Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:04

Dat is toch maar tijdelijk?
Alleen tijdens je werkuren?
Dat overleeft hij wel :j

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:14

Misschien voldoet dit? http://www.purepaardenvoeding.nl/producten/pure-stud/

Wat vitaminekorrels betreft, ik weet dat Vitalbix het in elk geval afraad om het te voeren onder de 2 jaar. Maar dat zou je per merk dan nog kunnen informeren. Belangrijk is inderdaad dan een bron van goede eiwitten aan te bieden.

Mijn paarden (Lusitano's) doen het dan weer niet goed op veel Luzerne. Mijn jonge paard, nu twee jaar, is groot geworden met Pavo Podo Grow. Ik was daar sceptisch over, maar hij kreeg het al bij de fokker en doet het er gewoon fantastisch op. Als ik het vergelijk met andere merken veulenbrok heeft het een lager aandeel suikers en zetmeel dan bijv. Havens of Subli. Daarbij geloof ik dan weer wel in het Podo concept.

Dus het is altijd even kijken waar een paard het wel of niet goed op doet. Als je in elk geval maar voldoet aan de juiste voedingsstoffen, want met name voor een paard in de groei is dat wel heel belangrijk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:27

Cambiar schreef:
Ken je een veulenbrok waar niet teveel suikers en eiwitten in zitten? Is om bij de mengeling van luzerne, Zupa en zemelen te voegen, enkel en alleen met de nodige bouwstoffen. Dus geen graan en dergelijke


Ik weet zo geen merk. Maar ik weet dat verschillende fabrikanten supplementen leveren.

Ik zou geen luzerne of zemelen aan het veulen geven.

Wel voldoende arm hooi.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:04

randalinpony schreef:
Hier sturen de moeders de veulens ook wel eens door als de uier leeg is of het veulen komt te vaak. Dat regelen ze helemaal zelf, maar normaal gesproken gaan merries 4mnd oude veulens heusn niet spenen, ik zou eens kijken of de uier heel is.

Heel af en toe zie ik hem wel nog eens proberen dus helemaal leeg misschien niet. Misschien omdat er nu plots met die droogte gras veel korter is...Ga ze toch wat bijgeven.
Hier mijn kudde. Denk dat ze het zo slecht nog niet hebben qua oppervlakte maar in Tsjechië zullen ze wel nog meer openbloeien vermoed ik:
[url]https://myalbum.com/album/AO7D7Nvxeqci[\url]

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:09

Jessix schreef:
Misschien voldoet dit? http://www.purepaardenvoeding.nl/producten/pure-stud/

Wat vitaminekorrels betreft, ik weet dat Vitalbix het in elk geval afraad om het te voeren onder de 2 jaar. Maar dat zou je per merk dan nog kunnen informeren. Belangrijk is inderdaad dan een bron van goede eiwitten aan te bieden.

Mijn paarden (Lusitano's) doen het dan weer niet goed op veel Luzerne. Mijn jonge paard, nu twee jaar, is groot geworden met Pavo Podo Grow. Ik was daar sceptisch over, maar hij kreeg het al bij de fokker en doet het er gewoon fantastisch op. Als ik het vergelijk met andere merken veulenbrok heeft het een lager aandeel suikers en zetmeel dan bijv. Havens of Subli. Daarbij geloof ik dan weer wel in het Podo concept.

Dus het is altijd even kijken waar een paard het wel of niet goed op doet. Als je in elk geval maar voldoet aan de juiste voedingsstoffen, want met name voor een paard in de groei is dat wel heel belangrijk.

Hmmm...ik ben ook bang dat luzerne en Zupa iets te rijk is. Hier staan al mijn paarden (lusitano en berbers) aan de zware kant om niet te zeggen dik.
Vorige winter gaf ik de pavo podo grow . Niet de veulenbrok maar de vitamine korrel. Iemand zei me dat deze korrel vol stoffen zat met troep. Ben er dan maar mee gestopt en agrobs gaan geven. Op Den duur wordt het moeilijk....Misschien dan toch weer de pavo podo grow. ...

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:11

Je zou ook gewoon supplement kunnen geven bij goed ruwvoer. Bv dodson&horrell heeft dat, marstall ook volgens mij, pavo,...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:14


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:19

Cambiar schreef:
Hmmm...ik ben ook bang dat luzerne en Zupa iets te rijk is. Hier staan al mijn paarden (lusitano en berbers) aan de zware kant om niet te zeggen dik.
Vorige winter gaf ik de pavo podo grow . Niet de veulenbrok maar de vitamine korrel. Iemand zei me dat deze korrel vol stoffen zat met troep. Ben er dan maar mee gestopt en agrobs gaan geven. Op Den duur wordt het moeilijk....Misschien dan toch weer de pavo podo grow. ...


Niet alles geloven wat er gezegd wordt. Zelf kijken wat er in zit.

Pavo heeft ook PAVO start en PAVO podo Care.
Dat is geen krachtvoer.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:25

Cavalor heeft ook mooi veulen spul .
Ook 3 stappen zoals bv Pavo dat ook heeft

Blijf met je veulen ver weg van de metazoa zooi ed
Zit niet genoeg in

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:28


Daantjuh88

Berichten: 1737
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:29

Jeetje, wat zijn jullie allemaal fanatiek met voer uitzoeken! Ik zal wel een gigantische boer zijn dat ik gewoon veulenbrok mee bestel bij de fabriek waar wij ook ons vleesvee mee voeren. Veulens groeien als kool, ook mijn merrie verdraagt het veulen vanaf 4 maand niet meer en tot op heden is het altijd goed gegaan. Ik bied de brokjes al zeer op tijd aan bij de veulens, willen ze het eten is het mooi en anders wachten ze er nog even mee. Lanchester is nu 3 maand en vreet al vol mee in de brokjes van mama en haar eigen. Laatst de brok op en toen even bij de welkoop een andere zak gehaald, weet het merk al niet eens meer, maar ook die vinden ze lekker en ze groeien goed en zijn nog nooit aan de scheit geweest!

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:32

Als je het niet weet, voer dan gewoon wat de meeste fokkers voeren.
Er zijn altijd excentriekelingen met sterk afwijkende meningen (zeker hier op Bokt!), maar het gros van de paarden is echt serieus beter af als de eigenaar gewoon het samengestelde voer gaat voeren wat bestemd is voor paarden, hetgeen ook gewoon te koop ligt in de winkel per zak van 20-25kg.

Dus geen doe-het-zelf poeders of eigenhandige samenstellingen, kies gewoon voor een deugdelijk brokje. Voor veulens is er veulenbrok.
Dan kun je wel menen dat je het beter weet dan al die voerleveranciers tezamen, inclusief hun onderzoekers en laboranten, maar het veulen is vrijwel altijd het beste (en het meest veilige) af met zo'n standaard veulenbrok van een netjes merk.

Wees wijs, geef dit veulen gewoon een veulenbrok.
In paardenvoer zit heus geen rotzooi, en al helemaal geen stoffen waar paarden aan dood gaan. Dat is onzin. Geloof die bangmakerij toch niet.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:44

Dees schreef:
Als je het niet weet, voer dan gewoon wat de meeste fokkers voeren.
Er zijn altijd excentriekelingen met sterk afwijkende meningen (zeker hier op Bokt!), maar het gros van de paarden is echt serieus beter af als de eigenaar gewoon het samengestelde voer gaat voeren wat bestemd is voor paarden, hetgeen ook gewoon te koop ligt in de winkel per zak van 20-25kg.

Dus geen doe-het-zelf poeders of eigenhandige samenstellingen, kies gewoon voor een deugdelijk brokje. Voor veulens is er veulenbrok.
Dan kun je wel menen dat je het beter weet dan al die voerleveranciers tezamen, inclusief hun onderzoekers en laboranten, maar het veulen is vrijwel altijd het beste (en het meest veilige) af met zo'n standaard veulenbrok van een netjes merk.

Wees wijs, geef dit veulen gewoon een veulenbrok.
In paardenvoer zit heus geen rotzooi, en al helemaal geen stoffen waar paarden aan dood gaan. Dat is onzin. Geloof die bangmakerij toch niet.

Pas op met de raad die je geeft. Pavo podo lac heb ik en andere mensen zeer slechte ervaring mee. Normaal gezien heeft een veulen geen brok nodig!!!! Bewijs loopt hier op mijn weide. Zeer sterke berber kruising die enkel gras hooi en veel melk krijgt van zijn mama.
Veulen van dit jaar zou ik wel wat bijgeven omdat zijn moeder minder goed melk geeft dan mijn andere merrie.
een veulenbrok is een noodoplossing. Zeker bij sobere rassen. Voor een normaal gezond veulen is dit niet nodig! Dat is het probleem. Paarden worden de dag van vandaag over gevoederd. Dat moet je met Spaanse en Portugese paarden NIET doen en dat doen fokkerijen in Spanje en Portugal ook niet. Toch vreemd dat ze daar wel opgroeien zonder al die brokjes. Dit is eerste veulen van deze merrie. Voor haar is hij zelfstandig genoeg is mijn idee en stopt ze de melkgift omdat hij minder gaat zuigen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:46

Brokjes verstoren namelijk de spijsvertering. Ik ben er heel voorzichtig mee geworden!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:06

Zopas gebeld voor st hippolyt. Ga even nakijkeb ivm samenstelling en eventueel veulen gold geven aan de veulens en equigard aan de moeders raadde de verkoopster me via telefoon aan. Dikke benen is een teveel aan glucose die niet meer verwerkt wordt Door de spieren. Een teveel aan suikers dus.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:13

Cambriar, in mijn boekje ben jij zo'n paniekzaaiende excentriekeling op voergebied.

Ik heb meerdere veulens gezond groot gekregen met Pavo Podo Lac/Podo Grow en ja, ze waren jaren later ook röntgenologisch gezond. Prima voer voor Nederlandse paarden en pony's.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:15

Cambiar schreef:
Zopas gebeld voor st hippolyt. Ga veulen gold geven aan de veulens en equigard aan de moeders raadde ze me aan. Dikke benen is een teveel aan glucose die niet meer verwerkt wordt Door de spieren. Een teveel aan suikers dus.


Dat is echt onzin.

Een teveel aan suiker wordt opgeslagen. Als vet! Te veel suiker maakt dik.

Te veel aan eiwit daarin tegen kan wel dikke benen geven. Door dat eiwit afgebroken wordt tot, jawel suiker, kunnen nieren overbelast raken en daar kunnen problemen door ontstaan in de vochthuushouding. Dat kan dikke benen geven.

Als suiker niet meer verwerkt word. (Door een insuline te kort) gaat het lichaam juist de suiker het lijf uit werken door veel te plassen. Die paarden krijgen veel dorst en veel plassen.
En doordat de suiker uitgeplant wordt krijg je ook conditie verlies.

Diabetes Melitus betekend dan ook zoete doorstroom. Suiker in de urine dus. Vroeger werd de urine geproeft door de dokter. Gelukkig nu met een stikje..
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-09-16 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:17

Dees schreef:
Cambriar, in mijn boekje ben jij zo'n paniekzaaiende excentriekeling op voergebied.

Ik heb meerdere veulens gezond groot gekregen met Pavo Podo Lac/Podo Grow en ja, ze waren jaren later ook röntgenologisch gezond. Prima voer voor Nederlandse paarden en pony's.

Ik heb het gegeven en mijn veulen werd er ziek van. Prima voor Nederlandse paarden en pony's maar blijkbaar niet voor mijn Portugese berber kruising. Ik heb het gegeven dus ben geen excentriekeling. Dit is on respectvol.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:18

NatasjavE schreef:
Cambiar schreef:
Zopas gebeld voor st hippolyt. Ga veulen gold geven aan de veulens en equigard aan de moeders raadde ze me aan. Dikke benen is een teveel aan glucose die niet meer verwerkt wordt Door de spieren. Een teveel aan suikers dus.


Dat is echt onzin.

Een teveel aan suiker wordt opgeslagen. Als vet! Te veel suiker maakt dik.

Te veel aan eiwit daarin tegen kan wel dikke benen geven. Door dat eiwit afgebroken tot, jawel suiker, kunnen nieren overbelast raken en daar kunnen problemen door ontstaan in de vochthuushouding. Dat kan dikke benen geven.

Als suiker niet meer verwerkt word. (Door een insuline te kort) gaat het lichaam juist de suiker het lijf uit werken door veel te plassen. Die paarden krijgen veel dorst en veel plassen.
En doordat de suiker uitgeplant wordt krijg je ook conditie verlies.

Waren de woorden van de veearts. Ik kan maar zeggen wat zij gezegd heeft.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:20

TS,...er zijn heel veel dingen waar een veulen ziek van kan worden. Ook van een virusje. En ook dan kunnen ze dikke benen krijgen.
En stel dat je veulen er ziek van is geworden. Dat is maar 1 geval. Dat betekend niet dat de volgende er ook ziek van wordt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:23

TS,..dan ben ik benieuwd welke dierenarts dat was. Want ik kan me echt niet voorstellen dat van een hoge glucose spiegel(echt uniek voor een veulen, de alvleesklier doet het nog super) dikke benen krijgt.

Dan zou het een DMI veulen zijn....volgens mij zijn daar geen gevallen eerder van beschreven.

Nou verrek...1 gevonden. Om aan te geven hoe zeldzaam dat is

[VN] Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren
Het diertje is insuline afhankelijk.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-09-16 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:26

Je kan gelijk hebben. Voor mij zeer interessant dus ik pluis het even uit. Veulen is nu gezond dus ga mij over dit veulen nu geen zorgen maken.
Jouw uitleg lijkt me wel logischer. Daarom dat ik het even uit zoek.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:30

Ik zelf ben echt verslaafd aan snoep. Moet Veel plassen. Ik vroeg mij al af hoe dit kwam. Bij deze kan het een uitleg zijn voor mezelf.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:34

NatasjavE schreef:
TS,..dan ben ik benieuwd welke dierenarts dat was. Want ik kan me echt niet voorstellen dat van een hoge glucose spiegel(echt uniek voor een veulen, de alvleesklier doet het nog super) dikke benen krijgt.

Dan zou het een DMI veulen zijn....volgens mij zijn daar geen gevallen eerder van beschreven.

Nou verrek...1 gevonden. Om aan te geven hoe zeldzaam dat is

[VN] Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren
Het diertje is insuline afhankelijk.

Hmmm.... Dikke benen zijn gestopt na het stoppen van pavo. Ik denk niet dat het zo erg is maar ze is wel heel dik voor een jaarling, nu ook nog.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:37

Cambiar schreef:
Ik zelf ben echt verslaafd aan snoep. Moet Veel plassen. Ik vroeg mij al af hoe dit kwam. Bij deze kan het een uitleg zijn voor mezelf.



Nou als je er veel van gaat plassen en je hebt veel dorst, last van vermoeidheid, wazig zien.

Dan loont het de moeite om de huisarts te raadplegen.

Normale mensen die geen diabetes hebben gaan niet meer plassen van te veel snoep.
Die kunnen er wel te dik van worden(want teveel calorieën)

Maar let op. Wordt geen hypochonder. Als je ongesteld bent heb je vaak zin in snoep maar moet je soms ook veel plassen. Voor je menstruatie kan je vocht vasthouden. Tijdens je menstruatie verlies je dat vocht..

Dan heeft het dus niks met diabetes te maken.

Maar nu wordt het wat of-topic :)