Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer kan je weer rijden na de bevalling?

 
Profiel   

Ik heb een verzorgpony sinds 2008 en ze is vandaag bevallen van een gezond merrie veulen.
Zelf is ze 20 en hebben we er niet voor gekozen dat ze drachtig zou worden.
In 2010 is er al een veulen geboren bij de Tinker die er ook staat,
de hengst in het land ernaast was ontsnapt en zo kwam op 26 juni 2010 Micky terwereld als een TinkerxRockeyMountain.
Nu is dus mijn verzorpony bevallen en het veulen is een TinkerxRockeyMountainxNewForest.

Ik rijd haar 3x in de week en longeer haar ook nog eens intensief 1x in de week.
Aangezien ze 20 is en ze nu mooi gespierd is en eindelijk een goede conditie heeft wil ik zo snel mogelijk gaan rijden,
welleswaar niet met wijken en al die dingen maar zonder zadel stap en draf met het veulen ernaast.

Ik zal even 1/a2 weken terug gaan;
Maandag - Longeren
Dinsdag - Intensief gereden.
Vrijdag - Intensief gereden.
Zaterdag - Veel galop langs de weg voor een film voor school.
(Dus dit word die van vorige/deze week;)
Maandag - Longeren.
Dinsdag - Haar uiers waren hard. Maar niet zoals bij een drachtig paard dus heb ik alleen met Neckrobe gereden.

En dan is ze vandaag bevallen, jullie zullen denken waarom ik zolang heb doorgereden?
We wisten het niet. Ze was dik maar de meeste paarden worden koppig wanneer ze vlak bij de bevalling zijn.
Maar zij totaal niet. net zoals altijd.
Vandaag ben ik met haar en het veulen vanuit het land naar de bak gelopen aan het halster en heb ze even lekker gepoetst.
Meerook niet. Oke nog iets van 500 foto's gemaakt...

Maar de een zegt wacht een maand en de ander zegt begin na een week.
En in het begin zal het niet meer zijn dan stappen en overhaastte dingen zal ik nooit met haar doen.
Iemand enig idee?
Ik zelf denk en mijn ouders en de eigenaar ook dat het na een week met rustig opbouwen en gewoon goed op haar reactie's letten wel kan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-12 22:20 



 
Profiel   

ik ben begonnen toen het veulen 4 weken was,toen ging ze eerst 3 x in 1 week voor de wagen en pas vorige week zaterdag voor het eerst weer onder zadel (ze stond al sinds eind oktober stil).
veulen is nu dus 6 weken oud dacht ik dus heb wel de tijd genomen.

je moet wel onthouden dat een bevalling ook veel werk is voor je merrie en ze zal echt de tijd nodig hebben om te herstellen.
de bekken zijn nog veel te instabiel vlak na de bevalling.
daarbij moet je je merrie ook de tijd gunnen om aan het veulen te wennen en een band te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-12 22:35 



 
Profiel   

ja dat is zo, maar aangezien ze vrij langzaam conditie opbouwt etc. kan ik dan niet in het begin longeren enz? dan heeft ze geen belasting op de rug en voor de wagen is een stuk zwaarder dan een meisje van net 50 kilo op je rug ;p

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-12 22:37 



 
Profiel   

Ik klim (bij getraind paard) dag/2dagen erna er weer op.
Maar er zijn mensen die dit totaal uit den boze vinden ;).
Zorg iig dat je de merrie er dagelijks even af haalt dat ze dt kennen (loop er rondje mee oid)
Is veel latiger als je daar pas later mee begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-12 22:43 



 
Profiel   

niet perse lastiger hoor,mijn veulen is nu 6 weken oud en gisteren hebben we haar voor het eerst in de weide achtergelaten bij de shet en andere drachtige merrie en zijn we even met de moeder naar de clubles gegaan om te rijden.
dat ging geweldig goed,ze riepen niet eens om elkaar.

maar longeren kan wel als je het maar rustig opbouwd.
eerste keer longeren maar 15 minuten doen bijvoorbeeld,zo train je de merrie maar leert het veulen ook om van de moeder weg te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-12 22:46 



 
Profiel   

ja indd, ja maar ik bedoel kar trekken is zwaarder dan gwn iemand erop zetten voor het bewegen. Alleen hebebn wij neit echt stallen. Dat wel maar ze staan er nooit in. Dus je kan je paard niet uit zicht halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-12 22:49 



 
Profiel   

kar is juist niet zwaarder,als die eenmaal rolt dan rolt die ook en is het verder geen zware belasting.

heb je niet een andere pony die veel met het veulen optrekt?
bij mij gaat het zo goed omdat de shet het veulen als het ware geadopteerd heeft,veulen drinkt alleen nog maar bij mams maar verder staat ze altijd bij de shet.
dat is enorm handig

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-12 22:50 



 
Profiel   

die pony liet al voor ze een veulen had niemand in haar buurt komen, dat doet ze al heel haar leven. ze houd niet van vreemden en ook niet van andere paarden. dus ze flipt als er een ander paard bij haar veulen komt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-12 22:53 



 
Profiel   

en als er een mens komt ligt het er dus aan, ze haat vreemden dus kent ze je niet goed mag je niet in de buurt komen, kent ze je wel dan mag je er wel komen maar houdt ze je goed in de gaten en als ik bij het veulen kom ontspant ze zich omdat ze weet dat ik eigenlijk een soort voor haar oplet. maar de eigenaar doet zelf neits met zijn paarden voert ze alleen en werkt dan de hele dag dus heeft geen band met ze maar die mag zelfs niet bij haar komen. en mijn moeder die altijd als ik er ben er ook is word goed in de gaten gehouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-12 22:57 



 
Profiel   

De merrie heeft ongeveer een maand nodig om te herstellen ...... dan heb ik het over de banden alles wat uitgerekt is door de bevalling en de baarmoeder. Ik deed mijn paarden een maand zwangerschaps verlof en dan rustig weer wat gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-12 07:40 



 
Profiel   

Ik ga na 2 weken weer rustig aan rijden.
Ik haal wel vanaf dag 1 na de geboorte de merrie even van het veulen weg, bv om even te poetsen of een rondje te lopen. Om te wennen aan het feit dat ze gescheiden van elkaar zijn en toch weer bij elkaar terug komen.
Mijn merrie is erg beschermend t.o.v. het veulen en is in het begin een drama om haar bij het veulen weg te halen. Wel jammer trouwens, want je mag van de merrie bijna niet aan het veulen komen, waardoor het lastig is het veulen goed te laten wennen aan mensen...

Ik zou trouwens nooit gaan rijden met het veulen ernaast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-12 20:59 



 
Profiel   

Ik zou minstens een maand wachten. Een bevalling is zwaar zeker bij zo'n oude merrie.
Als je perse iets wilt doen zou ik gewoon even gaan wandelen als je daar de mogelijkheid voor hebt. Het rijden komt vanzelf wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-12 21:23 



 
Profiel   

ik zou toch ook echt 1 maand wachten. Je moet maar zo denken een net bevallen vrouw dat duurt ook even voordat ze van alle ongemakken af is (beurs enzo...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-12 10:23 



 
Profiel   

ik heb dit jaar oko een veulen gehad, nu ruim een maand geleden. ik heb tot 2 weken voor de bevalling door gereden(natuurlijk niet meer intensief, maar wel gewoon nog op buitenrit) en ik moest haar toen nog regelmatig af remmen want het liefst ging ze nog lekker hard. en ik ben precies 1 week na de bevalling weer opgestapt. er waren mensen die dit zielig vonden, want een zwangere en net bevallen vrouw laat je toch ook niet werken zeggen ze dan. maar ze vergeten dat het een paard is, dat in het wild ook gewoon met de kudde mee moet. ik denk juist eerder dat rust roest en dat lang wachten het alleen maar moeilijker maakt. en ik heb aan mijn pony niks gemerkt aan lichamelijke klachten. nu 5 weken verder is ze weer zo goed als in top conditie, terwijl ik de eerste weken maar 2 tot 3 x per week reed. nu ben ik weer begonnen om met serieus trainen, meestal gewoon met het veulen ernaast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-12 12:18 



 
Profiel   

Ik denk dat t ook wel per paard is hoor. Wanneer zij veel moeite had met de bevalling zou ik echt wel 6 weken wachten. Ik denk wanneer jij te vroeg begint t niet ten goede komt voor je paard.. Liever even wachten. Maar jij kent haar het beste dus je moet t zel beslissen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-12 12:37 



 
Profiel   

eens met lovewidy!
Ik snap alleen niet hoe je kunt trainen met het veulen ernaast. Paard is toch afgeleid daardoor lijkt me. Ik heb dat nog nooit gedaan in ieder geval, vind het niet handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-12 10:40 



 
Profiel   

ik reed gewoon in de wei, met veulen erbij. Veulen kan dan na een paar keer gewoon wat grasjes blijven eten als ze dat willen en af en toe meelopen. Reed ook gewoon tussen de andere paarden in. Maar dat waren we ook gewend, dus gaf geen problemen, kun je natuurlijk niet zomaar doen als je paarden dat niet gewend zijn ;) Gaf ons het voordeel dat het veulen lekker met ander vriendje kon spelen als hij dat wou, terwijl ik de moeder reed in dezelfde wei.
Ben zelf 3,5 week geleden bevallen trouwens en een beetje rust is toch wel fijn hoor, dus ik zou niet te snel beginnen. Zal vast wel anders zijn dan bij mensen, maar rijden is "niet natuurlijk" dus wel een zwaardere belasting dan normaal. Zou eerst wat gaan longeren en dan na op zn minst 2 weken eens erop stappen. Zeker als je met veulen erbij gaat rijden moet je het kort en simpel houden, want veulens lopen mee en worden dan bekaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-12 10:45 



 
Profiel   

Ik zat er na een week weer op, heb ook vrij lang door gereden (tot 2 weken voor ze ging bevallen heb ik echt M1 waardig getraind, die week erna geen galop meer en kleine stukjes draf en de laatste week vrij) maar daardoor was het niveau niet enorm gedaald en startte ik 3 weken na de bevalling alweer een M1 wedstrijd. Het ligt erg aan je merrie, jullie niveau en je manier van trainen. Die pony die ik reedt liep weekelijks concoursen op M springniveau en M1 dressuur en was echt in top conditie destijd + het was een 7 jarige pony die al eerder 2 veulens had gehad. Ik kon ze overigens ook goed scheiden van elkaar, ook vanaf dag 1 gedaan, ik had dan overigens wel het probleem na een tijdje dat mijn veulen in de wei bleef staan als ik moeders op haalde terwijl dan het veulen dan ook naar binnen moest :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-12 10:56 



 
Profiel   

In het wild wordt er niet op hun gereden. Als er 'gevaar' is moeten ze wel een sprint trekken ja,maar dat is totaal iets anders als wanneer ze gelijk weer allemaal oefeningen moeten doen met een ruiter op hun rug. 1 week na de bevalling is echt veelste vroeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-12 13:03 



 
Profiel   

max66 schreef
eens met lovewidy!
Ik snap alleen niet hoe je kunt trainen met het veulen ernaast. Paard is toch afgeleid daardoor lijkt me. Ik heb dat nog nooit gedaan in ieder geval, vind het niet handig.

de eerste paar keren wel een beetje, maar dan kun je toch nog niet echt serieus aan het werk want dan moet je pony natuurlijk ook weer een beetje wennen. maar later is het misschien de eerste 5 minuten een beetje afgeleid zijn, maar als je even duidelijk maakt dat jij nu met haar bezig bent en dat er gewoon gewerkt moet worden en ze merkt dat het veulen toch nergens heen gaat is er niks meer aan de hand. heel soms snijd het veulen me wel eens af ofzo, en als ik 3 seconden stil sta denk ei gelijk dat de melkbar weer open gaat. maar trainen is prima te doen. met longeren rent het veulen ook braaf mee. en vandaag heb ik weer gesprongen en t ging hartstikke goed. ze besteede eigenlijk helemaal geen aandacht meer aan het veulen(normaal gesproken wel hoor, ze is echt heel erg beschermend, als ze het niet vertrouwd valt ze me nu nog steeds bijna aan). t is gewoon ene beetje behelpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-12 14:33 



 
Profiel   

Ze is totaal niet afgeleid door haar veulen, die mocht na 1 week aan de andere kant van het erf lopen en dan ging het nog goed. Maar ik was alles ana het opbouwen en toen stonden in het land naast ons wat jonge paardjes maar die zijn uitgebroken en heeft ze ze een bok gegeven. Nu loopt ze kreupel en knikt bij elke stap. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-12 16:49 



 
Profiel   

je kunt het veulen toch gewoon op stal zetten? Dat doe ik tenminste...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-12 17:48 



 
Profiel   

@max66 dat kan maar ik kan nu toch niets met haar ze is kreupel door een groep andere paarden -,- stomme boer die dat hek niet goed dicht heeft gedaan ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-12 18:40 



 
Profiel   

Ik pak mijn merrie altijd na 10 tot 14 dagen na de bevalling weer op. en haal haar ook elke dag ff uit de stal omdat zij en het veulen er aan kunnen wennen dat ze ff uit elkaar zijn. De eerste keer dat u er opgaat zou ik uw merrie wel logeren ookal heeft u een hele brave merrie want ze kunnen dan opeens heel druk en wilt zij dit hoeft niet perse zo te zijn maar kan wel en als

Wij tillen ook elke dag het beentje van het veulen op opverzoek van de hoefsmid.

En als het veulen weg is moet je ook goed doorrijden dat is goed voor haar uiers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 22:58 



 
Profiel   

Lime91 schreef
Ik pak mijn merrie altijd na 10 tot 14 dagen na de bevalling weer op. en haal haar ook elke dag ff uit de stal omdat zij en het veulen er aan kunnen wennen dat ze ff uit elkaar zijn. De eerste keer dat u er opgaat zou ik uw merrie wel logeren ookal heeft u een hele brave merrie want ze kunnen dan opeens heel druk en wilt zij dit hoeft niet perse zo te zijn maar kan wel en als

Wij tillen ook elke dag het beentje van het veulen op opverzoek van de hoefsmid.

En als het veulen weg is moet je ook goed doorrijden dat is goed voor haar uiers.


Gezien het topic van 2012 is, is het veulen allang af gespeend hoop ik voor de merrie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 23:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen