Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voeding en supplementen voor drachtige merries?

 
Profiel   

Mijn merrie Pleun verwacht haar eerste veulen, het veulen is al verkocht en gelukkig kan ik altijd bij de toekomstige eigenaren van het veulen terecht voor advies en als ik vragen heb, zij fokken zelf al jaren en zijn dus voor mij als leek een bron van informatie.

Ik vind het wel altijd wel fijn om meerdere meningen te horen en zelf onderzoek te doen, dus vandaar dit topic.

Wat voeren jullie je drachtige merries?
Wanneer begin je daarmee?
Gebruik je supplementen om eventuele tekorten op te vangen (bijvoorbeeld tekort aan selenium en vitamine E in het ruwvoer)?
In hoeverre weeg je de conditie van je paard mee in de keuze voor het voer?

Ik lees dat in het geval van een wat vetter paard eerder een balancer wordt geadviseerd dan merriebrok, klopt dat?

Nou ja, dat dus een beetje… brand vooral los!


Laatst bijgewerkt door Daphara op 21-01-23 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 22:31 



 
Profiel   

Mijn merrie is trouwens mooi op conditie, vandaag 215 dagen drachtig, dus we hebben nog even om ons voor te bereiden. Ze heeft wel de neiging (gehad) om te dik te worden, maar dat is goed onder controle.
Ze krijgt onbeperkt voordroog in fijnmazige hooinetten en 2x daags 1/3 schep gras brok. Na de arbeid krijgt ze een halve schep hoog eiwit gehalte zelf gemixte “muesli”.

De muesli is een mix van:
1/4 deel Luzerne
1/4 deel Dhooge Red fibre mix
1/4 deel Vitalbix Daily Complete Timothy
1/8 deel Vitalbix nutrimash
1/8 deel Sojaschoot

Afgelopen dinsdag:
[ img ]

De tijd komt er nu wel aan dat ze over zal moeten op een merrie brok, ook staan shires (die vaak sober gehouden worden en vaak dus niet op merriebrok worden gezet) er om bekend om aan de nageboorte te blijven staan. Het advies is dus wel om haar op merriebrok te gaan zetten, maar waar kies je dan voor?

Ik kwam ook nog dit artikel tegen, wat heel veel nuttige informatie gaf over welke stoffen specifiek een drachtige merrie wanneer nodig heeft.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... elangrijk/

Heel interessant, maar weer heel veel vraagtekens wat nou het meest verstandig is om te gaan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 22:47 



 
Profiel   

Ik heb die van mij op de Breed and Grow van Vitalbix gezet, super mooi en vooral gezond veulentje uitgekomen. Merrie at het ook heel graag. Je kan natuurlijk altijd bij vitalbix een gratis voedingsadvies aanvragen!


Edit: Daarnaast gaf ik ook extra vitamine E & magnesium!
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Hootje op 21-01-23 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 23:07 



 
Profiel   

Ik geef gewoon merriebrok subli

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 23:18 



 
Profiel   

caro29 schreef
Ik geef gewoon merriebrok subli




Vanaf wanneer? Hoeveel en hoe bevalt het? Waarom voor die brok gekozen?

Hootje schreef
Ik heb die van mij op de Breed and Grow van Vitalbix gezet, super mooi en vooral gezond veulentje uitgekomen. Merrie at het ook heel graag. Je kan natuurlijk altijd bij vitalbix een gratis voedingsadvies aanvragen!


Edit: Daarnaast gaf ik ook extra vitamine E & magnesium!
[ [url=m/Nef8yz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vitalbix ben ik zelf ook tevreden over, maar de stal waar Pleun gaat bevallen geeft de merriebrok van Pavo, dus ik denk dat het handiger is dat ik haar daar straks aan zet.

Ik heb nu dit supplement besteld (Dochorse heeft 25% korting nu) ik lees er hele goede dingen over.

https://www.dochorse.nl/trm-calphormin.html

TRM Calphormin bevat veel van de stoffen die een drachtige merrie hard nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 15:24 



 
Profiel   

Ik geef altijd merriebrok van Havens. Zo'n 3 maanden van te voren. Opbouwend. Piek ligt als t veulen er net is, meerdere porties per dag en dat bouw ik af op oog wat merrie en veulen nodig zijn. Daarnaast zo snel mogelijk veulenbrokjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 15:28 



 
Profiel   

Wij geven inderdaad ook gewoon merriebrok van Havens, maar we hebben wel hele andere type paarden (warmbloeden). 1 merrie stond sowieso al op merriebrok omdat ze altijd vrij schraal is. Een andere merrie hebben we later op merriebrok overgezet, maar ik durf zo even niet meer te zeggen wanneer dat was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 15:48 



 
Profiel   

Ik snap dat een merriebrok extra energie en eiwitten heeft die een drachtige/lacterende merrie hard nodig heeft, zo te zien is die behoefte nogal flink.

[ img ]
Grafiek 1: Verandering in energie- (EWpa) en eiwitbehoefte (VREp) ten opzichte van rust (onderhoud) voor merrie tijdens dracht en melkproductie (lactatie; lac)

Maar letten jullie dat ook op de behoefte aan bijvoorbeeld koper, vitamine A & E, fosfor en calcium?

[ img ]
Grafiek 2: Verandering in mineralen (calcium (Ca), fosfor (P), magnesium (Mg) en natrium (Na) behoefte ten op zichte van rust (onderhoud) voor merrie tijdens dracht en melkproductie (lac – lactatie)


[ img ]
Grafiek 3: Verandering in de behoefte aan spoorelementen (koper (Cu), ijzer (Fe), zink (Zn), en selenium (Se) en vitaminen A, D en E ten opzichte van rust (onderhoud) voor merrie tijdens dracht en lactatie.

Bron van de afbeeldingen: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... elangrijk/

Bevat elke merrie brok dat genoeg om tekorten/ behoefte op te vangen of is het nodig supplementen te geven?

Zoals een bevriend fokker zegt, als er tekorten zijn zal de merrie zelf inleveren om voldoende aan het veulen te geven, maar op een gegeven moment is de voorraad op. Voorkomen is beter dan genezen, ook als je naar de gezondheid op langere termijn van de merrie wil sturen.

Ik kan anders dan de link hierboven nog maar weinig (wetenschappelijke) informatie vinden over behoeften van drachtige en zogende merries. Vandaar ook mijn interesse hoe anderen hierna kijken en of voeding van een drachtige merrie iets is waar men zich heel bewust mee bezig houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 16:09 



 
Profiel   

Je voert met oog. Niet met grafieken.
Precies zoals de bevriende fokker zegt. Leuk om bepaalde info te weten, als je het niet om kan zetten heb je er niks aan. Dus begin bij je eigen voer en je paard.

Ik voer rijk voordroog en daarop pas ik m'n krachtvoer aan. Dat hebben we niet veel nodig hier. Merries leveren niks in met veulen aan de voet dus de conclusie is, dat ik goed voer. Met t oog en daarachter ligt kennis natuurlijk maar vooral oog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 16:17 



 
Profiel   

Momenteel al vanaf oktober een schep naast de 2 scheppen basisbrok plus luzerne. In de winter gaat zij erg sjouwen in de wei en lastig op gewicht te houden. Mei uitgerekend d

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 16:34 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Je voert met oog. Niet met grafieken.
Precies zoals de bevriende fokker zegt. Leuk om bepaalde info te weten, als je het niet om kan zetten heb je er niks aan. Dus begin bij je eigen voer en je paard.

Ik voer rijk voordroog en daarop pas ik m'n krachtvoer aan. Dat hebben we niet veel nodig hier. Merries leveren niks in met veulen aan de voet dus de conclusie is, dat ik goed voer. Met t oog en daarachter ligt kennis natuurlijk maar vooral oog.


Ik heb mijn merrie op pension staan, dus de mogelijkheid tot een analyse van het ruwvoer is er niet, of in ieder geval niet nuttig. De stalbaas heeft redelijk wat verschillende stukken land in de regio dat hij maait voor hooi/voordroog, dat zorgt voor regelmatige wisseling in het ruwvoer en dus ook wisselingen in de voedingswaarde. Ze krijgen wel onbeperkt ruwvoer en de kwaliteit/structuur van het ruwvoer is doorgaans ruim voldoende.

Mijn paarden laat ik in begin van elk jaar (meestal eind februari) even een bloedje trekken om te kijken of er tekorten zijn en tot nog toe gaat het op deze stal goed, het eerste jaar had mijn ruin een kleine aanvulling nodig die hij dan toch teveel gemist had in het ruwvoer, maar dat was met een slobber goed op te lossen en vorig jaar is hij de winter super doorgekomen zonder tekorten en mijn merrie was zelfs net wat te dik geworden.

Ik vind goede gebalanceerde voeding gewoon belangrijk, vandaar ook dit topic. Ik heb die kennis nog niet hoe om te gaan met de voeding van drachtige merries, anders dat het belangrijk is om in de laatste 3 maanden merriebrok te geven.
Maar het hoe en waarom en waar let je specifiek op, dat weet ik niet en ik leer graag.

Ik vertrouw mijn “oog” nog niet voldoende om in te kunnen schatten wat ze nodig heeft. Wat mij nog verbaasde was dat ze zelf ook nog weer een groeispurt de hoogte in heeft (ze is 5,5 jaar), dat had ik eigenlijk niet verwacht tijdens een dracht. Ze is in de laatste 2-3 maand een ruime 2 cm op de schoft gegroeid (we zitten nu ruim op 181 cm) en haar bips is nog hoger, ze is nu lichtelijk overbouwd, dus ik verwacht dat ze nog verder zal groeien.

Met een eigen lijf dat opeens weer in de hoogte aan het groeien is en een dracht van ruim 200 dagen, ben ik informatie aan het zoeken gegaan wat een drachtig paard nodig heeft en ik vind gewoon weinig goed uitgelegd advies (anders dan de eerder geplaatste link).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 18:40 



 
Profiel   

Ik heb dit jaar helaas geen merrie drachtig maar mijn (inmiddels verkochte) Welsh A had qua omvang voor de energie absoluut geen merriebrok nodig. Ik ben toen de Pavo PodoCare vitaminebrokjes gaan voeren, zodat ze wel de vitaminen en mineralen binnen kreeg maar niet de energie. Standaard merriebrok voeren zou ik niet bij elke merrie durven, zeker niet bij de al dikkere merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 18:51 



 
Profiel   

Mooi topic! Ik heb ook voor het eerst een drachtige merrie staan, dus ik volg graag mee.

Ze is vandaag 264 drachtig en krijgt nu een kilo Vitalbix Breed & Grow per dag en onbeperkt hooi. Daar doet ze het nu goed op, ze groeit goed en heeft energie genoeg om nog flinke sprintjes te trekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 10:44 



 
Profiel   

Daphara schreef
Vitalbix ben ik zelf ook tevreden over, maar de stal waar Pleun gaat bevallen geeft de merriebrok van Pavo, dus ik denk dat het handiger is dat ik haar daar straks aan zet.

Ik heb nu dit supplement besteld (Dochorse heeft 25% korting nu) ik lees er hele goede dingen over.

https://www.dochorse.nl/trm-calphormin.html

TRM Calphormin bevat veel van de stoffen die een drachtige merrie hard nodig heeft.


Je voert toch een merriebrok om de extra behoefte aan voedingsstoffen op te vangen? Waarom zou je dan nog een extra supplement moeten voeren? Tenzij je merrie signalen toont dat er iets niet helemaal lekker gaat zou dat m.i. dan niet nodig moeten zijn toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 10:50 



 
Profiel   

In principe moet de merriebrok die je voert de lading dekken. Echter een groot gedeelte van de merries kun je niet zoveel merriebok de laatste maanden voeren als de fabrikant adviseert. Sommige merries zijn al op gewicht, andere kunnen er niet tegen etc.
Kijk dus wat er in de merriebrok zit en wat een drachtige merrie nodig heeft. Laat je ruwvoer analyseren. Alleen met "op het oog voeren" kan een merrie in uitstekende voedingstoestand zijn echter het veulen kan dan toch (ook ongeboren) bepaalde mineralen tekort opbouwen. Meten is weten!
Ik heb recent verschillende merriebrokken naast elkaar gezet en ook balancers voor merries. Vitalbiks kwam goed uit mijn analyse. Met weinig voer veel eiwitten, vitamines en mineralen. En ik heb geen aandelen en verkoop geen voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 11:15 



 
Profiel   

OYYO schreef
In principe moet de merriebrok die je voert de lading dekken. Echter een groot gedeelte van de merries kun je niet zoveel merriebok de laatste maanden voeren als de fabrikant adviseert. Sommige merries zijn al op gewicht, andere kunnen er niet tegen etc.
Kijk dus wat er in de merriebrok zit en wat een drachtige merrie nodig heeft. Laat je ruwvoer analyseren. Alleen met "op het oog voeren" kan een merrie in uitstekende voedingstoestand zijn echter het veulen kan dan toch (ook ongeboren) bepaalde mineralen tekort opbouwen. Meten is weten!


Precies dat! De hoeveelheden die een fabrikant voorschrijft (helemaal extra extra veel voor formaat Shire) is soms niet meer realistisch om te moeten voeren.
Plus dat veel merriebrok toch dik makend is en ik weet dat mijn merrie daar wat gevoelig voor is.

Dus om de vraag van Greeneyez te beantwoorden, ik begin nu met een supplement om mijn merrie nog niet meer brok te hoeven geven, maar wel de zekerheid te hebben dat ze de voedingsstoffen krijgt die ze nodig heeft voor de ontwikkeling van het veulen en om haar te ondersteunen bij haar eigen groeispurt.
De hoeveelheid voer waar ze nu op staat, doet ze het “op ‘t oog” namelijk prima op, maar ik weet niet hoe het zit met bepaalde mineralen en vitamines. En ons ruwvoer wisselt net te veel om een analyse nuttig te laten zijn, want een maand later hebben we alweer voordroog van een andere weide.


OYYO schreef
Ik heb recent verschillende merriebrokken naast elkaar gezet en ook balancers voor merries. Vitalbiks kwam goed uit mijn analyse. Met weinig voer veel eiwitten, vitamines en mineralen. En ik heb geen aandelen en verkoop geen voer.


Heb je daar een overzicht van?
Wat waren de nadelen van andere brok bijvoorbeeld tov de breed & grow? Was dat alleen de hoeveelheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 14:56 



 
Profiel   

Ik heb veel wijsheid gehaald uit de site van voervergelijk. Ook wat betreft vitamines en mineralen.
/www.voervergelijk.nl/informatie/92/behoefte-vitaminen-en-mineralen

Overigens is het hele stukje van voeren en fokkerij interessant

Ik heb vorige dracht (omdat mijn merrie rond genoeg was) een balancer gevoerd. De pavo podo care. 200 gr. per dag.
Deze dracht kan ze gezien de bodyscore een merriebrok gebruik. Omdat de voerprijzen gestegen zijn ben ik ze naast elkaar gaan leggen.
Verhoudingsgewijs wil ik graag zoveel mogelijk vitamines en mineralen en eiwitten voor zo weinig mogelijk geld. Mijn conclusie is dat ik met vitalbiks goed zit.

Ik heb de verschillende merken naast elkaar gezet voor eigen gebruik en ga dit niet delen op internet. Iedereen met een beetje GBV kan dat. :)

Wat betreft ruwvoer denk ik dat je ervan uit kan gaan dat het meeste ruwvoer van zomer '22 laag is in de eiwitten, dat is mijn eigen analyse van 2 testen en dat stond al eerder op verschillende sites. Mineralen waren bij mij gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 17:54 



 
Profiel   

Hier voer ik op het oog, iig de laatste 3 maanden merrie brok.
Supplementen en kruiden welke ze anders ook krijgen(niet preventief Maar bij bewezen tekorten) met uitzondering van foenegriek gezien dat voor vroeggeboorte kan zorgen.

Een balancer is niet mijn ding, daarnaast worden paarden niet vet van krachtvoer maar van ruwvoer. K zou dan eerder overgaan op hooi of gras indammen.
Waarom krijgt jouw merrie grasbrok?
Daarnaast ben ik persoonlijk geen fan van Pavo, zeker niet bij suikergevoelige paarden. Ik voer Havens of evt voermeesters. In de hoeveelheid die jij voert na arbeid merk je niets. Wil je eiwitten toevoegen dan zijn 2 a 3 bouwmarkt emmers lucerne per dag een mooie toevoeging. Hier krijgen ze na het trainen een bak slobber maar dit is voor de lekker, ze krijgen alles wat ze nodig hebben vanuit goed onbeperkt ruwvoer en het juiste krachtvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:01 



 
Profiel   

Ze krijgt 2x daags een bodempje/kwartje gras brok, omdat het de brok is die bij ons op stal gevoerd wordt en ik niet wil dat zij overgeslagen moet worden bij het voeren. Op deze hoeveelheid deed ze het gewoon tot nog toe goed.
We zitten nog ruim 4 maand voor de bevalling, dus was eerder nog niet direct bezig om haar over te zetten op een andere brok.

Maar goed, het is een merrie van 830 kg, gewogen met 2 maand dracht, dus veulen gewicht niet meegenomen (moet dat eigenlijk als je berekend hoeveel merriebrok je moet geven?). Als ik dan een merk als Subli merriebrok pak, dan zou ze zo 6-8 kg brok per dag van moeten krijgen, dat wordt me echt te gek hoor.

Merrie is nu niet te dik, dat ze vorige winter wel wat dik was geworden kwam door de overgang naar ‘s nachts op stal en onbeperkt hooi (vanuit een groot natuurgebied waar ze eerder liep). Sinds het hooi op stal in netten gegeven wordt, eet ze al veel minder (snel), ze is ook meer opgepakt in de arbeid, dus ze verbrand nu ook meer en er is al ruim een half jaar geen sprake meer van enig overgewicht. Maar goed, ik weet dat de aanleg er is, dus een beetje opletten mag wel.

De muesli die ze naar de arbeid krijgt is eigenlijk voor mijn ruin, die weer eerder te mager wordt en het in grotere hoeveelheden krijgt, ze staan naast elkaar en zo ben ik het haar ook gaan geven. Het zet in die lage hoeveelheid geen zoden aan de dijk bij haar en dat is in haar geval dus precies de bedoeling geweest.

Zoals ik al ze, het voordroog/hooi is van ruim voldoende kwaliteit, er is bij ons op stal niet echt de mogelijkheid om eigen hooi op te slaan en ook niet nodig imo. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat ik het laat analyseren en precies weet wat er in zit, maar voor nog 4 maand voorraad (voor een Shire) zou behoorlijk ruimte in nemen, dan zou ik een extra stal moeten huren alleen voor het hooi.

Vandaar nu eerst de keuze voor een aanvullend supplement en dat ik me alvast verdiep in welke merrie brok ik straks bij ga geven. Dat kan ook een balancer zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 23:55 



 
Profiel   

Zou je nu sowieso niet een gewone vitamine brok moeten bijvoeren? Als ik het goed begrijp krijgt ze alleen ruwvoer en minimaal krachtvoer 'voor het idee'.
Ik zou dan, zeker met een veulen, wel bang zijn voor tekorten. Hooi (en meeste Nederlandse gras) vaak niet voldoende aan vitaminen en mineralen ed. En je huidige beetjes krachtvoer doen dat ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 00:27 



 
Profiel   

Bowo schreef
Zou je nu sowieso niet een gewone vitamine brok moeten bijvoeren? Als ik het goed begrijp krijgt ze alleen ruwvoer en minimaal krachtvoer 'voor het idee'.
Ik zou dan, zeker met een veulen, wel bang zijn voor tekorten. Hooi (en meeste Nederlandse gras) vaak niet voldoende aan vitaminen en mineralen ed. En je huidige beetjes krachtvoer doen dat ook niet.


Vandaar dus ook dit topic. Het is me vooraf ingestampt dat je Shires zo sober mogelijk moet voeren, maar dat werkte al niet bij mijn ruin die makkelijk te mager wordt en “aan de dikke kant” niet in zijn woordenboek staat, wat ik er ook in stop (let op, met weldoordacht beleid) en nu dus voor de merrie ook op zoek naar wat voor haar goed zou kunnen/moeten zijn.

Zoals ik eerder al zei, ik laat sowieso jaarlijks in februari een bloedje trekken om te controleren op mogelijke tekorten, tot nog toe is het voerbeleid met de merrie ruim voldoende geweest. Nu heb ik rekening te houden met de dracht, de laatste 3 maand komen in zicht en wordt het tijd om ook een bijpassende brok/balancer/supplement te gaan kiezen voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 00:39 



 
Profiel   

Bij mijn Friese merrie heb ik afgelopen jaar een veulentje gehad. Zij kreeg Cavalor ProBreed Mix als brok/muesli, ik ben ongeveer 2 maanden voor de uitgerekende datum dat gaan beginnen voeren, eerst gemengd met haar standaard voer (Cavalor Pianissimo) en daarna alleen puur. Wel kreeg ze op de piek (veulen 3 maand oud ongeveer) ruim 3 voerscheppen per dag (verdeeld over 3 voerbeurten dus ook). Dat was 6x zoveel als wat ze normaal kreeg.
Daarnaast heb ik vitamine ESL (https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-25~kg) van de paardendrogist bij gegeven, ben ik zo’n 3 weken voor de uitgerekende datum mee begonnen. Mijn merrie kwam heel mooi en vlot van de nageboorte af en dat is bij Friezen ook nog wel eens een probleem. Ik had daarom van de dierenarts ook al 3 spuitjes Oxitocine liggen, maar die heb ik niet nodig gehad, want binnen een half uur lag alles er al volledig naast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 07:24 



 
Profiel   

Heldere uitleg, dank.
Het verhaal "op de zak" sla ik bij ieder voer over :D
Hier kreeg mijn quarter afgelopen jaar opbouwend naar de laatste maand dracht max 2 kg merriebrok per dag, in de eerste 2 weken na bevalling 3 kg pd omdat haar melk lastig op gang kwam en ik te weinig gras tot mijn beschikking had. Ik ben voor overvoeren bij een drachtige merrie nooit zo bang, als het veulen groter wordt trekt hij/ zij mama wel weer leeg. Voor mij ook een reden om bijvoorbeeld veel eerder met veulenbrok te beginnen, dat merk je echt aan je merrie als deze snel inlevert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 10:11 



 
Profiel   

Ik voer mijn lusitano merrie het volgende bij tijdens dracht en met veulen aan de voet. Ik bouw het tijdens de dracht op:

2x schep lucerne
1/4 basismuesli
2x schep merriebrok (subli)
1x schep basisbrok

Ik moet zeggen dat het elke dracht anders kan zijn. Haar vorige dracht gaf ik 1 schep merriebrok en geen basisbrok (verder zelfde lijstje als hierboven). Daarmee was ze in uitstekende conditie. Dit jaar had ze met datzelfde dieet selenium te kort nadat zij en het veulen een klein virusje hadden opgepikt. Ik heb toen het voer wat opgehoogd en nu is ze weer op goede conditie.

Vaak wordt in mijn situatie ook geadviseerd om dan het veulen al af te spenen zodat de moeder weer wat op krachten kan komen. Maar persoonlijk vond ik 5 maanden nog wat te vroeg en heb ik het met voer opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 10:21 



 
Profiel   

Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma.
Koudbloed merrie en drachtig, uitgerekend voor begin mei.

Nu zit ze bijna op de 8mnd maar eigenlijk wil ik nu nog niet de merriebrok bijvoeren. Puur omdat ik het teveel vind. Ze krijgt nu een vitamine/ mineralen brok met luzerne ( ochtend bakje luzerne, als wij er zijn vitamine korrel met luzerne, als ze op stal komen bakje luzerne).
Maar als ze het net zo doet als bij haar eerdere 2 veulens, dan heeft ze later wel echt de merriebrok nodig. Is het type merrie dat alles zo doorgeeft aan haar veulen.
Maar zo al beginnen met merriebrok vrees ik dat ze te dik word
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen