Grondwerk met veulen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:18

Leiden, stoppen, achteruit, voetjes geven, poetsen en overal aan kunnen zitten, daar zou ik het op deze leeftijd bij houden. Over een paar maanden kun je wat meer doen :)

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:26

Dit zijn gewoon kleine dingen die horen bij de opvoeding vind ik . Veel verder zou ik ook niet gaan.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:36

Die van mij ging aan t touwtje naast mama mee naar buiten en de bak. Ook mee naar de wasplaats dus samen met mama natte benen krijgen.. touwtje had ik gewoon dan los door de ring. Ook voetjes kort optillen. En voor de rest lekker veulen laten zijn.

Plien80

Berichten: 50
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:11

Zolang het veulen bij mamma loopt zou ik hem alleen aan een halstertje laten wennen. Verder krijgt hij alles wel van mamma wat hij nodig heeft. Nadat het veulen afgespeend is kan je wat meer met hem gaan doen. Begin met de dingen die horen met de dagelijkse omgang. Leer hem als eerste hoe hij zich hoort te gedragen in de omgang met mensen en dus wat de rangorde tussen jullie twee is. Ik heb dat met mijn eigen veulen ook gedaan. Stappen, halthouden en achterwaarts zijn daar hele goede oefeningen voor. Maak er vooral een leuk spelletje van, wordt niet hoos als hij het niet goed doet, maar probeer het gewoon nog een keer en beloon hem als hij doet wat jij van hem wilt. Doe dit als ze zo jong zijn maar 3 of 4 keer achter elkaar en zet hem dan weer lekker in de wei. Naarmate ze ouder worden kan je steeds meer doen, let wel goed op het veulen. Zodra hij de aandacht verliest moet je stoppen en doe pas bepaalde dingen wanneer hij er aan toe is. Dat moet je aanvoelen. Ook doe ik sinds ik hem heb aan schriktraining. Dan bedoel ik niet parapluutjes en plastic zeilen in de bak leggen. Nee, de dagelijkse dingen. Bijvoorbeeld: Heb ik toevallig een plastic tas of zak in mijn hand dan doe ik niet zachtjes, omdat hij dat misschien eng vindt. Ik kraak of schud gewoon nog eens een keer extra met die zak en leg hem dan weg en schenk verder geen aandacht aan zijn gedrag. Of dat nu positief of negatief gedrag is. Zo leert hij dat het gewoon dingen zijn die zomaar overal en altijd voorbij kunnen komen en dat daar verder ook geen reactie op gegeven hoeft te worden. Alleen belonen wanneer je veulen doet wat je hem vraagt, dus halt, stap, achterwaarts. Bij dingen die gewoon voorbij komen in het dagelijkse leven doe je niks. Het moet normaal worden. Anders blijf je bezig voor elke auto, fietser en vogeltje die je op een wandeling buiten tegen komt.

Mijn eigen veulen is inmiddels 2 (dus geen veulen meer ) en net sinds 2 weken uit de opfok. Hij weet werkelijk alles wat hij toen geleerd heeft nog. Alles is spelenderwijs gegaan en met plezier en respect van beide kanten. Nu hebben wij er allebei profijt van. Het is inmiddels een 400kg wegende haflinger van 1.44 en ben blij dat hij op alleen stemcommando en/of een gebaar stapt, wijkt, halt en achterwaarts kent en niet overal meer van schrikt en ik rustig met hem over straat kan om naar het dichtbij gelegen bos te lopen voor een frisse neus. Ik ben op dit moment voor hem een duidelijke leider en echt hoor, ik ben blij dat ik hem bepaalde dingen heb geleerd toen hij nog geen 400 kg woog. Zo ook korte wandelingetjes over straat, langs de weg etc. Als veulen trok hij mij echt niet omver als hij iets eng vond en zo kon ik hem dus makkelijk langs een wapperende vlag leiden en hem laten ervaren dat zo'n vlag je echt niet op eet. dit deed ik overigens vanaf een maand of 8. Even 10 minuutjes aan de wandel, dat is echt genoeg. Heeft hij voorlopig iets om over na te denken de komende dagen waarin je hem dan het beste even lekker kan laten staan.

