Opvoeding veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 09:56

Hoi Allemaal,

Een kleine maand geleden heb ik een 6 maanden oude quarter gekocht. Ik wil haar opvoeding zo goed mogelijk doen en ben me een beetje aan het oriënteren over trainingsstijlen op de grond. Er zijn heel veel boeken over opvoeding van een veulen. Welke vinden jullie de fijnste? Het is bijna Sinterkerst en ik moet wat lootjes vullen, dus graag hoor ik van jullie welke boeken ik moet vragen aan de Sinterkerstman <:) {:)

Uiteraard ga ik me laten begeleiden door trainers en ga ik niet alles zelf doen. Ik vind het ook gewoon leuk om er over te lezen :D

Voor de liefhebbers:


Afbeelding


Afbeelding

<3

salome_xxx

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-03-16
Woonplaats: Zeeland

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:03

super mooi veulentje!!! :j :j Ik leen altijd boeken van de bieb dus heb niet echt een speciale tip voor je! :o

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:17

"De training van het jonge paard" van Richard Maxwell

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 10:21

Nou, die zit ik net te bekijken op Bol! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:23

Evelijn schreef:
"De training van het jonge paard" van Richard Maxwell
Deze heb ik ook, is een erg fijn boek. :j

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:25

Ik zou dan ook wel deze kiezen en niet de oudere versie van Maxwell over veulens... want hij legt in zijn inleiding duidelijk uit dat hij die tussenliggende jaren veel geleerd heeft.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 10:27

Ow is er nog een oudere versie? En het boek "Beleren, geen kunst"?

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:27

Ik heb al jaren veulens en kies er altijd voor om ze in een gemengde groep te gooien. Merrie's ruinen en dan ook alle leeftijden. