Angstig veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Angstig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:05

Hallo allemaal,

Ik heb wat tips nodig omtrent het veulen. Het is naar mijn idee niet persee een angstig veulen maar ik heb wel moeite met de benadering.

Bij de bevalling was ik aanwezig tot 3 uur daarna en er was geen enkel probleem. Echter de volgende ochtend was mijn merrie zeer beschermend en liet mij niet bij het veulen komen. Hier werd het veulen angstig van. Die kreeg namelijks van moeders het idee dat ik gevaarlijk was.

De eerste paar dagen moest ik mijn merrie vangen met biks in haar stal. Nu gaat dat al beter ik kan nu heel stiekem het veulen op haar kont kriebelen als ze aan het drinken is. Echter als ze stopt met drinken blijft ze wel staan maar dan gaat mijn merrie hinniken ( zacht en laag ) en dan rent ze snel bij me weg ook als mijn merrie ook maar 1 voet verzet rent ze weer bij me weg...

Ze is wel nieuwsgierig en durft wel aan mn handen te snuffelen maar als ik haar van voren wil benaderen gaat ze heel snel in haar achteruit. Als ik haar van de zijkant of achterkant benader kan ik dus haar kont kriebelen totdat bovenstaande gebeurd.

De stal eigenaresse zegt dat ik met een halstertje moet beginnen maar dat is onbegonnen zaak als ik niet eens op een normale manier bij het veulen in de buurt kan komen.... Heeft iemand tips?

Als ze al angstig is wil ik haar niet vangen en vast houden.. Dit gaat alleen maar meer angst veroorzaken!

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Angstig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:07

Met rust laten, de merrie heeft duidelijk niet genoeg vertrouwen in je.

Dit trekt wel bij. :)

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:19

KimD schreef:
Met rust laten, de merrie heeft duidelijk niet genoeg vertrouwen in je.

Dit trekt wel bij. :)


Wel vreemd... Ze vertrouwt met alle enge dingen namelijk alleen mij.. Denk aan hoefsmid, dierenarts, osteopaten.. Ze liet dit alleen toe als ik er bij was.. Ben ook de enige die haar een wormenkuur kan geven enz....

Het wordt wel steeds minder hoor met de merrie en mag nu wel kriebelen bij het veulen alleen als de merrie nu een stap zet rent het veulen weg. Moeders heeft er steeds minder moeite mee.

Heb nu steeds meer het gevoel dat de merrie nu zo reageert omdat het veulen angstig is...

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Angstig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:24

Ook mijn advies met rust laten maar zorg wel dat je regelmatig in beeld blijft. Dadelijk neemt het veulen van nature meer afstand van de merrie en dan komt het waarschijnlijk meer op je af. Zijn net nieuwsgierige kleuters. Moeders neemt ook genoegen met haar kinders ondernemerschap.

Dus geduld.

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:27

Ga gewoon es in de wei zitten zonder iets echt te willen. Meeste veulens komen dan al snel even heel nieuwsgierig kijken.

Als voorbereiding op halster en leiden kun je met een leadrope alvast beginnen. Als je elke dag vanuit stal naar wei en weer terug naar stal zo het veulen begeleid zijn ze al gauw gewend aan aanraking en eerste beginselen wijken voor druk en geleid worden.
Zoals hier met ons 1 dag oude hengstje:
Afbeelding

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:28

Das wel normaal hoor. Gewoon veulen negeren en gewoon met de merrie omgaan. Dan gaat de merrie jou meer vertrouwen en veulen wordt vanzelf nieuwsgierig. Halster omdoen zou ik wel een keer doen. Kun je na een paar weken wel proberen. Als de merrie gevaarlijk doet kun je ze misschien beter regelmatig scheiden. Als je tenminste veilige stal tot je beschikking hebt. Zoniet. Dan gewoon laten want het kan altijd nog

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:29

Knert schreef:
Ook mijn advies met rust laten maar zorg wel dat je regelmatig in beeld blijft. Dadelijk neemt het veulen van nature meer afstand van de merrie en dan komt het waarschijnlijk meer op je af. Zijn net nieuwsgierige kleuters. Moeders neemt ook genoegen met haar kinders ondernemerschap.

Dus geduld.



Bedankt! Het veulen toont gelukkig al veel interesse alleen het is nog wat wisselvallig.. Ik ben 2x per dag op stal minimaal anderhalf uur en dan ben ik of mijn merrie aan het poetsen en als ze in de wei staan zit ik in de wei. Soms komt de merrie dan ook wel naar me toe en krijgt ze een snoepje en dan besnuffelt het veulen me van achteren .ik blijf dan gewoon rustig zitten ...

De reden dat ik het vraag is omdat de rest van de veulens op stal heel aanhankelijk zijn en het liefst komen knuffelen

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:31

YildizArabs schreef:
Ga gewoon es in de wei zitten zonder iets echt te willen. Meeste veulens komen dan al snel even heel nieuwsgierig kijken.

Als voorbereiding op halster en leiden kun je met een leadrope alvast beginnen. Als je elke dag vanuit stal naar wei en weer terug naar stal zo het veulen begeleid zijn ze al gauw gewend aan aanraking en eerste beginselen wijken voor druk en geleid worden.
Zoals hier met ons 1 dag oude hengstje:
[ [url=m/xFqw7z.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja de eerste dag lukte dit.. Alleen nu kan ik niet in de buurt komen om dit te doen. Al helemaal niet als ik haar uit de wei moet halen... Ze loopt gelukkig wel heel goed met mama mee waardoor dit kan...

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:31

YildizArabs schreef:
Ga gewoon es in de wei zitten zonder iets echt te willen. Meeste veulens komen dan al snel even heel nieuwsgierig kijken.

Als voorbereiding op halster en leiden kun je met een leadrope alvast beginnen. Als je elke dag vanuit stal naar wei en weer terug naar stal zo het veulen begeleid zijn ze al gauw gewend aan aanraking en eerste beginselen wijken voor druk en geleid worden.
Zoals hier met ons 1 dag oude hengstje:
[ [url=m/xFqw7z.jpg]Afbeelding[/url] ]


In de wei zitten met moeder en veulen heb ik eens duur kunnen bekopen omdat de merrie plotseling aanviel. Pas hier dus echt mee op. Het was normaal een vriendelijke merrie waar ik een prima band mee had. Maar als jij laag zit kan de merrie jou ineens heel verdacht vinden blijkbaar.

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:33

piezze schreef:
Das wel normaal hoor. Gewoon veulen negeren en gewoon met de merrie omgaan. Dan gaat de merrie jou meer vertrouwen en veulen wordt vanzelf nieuwsgierig. Halster omdoen zou ik wel een keer doen. Kun je na een paar weken wel proberen. Als de merrie gevaarlijk doet kun je ze misschien beter regelmatig scheiden. Als je tenminste veilige stal tot je beschikking hebt. Zoniet. Dan gewoon laten want het kan altijd nog


Dan zou ik haar in de houdgreep moeten nemen om het halster om te doen en dat zou dan met zn tweeen moeten want ze is rete vlug... Ik ben bang dat ik dan weer al het vertrouwen wat ik heb opgebouwd kwijt ben

Anoniem

Re: Angstig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:37

Hoe oud is het veulentje?
Veel geduld hebben, gewoon een uur bij ze in de stal of midden in de wei gaan zitten.
Af en toe je merrie poetsen en het veulen min of meer negeren.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:50

Bekend verhaal hoor. :j
Mijn tinker was bij elk veulen 2 weken lang erg beschermend,dan kon je er ook niet bij, en dus niet bij het veulen.
Na 2 weken was de merrie dan bij gedraaid,maar had je natuurlijk wel een wat bang veulen.
Ik ging gewoon in de wei rondlopen, en had geduld.

Wat wel erg goed werkt is eerst de merrie poetsen, het veulen ziet wel wat er gebeurd en leert er van
als ze dan toch ineens achter je staan kun je op je hurken gaan waardoor je kleiner bent en kun je ze laten snuffelen,
Beetje bij beetje ga je gewoon een klein stapje verder.
Snuffelen, kriebel op hals, dan kriebel op rug etc..
Meeste veulens vinden kriebelen wel lekker , en gewoon dag voor dag uitbouwen.
Alles hoeft ook niet in 1 week hoor, neem gewoon rustig je tijd.
Maar hou het kort, 5 minuutjes even kriebelen,en klaar
.langer hoeft niet en pas als ze helemaal aan je gewent is komt dat halster wel
is nu nog niet belangrijk.

Komt wel goed!

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 23:06

ellepel schreef:
Bekend verhaal hoor. :j
Mijn tinker was bij elk veulen 2 weken lang erg beschermend,dan kon je er ook niet bij, en dus niet bij het veulen.
Na 2 weken was de merrie dan bij gedraaid,maar had je natuurlijk wel een wat bang veulen.
Ik ging gewoon in de wei rondlopen, en had geduld.

Wat wel erg goed werkt is eerst de merrie poetsen, het veulen ziet wel wat er gebeurd en leert er van
als ze dan toch ineens achter je staan kun je op je hurken gaan waardoor je kleiner bent en kun je ze laten snuffelen,
Beetje bij beetje ga je gewoon een klein stapje verder.
Snuffelen, kriebel op hals, dan kriebel op rug etc..
Meeste veulens vinden kriebelen wel lekker , en gewoon dag voor dag uitbouwen.
Alles hoeft ook niet in 1 week hoor, neem gewoon rustig je tijd.
Maar hou het kort, 5 minuutjes even kriebelen,en klaar
.langer hoeft niet en pas als ze helemaal aan je gewent is komt dat halster wel
is nu nog niet belangrijk.

Komt wel goed!



Ze is een week oud en ben ook echt niet bang dat het niet goed komt. Wil het alleen heel graag goed doen. Dus met wat ik nu doe.. Veel in beeld zijn, met mams bezig zijn en als ze het toelaat kriebellen ben ik aardig op weg?

Ik probeer vaak te stoppen met kriebelen voordat ze wegrent.. Ze snuffelt en likt ook aan mn handen en gebruikt hier af en toe haar lip bij.. Ze bijt niet! Is dit ook goed om toe te laten zolang ze niet hapt?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:13

Joh.. Dit veulen is gewoon een volstrekt normaal veulen. Gewoon zo bezig blijven, geef het tijd, komt goed.
Toen ik mijn veulen kocht ( was net een paar weken oud) was het exact het zelfde verhaal. Kont kriebelen kon, verder eigenlijk niet. Gewoon per keer stapje voor stapje verder gaan. Een keer in de stal toch halster om doen enz enz en dan komt het vanzelf goed.
Mijn veulen van toen is inmiddels gewoon een super aanhankelijke merrie een voor de duvel niet bang
( en hou er rekening mee dat dat met jouw veulen ook zo is: kan goed zijn dat ze helemaal niet bang is, maar dat ze gewoon bepaalde dingen niet wil omdat ze een 'raar' gevoel is oid.)

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 23:18

Punz schreef:
Joh.. Dit veulen is gewoon een volstrekt normaal veulen. Gewoon zo bezig blijven, geef het tijd, komt goed.
Toen ik mijn veulen kocht ( was net een paar weken oud) was het exact het zelfde verhaal. Kont kriebelen kon, verder eigenlijk niet. Gewoon per keer stapje voor stapje verder gaan. Een keer in de stal toch halster om doen enz enz en dan komt het vanzelf goed.
Mijn veulen van toen is inmiddels gewoon een super aanhankelijke merrie een voor de duvel niet bang
( en hou er rekening mee dat dat met jouw veulen ook zo is: kan goed zijn dat ze helemaal niet bang is, maar dat ze gewoon bepaalde dingen niet wil omdat ze een 'raar' gevoel is oid.)


Maar moet ik dan een keer gedwongen het halstertje omdoen? Zoals iemand hier boven zei of zal ik gewoon wachten tot ik normaal aan het hoofdje kan zitten? Wil liever niks afdwingen... Het is nog zo klein

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:20

Ik zou het wel een halster om doen. Hoe groter ze worden hoe moeilijker dat gaat. Ze kunnen daar niet jong genoeg aan wennen. Dan maar even in de houdgreep. Zijn ze snel weer vergeten hoor.
En verder stapje voor stapje idd.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:24

Als je het hoofd kunt aaien, dan tegen die tijd gewoon al aaiend een halster om doen. Is dan niet zo moeilijk meer.

Maar andere optie is vanaf nu gewoon een paar keer per dag, met hulp veulen even klem zetten en halster om doen. Is het diertje er binnen de korste keren aan gewend, zeker als je het combineert met een kriebel sessie.

Maar iets later aan halster wennen kan ook hoor. Fokker van mijn merrie deed dat in het begin niet. Veulen was paar weken toen ik haar kocht, en omdat ik maar eens per week er naar toe kon, en het veulen in een kudde buiten stond, was klem zetten en in houdgreep een halster omdoen niet echt een haalbare kaart. Dus gewoon geïnvesteerd in kriebelen, overal mogen aanraken en aaien. Toen dat kon was halster aandoen echt een fluitje van een cent, leren meelopen ook ( en veulen was echt al wel zeker 8, misschien zelfs wel 12, weken voordat ik kon beginnen met het halster)

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Angstig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 23:28

Ik ga morgen eens kijken of ik het halster om krijg... Wil alleen niet dat ze in paniek raakt en dat de merrie ook weer het vertrouwen in mij kwijt is... Want als het veulen in paniek is.. Is moeders dat natuurlijk ook...

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Angstig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:08

Dat halster komt zich echt niet op een week aan, die van mij was 4,5 maand voordat hij voor het eerst een halster om kreeg, geen enkel probleem.

Ze volgen moeders toch overal op de voet, dus noodzakelijk is het niet.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Angstig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:19

Ik doe ze vanaf begin halster om.je kunt ook moeder buiten stal vast zetten en dan heb jij genoeg ruimte met het veulen bezich te zijn.ik zou ook nu gewoon ze pakken halstertje om en dan soms effe lekker 1 op 1 kriebelen en overal aanraken gaan

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:07

Vind ik ook halster is helemaal nog niet belangrijk,
Wij deden het dan ook in de stal, inderdaad toch even klem zetten, halster om, kriebel er achter aan en klaar :j
Is wel zo dat een kleiner veulen makkelijker klem te zetten is dan een veulen wat al ouder en dus sterker is

Maar als er meerdere veulens daar zijn dan is er vast wel iemand met flink ervaring in de veulens die je helpen wil?

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:17

KimD schreef:
Dat halster komt zich echt niet op een week aan, die van mij was 4,5 maand voordat hij voor het eerst een halster om kreeg, geen enkel probleem.

Ze volgen moeders toch overal op de voet, dus noodzakelijk is het niet.


Of je hebt een brutaal veulen welke zijn moeder niet volgt zoals 1 van ons haha

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:52

Zo eentje hebben wij dus ook. Meneer is zeer zelfstandig en zijn moeder heeft daar ook geen enkel probleem mee :D
Mijn merrie was de eerste dag ook heel beschermend maar liet mij wel toe bij het veulen gelukkig. Halster omdoen lukte de eerste dag ook niet meteen en mee naar binnen naar de stal was eng, maar na 3 dagen kwam het veulen makkelijk mee naar binnen en ging het halster ook om zonder gemiep. Rustig de tijd nemen en geef je merrie desnoods wat extra aandacht waardoor zij ook lekker kan ontspannen dan leert het veulen vanzelf wel dat kroelen en aandacht helemaal niet eng is.

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 12:52

Vandaag moesten we haar toch even beetnemen om haar de wormenkuur te geven. We hebben moeders wel even vastgezet en toen kon ik het veulen vangen. Ze bleef toen rustig staan dus hebben we er voor gekozen het halstertje meteen om te doen. Ze was erg boos op het halstertje in eerste instantie maar na een kwartier had ze het geaccepteerd. Moeders stond wel even raar te kijken wat haar kind nu om haar hoofdje had haha

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Angstig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:03

Super