Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:38

NatasjavE schreef:
Jessix schreef:
R12312, nog nooit röntgen van een PRE gezien, maar toch genoeg van Lusitano's. (Beide zijn overigens ook gewoon warmbloed paarden, maar dat terzijde.) De resultaten op de röntgen zijn over het algemeen erg goed.

TS, als je denkt dat er genoeg in je ruwvoer zit en je het aan kan vullen met een vitamine brokje dan doe je dat toch gewoon.


Ohh dan heb ik met die uitzondering kennis gemaakt.

Ken er 2 met een chipje. En ook twee PRE's. Ook de Iberische rassen zijn behept met dit probleem. Onze warmbloeds stammen ook gewoon af van de Iberische rassen...dus.


Kan best dat jij met die uitzondering kennis hebt gemaakt. Er staat ook dat de röntgen bij de PSL over het algemeen erg goed zijn. Nogmaals geen idee wat de PRE doet dus ik spreek niet over Iberische rassen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:30

pol1 schreef:
De zupa heb ik ook geprobeerd naast dat ik er zowat van moest kokhalsen vd lucht dachten mijn paarden er net zo over..Ik kreeg ze er niet aan! Dus je kunt zelf wel van alles willen je zult ook moeten kijken wat werkt! Alles waarmee aangekomen wordt Brand je volledig af..advies vragen heeft dan ook geen enkele nut..


Dat hoort niet, dan heb je waarschijnlijk een slechte zak gehad of het heeft te lang/warm gestaan. Zupa heeft wel een beetje zo'n slobberluchtje maar niet veel anders dan bijv de slobber van Subli. Maar dat ze het niet willen eten hoor ik wel vaker, vooral bij paarden die gewend zijn brokjes of muesli met melasse te eten, die vinden er geen bal aan.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:27

Allegra schreef:
pol1 schreef:
De zupa heb ik ook geprobeerd naast dat ik er zowat van moest kokhalsen vd lucht dachten mijn paarden er net zo over..Ik kreeg ze er niet aan! Dus je kunt zelf wel van alles willen je zult ook moeten kijken wat werkt! Alles waarmee aangekomen wordt Brand je volledig af..advies vragen heeft dan ook geen enkele nut..


Dat hoort niet, dan heb je waarschijnlijk een slechte zak gehad of het heeft te lang/warm gestaan. Zupa heeft wel een beetje zo'n slobberluchtje maar niet veel anders dan bijv de slobber van Subli. Maar dat ze het niet willen eten hoor ik wel vaker, vooral bij paarden die gewend zijn brokjes of muesli met melasse te eten, die vinden er geen bal aan.


Nou er was niets mis met de houdbaarheidsdatum! Vond t enorm naar bietenpulp ruiken..Vind ik al een nare geur maar goed paarden dachten er net zo over! Zo uit de winkel meteen gaan voeren..Voor mij geen zupa meer!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:05

Cambiar schreef:
jij hebt echt moeite met lezen hé :-). Wordt echt vervelend.
Dus nogmaals voor Natasja:
-Zupa, mengeling van alpengrasbrok, lijnzaad en bietenpulp.
-Klein beetje Luzerne cobs van agrobs
- Kruidenmuesli van agrobs
-beetje zemelen voor ca/ph gehalte (wat er ook in de breeding muesli zit)
-mineralen brokje van agrobs, de senior mineral die Door agrobs zelf aanbevolen wordt voor veulens.


Het is niet ik, maar sommige hier die hysterisch doen dat ik dit mengsel geef ipv krachtvoer speciaal voor merrie en veulens.

Hier geen problemen met Zupa, integendeel ze vechten ervoor en veulen wou gisteren niet eten van de granen muesli breeding mix. Heb er zelfs wat zupa bij moeten mengen voor hij ervan wou eten.
luzerne zit ook in breeding mix. Zitten veel vitaminen en eiwitten in en is juist goed voor moeder en kind. Wordt in Veel fokkerijen gegeven.
De senior mineral zorgt voor complete mineralen aanvulling aanbevolen Door agrobs:

[url] http://www.agrobs.de/futter/de/futtersa ... tion_id=40[\url]
Maak je geen illusie's. Luzerne en bietenpulp zitten ook in krachtvoer. Is niet dat ze er veel van krijgen.


Zeg doe jij eens normaal. Ik blijf ook aardig. Ik lees prima.


In breeding mix zou het kunnen zitten....maar daar hebben ze ook weer de verhoudingen zo gemengd dat die weer goed liggen.

Maar euh,..succes ermee. +:)+

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 18:36

Allegra schreef:
pol1 schreef:
De zupa heb ik ook geprobeerd naast dat ik er zowat van moest kokhalsen vd lucht dachten mijn paarden er net zo over..Ik kreeg ze er niet aan! Dus je kunt zelf wel van alles willen je zult ook moeten kijken wat werkt! Alles waarmee aangekomen wordt Brand je volledig af..advies vragen heeft dan ook geen enkele nut..


Dat hoort niet, dan heb je waarschijnlijk een slechte zak gehad of het heeft te lang/warm gestaan. Zupa heeft wel een beetje zo'n slobberluchtje maar niet veel anders dan bijv de slobber van Subli. Maar dat ze het niet willen eten hoor ik wel vaker, vooral bij paarden die gewend zijn brokjes of muesli met melasse te eten, die vinden er geen bal aan.

Idd, als ze gewoon zijn van zoete gesuikerde brokjes of granen lusten ze dit minder.
Bietenpulp is quasi een medicijn voor darm en maag van het paard. Daarom geef ik altijd een klein beetje. Granen en melasse daarentegen verzuren in de darmen. Mijn paarden gaan ervan schuren.
iemand die mij deadviseert om bietenpulp te geven aan mijn merrie zou ik aanraden om dit eens te lezen. [url]ttp://www.dehoefslag.nl/verzorging/bietenpulp-terug-beeld.html[\url]
Granen en melasse zijn daarentegen niet goed voor de darmen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 14:44

Eens alles goed op rijtje gezet en voor de 7 paarden gebruik ik nu equifyt die ik bij de basis van zupa en kruiden mash doe. Geen supplementen meer maar de breeding voor moeder en veulen gemengd met de natural base en voor de jaarlingen de Junior mix met natural base bij gemengd.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:00

Oh toevallig ga ik voor mijn 2,5 jarige PSL ook over op Equifyt. Ik heb voor de Balance gekozen. Ik meng zijn voer met havens mix.

Hopelijk doen onze paardjes het er goed op!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 17:07

Idd ;-), zit alleszins geen melasse in zoals in de Lannoo die ze nu kreeg

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:49

Ja het lijkt mij ook een van de gezondere opties als je toch krachtvoer wil geven. Ben echt benieuwd hoe hij het er op gaat doen. Tot nu toe heeft hij zich heel mooi en gelijkmatig ontwikkeld dus ik hoop dat het zo blijft.

Blijft altijd puzzelen met voer! ;)