Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:55

Vorige maand net na mijn verhuizing, en de verhuizing van mijn drachtige merrie is mijn veulen geboren. (Zaterdag is ze verhuisd en dinsdag was het veulen er. De paarden staan hier 24/7 op een grootweiland.
Om de paarden de tijd te geven te wennen aan de nieuwe plek en aan haar eerste veulen heb ik ze lekker met rust gelaten wel iedere dag even aaien maar meer niet.

Na 3 weken kreeg ik post van de kwpn over het c hippen. Toen leek het me tijd voor een halster want is wel handig als ik haar kan pakken voor het chippen maar dat ging dus niet ( na een paar dagen proberen)... Uiteindelijk heb ik haar moeten vangen om het halster om te doen. Mij vriend hield haar vast bij boeg en kont en ik deed het halster om. Ik hoopte haar met halster om wel wat tammer te kunnen maken maar ik kan echt alleen bij haar kont komen als ze dat al toelaat ze loopt nu dus 24/7 met halster om wat ik niet echt fijn vind maar ik durf het er ook niet af te halen omdat ik bang ben haar dan nooit mak te krijgen.

Wie heeft er tips om mijn veulen mak te krijgen, zonder er heel veel tijd in te moeten steken,want ik heb zelf ook een baby, zit in een verbouwing heb nog 3 honden, 2 andere paarden een weiland uit te mesten en een baan........

Ik heb al geprobeerd moeder op stal te voeren en dan bij het veulen te komen maar dan gaat ze als een gek door de stal heen rennen om haar moeder heen...... buiten de stal kan ik makkelijker bij haar in de buurt komen......

HOE MAAK IK MIJN 1 MAAND OUDE VEULEN MAK (en leer ik haar aan een halster te lopen en haar halster om en af te doen)
Laatst bijgewerkt door DDDara op 04-07-16 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:58


ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:07

Tja.. in mijn ervaring is het een kwestie van geduld hebben en vaak herhalen. Het veulen van vorig jaar hier(inmiddels jaarling al) had eerst ook wat moeite met het halster, maar is inmiddels keurig halstermak en je kan hem gewoon meenemen, vastzetten etc.

Herhaling is denk ik de sleutel naar succes, elke dag eventjes oefenen(hoeft helemaal niet lang). En wat betreft de angst staan er inderdaad veel tips in bovenstaand topic :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 06:39

Je zult er helaas toch flink wat tijd in moeten steken. Dat is nou eenmaal de basis.
Geduld, geduld en geduld.
Is er geen verzorgstertje in de buurt die je hiermee kan helpen?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:03

F-AM --> KS

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:14

Vooral geduld hebben vaak wordt het vanzelf beter als ze een paard maand oud zijn. Ze zijn ook een beetje geprogrammeerd natuurlijk om in hun meest kwetsbare fase overal bang voor te zijn. Al merk je dat bij sommige veulens niet zo. Wel aandacht blijven geven maar niet opdringen. Kont aaien is al heel wat!

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:32

Heeeel veel tijd. Van nature zijn veulens heel nieuwsgierig. Als jij lekker bij ze in het weiland of in stal gaat zitten, dan komt ie op den duur wel bij je gluren. Niet meteen uitbundig willen aaien, maar gewoon lekker voorzichtig aanpakken.
Komt vanzelf goed, als jij er maar genoeg tijd en aandacht insteekt :)

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:46

Ik sluit me aan bij de rest. Ik denk trouwens niet dat je een bang veulen hebt, je hebt gewoon 'het momentum' gemist: de eerste week...
Dus nu over naar Plan B, en dat is: geduld, geduld, herhalen, herhalen. Veulens zijn echt nieuwsgierig, dus er komt een moment dat ze uit zichzelf komen... Daarna trouwens wel een keer doorpakken, gedwongen knuffelen kan ook best leuk zijn. Een veulen van een maand heeft ook best iets in te brengen, dat zijn geen schatjes van een paar dagen meer.
Ik snap dat het veulen zich in de wei iets prettiger voelt, maar zou toch adviseren om op stal te oefenen, kleinere ruimte. Zorg er voor dat je de stal niet alleen gebruikt om te oefenen, dan wordt het wel een hele vervelende associatie..

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:51

Een veulen mak krijgen maar er geen tijd in willen stoppen is een combinatie die niet zal werken.

Je zult heel veel geduld moeten hebben.
Op stal blijven voeren en er bij gaan staan.
Blijven herhalen tot het veulen rustig op stal blijft, daarna rond bewegen in de stal en moeder poetsen enz. Langzaamaan steeds minder voorzichtig worden met bewegingen in en rond de stal.
Als dit normaal wordt voor het veulen steeds meer aanraken en gaan poetsen met een zacht borsteltje.

Scheelt veel als de moeder mensgericht is. Dan ziet het veulen steeds meer dat het niet erg is om aangeraakt te worden.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:00

Hier kregen de veulens van dag 1 een halster aan, al dan niet met kort touwtje aan!
Nooit achteraf problemen mee gehad, als je het halster zo aan doet dat ze amper ergens kunnen achter hangen zie ik geen problemen.
Je hebt inderdaad de belangrijkste dagen gemist gehad en nu zal je inderdaad geduld moeten hebben.
Iedere x bruut gaan vangen geeft enkel maar nare ervaringen.

barrymuis

Berichten: 916
Geregistreerd: 29-01-12
Woonplaats: oirsbeek (limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:03

Zoals hierboven gezegd je hebt de eerste weken gemist dan moet je er even tijd in stoppen dan heb je de rest van het leven profijt van.
Nu is het inderdaad met veel tijd en geduld gaan oefenen en niet te lang want een veulen kan zijn concentratie nog niet zo lang vasthouden.
Beter 3x per dag 5 minuten dan 1 keer 15 minuten.
Ik zou voor een verzorgster gaan die er wat tijd in wil steken maar ook wel verstandig om gaat met een veulen.
Het is straks niet alleen het halster, maar ook borstelen, hoefsmid, dierenarts enz.
Mijn veulens gaven met 6 weken ongedwongen al voetjes aan de hoefsmid als hij mijn merrie kwam kappen.
En dit gewoon geleerd door bij het veulen te gaan zitten als het lag in de wei of in de stal en dan de beentjes te gaan aaien / kroelen.

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:06

Op YouTube staan hele leuke en goede filmpjes over halstertjes aandoen bij veulen en ze leren lopen aan de hand!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:27

Als je geen tijd hebt, heb je niks te doen met een veulen. Een veulen verëist nu eenmaal veel tijd. Zeker omdat je er zo laat aan begonnen bent.
Ze zal je moeten vertrouwen. Komt ze ook niet als je met de merrie bezig bent?
Veulen negeren en gewoon de merrrie borstelen, dat ze eerst maar eens gewend wordt aan jou als "wezen" en ziet dat haar moeder het oké vindt. Komt ze naar je toe eerst laten snuffelen en even "negeren" en pas als ze op haar gemak lijkt kijken of jij haar ook mag benaderen. In eerste instantie alleen met de hand (proberen haar borst of schouder te aaien. Dat vinden ze vaak minder eng.)

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:38

Vertrouwen van het veulen gaat via de moeder. Veel met de moeder doen zodat zij graag bij je is. Het veulen gaat dat voorbeeld volgen.

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 18:56

Ik heb het denk ik gewoon helemaal verkeerd aan gepakt vandaag ben ik er is rustig bij gaan zitten toen kwam ze me bekijken en kon ik op haar kont kroelen tot ze bijna bij me opschoot zat.

Ook kon ik haar achterbenen helemaal tot de hoef aan toe aaien en ook haar schouder kroelen, alleen het hoofd vind ze wel echt eng.
Moeder en mijn andere paard waar mee ze samen staat zijn heel erg mens gericht dus als ik de deur open doen (ze staan aan huis) dan hinniken ze allemaal ook veulen en komen allemaal aan galopperen. Dus die interesse is er wel alleen tot op zekere hoogte.

BVA55

Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-16
Woonplaats: Jonkersvaart

Re: Hoe maak ik mijn veulen van 1 maand oud tam??? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 23:37

Fijn dat je al verbetering merkte TS! Langzaam maar zeker zal het helemaal goed gaan komen +:)+

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:18

wat goed dat het al beter gaat, blijven oefenen en heel veel geduld.

vorig jaar een veulen van 1maand gekocht, heel schrikkig, kon zelfs niet in een straal van 2meter in de buurt komen, heeft drie maand geduurd vooraleer ik een halster aankon doen, maar ik wou en hij zou er zelf zijn hoofd in steken. En dat doet hij nu dus perfect, mijn dochter van zes kan er nu al alles mee doen.