Je kan veulens en jonge paarden alles leren wat je wilt, zolang het maar kort en spelenderwijs is. Die van mij is bijvoorbeeld aan het bit aan het wennen nu. Klinkt heftig, maar dat heeft nu de vorm van dat hij wel eens op het halstertouw wil knabbelen. Ik wil niet dat hij aanleert dat hij overal aan mag knabbelen. Maar de interesse in het halstertouw is er. Wat ik dan doe is dat ik het touw strak tussen mijn handen houd en het horizontaal voor zijn neus houdt. Zodra hij begint te knabbelen duw ik het halstertouw met een vloeiende beweging verder zijn mond in tot op de plek waar het bit normaal gesproken zit en houd dit slechts een seconde of twee vast en laat vervolgens weer het touw uit zijn mond komen en zorg ik dat het touw buiten zijn bereik blijft. Op deze manier went hij op zachte manier aan iets in zijn mond en kap ik meteen het ongewenste overal aan knabbelen gedrag af zonder hem te hoeven straffen en hij dus geen negatieve associaties krijgt met iets dat in zijn mond zit. Hij heeft immers zelf het initiatief genomen en zijn mond open gedaan en het is weer voorbij voordat het vervelend begint te worden en knabbelen heeft hij niet kunnen doen.

Dus, doe gerust af en toe wat met het veulen. Maar let goed op de verstandshouding tussen jullie twee. Wees duidelijk en consequent, een leider. Bij veulens en jonge paarden maak of breek je het gedrag met jouw eigen houding en gedrag. Hij is immers een ongeschreven blad en het eerste hoofdstuk blijft toch echt hangen bij een paard.

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 09:59

Ik heb nog even een vraagje. Met wat moet je belonen, die paarden koekjes waarschijnlijk nog niet. Met stukjes wortel of stukjes appel ?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:06

Ik beloon nooit met eten. Gewoon met stem en/of een aai over de manen, snappen ze goed zat. Die van mij zijn dan gelijk helemaal vrolijk :))

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:12

Even een kriebeltje en rust is beloning genoeg voor een veulen.

Plien80

Berichten: 50
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 04:47

Juist oppassen met lekkers belonen. Dat werkt opdringerigheid en happen naar je handen in de hand. Liever belonen met stem en wanneer het "werk" erop zit kan je natuurlijk een beloning geven in de vorm van wat lekkers in de voerbak

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 07:29

Geen opfok voor mij..kleintjes groeien hier op in een kleine vaste kudde.. Ik wil dagelijks mn kleintjes in handen hebben..En begin eigenlijk al als het veulen net geboren is met aanraking overal..Vanaf dat het veulen geboren is en 2 dagen is en goed genoeg is om een minuutje alleen te zijn neem ik de merrie mee voor een mini rondje door de stal daarna meteen weer terug met de merrie naar t veulen..Ik wil graag weer aan t werk met de merries na de bevalling dus zo bouw ik dat heel rustig op. Uiteraard blijft er zeker de eerste wkn iemand bij t kleintje als ik de merrie heel even meeneem.. Ik besteed de eerste jaren 5 tot in de Max 10 min aan t veulen ( borstelen, voetjes, wijken voor druk, objecten laten bekijken, spelen, aanrakingen over t gehele lichaam, je kunt t zo gek niet bedenken maar ik doe t..vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen.. En voor de rest lekker in de kudde, t gras op, spelen met andere, veulen kunnen zijn..!

