Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 12:49

Hallo allemaal!

Mijn merrie krijgt dit jaar in april haar tweede veulen (voor ons het eerste veulen sinds ze van ons is). Echter zou ik graag nog één of meerder veulens van haar willen. Dit vanwege haar interessante bloed/stamlijn en goede sportprestaties (en van haar eerder gekregen veulen).
Alleen zou ik dit nu graag willen doen middels ET. Hiervoor zat ik te denken aan een eigen draagmerrie. Zodat ik met mijn huidige merrie gewoon in de sport kan blijven rijden.

Mijn vraag is nu of het lastig is een draagmerrie gelijk te krijgen met de donormerrie qua cyclus?
Of indien dit lastig is, zou dan de embryo uit mijn merrie kunnen worden gespoeld en worden ingevroren waarna deze zal worden ingebracht bij de draagmerrie zodra de cyclus van deze merrie goed is (en het juiste moment om in te brengen)?

Heel graag hoor ik van jullie

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:29

Het vereist wel wat kennis ja om een donor en draagmerrie tegelijk te laten lopen. Het kan wel maar je hebt een krap tijdwindow waarin ze dan gelijk moeten lopen. Vaak worden er per donormerrie meerdere draagmerries gesynchroniseerd en de beste eruit gepikt.

Embryo invriezen kan, maar dat moet je dan van tevoren beslissen want dan word het protocol iets anders. Bevruchtingspercentages zijn daarmee lager dan direct over zetten in een draagmerrie

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 13:44

Dankjewel Lyanne voor je bericht. Invriezen heeft ook zeker niet echt mijn voorkeur, maar als ik het wil doen, dan wil ik al ruim van te voren beginnen met het synchroniseren van de draagmerrie met de donormerrie. Liefst zo vroeg mogelijk al in het seizoen (februari). Zodat wanneer mijn merrie geisemineerd wordt en vervolgens het embryo eruit gespoeld wordt, deze direct ingebracht kan worden in de draagmerrie.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:49

Het hangt er enorm van af hoe makkelijk de draagmerrie te manipuleren is. Ik heb er eentje staan die ik bijna tot op de minuut gelijk kan krijgen met andere merries, maar dan moet je wel exact weten hoe ze reageren op hengstig spuiten. En ze moeten daar ook altijd hetzelfde op reageren.

Daarom kiezen de meeste mensen voor een draagmerrie via een dierenarts of merriecentrale. Die hebben er altijd een aantal gelijk lopen en kunnen dan de meest gunstige uitkiezen.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 14:39

Wat bedragen de prijzen voor het 'huren' van een draagmerrie via een draagmerriecentrale? en welke draagmerriecentrales zijn er?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:42


Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 14:45

Dankjewel Cayenne!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:22

Wij gebruiken ook eigen draag merries, het valt mij best mee hoe gemakkelijk ze synchroon te krijgen zijn. Je hebt ook een aantal dagen speling, dat scheelt. Tot nu toe altijd gelukt..

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Ervaringen met ET bij draagmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 23:01

Vulina, hoe doen jullie het precies? hoe vroeg (op tijd) beginnen jullie? En qua kosten?
Je mag me ook gerust een pb sturen als je dat liever wil.