Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voor ons vechtertje, en zijn supermam!

 
Profiel   

Hallo Bokkers,
gezien ik toch de behoefte heb om het verhaal van me af te schrijven. Hier een verhaal over de geboorte van ons laatste veulen.

De merrie is een oude fokmerrie, en was dragend van haar laatste veulen. Dit werd al besloten op moment van dekken, maar absoluut duidelijk op moment van de dracht, waar zij onder het gewicht van het veulen en haar artrose behoorlijk moeilijk liep. Pijnstilling heeft ze gehad, op voorschrift van de veearts. En daarmee ging het goed, maar dat is natuurlijk niet hoe het zou moeten.

Dit jaar al meer merries gehoord die over tijd gingen. Zo ook onze merrie. Hoewel ze eerder had moeten bevallen dan onze andere merrie, liep daar het veulen al geruime week naast toen we ons echt zorgen gingen maken." Maar" twee weken over tijd, maar dat was niks voor haar.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de veearts laten komen. Deze voelde het veulen, en het leefde nog! Na al veel slapeloze nachten waar we hebben liggen waken, waren we in tranen van blijdschap. Onze mooie dame, ze liet ons gewoon nog even in spanning van die knappe laatste!

Maar die nacht werd ik gebeld, : kom maar naar stal ze gaat beginnen.
Ik was nog geen 5 minuten later op stal, maar hoorde bij binnenkomst al zeggen; kom op nou!

Met een naar voorgevoel stapte ik gauw richting de stal, en ja hoor daar lag hij al. Een bruin veulen, totaal verslapt en geen ademhaling...

Zonder na te denken ben ik ernaast gesprongen en gaan wrijven, dat deed moeders immers ook. De merrie bleef haar veulen namelijk likken om hem te activeren. Zo ben ik gaan wrijven en hem zo gelegd dat de luchtweg vrij lag. Reflexen bij zijn tong opgewekt en wrijven, wrijven, wrijven.

Na wat een eeuwigheid leek te duren was daar een ademteug, en hij begon weer te ademen! Hij begon wakker te worden, en even leek het allemaal zo mooi. Er werd me al verteld; het is een hengstje, kijk zijn aftekeningen; die zijn zo mooi! Maar ik kon er niet naar kijken, niet naar luisteren. Want mijn gevoel zei me: we zijn er nog niet...

helaas was mijn gevoel juist.. weer stopte zijn ademhaling, en eigenlijk direct werd hij koud.. ik heb hem op schoot getild, mijn lichaamswarme, wat dekens, mijn wrijven en het likken van de merrie moesten het doen. Terwijl de eigenaar zijn hoofdje vasthield (want hij liet alles hangen), wreef ik voor zijn leven. Totaal zonder gedachte, ik weet alleen nog dat ik maar bleef herhalen "kom op kleine, we vechten ervoor".

Ook nu kwam hij weer bij. De veearts was ondertussen al gebeld maar gaf ook aan niks te kunnen, hij moest zelf ademhalen. En dat deed hij.. wederom ging het een tijdje goed.

Een tijdje.. want daar kwam nummer 3. Hij stopte weer. En dit keer was de merrie zo uitgeput, dat ook zij stopte met likken. Maar ik kon het niet opgeven.. ik had hem toch zijn hoofje op zien tillen, zijn hartslag en ademhaling gevoeld, zijn lichaamswarmte.. en weer kwam hij bij... inmiddels was er zo veel tijd verstreken dat de veearts nu wel wat kon: sonde en infuus. Dus die was onderweg. En juist op dat moment ging meneer staan! Hij STOND OP!! Zo wankel als het ging, viel hij ook gelijk weer om. En enkele minuten later, volgde nummer 4.
Hij liet zijn hoofd zakken, zijn ogen sloten en zijnĀ oren hingen slap... weg ademhaling..
Ik kon wel janken..

Maar de veerarts kwam, en meneer kwam net weer bij. Sonde erin en biest gegeven. Helaas kregen we de sonde er maar een keer in, dus de rest opgelost met een infuus.


Hij werd wakkerder, probeerde te staan en startezijn zuigreflex. De merrie ging klaar staan en meneer met wat hulp op zoek naar de uier. Hoewel dat nog niet lukte, hebben we hem met een spuitje bijgevoerd. 6,5 uur na de geboorte... maar moeder en zoon stonden...

ik was kapot. Niet alleen van de slapeloze nachten en deze actieve nacht, maar vooral emotioneel. Thuis gekomen was ik in tranen, maar ergens ook opgelucht.
Helaas van korte duur, want na een powernapje en nog een veeartsbezoek om bloed af te nemen bleek ons mannetje niet genoeg antistoffen te hebben en moest acuut naar de kliniek.
Hij is daar een nacht diep in slaap gebrachtom zijn hersenen te laten herstellen van het zuurstof tekort (de reden dat hij zo comateus was dat zijn ademhaling stopte) en heeft antistoffen via het infuus gekregen.. alsof ik mijn kind achter moest laten in de kliniek. Zo voelde ik me. En zo blij dat hij de volgende dag (met de nodige zorg) naar huis mocht!

Ja .. je leest het goed.. ons mannetje, onze kleine vechter... hij heeft het gehaald!!!!
Knappe man, wat zijn we trots op jou en mama!

En nu.. een aantal weken later. Hij doet het beter dan we ooit hadden kunnen hopen. Hij bokt rent en speeld met het andere veulen.

En stiekem ook wel heel mooi (al moet hij het toch echt afleren) ben ik een beetje surrogaatmama, want hij denkt nog steeds dat hij bij mij op schoot mag liggen... alleen is hij daar nu toch een beetje groot voor aan het worden... hij hinnikt naar me, komt aangerend en valt tegen me aan in slaap... wat een trots gevoel is dat..!

Gelukkig is de band tussen ons ventje en zijn moeder ook geweldig. Ze doet het zo ontzettend goed! En alsof ze het weet, want naar ons is ze liever als ooit tevoren.

Ons vechtertje, die komt er wel!


[ img ]
En mama (heeft alleen net haar mooie grote ogen dicht);
[ img ]





Bedankt voor het lezen. Ik moest het gewoon van me afschrijven. Het blijft zo door mijn hoofd spoken, de spanning van die nacht en de dagen die volgden.. wat ben ik blij wanneer ik hem door de wei zie rennen met zijn moeder, tante en vriendinnetje.


Laatst bijgewerkt door WM_ op 06-07-15 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-15 13:56 



 

Kippevel!

Ik ben erg benieuwd naar een foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-15 14:00 



 
Profiel   

Jeetje wat een vreselijk spannende nacht moet dat geweest zijn! Maar wat ben ik blij voor jullie dat alles toch nog goed is gekomen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-15 14:01 



 
Profiel   

Foto erbij geplaatst!:) erg groot volgens mij maar ben daar allemaal niet zo in thuis...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-15 14:07 



 
Profiel   

Wat zul jij trots zijn en beseffen dat je iets meegemaakt hebt van onschatbare waarde! Ik begrijp dat het heel moeilijk verwerken is dit moeilijke begin. Rustig aan, rustig aan genieten van deze extra bijzondere gebeurtenis! Mogen merrie en veulie wel blijven? En heb je een foto? Ben best een beetje nieuwsgierig geworden..... =)

edit <3 en mams?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-15 14:08 



 

Wat een schatje zeg. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-15 14:10 



 
Profiel   

Ook een foto van mams toegevoegd!
En dank jullie:d

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-15 14:21 



 
Profiel   

wat een stress zal jij gehad hebben!Fijn dat het nu goed gaat met hem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-15 14:26 



 
Profiel   

Wow wat goed dat je voor hem bent blijven vechten!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-15 14:32 



 
Profiel   

Jeetje wat spannend! En wat een geluk dat hij het zo goed doet nu! Hoe kwam hij aan het zuurstof gebrek, weet je dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-15 08:12 



 
Profiel   

Kunnen er nog gevolgen zijn van het zuurstoftekort eigenlijk? Geen idee hoe dat bij paarden is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-15 09:03 



 
Profiel   

Wow wat een verhaal, idd met kippenvel gelezen!

Respect! Is er nog een reeele kans dat hij een terygval krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-15 09:24 



 
Profiel   

Wat ontzettend fijn dat jij een volhouder bent, respect en geniet nu maar heerlijk want dat heb je zeer verdiend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-15 10:03 



 
Profiel   

@ Vulina: De geboorte is hoogstwaarschijnlijk te snel gegaan. Hoe dat precies het zuurstofgebrek veroorzaakt heeft heb ik me niet precies in verdiept, maar zo werd het ons vluchtig uitgelekt in de kliniek. Daarnaast heeft hij natuurlijk 4 keer niet meer geademd, wat ook niet meegewerkt zal hebben.

Door de diepe slaap die hij in de kliniek heeft gehad hebben zijn hersenen de kans gekregen te herstellen. Dit heeft een heel goed 'slagingspercentage', omdat het al kort na de geboorte geweest is.
Daarnaast ontwikkeld hij zich nu op alle fronten als een normaal veulen (psychisch en motorisch), en daarmee oogt de kans zeer klein dat hij er iets aan overgehouden zou hebben. Daar maakte ze zich in de kliniek ook totaal niet druk om.

Een groter risico vonden ze de eerste 3-4 maanden gezien het tekort aan antistoffen. Maar het mannetje is nu toch al weer een maand oud en doet het zo onwijs goed.. We zijn alleen extra alert met verkoudheid e.d. dus met dit rare weer even extra opletten dat hij niet te warm/te koud staat en voldoende drinkt etc. Het is meer dat als hij nu ziek wordt, hij minder 'overlevingskans' zou hebben dan een 'normaal' veulen.

Dank voor jullie reacties! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-15 11:43 



 
Profiel   

wauw!!
wat een verhaal en wat goed dat je hebt volgehouden!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-15 17:16 



 
Profiel   

Aww wat lieef!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-15 15:52 



 
Profiel   

Vandaag is ie officieel 1 maand oud & huppelt vrolijk door de wei :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-15 10:03 



 
Profiel   

wow zeg, wat een verhaal, dankzij jullie goede zorgen heeft deze mooie kerel een tweede kans gekregen, schitterend.

Komt helemaal goed met zuurstoftekort, hersenen herstellen goed bij heel jonge veulens, later niet meer natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-15 09:57 



 
Profiel   

Jeejtje! Wat een verhaal! Wat mooi dat hij het toch nog heeft overleefd! Wel leuk een aanhankelijk veulen, toch? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-15 17:39 



 
Profiel   

Wat goed zeg dat je door bent gegaan en dat de merrie ook door is gegaan met hem te helpen wakker te laten worden en te laten ademen en snel de dierenarts erbij...........

Wat een mooierd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-15 17:46 



 
Profiel   

super actie, en super dat het zo goed is verlopen.
Velen zouden het veulen hebben laten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-15 06:17 



 
Profiel   

Super aan gepakt,geniet nu maar lekker van elkaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-15 07:02 



 
Profiel   

jeetje wat een verhaal . gelukkig gaat het nu allemaal goed met de kleine man .

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-15 07:24 



 
Profiel   

Wat een verhaal! Kippenvel! wat vreselijk knap dat je zo doorgezet hebt. Zo zie je maar. volg je intuitie. die is eigenlijk altijd goed. Goed gedaan!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-15 07:33 



 
Profiel   

Wauw, respect voor hoe je hebt doorgezet! Veel geluk met jullie prachtige mannetje <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-15 10:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen