opvoeding van een veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:58

Ik heb je een pb gestuurd met mijn ervaringen :)

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:11

Massinka schreef:
vrouwke schreef:
Ik heb me veulens nog nooit naar de opfok gedaan, altijd thuis met of zonder andere veulen.
Ik vind dat je dan een betere band op bouwt.


Ja dat denk ik ook, maar sociaal contact met andere paarden vindt ik ook erg belangrijk, werd jouw veulen toen ze geen contact had met andere veulens later wel opgenomen in de groep?


Ze is wel altijd in de groep geweest.
Met de merrie en soms een ander veulen erbij die af gespeend moest worden.

Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:13


Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:16

Veulen hier op stal heeft nooit met andere veulens gestaan. Moeder is op een gegeven moment verkocht en ze is verder opgegroeid met paarden van 3-20 jaar *D. Doet het prima met andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:28

Die van mij heeft tot +- 3 jaar thuis gestaan, in een gemengde kudde (ruinen, merries, meerdere leeftijden, maar ook zijn halfzusje van een maandje ouder). Vervolgens is hij samen met het halfzusje nog de opfok in gegaan. In plaats van meerdere keren in de week naar nooit zien (vind je paard maar eens terug in een natuurgebied :+ ). Na die tijd in de opfok was er niks verandert. Een band bouw je vind ik sowieso pas op als je echt wat gaat doen. En de eerste 3 jaar heeft hij ook niet veel gedaan. Keer halster om en paar keer wat wandelen. Maar meer ook zeker niet. De gemengde kudde, maar ook zeker de opfok, heeft hem veel goed gedaan. Lichamelijk en mentaal.

Een veulen op stal en/of alleen is voor mij echt een no-go :o

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:27

Massinka schreef:
vrouwke schreef:
Ik heb me veulens nog nooit naar de opfok gedaan, altijd thuis met of zonder andere veulen.
Ik vind dat je dan een betere band op bouwt.


Oké, mijn veulen staat nu nog in carantane, omdat ze nog de 2de enting moet hebben, maar ik ga er smorgens vroeg naar en rond een uur of 5 naar haar toe en als de buitenbak het toe laat, kan ze daar lekker rennen en anders loop ik met haar aan de hand over het terrein, om overal aan te laten wennen, maar rond half Januari, mag ze met andere paarden, wat ik me wel afvraag is, zal ze geaccepteerd worden door volwassenen paarden hier op stal, zal een veulen eerder geaccepteerd worden in een groep?


rustig opbouwen, een veulen kan uit de groep gejaagd worden, erg afhankelijk van hoe sociaal de andere paarden zijn en welke leeftijd dat zij hebben.
niet zomaar in een groep zetten. De kans van mislukken is dan erg groot

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:51

Massinka schreef:
Jessix schreef:
Een opfokstal waar de paarden worden getraind? Hoe bedoel je dat? De periode van opfok is toch juist niet bedoelt om te trainen of zie je dat anders?



Ik bedoel het is een trainingstal en hebben eigen veulens en een paar particuliere veulens in de opfok, tevens willen ze mijn veulen als ze de leeftijd heeft van rond de 3 jaar door professionals in rijden, ik heb er ook een heel goed gevoel bij, maar het gaat mij op de band met mijn veulen en natuurlijk wat het beste voor haar is.


Hier schrik ik toch wel een beetje van. Een stal die mij gaat vertellen door wie en wanneer mijn paarden zadelmak worden gemaakt kan naar mijn geld fluiten. 1 keer zo'n stal aan de telefoon gehad, meteen bedankt voor de info en opgehangen.

Mijn mannen zijn niet in de opfok geweest. Helaas te veel nare dingen gezien en gehoord. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat alle opfokbedrijven slecht zijn.

Willem heeft altijd in gemengde groepen (vaak wel een leeftijdsgenootje erbij) gestaan en zo veel mogelijk buiten. Mijn andere paard heb ik pas sinds twenter. Hij is anders gehouden dan Willem en hier heb ik verschil in gemerkt.

Zelf zou ik weer gaan voor in pension i.p.v. opfok maar zoveel mogelijk buiten in een gemende groep. Wel vind ik dat je erg veel doet met een veulen. Mijn ruim 3 1/2 jarige kerels heb ik nog niet zo vaak in de hand.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:54

Veulen van ts blijft dus nog minstens een maand de hele dag op stal? Ik zou dat persoonlijk echt niet pikken :x

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:31

Ik heb mijn veulen in juni 2013 gekocht, toen 2 weekjes oud. Tot het afspenen is ze bij moeders blijven staan, deels op stal deels in het land. Ik heb haar gekocht vd manege-eigenaar waar ik werk.

Op het moment dat de moeder is verkocht is ze afgespeend. Ze is direct met een ander merrie veulen afgespeend en toen zijn ze samen in een heel ruime box gegaan.

Toen dat veulen verkocht werd heeft ze 1 weekje alleen gestaan en is er een hengstveulen bij komen staan. De veulens zijn alle dagen los geweest maar konden niet in het land staan, wegens de winter en geen kuddeverband.

Nu staat ze al een halfjaar in groepsverband op het land, 2 hengsten, 3 merries. (1 oude merrie 2 twenters en 2 enters. )

Het land ligt op de route naar het werk, ik kom er te pas en te onpas even kijken en ze zijn allemaal heel sociaal/aanhankelijk.

De bedoeling is dat ze wel een paar maandjes op pensionstalling komt, maar zolang het weer/land goed blijft stel ik dat uit ;) Ik heb niet het idee dat ze tot nu toe wat tekort is gekomen. Ik wil haar graag 1 of 2 maand op stal hebben om wat om te diedelen, maar liefst zo lang mogelijk buiten laten en zo vroeg mogelijk er weer uit. Maar de manege-eigenaar houdt helaas niet veel merries meer aan dus ik ben al aardig aan het nadenken waar ik haar na de "winter" ga laten......

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:24

KS-MK --> KS

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:31

R12312 schreef:
Professionals doen ze in de opfok, zodat ze met hun leeftijdsgenootjes kunnen spelen en elkaar kunnen opvoeden, dat kunnen ze namelijk veel beter dan mensen.

Voetjes kunnen geven, aan een touwtje mee kunnen lopen en meer hoeven ze tot hun 3de jaar niet te kunnen. Een fijn ongecompliceerd paard krijg je uit de opfok.

Proffesionals doen ze in de opfok omdat het goedkoop is en geen tijd kost. Dat zijn nu net de dieren die met inrijden naar gert van 't hof moeten. Ik vind opfok niets, kinderen kunnen geen kinderen opvoeden. Wat wel belangrijk is bij het opgroeien van een veulen, is een stabiele kudde met wat anderen van hun leeftijd (spelen) en wat oudere paarden (opvoeding, bescherming en rust) en ruimte natuurlijk. Opfok is niet heilig en bij mij gaat er dan ook nooit iets heen en heb altijd zeer makkelijke en stabiele dieren, geen stresskippen, ook niet met beleren.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:51

farahdiba46 schreef:
R12312 schreef:
Professionals doen ze in de opfok, zodat ze met hun leeftijdsgenootjes kunnen spelen en elkaar kunnen opvoeden, dat kunnen ze namelijk veel beter dan mensen.

Voetjes kunnen geven, aan een touwtje mee kunnen lopen en meer hoeven ze tot hun 3de jaar niet te kunnen. Een fijn ongecompliceerd paard krijg je uit de opfok.

Proffesionals doen ze in de opfok omdat het goedkoop is en geen tijd kost. Dat zijn nu net de dieren die met inrijden naar gert van 't hof moeten. Ik vind opfok niets, kinderen kunnen geen kinderen opvoeden. Wat wel belangrijk is bij het opgroeien van een veulen, is een stabiele kudde met wat anderen van hun leeftijd (spelen) en wat oudere paarden (opvoeding, bescherming en rust) en ruimte natuurlijk. Opfok is niet heilig en bij mij gaat er dan ook nooit iets heen en heb altijd zeer makkelijke en stabiele dieren, geen stresskippen, ook niet met beleren.


Klinklare onzin dat het goedkoop is en geen tijd kost, en dat dat de paarden zijn die naar Gert van 't hof moeten... Heel raar dat je dat zegt. De mijne stond ook 2,5 jaar in de opfok, staat nu sinds een week op stal en is super braaf , laat alles toe alsof hij het al jaren doet. Heeft hem heel goed gedaan de opfok.

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: opvoeding van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:50

Ik heb mijn jonge dieren ook thuis en ik merk dat er twee dingen maken met wie ze het liefst samen staan. Met wie ze zijn opgegroeid dus leeftijdsgenoot en met wie ze later veel samen hebben gedaan/samen hebben gestaan. De meeste kiezen dus ook voor hun leeftijdsgenootjes en een (pleeg) moeder/grote broer/zus.

Mijn hengstje heeft nu twee weken buiten mijn kudde gestaan met een nieuw hengstveulen waarmee hij kon spelen, brokjes eten, kriebelen en samen slapen, best een goede vriend dus. Toch is hij gister snel weer mijn groep in geglipt doen de gelegenheid zich voordeed. Meteen naar een oudere merrie en heeft de rest van de middag achterhaal aan gelopen. Leeftijdsgenootjes zijn leuk maar deze kiest dus duidelijk voor oudere dieren. Kijkt ook veel af bij zijn grote broer en heeft nog enkele oudere merries waar hij zich fijn en veilig bij voelt. Spelen doet hij niet zoveel. Een opfok had hem deze mogelijkheid ontnomen....

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:12

Gimmick11 schreef:
Ik heb een veulen in de opfok gehad, en ook een veulen gewoon thuis.
Opfok doe ik nooit meer. Wat zooitje ongeregeld, net een kleuterklas zonder juf....
Ik denk ook niet dat dit een natuurlijke situatie is. En toen kregen ze (natuurlijk) nog fikse droes ook, ze is daar echt behoorlijk ziek geweest.
Als mijn merrie ooit nog een veulen krijgt, dan blijft dat gewoon hier (aan huis) en mag het lekker met de rest naar buiten. Dan wordt het ook wel opgevoed, én het komt dagelijks in de hand.
helemaal mee eens :j

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:39

Ook mee eens, je kan het niet beter vergelijken als een bende kleuters zonder juf, doe dat eens een dag en wat krijg je, -O- geen zicht hoor.
In de natuur verlaten paarden de kudde pas als ze 2-3 jaar zijn en in de natuur heb je kuddes van 1 hengst en twee merries en daar een veulen bij, die hebben ook geen tientallen leeftijdgenootjes om mee te spelen hoor. En de bachelor groep is een tijdelijke noodoplossing waar ze zo vlug mogelijk vanaf willen, met paarden van leeftijd van 2-3 jaar tot 5 jaar. En bestaat zo een heel leuke docu fiilm van een vrouw die vijf jaar tussen de mustangs heeft geleefd, echt heel leerrijk hoe paarden leven in het wild en wat ze soms doen enkel om te overleven. Die grote kuddes uit de cowboyfilms zijn een illusie.