Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fokken met paard met scheve heupen

 
Profiel   

Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje.
Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een 6 jarige merrie.
Nu hebben wij sinds kort ontdekt dat ze scheve heupen heeft. De osteopaat is
al langs geweest en heeft dit al grotendeels behandeld. Het is al veel verbetert maar
ze heeft wel gezegd dat mijn merrie haar heupen van nature uit scheef staan. Dit door
een trauma ofwel is ze gewoon zo geboren.

Nu was ik van plan om ooit met mijn merrie te fokken en ik vroeg mij af of er nog mensen waren die merries hebben met scheve heupen en ook van plan waren om te verder te kweken met hun paard. Waren hier problemen bij? Ik veronderstel dat hier extra risico's bij zijn? Dit zijn plannen op lange termijn, maar ik wou toch al eens informeren. :)

Hier een foto, op film zie je het wel beter...
[ img ]
[ img ]
[ img ]


Alvast bedankt.
Elise
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-16 12:12 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik heel terughoudend zijn met het fokken met een dier met een gebrek. En vooral omdat je niet weet of het gebrek aangeboren is of niet.
Is het gebrek ontstaan door een trauma, dan zie ik minder bezwaren (mits het niet extra belastend is voor de merrie). Is het gebrek aangeboren, dan zou ik er niet mee fokken. Scheve heupen zorgt voor scheve belasting en daarmee waarschijnlijk ook eerder slijtage (=pijn) aan andere spieren en gewrichten. Wil je dat doorgeven aan een veulen?

Kortom: eerst uitzoeken waardoor het gebrek is ontstaan. En vanuit daar verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-16 12:16 



 
Profiel   

assie schreef
Persoonlijk zou ik heel terughoudend zijn met het fokken met een dier met een gebrek. En vooral omdat je niet weet of het gebrek aangeboren is of niet.
Is het gebrek ontstaan door een trauma, dan zie ik minder bezwaren (mits het niet extra belastend is voor de merrie). Is het gebrek aangeboren, dan zou ik er niet mee fokken. Scheve heupen zorgt voor scheve belasting en daarmee waarschijnlijk ook eerder slijtage (=pijn) aan andere spieren en gewrichten. Wil je dat doorgeven aan een veulen?

Kortom: eerst uitzoeken waardoor het gebrek is ontstaan. En vanuit daar verder kijken.



Oke bedankt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-16 12:17 



 
Profiel   

Ik ga met Assie mee. Hoe jammer het ook is, fokken met gebreken doe je eigenlijk niemand een lol mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-16 12:18 



 
Profiel   

Als t aangeboren is, zou ik er ook niey mee fokken.. Maar als je t echt graag wil, is t dan geen optie om t op de kliniek te laten onderzoeken? Misschien kunnen zij zien of t van een trauma is, of aangeboren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-16 12:20 



 
Profiel   

Geen enkel paard is recht.... net zoals geen enkel mens recht en gelijk is aan beide zijden.
Je paard kan ik op de foto's niet beoordelen. De laatste foto is in stap en zegt dus niks, de standfoto geeft een vertekend beeld omdat het dier zeer waarschijnlijk op ongelijk grond staat (zie de ondergrond op de laatste foto). Ik vind dat al die - peuten en -paten altijd maar wat roepen. Ga lekker aan de slag met je paard en jij bent degene die bepaald of ze goed genoeg om een veulentje mee te fokken. En van wat ik er zo van kan zien, zie ik niks zorgwekkends!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-16 13:23 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Geen enkel paard is recht.... net zoals geen enkel mens recht en gelijk is aan beide zijden.
Je paard kan ik op de foto's niet beoordelen. De laatste foto is in stap en zegt dus niks, de standfoto geeft een vertekend beeld omdat het dier zeer waarschijnlijk op ongelijk grond staat (zie de ondergrond op de laatste foto). Ik vind dat al die - peuten en -paten altijd maar wat roepen. Ga lekker aan de slag met je paard en jij bent degene die bepaald of ze goed genoeg om een veulentje mee te fokken. En van wat ik er zo van kan zien, zie ik niks zorgwekkends!


Zonder de héle beroepsgroep van "-peuten en -paten" af te willen kraken; het valt mij inderdaad op dat zo'n -peut/-paat àltijd wel iets raars weet te ontdekken wat dan heel toevallig door hen persoonlijk op te lossen is... Ook als het diergeneeskundig niet aan te tonen is. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-16 13:49 



 
Profiel   

Afgezien van of het aangeboren/erfelijk is, zal ik me ook zeker afvragen hoeveel invloed dit heeft op haar bekken. Daar moet het veulen immers doorheen tijdens te geboorte. Dus als de heupen afwijken, wijkt de bekken qua stand, of zelfs vorm, dan ook af?
Als ik jou was zou ik gewoon de dierenarts er naar laten kijken en overleggen met hem/haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-16 18:42 



 
Profiel   

Hoe heb je ontdekt dat ze scheve heupen heeft? Merkte je dat aan haar vóórdat of nadat de osteo is geweest?
Mooi paard trouwens.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-16 18:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen