze ook sperma uit Frankrijk naar Nederland vervoeren.

http://www.hippoxpress.be/
Lastig dat je in weekenden geen sperma kan krijgen, om de 1 of andere reden worden merries altijd in het weekend of op feestdagen goed hengstig en zijn de eitjes groot genoeg. Wij moesten bijv, op ze paasdag met 1 van de hengsten naar het station. Als het eid nu 3,5 is zal ik voor je duimen dat het pas maandag gaat springen +:)+ .........

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 12:10

Gelukkig hoeven we toch niet zelfs naar Frankrijk! De kinderen van de eigenaresse van de hengst zijn op bezoek geweest en gaan vandaag weer terug. Hanoi heeft om 11 uur gesprongen en als het goed is zijn ze nu onderweg we krijgen straks een belletje hoe laat ze op de afgesproken plek zijn, super spannend allemaal! In Utrecht aangekomen wordt Urtiga weer gescant (ze heeft daar vanacht geslapen;)) en dan wordt er gekeken of ze vandaag of morgen geinsemineerd moet worden.

Papa Hanoi (Nilo x Tango)
Afbeelding
Afbeelding
http://94.100.123.182/1297850001-129790 ... _Gmz1.jpeg

Mama (Ditongo x Marques)
http://94.100.120.138/1136500001-113655 ... _nTDy.jpeg
http://94.100.121.133/1136500001-113655 ... _v8Ag.jpeg
http://94.100.118.187/944500001-9445500 ... _U7ii.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 23-05-11 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.