Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 8 [ 184 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

 
Profiel   

Paarden worden niet dik van krachtvoer TS. Paarden hebben ruwvoer nodig om dik te worden.
(Zie paardnatuurlijk.nl)

En nergens zeg ik dat jij ze alleen maar takjes geeft.

Wat Sizzel zegt...ga zelf vitamine en minerale mengen. Maar zo makkelijk is dat niet.
Ik heb al een paar keer gezegd neem dan een preparaat speciaal voor veulens.(zonder krachtvoer dus)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-16 23:06 



 
Profiel   

Hier ook tijdje draversbrok van havens gevoerd..Maar op een goed moment aten ze t niet meer..strange! Nu al jaren de conditionbrok van pavo, deze is laag in eiwit, havervrij, laag in suiker en zetmeelgehalte, extra biotine voor gezonde hoeven,Compleet gevitamineerd. Uiteraard adviseert pavo kilo's van die brok om aan de juiste verhouding te komen..Dat heb ik nooit gedaan met geen enkele brok..vandaar ooit mijn keuze voor vitalbix en metazoa..Helaas blijken beide brokken op de 15 paarden die hier staan niet te worden gegeten! Na zelfs maandenlang proberen. De slobber heb ik altijd van havens deze bevalt altijd super.
Ts je doet wel erg hysterisch over een brok!! Je stelt zelf dat de moeder leeg is dat zou toch ook heel goed kunnen komen Door een tekort???
En idd wat natasja zegt: brok zet niet aan in omvang ruwvoer daar in tegen wel! Hier krijgen ze vrijwel onbeperkt ruwvoer..
Mijn veulen doet t prima op hoofdzakelijk ruwvoer klein beetje krachtvoer, kan nog zoveel drinken als ze wil en dagelijks weidegang..

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

De zupa heb ik ook geprobeerd naast dat ik er zowat van moest kokhalsen vd lucht dachten mijn paarden er net zo over..Ik kreeg ze er niet aan! Dus je kunt zelf wel van alles willen je zult ook moeten kijken wat werkt! Alles waarmee aangekomen wordt Brand je volledig af..advies vragen heeft dan ook geen enkele nut..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 06:58 



 
Profiel   

Dees schreef
Kwartje valt nu pas dat Cambriar de TS is :=

Meid, je weet het allemaal zo goed - waarom vraag je überhaupt advies op Bokt als je niet bereid bent om ook maar ergens naar te luisteren?
Dat je merrie droogvalt ligt waarschijnlijk aan je voerbeleid, maar dat wil je niet horen, he?
Succes met het veulen. En met je frustraties. Lijkt me niet makkelijk.



En ook hier moet ik je tegenspreken..
Ook mijn destijds zogende merrie stond op hooi en gras.. Ze kreeg alleen de eerste paar weken merriebrok..

En dochterlief heeft tot een jaar gezoogd bij mijn merrie..

En weer.. Mijn merrie ziet er prima uit en loopt prima voor de wagen.. :)


Maar hee.. Dat zal wel aan t kaliber paard liggen.. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 09:00 



 
Profiel   

Wederom is dat afhankelijk van paard tot paard, jou paard kan het prima doen zo, nine maar een ander paard niet. Zo kan het zijn dat het wel aan het voerbeleid ligt van ts, dat dit paard het daar niet goed op doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 09:05 



 
Profiel   

Cambiar schreef
R12312 schreef
Ik snap wel dat je dat verband legt, echter kan het ook een virus zijn geweest en waren de dikke benen ook vertrokken als je wel pavo was blijven voeren.


Ik heb dezelfde ervarig als TS.

Ik voer gerust krachtvoer indien nodig, maar nooit meer pavo.


Ik ben zelf ook geen pavo fan zoals ik al eerder omschreef, liever Havens of Cavalor of Dodson and Horrel.

