Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 184 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

 
Profiel   

Mijn veulen is 4 maand oud maar de uier is leeg en veulen mag niet meer drinken. Hij stond sip in de weide en heb ze nu samen in de box gezet met hooi. Hij eet zeer goed. Is dit een ramp dat hij geen melk meer krijgt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 15:49 



 
Profiel   

Nee is geen ramp. Weet niet of je het al deed (en ik hoop echt van wel) maar je moet nu zeker wel brok bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 15:50 



 
Profiel   

Is niet erg, als je hem verder goed brok en hooi voert. Veulens mogen vanaf ongeveer 4mnd afgespeend worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 15:51 



 
Profiel   

Mijn veulen was nog jonger ging heel goed at brokjes en is nu ruim een jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:04 



 
Profiel   

Ok thx. Hij stond namelijk wat sipjes in de weide maar is nu gelukkig omdat hij in de stal mag hooi eten met mama. Hij wou zuigen en heb mama vast gehouden maar die beet af en toe.
Ik geef niet echt wat bij. Deze morgen tip gekregen van metazoa van mevrouw van de opfok en ga kijken om te bestellen. Zit kennelijk geen troep in. Ik gaf vorig jaar pavo aan veune die ook afgestoten werd en die is daardoor nogal ziek geworden. Daarom hoopte ik dat hij met hooi en gras ging redden maar gras is nu ook al op.
Bijvoederen met Metazoa dan maar.
Bedankt voor de geruststelling ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:11 



 
Profiel   

Geen enkel veulen kan in NL groot worden op hooi en gras. Vergeet die fabel svp asap. Een zomerse weide is goud waard voor een veulen, maar vanaf medio aug is gras alleen echt niet meer voldoende.

Het Metazoa verhaal geloof ik niet zo in - metazoa is speciaal gemaakt voor sobere paarden en niet voor jonge dieren in de groei. Jonge dieren in de groei hebben (oa) mineralen en (veel!) eiwitten nodig. Juist datgeen wat niet in metazoa zit. (ik zou zelf daarom ook direct dat opfokadres in heroverweging nemen - kan niet goed zijn). Wil je geen pavo? prima, maar koop dan wel gewoon veulenbrok van een ander merk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:14 



 
Profiel   

denk niet dat het veulen ziek geworden is van de PAVO veulenbrok.

Maar Subli heeft ook veulenbrok en nog wel meer merken.

Metazoa is afgestemd op volwassen paarden. Niet op veulens. Die hebben andere verhoudingen nodig.
(en ik geloof ook niet zo in dat Metazoa verhaal,..die van mij deden het er niet goed op....maar dat terzijde)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:16 



 

Dees schreef
Geen enkel veulen kan in NL groot worden op hooi en gras. Vergeet die fabel svp asap. Een zomerse weide is goud waard voor een veulen, maar vanaf medio aug is gras alleen echt niet meer voldoende.

Het Metazoa verhaal geloof ik niet zo in - metazoa is speciaal gemaakt voor sobere paarden en niet voor jonge dieren in de groei. Jonge dieren in de groei hebben (oa) mineralen en (veel!) eiwitten nodig. Juist datgeen wat niet in metazoa zit. (ik zou zelf daarom ook direct dat opfokadres in heroverweging nemen - kan niet goed zijn). Wil je geen pavo? prima, maar koop dan wel gewoon veulenbrok van een ander merk!


Dit!
Havens heeft ook een goede veulenbrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:19 



 
Profiel   

Merrie is slim want veulens eten als het ware de merrie op zeker als ze ouder dan een maand of 4 zijn. Niets aan het handje goede VEULEN brok bijvoeren en het Metazoa verhaal doe je dan pas als ze een jaar of 4 zijn (mocht je dat willen).
Goede veulenbrok is enorm belangrijk voor het goed vormen van het hele gestel, zit een speciale vitaminering en mineralering in. Nooit op bezuinigen of denken dat het met supplementen die je zelf geeft oid beter kan.
Veel plezier met het veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:20 



 
Profiel   

Gewoon naar een opfokbedrijf brengen. Lekker tussen vriendjes en het voer wat hij hoort te krijgen. Niet te lang in die box laten want dat is slecht voor zijn gewrichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:21 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Deze morgen tip gekregen van metazoa van mevrouw van de opfok en ga kijken om te bestellen. Zit kennelijk geen troep in.


Voor volwassen paarden kan je dat proberen, voor een veulen not-done.
Die heeft hele andere behoeftes omdat deze volop in de groei is.
Ik neem aan dat je straks een gezond dier wilt?

Ga eens kijken naar veulen/opfokvoeding van bv Cavalor of Havens..
Die hebben er ook geen 'troep' in, maar voldoet wel aan de voedingsbehoefte van opgroeiende veulens..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:24 



 
Profiel   

Van Gort heeft super brok. Mijn paarden zijn er allemaal erg groot mee geworden.
Veulen goed op het voer zetten met hooi. Komt het helemaal goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:37 



 
Profiel   

Cambiar schreef
Ik gaf vorig jaar pavo aan veune die ook afgestoten werd en die is daardoor nogal ziek geworden.

Hoe heb je vorig jaar het voeren van de Pavo opgebouwd? Ik kan me voorstellen dat als je vrij snel vrij veel bent gaan voeren dat het maagdarmkanaal van het veulen geen tijd had om zich daarop in te stellen waardoor hij ziek werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:41 



 
Profiel   

Zou de merrie eens na laten kijken, klinkt niet gezond :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:51 



 
Profiel   

Shirley schreef
Zou de merrie eens na laten kijken, klinkt niet gezond :n


Nou, waar moet die merrie nog melk van geven? Het septembergras geeft amper nog voeding en ze krijgt dus geen merriebrok bijgevoerd. Ik vind het niet raar hoor, dat de melkproductie stopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:56 



 
Profiel   

Geef aub geen havens veulenbrok. 32,5% zetmeel! Dat is heel hoog en totaal niet goed voor een veulen. Een veulen heeft eiwitten en vetten nodig! Dit rustiger voor de darmflora dan veel suikers in het voer en voor een veulentje die nog geen brok/muesli gewend is is dat wel een belangrijk punt.

Is de merrie verder wel in orde...? Het is belangrijk om na het weideseizoen waarbij er nog voedingsrijk gras is een merriemuesli/brok bij te voeren. Sowieso is dit wel belangrijk eigenlijk als er een veulen aan de voet staat maar zeker wanneer ze enkel uit hooi nog wat voeding kunnen halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 16:59 



 
Profiel   

Altijd lachen, hoe de bokt-deskundigen telkens de breed verkochte en bewezen merken paardenvoer als vergif kwalificeren :=
PreciousViva, hoe kom je toch aan die mening? :')

Als ± 100% van de veulens die Havens of Pavo veulenbrok krijgen, dit gewoon overleven en er goed op groeien, dan zal het wel wat meevallen :D Ik voerde Pavo, nooit problemen mee gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 17:03 



 
Profiel   

als een merrie na 4mnd zogen 'leeg' is zou je toch eens moeten kijken naar je voerbeleid in het algemeen..... ben dan ook erg benieuwd naar de conditie van de merrie

ik voer hier ook heel sober maar mijn merries geven ook na 4mnd nog ruim voldoende melk, ook na 6mnd nog (ik speen liefst pas met 6mnd af)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 17:08 



 
Profiel   

Dees schreef
Altijd lachen, hoe de bokt-deskundigen telkens de breed verkochte en bewezen merken paardenvoer als vergif kwalificeren :=
PreciousViva, hoe kom je toch aan die mening? :')

Als ± 100% van de veulens die Havens of Pavo veulenbrok krijgen, dit gewoon overleven en er goed op groeien, dan zal het wel wat meevallen :D Ik voerde Pavo, nooit problemen mee gehad.


Ik zeg niet dat dit vergif is. Ik zeg alleen dat dit een hoog zetmeel gehalte en dat dit voor het veulen in kwestie momenteel niet zo'n verstandige keuze omdat hij in een keer van voer wordt omgezet. Dat doet nogal wat met de darmen van een veulen. Een voer waar hij minder problemen krijgt met de darmflora lijkt mij in deze situatie dus verstandiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 17:36 



 
Profiel   

Dees schreef
[b]Geen enkel[\b] veulen kan in NL groot worden op hooi en gras. Vergeet die fabel svp asap. Een zomerse weide is goud waard voor een veulen, maar vanaf medio aug is gras alleen echt niet meer voldoende.

Het Metazoa verhaal geloof ik niet zo in - metazoa is speciaal gemaakt voor sobere paarden en niet voor jonge dieren in de groei. Jonge dieren in de groei hebben (oa) mineralen en (veel!) eiwitten nodig. Juist datgeen wat niet in metazoa zit. (ik zou zelf daarom ook direct dat opfokadres in heroverweging nemen - kan niet goed zijn). Wil je geen pavo? prima, maar koop dan wel gewoon veulenbrok van een ander merk!


Die van mij is anders prima groot geworden op hooi en gras zonder bijvoeding na het afspenen. Heb haar van een ouderwets boertje gekocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-16 17:40 



 
Profiel   

Inderdaad, paarden hoeven niet perse brok. Vooral pavo zit veel troep in. Ik bedoel dat ik niet echt een veulen of merriebrok bijgeef. Ze krijgen wel allemaal een mengeling van luzerne met Zupa met wat zemelen en kruiden mash van agrobs bij en daarin de senior mineral van agrobs in gemengd. Dus geen veulen brok.
De paarden krijgen volop hooi. Dus tekort hebben ze zeker niet! In de natuur eten ze ook geen brokjes dus zou niet inzien waarom ze met metazoa niet groot kunnen worden.
Er is niets mis met de merrie. Is haar eerste veulen. Er ligt nog een flink laagje spek op de ribben dus zou niet weten wat ze tekort hebben.
Het zijn lusitano's en berber. Die hoeven volgens de veearts niet teveel bijgevoerd te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-16 01:06 



 
Profiel   

Dees schreef
Altijd lachen, hoe de bokt-deskundigen telkens de breed verkochte en bewezen merken paardenvoer als vergif kwalificeren :=
PreciousViva, hoe kom je toch aan die mening? :')

Als ± 100% van de veulens die Havens of Pavo veulenbrok krijgen, dit gewoon overleven en er goed op groeien, dan zal het wel wat meevallen :D Ik voerde Pavo, nooit problemen mee gehad.

Pas op met je adviseren. Het ene paard is het andere niet. Mijn berbers zijn Uber gevoelig aan suikers. Ik heb van zo'n brokje eens geproefd. Dat is GEEN geschikt voer voor sobere rassen. Zit echt BOL van de suikers en is dus inderdaad VERGIF voor sobere rassen. Doodziek is mijn veulen ervan geworden. Opgezwollen benen en als ze neer lag kregen we haar niet meer recht. Ze leek lui maar ik wist beter. METEEN gestopt met pavo en haar levenslust keerde terug.
Nooit komt pavo hier nog binnen. Ik zie niet in waarom metazoa niet goed zou zijn als een opfok die meer dan 80 paarden heeft er goed op doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-16 01:09 



 
Profiel   

Metazoa kun je proberen, maar dan zou ik er nog wel iets bijgeven met vetten en eiwitten. Bovendien oppassen met ijzer, het ijzergehalte in metazoa is erg hoog!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-16 01:22 



 
Profiel   

[quote="inkepink"]als een merrie na 4mnd zogen 'leeg' is zou je toch eens moeten kijken naar je voerbeleid in het algemeen..... ben dan ook erg benieuwd naar de conditie van de merrie

ik voer hier ook heel sober maar mijn merries geven ook na 4mnd nog ruim voldoende melk, ook na 6mnd nog (ik speen liefst pas met 6mnd





Mijn andere merrie heeft een veulen van vorig jaar en geeft nog steeds volop melk. Dikke uier. Die krijgt enkel hooi dus klopt niet wat je zegt.
De merrie die geen melk meer geeft is zeer gevoelig. Een teut. Zo is ze al van veulen af aan. Toen haar veulen geboren werd hebben we ganse nacht bezg
Geweest omdat ze veulen niet wou laten drinken. Heeft 4 maand goed gegaan maar nu veulen zelfstandig lijkt te zijn en meer bij zijn papa en de andere veulens loopt vermoed ik dat haar melkgift op natuurlijke wijze quasi gestopt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-16 01:25 



 
Profiel   

Laurora schreef
Metazoa kun je proberen, maar dan zou ik er nog wel iets bijgeven met vetten en eiwitten. Bovendien oppassen met ijzer, het ijzergehalte in metazoa is erg hoog!

Ze krijgen zo wie zo mengeling van agrobs bij die ik week. Luzerne, kruidenmuesli en Zupa met wat zemelen doorheen. Daar deed ik olie van lannoo voed ers bij maar die is nu op.
Ik wou gewoon een goed brokje tussen mengen want de mevrouw van de opfok zei me dat senior mineral van agrobs niet geschikt is. Heb je andere suggestie waar ook geen troep in zit dan metazoa?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-16 01:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 184 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen