opvoeding van een veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 17:11

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf een veulen hebben aangeschaft en deze zelf opvoeden.
Er zijn eigenaren die het veulen naar de opfok doen.
Professionals gaan ermee aan de slag.
Ik heb ook net een veulen van 6 maanden, is vanaf gisteren bij mij op stal gekomen.
Ze mist haar moeder erg, logisch,is vanmorgen voor het eerst naar buiten geweest in de paddock, hinnikt veel en roept haar moeder.
Ze loopt netjes mee naar buiten en binnen, heb haar geborsteld en gaat heel goed. Ben veel bij haar, heb haar een half uurtje in de paddock gedaan, maar begon behoorlijk te zweten en heb haar weer op stal gedaan.
Vanmiddag weer even geborsteld en weer even naar buiten.
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen,zoals, stel dat ze de stal niet meer in wil, hoe lossen jullie dat op?
Ik ben van mening, met veel geduld kom je ver.

Anomien

Berichten: 7403
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:15

Heb vaker veulens gehad. Maar allen nooit vroeg (zelfs laat) afgespeend. En altijd gepast gezelschap. Dan gaat dit bijna vlekkeloos. Heb jij de jouwe nog ergens bij staan?

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 17:52

Ze staat nu even alleen tot ze haar basis enting heeft gehad en dat krijgt ze maandag, daarna mag ze met anderen even naar buiten

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:57

Eerlijk gezegd vind ik zowel een veulen alleen als een veulen op stal een echte no-go. :x

Zelf heb ik een jaarling en de kudde voed haar op, ik moet alleen nog zorgen dat ze begrijpt waar de grenzen bij mij precies liggen.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:58

Professionals doen ze in de opfok, zodat ze met hun leeftijdsgenootjes kunnen spelen en elkaar kunnen opvoeden, dat kunnen ze namelijk veel beter dan mensen.

Voetjes kunnen geven, aan een touwtje mee kunnen lopen en meer hoeven ze tot hun 3de jaar niet te kunnen. Een fijn ongecompliceerd paard krijg je uit de opfok.

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 18:11

Massinka schreef:
Ze staat nu even alleen tot ze haar basis enting heeft gehad en dat krijgt ze maandag, daarna mag ze met anderen even naar buiten

Misschien is de opfok dan toch beter voor haar wat betreft sociaal contact, want dat mist ze nu erg en is erg stressend voor haar, ik wil het beste voor haar, wie weet een goede opfok in twente?

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:42

Massinka schreef:
Massinka schreef:
Ze staat nu even alleen tot ze haar basis enting heeft gehad en dat krijgt ze maandag, daarna mag ze met anderen even naar buiten

Misschien is de opfok dan toch beter voor haar wat betreft sociaal contact, want dat mist ze nu erg en is erg stressend voor haar, ik wil het beste voor haar, wie weet een goede opfok in twente?

http://www.paardenopfokbakhuis.nl/

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:46

Ik heb mijn nu bijna 2 jarige hengst als 7 maand oud aangekocht, net afgespeend en kende niets anders als een wrijf over het hoofd en nek.
Staat aan huis samen met andere van 3 tot 5 jaar oud en word door hun ook opgevoed, ik zelf vind dat jonge paarden elkaar niet kunnen corrigeren..ze weten niet eens hoe of wat ze mogen, oudere (vanaf 3) kennen dit wel.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:51

LauLauu schreef:
Ik heb mijn nu bijna 2 jarige hengst als 7 maand oud aangekocht, net afgespeend en kende niets anders als een wrijf over het hoofd en nek.
Staat aan huis samen met andere van 3 tot 5 jaar oud en word door hun ook opgevoed, ik zelf vind dat jonge paarden elkaar niet kunnen corrigeren..ze weten niet eens hoe of wat ze mogen, oudere (vanaf 3) kennen dit wel.


Dat kun jij wel vinden, de natuur denkt er anders over. De jonge hengsten worden uit de kudde gezet en leven de eerste jaren met leeftijdsgenootjes en niet in de gemengde groep.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:56

Ik heb een hengstveulen van nu 21 maanden.gekregen toen hij 6 maand oud was. Ik heb hem de beginselen geleerd zoals voetjes geven (makkelijk voor de hoefsmid) vaststaan en netjes meelopen aan het halster. Poetsen doe ik af en toe en zie dat hij hier echt van geniet maar voor de rest laat ik hem paard zijn. Hij staat samen met zijn maatje en als ze eruit gaan met twee andere hengsten van 3 en 4 jaar oud die ze n behoorlijk opvoeden. Mijne is niet makkelijk en was voor hij de opfok innig al behoorlijk dominant. Helaas heeft het niet geholpen om hem op te voeden Door andere leeftijdsgenoten want ook al was hij de jongste en kleinste hij was wel de leider van de groep. Nu thuis word hij op zijn plek gezet Door de oudste hengst en merk dit wel degelijk in zijn gedrag naar mij toe. Hij tot meer respect en aankomende zomer mag hij van mij met deze twee hengsten het land in omdat deze hem op zijn plek zet indien dat nodig is en dat gebeurt niet in de kudde waar hij afgelopen zomer liep. Opvoeding Door andere paarden is zo belangrijk voor een jong ding omdat ze daar de normen en waarden leren die wij als mens ze niet kunnen bijbrengen. Dus lekker bij een groep andere paarden zetten en het liefst van verschillende leeftijden

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:03

Ik zou een veulen lekker in de opfok zetten, zijn ze zo nu en dan in handen voor bv de hoefsmid en verder lekker met leeftijdsgenootjes naar buiten.

Eifelopfok

Berichten: 225
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Neuerburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:05

Ik denk dat het voor het veulen idd beter is om in een groep te staan. Niet alleen voor de lichamelijke ontwikkeling is bewegen in een kudde beter, ook mentaal gezien. Paarden die door mensen opgevoed worden vertonen later vaak asociaal gedrag.

Bij ons worden de veulens de eerste winter met leeftijdsgenoten bij elkaar gezet zodat ze niet net afgespeend meteen het onderdeurtje zijn en ze rustig bijgevoerd kunnen worden.

In de lente gaan ze de zomerweide op, in qua leeftijd gemengde groepen. De 'ouderen' maken de jonkies wegwijs, voeden ze op en leren ze respect te hebben. Dat werkt super.

Jessix

Berichten: 16461
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:16

Mijn veulen kan gelukkig bij de fokker blijven en is nu net afgespeend. Samen met de andere veulentjes staat hij nu in een groepje in de wei met schuilstal. Straks mogen ze weer bij de merries.

Ik ben van plan hem volgend jaar september naar huis te halen. Hij zou dan bijna 1,5 jaar oud zijn en komt dan met mijn andere paarden te lopen.

Hij kan overal aangeraakt worden, heeft ervaring met hoefsmid en dierenarts en kan meelopen aan een halster. Meer hoeft hij voorlopig niet te weten. Oja, hij is ook al met de vrachtwagen mee geweest voor een veulenkeuring in Ermelo.

Anomien

Berichten: 7403
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:20

Massinka schreef:
Massinka schreef:
Ze staat nu even alleen tot ze haar basis enting heeft gehad en dat krijgt ze maandag, daarna mag ze met anderen even naar buiten

Misschien is de opfok dan toch beter voor haar wat betreft sociaal contact, want dat mist ze nu erg en is erg stressend voor haar, ik wil het beste voor haar, wie weet een goede opfok in twente?



ze heeft na maandag toch weer contact? Of heb je geen andere paarden staan?

Anomien

Berichten: 7403
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:21

Massinka schreef:
Massinka schreef:
Ze staat nu even alleen tot ze haar basis enting heeft gehad en dat krijgt ze maandag, daarna mag ze met anderen even naar buiten

Misschien is de opfok dan toch beter voor haar wat betreft sociaal contact, want dat mist ze nu erg en is erg stressend voor haar, ik wil het beste voor haar, wie weet een goede opfok in twente?


Ik begrijp je bovenstaande berichten in combinatie met elkaar niet.
ze heeft na maandag toch weer contact? Of heb je geen andere paarden staan?

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 20:32

Jawel er staan andere paarden apart en het is wintertijd, dus best veel op stal, ze gaan voor een paar uur naar buiten en de opfok stal zijn ze wel continu in groepen bij elkaar en dat is denk ik beter voor haar, want anders staat ze nog een lange tijd alleen en ik vraag me af of dat wel goed is voor haar sociale ontwikkeling. Zo te lezen van jullie reacties gaat de voorkeur wel uit naar de opfok.