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 20:34

Het is nog niet zeker maar als hij afgespeeld is gaat hij voor een tijdje in de buurt bij een ander veulentje staan. Want de mama is dan toch voor een maandje op de manege

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:43

Ik heb nog een vraagje, ik zie op het internet veel veulens met een touwhalster maar is dat wel verstandig? :)

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:47

Dat kan wel, maar je moet ze nooit onbeheerd achterlaten met een touwhalster om. Dat breekt niet als ze er al gekke dingen mee uithalen.

Mijn inmiddels jaarling weet al wat netjes meelopen is, dat ie voetjes moet geven, dat borstelen niet eng is etc. Ook leer ik hem lekker wennen aan dingen, zo heeft hij het borsttuig van mijn andere pony al eens omgehad (2 sec), de eczeemdeken en een zweetdeken. Ook laat ik wel eens per ongeluk de borstel vallen enzo, wat hier eerder ook al is genoemd. En gister was ik bij hen met een paraplu.

Maartje1990

Berichten: 22281
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:33

Ik vraag me toch af hoe diegene die vinden dat t beestje nog helemaal niks moet leren verwachten dat t veulen bekapt moet gaan worden bij de hoefsmid?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:10

Kan best hoor, ik vind het best prettig. Je geeft de signalen namelijk geruisloos door zonder veel druk of energie te gebruiken. Tegelijkertijd leert hij ook heel goed het principe van pressure-release. Als hij netjes bij blijft, is het halster prettig en zacht. Ik zou alleen niet voor al te dun touw gaan en nooit mee vast zetten.

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:14

Yacintha schreef:
Kan best hoor, ik vind het best prettig. Je geeft de signalen namelijk geruisloos door zonder veel druk of energie te gebruiken. Tegelijkertijd leert hij ook heel goed het principe van pressure-release. Als hij netjes bij blijft, is het halster prettig en zacht. Ik zou alleen niet voor al te dun touw gaan en nooit mee vast zetten.


En vanaf welke leeftijd zou je dit verstandig kunnen gebruiken. Hij is nu 5 maanden :D

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:44

Dat moet wel kunnen. Ik heb mijn hengst met 6 maanden gekocht en ben gelijk met touwhalster begonnen, gaf geen problemen.

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:51

Als je hem afspeend, schrijf je, dan gaat hij bij een ander veulentje staan.
Staat hij dan alleen samen met dat veulen? Ik zou zeker proberen om hem in een gemengd groepje te krijgen ook met volwassen paarden. Dit is echt veel beter voor de opvoeding.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:04

DianXX schreef:
Als je hem afspeend, schrijf je, dan gaat hij bij een ander veulentje staan.
Staat hij dan alleen samen met dat veulen? Ik zou zeker proberen om hem in een gemengd groepje te krijgen ook met volwassen paarden. Dit is echt veel beter voor de opvoeding.


Helemaal mee eens..

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 20:30

Nee hij gaat dan alleen staan met volwassen paarden, wij hebben geen ander veulen en in de buurt vinden we er ook geen :(

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 19:19

Storm is nu dus 5 maanden oud en hij word er niet gemakkelijker op, eerst kon hij mooi zelf zonder zijn mama meelopen aan het halster maar nu gaat dat steeds moeilijker. En als we even stilstaan word hij erg ongeduldig, zo heeft hij me al eens heel hard gebeten in mijn arm omdat we eventjes moesten stilstaan #) (ik heb hem toen wel duidelijk gemaakt dat ik er niet blij mee was). Hij laat hem ook niet zo gemakkelijk vangen in de weide alleen als je het touw verstopt achter je rug, en je hebt een snoepje mee kan je hem 'vangen'. Maar als je gewoon in de weide komt wilt hij heel graag knuffelen, en hij word ook graag geborsteld. Eerst kon hij gemakkelijk voetje geven maar nu moet ik het echt zelf nemen (hij heft zen poot dus niet zelf op) en als het langer dan 5sec. ofzo duurt zou hij durven steigeren.

