Angstig veulen, advies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Angstig veulen, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 10:03

Hallo,
Op 18 juni is een van mijn verzorgpony's (shetlander) bevallen van een prachtig hengstveulen, Happy.
Ik wil eigenlijk al beginnen met hem basis dingen te leren (halster om, etc.), maar ik ben daar nog steeds niet mee begonnen. Dat heeft een reden, namelijk dat Happy best wel angstig voor mij is.
Ik zit vanaf de dag vanaf zijn geboorte vaak in de wei zodat hij als hij wil naar me toe kan komen uit nieuwsgierigheid. Voor mijn vakantie kwam hij wel eens naar me toe, maar nu ik weer terug ben komt hij helemaal niet meer. Ik wil dus heel graag beginnen met het aaien en de basis dingen maar zo lukt het niet echt heb ik het idee. Ik moet wel toegeven dat ik niet het geduldigste persoon ben
Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt!

Groetjes, Martine

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Angstig veulen, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:11

Geduld geduld geduld.
Hoe is de merrie? Beschermt ze hem of is hij vrij om te gaan en te staan?


Mijn veulen van 4 maanden kent nog niks behalve kroelen. Zelfs geen halster. Komt allemaal vanzelf goed.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Angstig veulen, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:13

Hier bij ons veulen ging met 2 maanden opeens kwartje om en is nu niet weg te slaan bij ons.
Maar, ik heb hem voordien wel aantal keren naar stal gehaald om halster om te doen en dergelijke.
Opgesloten in een box kunnen ze makkelijker leren dat wij mensen geen kwaad in het zin hebben.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 10:15

EliseXJoelle schreef:
Geduld geduld geduld.
Hoe is de merrie? Beschermt ze hem of is hij vrij om te gaan en te staan?


Mijn veulen van 4 maanden kent nog niks behalve kroelen. Zelfs geen halster. Komt allemaal vanzelf goed.


Bedankt voor je antwoord!
Nee hoor, merrie beschermt hem niet voor mij. Ik mag gewoon in de buurt komen van haar.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:36

Geduld is het toverwoord!

Niks forceren, niks opsluiten, gewoon lekker met mama aan de gang zodat hij leert dat dat normaal is en spelenderwijs af en toe eens je aandacht verleggen naar hem.

Is hij het enige veulen in de kudde?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Angstig veulen, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:48

Inderdaad gewoon wat met de merrie gaan doen, hij leert vanzelf dat het normaal is. Hier een veulen van 3 maand waar ik tot twee weken geleden nog niks mee had gedaan. Toen paar nachten even op stal gezet, halstertje kon ik zo bij hem omdoen op stal. 5 minuutjes aanlaten en weer uit. Op stal kan ik hem ook gewoon aanraken, kroelen, beentje optillen,... maar dit doe ik gewoon tussendoor, spelenderwijs. Hij is niet dat we een half uur alleen maar daarmee aan de gang gaan.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:50

Cemlys schreef:
Inderdaad gewoon wat met de merrie gaan doen, hij leert vanzelf dat het normaal is. Hier een veulen van 3 maand waar ik tot twee weken geleden nog niks mee had gedaan. Toen paar nachten even op stal gezet, halstertje kon ik zo bij hem omdoen op stal. 5 minuutjes aanlaten en weer uit. Op stal kan ik hem ook gewoon aanraken, kroelen, beentje optillen,... maar dit doe ik gewoon tussendoor, spelenderwijs. Hij is niet dat we een half uur alleen maar daarmee aan de gang gaan.


Inderdaad, hier idem. Halster even aan/uit, verder lekker kroelen met mama (die krijgt ook altijd eten in de box dus die komt graag binnen), toevallige aanrakingen etc. Geen dwangmatig gebeuren, maar gewoon in gebeuren mee.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 11:29

Shirley schreef:
Geduld is het toverwoord!

Niks forceren, niks opsluiten, gewoon lekker met mama aan de gang zodat hij leert dat dat normaal is en spelenderwijs af en toe eens je aandacht verleggen naar hem.

Is hij het enige veulen in de kudde?


Hij is inderdaad het enigste veulen in de kudde.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Re: Angstig veulen, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 11:30

Bedankt voor jullie reactie's! :)

Bente14
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-05-16

Re: Angstig veulen, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:40

gewoon met de moeder dingen gaan doen word het veulen misschien wel nieuwschierig van :) en komt hij vanzelf uit eindelijk naar je toe wat hier boven ook stond : geduld moet je hier bij zeker hebben ;) succes er mee.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Angstig veulen, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:00

Herken het
Hier een jaarling vz die nog nooit in de handen is geweest super nieuwschierig.
Ik ga gwn bij ze in het land zitten en nu begint ze al naar me toe te lopen en kan k haar aiien en zelf achtervolgr ze me al in de wei nog even en ik hoop dat ze me vertrouwt met halstertje.

Heel veel gedult en gewoon in de wei zitten en met de moeder kroellen en spelen dan word het veuelen wel nieuwschrig naar jou