Bedankt voor de reacties ben erg geholpen want ik wil het beste voor mijn veulen

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:38

Mijn veulentje komt volgende week en gaat dan naar de 'opfok'.

Ze gaat naar een pensionstal waar ze dag en nacht buiten staat in een gemengde kudde (nog 2 andere veulens en meerdere volwassen paarden vab verschillende leeftijden).

Ik vind het ook absoluut n no-go om een veulen op stal te zetten en er maar enkele uren uit te komen.

Eerlijk...als ik geen opfok zou kunnen vinden (soms moet je wat verder weg kijken, de mijne zit gelukkig vlakbij) die aan mijn eisen voldoet, dus dag en nacht buiten in n gemengde kudde, dan had ik geen veulen gekocht.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:41

Top dat je aan t kijken bent voor n opfok!

Ik had zelf n oproepje gedaan op Facebook op een koudbloeden pagina en heb zo de mijne gevonden :)

noahlady

Berichten: 812
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:42

mijn mening is inderdaad ook lekker de opfok in!
Ons pony veulen, is nu 8 maanden jong, loopt lekker met wat andere jonge dingen
in de wei.
Heerlijk spelen en elkaar opvoeden en leren van elkaar...heerlijk om te zien

Ineke2

Berichten: 33141
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:50

Ts goed dat je een opfok zoekt. Beetje jammer dat je dat pas doet nadat je het veulen hebt gekocht en op stal hebt.

Te meer ook omdat de meeste opfokken nu al wel groepen hebben gevormd.

F_inley

Berichten: 6405
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:01

Ik ben ook voor de opfok. Ik heb in april een jaarling gekocht en die is gelijk de opfok in gegaan. In het weide Seizoen ging ik een x per week aaien en los poetsen in de wei. Nu ga ik twee x per week poetsen, voetjes geven, stukje lopen op het erf ect elke x doen we iets anders. Hij staat er nu acht maanden en is zoveel verbeterd in gedrag ect. Hij staat ook op een super fijne plek met professionele mensen die mij ook kunnen helpen als ik vragen ect heb.

ts ik zou haar dus lekker laten opgroeien met andere veulens lekker ravotten met elkaar.

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 21:09

Nou Inneke 2,

Daar ben ik het niet mee eens, het is zeker niet te laat om mijn veulen naar de opfok te brengen, omdat er al nieuwe groepen zijn gevormd, want er komen nieuwe veulens bij en ik kan het beter nu doen dan helemaal niet toch ?

F_inley

Berichten: 6405
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:12

Massinka schreef:
Nou Inneke 2,

Daar ben ik het niet mee eens, het is zeker niet te laat om mijn veulen naar de opfok te brengen, omdat er al nieuwe groepen zijn gevormd, want er komen nieuwe veulens bij en ik kan het beter nu doen dan helemaal niet toch ?


Ze bedoelt denk ik dat niet iedere opfok nu nog veulens aan neemt omdat de groepen al gevormd zijn dus zou het kunnen dat je veulen niet opgenomen word door de groep. Meestal gaan ze of per koppel in een groep of in 1x allemaal bij elkaar.

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 21:15

Oke,

Ik heb wat gevonden en een mail gestuurd, nu maar afwachten of ze mijn veulen opnemen .

Bedankt hoor allemaal

Dusja1

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:16

Xmarie12x schreef:
Hallo allemaal.
Ik keek vandaag op speurders en daar was een advertentie van een shetveulen.
Wij gaan hem kopen maar waar moet ik om denken bij de opvoeding we krijgen namelijk de moeder niet er bij..ik weet niet hoe oud het veulen is maar ik wil graag ook de totale kosten weten dus alles wat je moet betalen enzo...dus snel reactie asjeblieft! Want het is echt dringend.


Het veulen lekker laten staan als je daar bij voorbaat niet eens aan gedacht hebt.


En voor de ts, super dat je een opfok aan het zoeken bent. Ik heb mijn veulens altijd in een gemengde kudde gehad van zo'n 4/5 pony's. En vooral veulen laten zijn en niet veel mee gedaan.