Even ter info iedere ochtend loopt hij aan het halstertje naar de weide en de mama los, s'avonds loopt de mama aan het halster en hij los :) :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:31

Een veulen hoort niet alleen. Is het een hengst? Die willen vaak met elkaar stoeien, als dat niet kan is het logisch dat hij bij jou vervelend wordt. Iemand met zo weinig ervaring met een veulen aan laten modderen doet sowieso al meer kwaad dan goed. Dan kun je ze beter niks leren je krijgt immers maar een kans om het goed te doen.

Waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar wel mijn mening.

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 21:34

Nies_ schreef:
Een veulen hoort niet alleen. Is het een hengst? Die willen vaak met elkaar stoeien, als dat niet kan is het logisch dat hij bij jou vervelend wordt. Iemand met zo weinig ervaring met een veulen aan laten modderen doet sowieso al meer kwaad dan goed. Dan kun je ze beter niks leren je krijgt immers maar een kans om het goed te doen.

Waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar wel mijn mening.

Hij staat toch niet aleen hij staat bij zijn mama, en nog andere paarden. Ik heb inderdaad geen ervaring met paarden maar mijn veulentje staat bij mijn oom en die heeft al heel wat veulens groot gebracht :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Grondwerk met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:13

Dan snap ik niet dat je geen hulp vraagt aan je oom in plaats van op internet. Met alleen staan bedoel ik met leeftijdsgenootjes.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:47

Nies_ schreef:
Dan snap ik niet dat je geen hulp vraagt aan je oom in plaats van op internet. Met alleen staan bedoel ik met leeftijdsgenootjes.


Ben ik niet helemaal met je eens een veulen ( opgroeiend paard ) moet soortgenoten hebben waar ie mee kan spelen ( dat kan jong en oud zijn)..Ook ik heb hier maar 1 veulen met een groep oudere speelkameraadjes..waarvan een pony die zich gedraagt als een veulen. Wil altijd spelen..
Ik ben erg voor opvoeding van een veulen met volwassenen ( leeftijd genoot erbij is fijn maar niet altijd haalbaar) zolang t veulen voldoende soortgenoten heeft moet deze makkelijk zn ei kwijt kunnen!!

Ambertjeluna

Berichten: 420
Geregistreerd: 23-10-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 09:40

Nies_ schreef:
Dan snap ik niet dat je geen hulp vraagt aan je oom in plaats van op internet. Met alleen staan bedoel ik met leeftijdsgenootjes.


ik kan hem toch ook nier voortdurend lastig vallen zoals ik hier doe :')
en ik heb aan hem gevraagd en die zegt dat ik nog meer zijn vertrouwen moet winnen en bij he voetje geven vasthouden voor 5sec. ofzo en dan loslaten en telkens opbouwen

maar ik wou ook gewoon eens tips van anderen krijgen :)


pol1 schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens een veulen ( opgroeiend paard ) moet soortgenoten hebben waar ie mee kan spelen ( dat kan jong en oud zijn)..Ook ik heb hier maar 1 veulen met een groep oudere speelkameraadjes. Waarvan een pony die zich gedraagt als een veulen. Wil altijd spelen..
Ik ben erg voor opvoeding van een veulen met volwassenen ( leeftijd genoot erbij is fijn maar niet altijd haalbaar) zolang t veulen voldoende soortgenoten heeft moet deze makkelijk zn ei kwijt kunnen!!


ja inderdaad we kunnen ook niet zomaar een extra veulen tevoorschijn halen, hij zit in de weide altijd lekker zijn mama te plagen en die speelt ook meestal mee. (en ik weet het het is geen soortgenoot maar toch) achter een draadje staan ook schaapjes waarmee hij vaak eens snuffelt maar ook heel veel speelt hij met de honden. vooral met de grootste hond kan hij hem prima amuseren ( ik wil hier wel eens een filmpje van versturen ;)