Maar die dikke benen kunnen een virus zijn geweest. Dat weten we niet, kan van geen kant bewezen worden.[/quote]





dat was geen virus. Is begonnen met het voederen van de pavo brok. Aanvankelijk kwam ze heel snel bij. Plots merkte ik de opgezwollen achterbeen op. Meteen gestopt met pavo podo lac te voeren. Probleem was opgelost. Je kan niet zomaar verkondigen dat mijn veulen een virus had. Je was er niet bij en je hebt haar niet gezien.[/quote]

Podo Lac is wel de merriebrok van Pavo. Voor veulens heb je de podo start en podo grow. Volgens mij gaf je gewoon de verkeerde brok aan je veulen waardoor hij teveel eiwitten binnenkreeg en dus dikke benen kreeg.

Verder is het niet ongewoon dat sommige merries hun veulen vroeg afspenen. Ik had er eentje die bij haar eerste veulen het al op 3 maanden afspeende. Zelfs met gericht meppen naar het veulen. Die hebben we nog tot 3,5 maand bij de merrie kunnen laten daarna werd het te link voor het veulen. Dus dan maar afgespeend helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 09:14 



 
Profiel   

chanel1985 schreef
Wederom is dat afhankelijk van paard tot paard, jou paard kan het prima doen zo, nine maar een ander paard niet. Zo kan het zijn dat het wel aan het voerbeleid ligt van ts, dat dit paard het daar niet goed op doet.


Dat begrijp ik heel goed, maar het jeukt me heel erg dat zo volhardend gesteld wordt dat het ONMOGELIJK is om een paard gezond groot te krijgen, of een merrie gezond te laten zogen op alleen hooi en gras..

Dus als t jeukt, moet je krabben.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 10:01 



 
Profiel   

Voor mij persoonlijk geldt: tuurlijk kan een veulen groot worden op gras melk en water. Maar ts dr merrie is " leeg" zoals ze zelf zegt..Een extra in de vorm van brok zou de merrie misschien net wat meer ondersteunen! Misschien heeft t veulen van ts de merrie wel wat leeggetrokken en wil de merrie daarom veulen niet meer laten drinken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 10:28 



 
Profiel   

Citaat
Echt??? Heeft een veulen andere behoeftes dan een volwassen paard? In de natuur al eens een speciale brokjes hoek aangetroffen speciaal voor opgroeiend grut? Echt waar, hier word ik heel erg boos van.
Een veulen eet gras en hooi met de moeder mee, raakt gras op dan geef je meer hooi.Voor de rest heeft de natuur gezorgd dat ze MELK krijgen. Je weet wel, dat witte spul. Daarom dat ik dit topic open. Omdat ik besef dat als hij geen melk meer krijgt dat ik inderdaad zal moeten zorgen voor aanvulling voor die melk. Nergens heb ik beweerd dat ik niets wil bijgeven behalve takken. Ik stop met dit topic en de belachelijke veronderstellingen.


Maar hij krijgt toch nog melk? Je hebt hem een keer gecorrigeerd zien worden wat niets bijzonders is. Kans dat ie te snel weer terug kwam, op den duur gaan zuigen ze ook veel krachtiger en slurpen zon uier leeg, de 100 keer per etmaal van het begin wordt dan te belastend voor de spenen, logisch dat mama een knauw uitdeelt dan.

Dikke kans dat als je merrie en veulen scheidt dat je verbaasd zal zijn wat voor een uier er nog onder hangt....


Ik zou wel eens een recente foto van die merrie willen zien eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 10:31 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Paarden worden niet dik van krachtvoer TS. Paarden hebben ruwvoer nodig om dik te worden.
(Zie paardnatuurlijk.nl)

En nergens zeg ik dat jij ze alleen maar takjes geeft.

Wat Sizzel zegt...ga zelf vitamine en minerale mengen. Maar zo makkelijk is dat niet.
Ik heb al een paar keer gezegd neem dan een preparaat speciaal voor veulens.(zonder krachtvoer dus)

Neen, zelf ga ik nooit mineralen mengen. Daar heb ik de kennis niet voor.
Deze morgen moeder en kind in aparte weide gezet. Moeder haar uier was quasi leeg, doet pijn als hij drinkt, ze stuurt hem dan weg en dan gaat hij bij zijn papa staan. Zuigt dus minder waardoor de melkproductie wellicht gestopt is.
Twee keren per dag krijgen ze nu de breeding muesli bij de luzerne kruiden slobber gemengd en volop hooi.
Hoop met ze apart te zetten met zoveel hooi als ze maar lusten dat ze vanzelf weer naar mekaar toe zullen groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 10:31 



 
Profiel   

randalinpony schreef
Citaat
Echt??? Heeft een veulen andere behoeftes dan een volwassen paard? In de natuur al eens een speciale brokjes hoek aangetroffen speciaal voor opgroeiend grut? Echt waar, hier word ik heel erg boos van.
Een veulen eet gras en hooi met de moeder mee, raakt gras op dan geef je meer hooi.Voor de rest heeft de natuur gezorgd dat ze MELK krijgen. Je weet wel, dat witte spul. Daarom dat ik dit topic open. Omdat ik besef dat als hij geen melk meer krijgt dat ik inderdaad zal moeten zorgen voor aanvulling voor die melk. Nergens heb ik beweerd dat ik niets wil bijgeven behalve takken. Ik stop met dit topic en de belachelijke veronderstellingen.


Maar hij krijgt toch nog melk? Je hebt hem een keer gecorrigeerd zien worden wat niets bijzonders is. Kans dat ie te snel weer terug kwam, op den duur gaan zuigen ze ook veel krachtiger en slurpen zon uier leeg, de 100 keer per etmaal van het begin wordt dan te belastend voor de spenen, logisch dat mama een knauw uitdeelt dan.

Dikke kans dat als je merrie en veulen scheidt dat je verbaasd zal zijn wat voor een uier er nog onder hangt....


Ik zou wel eens een recente foto van die merrie willen zien eigenlijk.

Heb toch foto geplaatst :-)?
Vlug. Ik moet gaan werken. Ga nog eentje gaan trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 10:33 



 
Profiel   

nine1987 schreef
chanel1985 schreef
Wederom is dat afhankelijk van paard tot paard, jou paard kan het prima doen zo, nine maar een ander paard niet. Zo kan het zijn dat het wel aan het voerbeleid ligt van ts, dat dit paard het daar niet goed op doet.


Dat begrijp ik heel goed, maar het jeukt me heel erg dat zo volhardend gesteld wordt dat het ONMOGELIJK is om een paard gezond groot te krijgen, of een merrie gezond te laten zogen op alleen hooi en gras..

Dus als t jeukt, moet je krabben.. :D


Vroege veulens hebben als voordeel dat de weide nog hard groeit en suiker en eiwitrijk zijn, wat nodig is voor mamamelk.
Nu is het zeker niet zo vanzelfsprekend meer dat gras genoeg energie geeft.

En bij ruwvoer is het natuurlijk ook volledig afhankelijk van de kwaliteit. Knap paard dat op graszaadhooi zal moeten zogen....

Het kan, maar niet altijd.

oh ik zoek wel even dan Cambiar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 10:33 



 
Profiel   

De onderste 3 foto's zijn van de moeder. Die bruine

[url]https://myalbum.com/album/AO7D7Nvxeqci[\url]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 10:43 



 
Profiel   

randalinpony schreef
Wederom is dat afhankelijk van paard tot paard, jou paard kan het prima doen zo, nine maar een ander paard niet. Zo kan het zijn dat het wel aan het voerbeleid ligt van ts, dat dit paard het daar niet goed op doet.


Dat begrijp ik heel goed, maar het jeukt me heel erg dat zo volhardend gesteld wordt dat het ONMOGELIJK is om een paard gezond groot te krijgen, of een merrie gezond te laten zogen op alleen hooi en gras..

