opvoeding van een veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_inley

Berichten: 6406
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:26

Hopelijk krijg je snel antwoord!

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 15:20

De dierenarts is geweest ze heeft haar 1ste enting gehad en hij adviseerde dat ze 5dagen na haar 2de enting naar de opfok kan er is nog plek gelukkig en ik ga vanmiddag kijken hoe het daar is

Bedankt allemaal echt toppie en ik ben erg geholpen

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:52

Mijn hengstveulen van 7 maand staat bij mij op stal in een gemengde kudde, de hele dag buiten en 's nachts op stal samen met een merrieveulen :) Dit gaat heel erg goed, dus hij gaat niet naar een opfok

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:41

Massinka schreef:
De dierenarts is geweest ze heeft haar 1ste enting gehad en hij adviseerde dat ze 5dagen na haar 2de enting naar de opfok kan er is nog plek gelukkig en ik ga vanmiddag kijken hoe het daar is

Bedankt allemaal echt toppie en ik ben erg geholpen


Goede beslissing! Succes!

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 20:51

Hallo bokkers,
Ik ben bij een adres geweest van een opfokstal en niet echt naast de deur, waar top paarden worden getraind, toch heb ik nog een beetje twijfel, want ik zal mijn veulen dan niet dagelijks zien, op de stal waar ze nu staat, heb ik veel meer contact met haar en mag ze binnenkort met andere paarden naar buiten, ik denk dat ik nu een betere band met haar opbouw, dan wanneer ze in de opfok staat.
Ze zouden voor 2,5 jaar naar de opfok gaan, ik wil wel de juiste beslissing maken.
Zijn er ook mensen hier, die zelf hun veulen op hebben gevoedt en de veulen op stal staat, er veel mee doet en wel in contact komt met andere paarden?

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:54

Een opfokstal waar de paarden worden getraind? Hoe bedoel je dat? De periode van opfok is toch juist niet bedoelt om te trainen of zie je dat anders?

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:07

TS het is inderdaad zo dat je geen band met haar opbouwt als ze in de opfok staat zeker wanneer dit niet in de buurt is. Maar dat is ook helemaal niet nodig. Je gaat pas een band opbouwen met je paard wanneer je start met grondwerk ect. meestal vanaf 2,5 tot 3 jaar. De behoefte van jouw veulen is op dit moment soortgenoten. Dat is prioriteit een. Daarnaast beweging. Het is wetenschappelijk aangetoond dat veulens die worden opgestald veel meer problemen krijgen van gewrichtsproblemen. Beweging is goed voor de ontwikkeling van het lichaam en dan bedoel ik 24 uur per dag 7/7. Doe je veulen een plezier en regel iets met opfok.

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 21:24

Jessix schreef:
Een opfokstal waar de paarden worden getraind? Hoe bedoel je dat? De periode van opfok is toch juist niet bedoelt om te trainen of zie je dat anders?



Ik bedoel het is een trainingstal en hebben eigen veulens en een paar particuliere veulens in de opfok, tevens willen ze mijn veulen als ze de leeftijd heeft van rond de 3 jaar door professionals in rijden, ik heb er ook een heel goed gevoel bij, maar het gaat mij op de band met mijn veulen en natuurlijk wat het beste voor haar is.

F_inley

Berichten: 6406
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:29

Ik ga 1 a 2 x per week naar de opfok en bouw zeker een band op met mijn pony. Het belangrijkste in deze levensfase is leeftijds genootjes waar die lekker mee kan spelen en dollen. En hierdoor leert hij ook het sociale aspect.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:45

Jonge veulens moeten vooral veel van elkaar leren, in een kudde en niet naast een ander paard, en veel kunnen bewegen om gezond groot te worden. Er stond laatst nog een bericht op de nieuwspagina dat alleen al snachts op stal al zorgt voor slechtere botontwikkeling. Ja ziet je veulen dan minder maar voor het diertje is het echt veel gezonder!

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:04

Mijn veulen staat op een afstand van 2 uur autorijden. Ik kom er ongeveer 1x per maand. Ik vind het belangrijker dat hij in de juiste, gemengde groep opgroeit. Ik heb juist liever dat er zo min mogelijk mee gedaan wordt. Ik heb straks de rest van zijn leven om hem te leren kennen en een band met hem op te bouwen.

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:00

Ik heb mijn paardje met zijn zes maanden gekocht en gewoon op een pension stal gezet. Gewoon lekker op de wei met andere paarden, en iedere dag lekker er naar toe lekker knuffelen en tuten. Zou het nooit meer anders doen.
Hij is supper sociaal naar andere paarden maar durf hem ook aan iedereen mee te geven.

En hoefsmid en dierenarts zijn nog nooit zo'n fijn jong paard tegen gekomen.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:16

Ik heb een veulen in de opfok gehad, en ook een veulen gewoon thuis.
Opfok doe ik nooit meer. Wat zooitje ongeregeld, net een kleuterklas zonder juf....
Ik denk ook niet dat dit een natuurlijke situatie is. En toen kregen ze (natuurlijk) nog fikse droes ook, ze is daar echt behoorlijk ziek geweest.
Als mijn merrie ooit nog een veulen krijgt, dan blijft dat gewoon hier (aan huis) en mag het lekker met de rest naar buiten. Dan wordt het ook wel opgevoed, én het komt dagelijks in de hand.

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:26

Gimmick11 schreef:
Ik heb een veulen in de opfok gehad, en ook een veulen gewoon thuis.
Opfok doe ik nooit meer. Wat zooitje ongeregeld, net een kleuterklas zonder juf....
Ik denk ook niet dat dit een natuurlijke situatie is.



Vind ik nou ook, in de natuur lopen er volwassen dieren bij die voeden de veulens op niet de veulens elkaar.

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:36

Als de keuze is veel alleen op stal of opfok doe haar dan naar de opfok. Ik heb mijn merrie ook vanaf 6 maanden in de opfok gehad. Je moet niet teveel willen doen met jonkie. Zorg dat ze op een goede plek staat en dat erop kan vertrouwen dat ze goed voor je veulen zorgen. Dan ga je 1 x per week erheen en dan kent ze je echt wel hoor. Een echte band ga je opbouwen als ze aan het werk gaat.

Echt niet op stal laten staan hoor, eeuwig zonde. Niet voor niets worden veel veulens naar de opfok gedaan. Een gemengde kudde is misschien nog wel beter maar alles is beter dan alleen binnen staan.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:45

Ik heb mijn veulen in april gekocht toen hij 8 maanden oud was. Hij heeft tot het einde van de zomer in de opfok gestaan in het Eifel gebergte in Duitsland. Superplek, geweldige mensen, maar omdat meneer het niet nodig vond om achter de draad te blijven (lees: 5x in 1 week ontsnapt door op zijn gemakje tussen de draden door te klimmen) heb ik hem terug moeten halen. Hij staat nu op de pensionstal waar ook mijn ander paard staat, in een gemengde kudde met vrij veel jong spul, die 24/7 buiten staat, ook in de winter. Hij doet het super!

Ik vind heel veel naar buiten echt wel een vereiste voor die kleintjes, en eigenlijk voor ieder paard. Zeker als ze nog in de groei zijn is continue beweging en contact met andere paarden zoooo belangrijk.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 04:02

R12312 schreef:
Dat kun jij wel vinden, de natuur denkt er anders over. De jonge hengsten worden uit de kudde gezet en leven de eerste jaren met leeftijdsgenootjes en niet in de gemengde groep.

bullshit, hengsten worden pas uit de groep gegooid als ze oud genoeg zijn om concurrentie te worden. Dat is echt niet met 8 maanden al, eerder 2,5 jaar.


Gimmick11 schreef:
Ik heb een veulen in de opfok gehad, en ook een veulen gewoon thuis.
Opfok doe ik nooit meer. Wat zooitje ongeregeld, net een kleuterklas zonder juf....
Ik denk ook niet dat dit een natuurlijke situatie is.

Precies.

Opfok is helemaal niet zo goed hoor. Alleen als je moet kiezen tussen stal met uurtje per dag spelen/buiten of opfok tja dan is opfok toch eigenlijk je enige echte optie.

Dieren zeker in de groei moeten lopen!!!! Spelen en bewegen. Sociaal vaardig worden en hun eigen lichaam leren kennen die die doorbloeding op gang laten komen zodat ze goed gestel kunnen krijgen.


Mijn hengstje heb ik vanaf maand of 6/7. Heeft eerst bij mijn (alpha) merrie gestaan en overdag met andere jonge pony. Toen hij een jaar was weggehaald bij de merrie om problemen te voorkomen en in een hensten/ruinen kudde van verschillende leeftijden gezet.

Hij staat nog steeds in zo'n kudde, hij is nu bijna 3. Super sociaal.

En ik vind een groot nadeel van opfok dat je hem er vaak niet uit mag halen. Terwijl juist als ie jong is het zo verschrikkelijk handig is (zeker met een hengst) om hem op te voeden en alles te leren kennen. Mijne is nu 3 en zo mak en betrouwbaar als een lammetje, volledig verkeersmak, kind mak ook op zijn rug, kan je 4 jarig kind uit de wei laten halen, poetsen etc. 300% betrouwbaar.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 05:23

Ik heb mijn ruin van 2,5 al vanaf 4,5 mnd in de opfok staan, en als ik zou willen kan ik elke dag heen.
Ik ben er sowieso 1 x in de week en haal hem dan uit de groep ( ben de enige overigens , de groep bestaat uit 12 andere ruinen/hengsten ) de andere weten het al en blijven uit de buurt, heb ze altijd geleerd als ik bij Haydn ben hun op afstand blijven .... Scheelt een hoop opletten ;)
Ook als het weer het toelaat loop ik met hem langs de weg ( in de maanden dat ze op stal staan ) en anders een rondje op het erf langs alle " enge " dingen , dit doet hij super, hij geniet ook echt van de aandacht.
Dus ik denk gewoon dat je moet kijken waar je hem zet, en ja er zijn altijd mensen die hun dier " dumpen " en weer ophalen als ze 3 zijn... Dat vind ik ook niet de manier, maar goed iedereen z'n ding.
Mijne staat overigens hier http://www.stalcobra.nl

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 07:21

Ik heb me veulens nog nooit naar de opfok gedaan, altijd thuis met of zonder andere veulen.
Ik vind dat je dan een betere band op bouwt.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 08:54

een band opbouwen kun je later ook, een basis leggen, kan nuttig zijn.
heeeeel belangrijk, soortgenootjes waar mee gespeeld kan worden en dag en nacht beweging en niet al met 3 jaar inrijden.
er zijn diverse onderzoeken die aan hebben getoond dat het heel belangrijk is dat paarden en met name, veulens, dag en nacht kunnen bewegen, dit voor hun ontwikkeling, de kans op oa OCD word hiermee enorm verkleind, tevens is de kans op diverse blessures en verkeerde ontwikkelingen van het dier, vele male groter wanneer het dier opgesloten word in een stal.

1 van onze merries, was 9 jaar, zij was niet in contact met mensen geweest, kende bv niet eens een halster, we rijden er nu op en de band is prima.
dus er is niets verloren als er een tijdje geen contact is.

Zelf ben ik geen voorstander van een opfok met alleen maar leeftijdsgenootjes, ik vind dat zelfs enorm onverantwoord.

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 09:09

vrouwke schreef:
Ik heb me veulens nog nooit naar de opfok gedaan, altijd thuis met of zonder andere veulen.
Ik vind dat je dan een betere band op bouwt.


Oké, mijn veulen staat nu nog in carantane, omdat ze nog de 2de enting moet hebben, maar ik ga er smorgens vroeg naar en rond een uur of 5 naar haar toe en als de buitenbak het toe laat, kan ze daar lekker rennen en anders loop ik met haar aan de hand over het terrein, om overal aan te laten wennen, maar rond half Januari, mag ze met andere paarden, wat ik me wel afvraag is, zal ze geaccepteerd worden door volwassenen paarden hier op stal, zal een veulen eerder geaccepteerd worden in een groep?

Massinka
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 09:13

vrouwke schreef:
Ik heb me veulens nog nooit naar de opfok gedaan, altijd thuis met of zonder andere veulen.
Ik vind dat je dan een betere band op bouwt.


Ja dat denk ik ook, maar sociaal contact met andere paarden vindt ik ook erg belangrijk, werd jouw veulen toen ze geen contact had met andere veulens later wel opgenomen in de groep?

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:32

Ik heb de mogelijkheden om mijn eigen gefokte veulens aan te houden, maar hou er nooit 1 aan tenzij deze bijvoorbeeld heel erg goed gaat met een jaarling. Anders koop ik er desnoods eenveulen bij. Dat is stap 1.

Dan probeer ik de dieren zoveel mogelijk buiten te houden, maar heb nu al enkele nachten twee veulens smachten op stal gehad zodat ik ze extra kan voeren en ze goed kunnen slapen. Hoewel er in de paddock een berg zand ligt en ze dus altijd droog liggen merk ik dat hetze erg goed doet. Als zeewier wat aangesterkt zijn blijven ze weer lekker buiten. Stap twee kijk naar het dier. Wat heeft het nodig.

De opvoeding gebeurd in de gemengde kudde. Er staan merries van alle leeftijden en verschillende karakters in. Je merkt dat de ene merrie het veulen onder haar hoedde neemt terwijl een ander het op de plaats zet. Stap 3 zorg voor een kudde waar het opgevangen wordt maar ook de gedragsregels leert.

Dan het stukje opvoeding door mensen. Doe het goed of doe het niet. Leer heet dier zijn krachten te gebruiken tegen de mens, kan je een serieus probleem krijgen als het steeds groter en sterker wordt. Hier zijn dan ook de regels, niet trekken aan het touw ( als jij niet constant aan het touw hangt of trekt kan veulen niet terug trekken en je steeds meer mee gaan slepen. Bedenk maar wat anders om hem te leren stoppen of afremmen). We hebben drie jaar om alles aan te bieden, geef het dier ook de ruimte en de tijd om het te verwerken, korte sessies met makkelijke stapjes en ongeveer eens per maand iets nieuws. Wel krijgen ze een basis meelopen vast staan en poetsen mee natuurlijk maar oefeningen als paard weg sturen begint bij mij gewoon met 1 stapje vooruit en dan weer volgen. Een jaar later wordt dit pas een stukje voorop lopen of een half rondje om mij heen nemen drie kun je ze gewoon longeren. Het wegsturen is namelijk geen dominatie strijd meer maar het dier vertrouwd erop dat je dit doet omdat het functioneel is ipv. Om hem buiten de kudde te zetten. En zo pak ik alle kleine puntjes gewoon mee. Stap 4 is dus hou het bij een beetje poetsen en wandelen zodat dier wel genieten kan van aandacht je je het dier kan controleren op gezondheid en gebreken maar die niet vaker als eens per twee/vier weken een korte sessie van 5/15 minuten met een simpele nieuwe opdracht.

Meer doe ik er niet aan als ze veulen zijn.

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:58

Toydoll schreef:
R12312 schreef:
Dat kun jij wel vinden, de natuur denkt er anders over. De jonge hengsten worden uit de kudde gezet en leven de eerste jaren met leeftijdsgenootjes en niet in de gemengde groep.

bullshit, hengsten worden pas uit de groep gegooid als ze oud genoeg zijn om concurrentie te worden. Dat is echt niet met 8 maanden al, eerder 2,5 jaar.


Met gemengde groep bedoelt men vooral paarden van verschillende leeftijden en de bachelorgroep, waar R12312 het overheeft bestaat uit hengsten van verschillende leeftijden. Van jong tot oud. Niet elke hengst krijgt ooit een eigen harem en oude haremhengsten die uit hun harem zijn verstoten sluiten ook weer aan in de bachelor groep.

Daarbij heeft Toydoll gelijk, de jonge hengsten worden pas de groep uitgezet met een leeftijd vanaf 2 jaar. Paarden zijn sociale wezens en kwetsbaarder als ze solitair leven, dus ze zullen zich altijd aansluiten bij een groep, al is het maar bij één of twee andere paarden. Dus veel naar buiten, zodat ze veel kunnen bewegen en absoluut sociaal houden.

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:07

Mijn voorkeur gaat uit naar een gemengde kudde van alle leeftijden, waar minstens 1 ander veulen in loopt, als speelkameraadje. Zo is de mijne opgevoed, hij is jong gecastreerd (9 mnd) zodat hij kon blijven in de kudde, en afgespeend: dat heeft mams gedaan toen hij een dik jaar was toen ze hem zat was! Opgevoed werd hij door de andere paarden, mams was makkelijk aangelegd!