Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander Veulen

 
Profiel   

Hallo iedereen!

Wij hebben vandaag per toeval een mini shetlander veulen gekocht (hengst). Hij zou anders naar de slacht gaan en dat konden wij dat kleine ding niet aandoen. We hebben onze paarden en pony's bij huis staan maar zo'n shetlander veulen is nieuw voor ons. Veulentje is ongeveer 6 maanden en is al erg aanhankelijk en totaal niet schuw. We hebben een grote tuin met veel gras en het plan was om hem daar lekker rond te laten lopen en een klein stalletje te bouwen. Ik heb gelezen dat een shetlander veulen het beste bij andere pony's kan staan, alleen vinden wij dit nogal spannend omdat geen van onze paarden dit kent. Hoe kunnen wij hem het beste opvoeden? En wat mag zo'n klein beestje qua voer? Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 02:22 



 
Profiel   

Een mini shetlander veulen (en gelijk welk een veulen) hoort in elk geval niet alleen te lopen. Het beste is natuurlijk een vriendje van zijn eigen leeftijd maar een andere grotere pony is in elk geval beter dan niks. Ik zou jouw braafste pony erbij zetten en als dat na een poosje goed gaat kun je hen eventueel beiden introduceren in de kudde.

Zo een jonkie kan wel een extraatje gebruiken na het afspenen dus ik zou hem gerust wat veulenkorrel laten eten als hij dat wilt. En voldoende gras/hooi.
Daarnaast goed ontwormen en zeker ook met panacur tegen de lintwormen.

Bijzonder dat ze een aanhankelijk veulentje gewoon naar de slacht zouden doen..

Succes met hem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 14:34 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Ik weet niet hoe groot je andere paarden/pony's zijn. Maar misschien is het mogelijk om bijv. het achterste stuk wei te gebruiken voor het veulen. Het draad dan op een hoogte doen dat het veulen eronder door kan, maar de rest niet. Zo kan het veulen veilig gaan staan op het moment dat de paarden hem niet accepteren.

En inderdaad wat pretty zegt, eerst de braafste in de wei zetten. En dit steeds meer opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 14:37 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je aanwinst!!
Over het algemeen worden die kleintjes prima geaccepteerd door de andere paarden pony's.
Shets groeien van lucht, dus voldoende gras heeft hij voldoende aan. (en als hij niet op het gras staat hooi :P )
Weet niet bij wat voor 'n andere paarden/pony's hij zou komen te staan en of het al de bedoeling is dat hij gecastreerd gaat worden, maar houdt er wel rekening mee dat hij vanaf een jaar/ander half al vruchtbaar is en kan gaan dekken! Ook een grotere pony is geen probleem, het is niet normaal waar toe ze in staat zijn als ze gewillig zijn :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 14:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen