Grondwerk met veulen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 21:27

Hallo iederreen,
Ik vroeg me dus af kun je al grondwerk doen met een veulen? Ik zou dat nu nog niet doen want Storm is nog maar 3 weekjes, ik zou het doen in de paasvakantie dan is hij 2,5 maand ongeveer.
Voor de duidelijkheid met grondwerk bedoel ik leidoefeningen, stoppen, achteruitgaan, ...
Zulke kleine oefeningen dus ... :) (met de mama erbij natuurlijk)
Ik hoor graag jullie mening & tips *\o/*
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ambertjeluna op 07-02-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:30

Gewoon netjes leren mee te lopen naast mama, borsteltje erover, niet trekken, niet omverlopen, en voetjes optillen.
Meer hoeft ie niet te kennen totdat ie een jaar of 3 is.
Persoonlijk zou ik daar pas nee beginnen als ie een half jaar oud is.

Aidenn

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:31

mijn mening ; nee , ik zou gewoon beginnen met voetjes en aan het touw meelopen, veulens kunnen zich maar kort concentreren , laat het beestje nog lekker veulen zijn en wacht wat maanden voordat je met iets begint zoals grondwerk

Kanto
Berichten: 617
Geregistreerd: 25-05-15

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:33

Ik zou het beestje lekker veulen laten zijn als het ongv een jaar is beginnen met heel licht grondwerk

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:33

Nee dat zou ik absoluut niet doen!! Zo'n kleintje moet je echt nog niet bij zijn moeder weghalen.. Ook niet eventjes.

Met mijn bijna jaarling hengstveulen van nu 10 maanden oud doe ik soms wat oefeningetjes zoals vaststaan, meelopen (kleine stukjes op het pad), hoefjes krabben en overal borstelen. Dat is echt meer dan genoeg (1x in de 2 weken doe ik dat).

Met mijn Shetlander van ruim 2,5 wil ik binnenkort beginnen met wat grondwerk.

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:34

Je kan hem natuurlijk altijd lekker kroelen zodat hij went aan jouw aanraking, probeer ook voorzichtig zijn voetjes aan te raken ect.
En een borsteltje erover heen kan geen kwaad maar verder lekker laten rondhobbelen!

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:37

Je kan hem wat simpele dingen bijbrengen, poetsen, meelopen aan het touw, voetje geven, je zou bijvoorbeeld over een zeiltje kunnen lopen en over een balkje stappen, maar meer nog niet.
Belangrijk is vooral dat je consequent bent. Vertroetel zo'n veulen niet te veel, maar behandel hem alsof het een volwassen paard is. Het lijkt misschien grappig als hij met je wilt spelen, maar bedenk dan vooral dat je dat niet wil als hij groot is.
Dit is al meer als genoeg voor een veulen. ;)

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 21:38

Hij kan nu al redelijk vlotjes hoefjes geven, overal aanraken/borstelen, samen met zijn mama vaststaan, alleen meelopen aan een halster is moeilijk (nog maar 2x een halster aangehad) :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:40

Dan kent hij nu al meer dan genoeg ;-)...

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:40

Meelopen aan touw, wennen aan overal aanraken en voetjes geven, kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Dit kun je als korte activiteiten doen van max een minuutje of 5.
Dit gaat makkelijker bij een jong veulen, dan bij een driejarige vers uit het land geplukt. Je hoeft het niet elke dag te doen en daarnaast is het ook fijn voor de hoefsmid als een jong ding zich rustig gedraagd bij een kapbeurt en voor een da bij een behandeling.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:58

je kan in je vakantie ook een schrikparcourtje bouwen, parasol, zeiltje, zwembadje en laat hem maar ontdekken wat wat is.

Maar ja die van mij ging met 2 maanden ook al mee naar strand. Zolang je alles rustig aan doet en niets te veel dan komt het helemaal goed

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:08

Leuk idee zo'n schrik parcour.
Ik dacht aan grondwerk omdat Storm een halve Arabier is en nu al veel pit heeft. Mijn ouders zeggen als hij te wild word moet hij weg ( na zeker eerst te proberen om hem te houden ) en dat wil ik zeker niet !

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:12

Juist wel doen! Gewoon 5 minuutjes per dag lekker bezig gaan op een speelse manier. Hoe meer hij nu in handen komt, hoe makkelijker je het straks hebt. Leiden en stoppen, afstand houden, achteruit, aanrakingen, schriktraining, borstelen en als hij paar maandjes ouder is drukpunten en vanaf één jaar cirkelen. Er zijn niet voor niets populaire trainingen voor veulens vanaf letterlijk de eerste dag. Je hebt er in de toekomst echt veel aan!

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:14

een beetje wild en koppig worden alle veulens wel een keer. Net als een kind zullen we maar zeggen.

Dus nu al een beetje de basis leren is niet verkeerd. Dat houdt ook in ze mogen je niet bijten (dus ook niet als lief klein veulentje zonder tanden) ect gewoon heel consequent zijn.

Storm is daarbij ook nog een hengstje en die zal onder invloed van dadelijk mannelijke hormonen jou nog wat meer gaan testen. Je kan er dus ook voor kiezen dat zodra zijn balletjes zijn ingedaald te castreren dan heb je het hormoon bom verhaal niet meer en alleen kleuter/peuter/puber gedrag

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:17

Het is de bedoeling dat hij gecastreerd word, om het ook iets makkelijker te maken voor mij en ook voor later zodat hij op de weide kan staan met zijn mama en 3 andere merries

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:22

Dat hadden je ouders dan wat vroeger moeten inzien en dan hadden ze eventueel een andere hengst moeten kiezen. Jonge paarden zijn nu eenmaal onstuimig...

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:30

Niks mis met mee leren lopen, poetsen/overal aanraken,voetjes geven en voetjes ook langer omhoog houden, tzt ook met water bij de beentjes (altijd handig als je moet koelen) lopen door plasjes. Af en toe heel kort als je gaat knuffelen. Maar meer dan 5 min zou ik niet doen en niet dagelijks. En als die dan wat ouders is misschien wat langer/meer maar ook nog lekker jong laten zijn ;)

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:38

maximuss schreef:
Dat hadden je ouders dan wat vroeger moeten inzien en dan hadden ze eventueel een andere hengst moeten kiezen. Jonge paarden zijn nu eenmaal onstuimig...

Een ander kiezen ?!? Euhm nogal moeilijk _/-\o_
Het is onze merrie die bevallen is

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:47

@ Ts: de meeste mensen hebben een duidelijk beeld van welk soort paard ze willen fokken en handelen daar naar. Nu het veulen geboren is, ineens "hopen" dat het niet te wild is idd veel te laat.

Doordacht fokken is een kunst...

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 22:50

maximuss schreef:
@ Ts: de meeste mensen hebben een duidelijk beeld van welk soort paard ze willen fokken en handelen daar naar. Nu het veulen geboren is, ineens "hopen" dat het niet te wild is idd veel te laat.

Doordacht fokken is een kunst...


We hebben de merrie gekocht toen ze al drachtig was, de vorige eigenaar moest haar weg doen om privé redenen en wij kenden hem, en ik wou graag een paardje dus hebben mijn ouders de drachtige merrie gekocht. Dus niet gekozen met welk ras we fokten

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:50

Nee!

Buiten af en toe voetjes doen, mee leren lopen, halt houden, borsteltje over halen ....
Maar wel waar moeder bij staat.

Met baby begin je ook niet met basisgymnastiek oefeningen, bij een pup ook niet; leert alleen commando's maarniets lichamelijks.
Veulen wordt verder opgevoed door andere paarden...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:56

Veulen gewoon opvoeden. Meelopen, voetjes geven, een keertje de trailer op, vast staan, over een zeiltje (achter mama aan), over een balkje.... Zolang je alles spelenderwijs doet (bijv achter mama aan) gaan ze daar echt niet dood van.

Betreft dat veulens niet alleen mogen: bij mij pakte ik toch echt een maand na de bevalling de moeder weer op, en dan bleef het veulen op stal (tijdsduur opbouwen).
Gaan ze ook niet dood van :n

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:57

Dan kon je er idd niks aan veranderen maar dat maakt niet dat het veulen dan maar veel te vroeg aan het werk gezet moet worden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:06

Opvoeden en spelenderwijs dingetjes leren zie ik niet als werk.
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat een veulen een (zeer) korte concentratie boog heeft.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:07

Maar beetje grondwerk wat ze voorstelt is toch niet aan het werk zetten. Het is opvoeden... beetje aan halstertje lopen, wat poetsen en hoefjes krabben. Eens wat 'vreemde' objecten bekijken... Zolang je zorgt dat het qua tijd niet te lang is lijkt me het alleen maar verstandig.