En dan heb je ineens een veulen ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:55

Ik zou hem minstens tot zijn zes maanden bij de moeder laten. Ik liet de mijne er bij tot ze bijna een jaar waren dus ook nog hun eerste winter.
Daarna zou ik hem thuis zetten, met twee oudere ruinen heb je ideale opvoeders en speelkameraden en kan je hem ook zelf zien opgroeien.
Ik weet wel nog een Welsh hengstveulen te koop, een jaarling, perlino ;) van een betrouwbaar adres. De vader kan je daar ook zien en die heeft een prachtig karakter. Daar rijdt een kleuter op zonder zadel, terwijl er nog merries in de piste gereden worden.
http://www.kapaza.be/nl/paarden/welsh-a ... 201295.htm

koda

Berichten: 488
Geregistreerd: 09-04-08

Re: En dan heb je ineens een veulen ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:30

Mijn ervaring is dat als je ze thuis hebt staan,je ze vaker in handen pakt. Je bouwt meer vertrouwen op naar elkaar. Ik heb een keer een hengst naar de opfok gedaan. Hij kwam wat de bouw betreft heel mooi terug. Maar moest toen wel leren voetje geven vast staan enz nog leren. Ik heb ze dus liever thuis. Minst er andere paarden zijn natuurlijk.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:11

Balte schreef:
Ik zou hem minstens tot zijn zes maanden bij de moeder laten. Ik liet de mijne er bij tot ze bijna een jaar waren dus ook nog hun eerste winter.
Daarna zou ik hem thuis zetten, met twee oudere ruinen heb je ideale opvoeders en speelkameraden en kan je hem ook zelf zien opgroeien.
Ik weet wel nog een Welsh hengstveulen te koop, een jaarling, perlino ;) van een betrouwbaar adres. De vader kan je daar ook zien en die heeft een prachtig karakter. Daar rijdt een kleuter op zonder zadel, terwijl er nog merries in de piste gereden worden.
http://www.kapaza.be/nl/paarden/welsh-a ... 201295.htm


Dan moet ik tegen januari twee stallen bijgebouwd hebben? ;)

Dat is natuurlijk wel wat ik gezegd had dat ik ging aanschaffen (dan zoek ik nog een zwarte, een vos, een bruine en eentje met vlekken)

Van mijn oudste ruin heb ik eigenlijk een beetje schrik qua opvoeden, die is nogal irritant naar andere paarden in de kudde. Continu aandacht vragen, wegjagen, .... Ik ben bang dat een veulen dat niet zo goed zou opnemen? Of zou dat wel kunnen?
De andere is rustig in groep, maar die oude is ... ja ... soms denk ik dat die gewoon nooit volwassen geworden is.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:51

Zo'n hengstveulens kunnen ook behoorlijk irritant zijn en uitdagen, wegjagen, "pesten" dus dat gaat geen probleem zijn volgens mij :D.
Een schuilstal is al voldoende he :D :D :D :D :D

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:59

Ik zou 'm naar http://cms.stal-escapade.nl/opfok/ brengen. Voor jou redelijk in de buurt denk ik (dan kan je er nog eens naar toe), hele goede plek, goed toezicht, gemengde groep (alleen jonkies bij elkaar moet je echt niet willen!), en volgens mij ook goed betaalbaar.

Moiraliann
Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Re: En dan heb je ineens een veulen ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:08

Ik had persoonlijk ook voor een opfok gekozen. Hem lekker met leeftijdsgenoten paard laten wezen.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 13:29

Duitsland is voor mij echt heel erg ver weg ...

Ik heb nog een paar maandjes om erover na te denken, ik denk dat ik ook eens op een paar plekken zelf ga gaan kijken in de buurt.

Dit is em:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:01

Goldie schreef:
De basis dingen leren, meelopen aan halstertje, vaststaan en voetjes geven. En dan lekker de opfok in :j Hebben we 4x zo gedaan en dat zou ik zo weer doen :j


Dat inderdaad. :j
Zorg dat hij goed hand en halster mak is. Raak m overal aan. Trek er af en toe een voetje onderuit. Zet 'm samen met (naast) mama vast, liefst ook al een keer naast mama op de trailer. En als dat allemaal goed gaat en het tijd is voor afspenen (meestal rond 6 maanden, iets eerder wanneer mama het niet meer trekt of m niet meer laat drinken) naar de opfok brengen.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: En dan heb je ineens een veulen ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:02

Wat is ie gaaf!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:13

Moiraliann schreef:
Ik had persoonlijk ook voor een opfok gekozen. Hem lekker met leeftijdsgenoten paard laten wezen.

Zet er dan wel enkele volwassen paarden bij die dat stel paasei-pubers enig paardenfatsoen bij brengt, zoals Ibbel beschrijft.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: En dan heb je ineens een veulen ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:18

Ik hou niet van het opfokgegeven: groep met enkel leeftijdsgenoten en laat maar loslopen zonder echt veel naar om te kijken. Die heb je zeker ook. Waar ik voor kies is een gemengde groep, liefst met een leeftijdsgenootje in, en liefst dicht bij huis zodanig dat je er zelf ook veel tijd in kan steken. Wat je ze als jonkie bij kan brengen, moet je ze later als groot paard niet meer aanleren. Het gaat veel vlotter, merk ik. En volwassen, oudere dieren, die doen zoveel opvoedwerk voor jou.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: En dan heb je ineens een veulen ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 14:21

In dat opzicht lijkt het thuis met de twee ruinen nog het leukst, misschien toch op zoek naar nog ergens een jonge pony .. Maar dan heb ik er weer vier!

Op zich zou ik er ook nog en merrie bij kunnen zetten, maar dan moet ik ook weer vroeger gaan ruinen natuurlijk ....

Allemaal best lastige keuzes! :)

Bedankt voor het advies

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: En dan heb je ineens een veulen ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:44

Leuk veulen! Ik zou inderdaad niet kiezen voor een opfok met leeftijdsgenootjes. Een gemengde kudde is het beste en meest natuurlijk. Thuis met de 2 ruinen en oudere merrie kan goed denk ik hoor. Of inderdaad ergens anders in een gemengde kudde.

Afspenen het liefst zo laat mogelijk, minimaal met 6 maanden (als de merrie het goed trekt).

En het veulen nu al wat basisdingen leren, halster: meelopen aan halster, voetjes optillen en beetje borstelen. We alles spelenderwijs en niet te lang ermee bezig zijn. Paar x per week 5 tot 10 minuten is meer dan voldoende. Ook erg belangrijk, leer het veulen jou niet omver te lopen of te duwen. Leer 'm alvast te wijken voor druk zodat je hem opzij kan zetten en zijn voeten kan bewegen waar jij het wil. Daar heb je later heel veel profijt van.