Dus als t jeukt, moet je krabben.. :D

Vroege veulens hebben als voordeel dat de weide nog hard groeit en suiker en eiwitrijk zijn, wat nodig is voor mamamelk.
Nu is het zeker niet zo vanzelfsprekend meer dat gras genoeg energie geeft.

En bij ruwvoer is het natuurlijk ook volledig afhankelijk van de kwaliteit. Knap paard dat op graszaadhooi zal moeten zogen....

Het kan, maar niet altijd.

oh ik zoek wel even dan Cambiar.







Wie geeft nu graszaad hooi aan een zogende paard? Hier eerste snee super ruikend hooi van 2 maanden geleden gemaaid. Nogal fel spul. Ik moet opletten met de andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 10:45 



 
Profiel   

[url] https://myalbum.com/album/NEjN10xCtCzg[\url]
Hier zie je mooi wat het probleem is. Veulen staat constant in een hoek zo ver van mama omdat hij georiënteerd is op de kudde. Ze zijn gewoon simpelweg uit elkaar gegroeid en daarom geeft mama minder melk en is het quasi gestopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 10:51 



 
Profiel   

Wat zijn luzerne kruiden?

Want luzerne is erg calcium rijk. Krijgt ze daar veel van dan heeft ze dus meer magnesium en koper nodig.

Ik zou aan een veulen, jaarling en twenter geen luzerne geven.

In de winter geef ik die van mij ook luzerne(volwassen paarden) maar ik neem er wel een waar brokjes aan toegevoegd zijn die de magnesium en fosfor in balans houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 12:02 



 
Profiel   

Dat graszaadhooi was bij wijze van om aan te geven dat 'ruwvoer' op zich niks zegt.....

Merrie ziet er prima uit hoor, geeft wel wat uit de rug weg denk ik, ik zou zelf meer eiwitten voeren.

Mijn minis gaven ook de rug weg en krijgen nu een halve kg merriebrok van subli bij en trekken weer aardig bij. Zit ook gelijk flink magnesium in. Maar merk brokje is persoonlijk.

Dat het veulen vaak elders vertoeft lijkt me trouwens volstrekt normaal voor een 4mnd oud veulen, die van ons zijn jonger maar vooral vaak samen op aan het trekken, soms gaan ze een slok trekken, ze eten zelfstandig maar ze rennen nog hard naar mama als er wat opdoet.

En eerlijk gezegd ken ik niet anders, ze gaan al vanaf 2 weken hun eigen weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 12:14 



 
Profiel   

[url] https://myalbum.com/album/NEjN10xCtCzg[\url]
Hier zie je mooi wat het probleem is. Veulen staat constant in een hoek zo ver van mama omdat hij georiënteerd is op de kudde, vooral zijn pappie. Ze zijn gewoon simpelweg uit elkaar gegroeid omdat veulen zelfstandiger werd en mama dacht dat haar taak erop zat. Hopelijk krijg ik dit opgelost. Vind het niet zo fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 12:16 



 
Profiel   

Mijn veulen trekt ook steeds meer dr eigen plan..Die van mij is 5 mnd en volgens mij is dat volstrekt normaal! Staat rustig in een andere wei naast mama te grazen.. En mijn merrie laat t ook steeds meer los..Maar op gezette tijden wordt er geknuffeld en gedronken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 12:43 



 
Profiel   

Ts, kan t niet heel eenvoudig zijn dat veulenlief teveel in de uier bijt, waardoor hij niet meer mag zogen, waardoor de melkproductie dus ook stopt?

Oorzaak--> gevolg dus..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 12:43 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Ts, kan t niet heel eenvoudig zijn dat veulenlief teveel in de uier bijt, waardoor hij niet meer mag zogen, waardoor de melkproductie dus ook stopt?

Oorzaak--> gevolg dus..?

Ja, ik denk ook eerder dat het zo iets is dan een voeding probleem hoor. Ze is van nature hype gevoelig deze merrie.

Hoe moet ik dat dan oplossen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 12:55 



 
Profiel   

Tja als dat het zou zijn kan je daar weinig aan doen.. Mag je zelf wel aan de uier komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 14:39 



 
Profiel   

pol1 schreef
Tja als dat het zou zijn kan je daar weinig aan doen.. Mag je zelf wel aan de uier komen?

Ik mag hier van alle 3 de merrie ' s niet aan de uier komen. Ook niet van deze die wel nog zogen dus dat is geen garantie. Heb het al geprobeerd maar komt niets meer uit. Toen ik bleef proberen werd ze ambetant.
Ga denk ik de veearts nog maar eens bellen want vind het veel te vroeg om te spenen :-(.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 14:47 



 
Profiel   

Cambiar schreef
nine1987 schreef
Ts, kan t niet heel eenvoudig zijn dat veulenlief teveel in de uier bijt, waardoor hij niet meer mag zogen, waardoor de melkproductie dus ook stopt?

Oorzaak--> gevolg dus..?

Ja, ik denk ook eerder dat het zo iets is dan een voeding probleem hoor. Ze is van nature hype gevoelig deze merrie.

Hoe moet ik dat dan oplossen?


Dat durf ik helaas ook niet te zeggen.. :(
Maar dat is wat ik even dacht..

Heb je geen andere (heel tolerante) zogende merrie staan die eventueel een tweede veulen accepteert?

(t is maar een idee)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 14:57 



 
Profiel   

Cambiar schreef
pol1 schreef
Tja als dat het zou zijn kan je daar weinig aan doen.. Mag je zelf wel aan de uier komen?

Ik mag hier van alle 3 de merrie ' s niet aan de uier komen. Ook niet van deze die wel nog zogen dus dat is geen garantie. Heb het al geprobeerd maar komt niets meer uit. Toen ik bleef proberen werd ze ambetant.
Ga denk ik de veearts nog maar eens bellen want vind het veel te vroeg om te spenen :-(.


Ik zei ook niet dat t een garantie is alleen als jij er wel aan mag zitten is t aannemelijk dat je veulen bijt in de spenen en ze er daarom niet aan mag komen..
Misschien is t uier wel kapot gebeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 15:28 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Wat zijn luzerne kruiden?

Want luzerne is erg calcium rijk. Krijgt ze daar veel van dan heeft ze dus meer magnesium en koper nodig.

Ik zou aan een veulen, jaarling en twenter geen luzerne geven.

In de winter geef ik die van mij ook luzerne(volwassen paarden) maar ik neem er wel een waar brokjes aan toegevoegd zijn die de magnesium en fosfor in balans houden.

jij hebt echt moeite met lezen hé :-). Wordt echt vervelend.
Dus nogmaals voor Natasja:
-Zupa, mengeling van alpengrasbrok, lijnzaad en bietenpulp.
-Klein beetje Luzerne cobs van agrobs
- Kruidenmuesli van agrobs
-beetje zemelen voor ca/ph gehalte (wat er ook in de breeding muesli zit)
-mineralen brokje van agrobs, de senior mineral die Door agrobs zelf aanbevolen wordt voor veulens.


Het is niet ik, maar sommige hier die hysterisch doen dat ik dit mengsel geef ipv krachtvoer speciaal voor merrie en veulens.

Hier geen problemen met Zupa, integendeel ze vechten ervoor en veulen wou gisteren niet eten van de granen muesli breeding mix. Heb er zelfs wat zupa bij moeten mengen voor hij ervan wou eten.
luzerne zit ook in breeding mix. Zitten veel vitaminen en eiwitten in en is juist goed voor moeder en kind. Wordt in Veel fokkerijen gegeven.
De senior mineral zorgt voor complete mineralen aanvulling aanbevolen Door agrobs:

[url] http://www.agrobs.de/futter/de/futtersa ... tion_id=40[\url]
Maak je geen illusie's. Luzerne en bietenpulp zitten ook in krachtvoer. Is niet dat ze er veel van krijgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-16 15:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 8 [ 184 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen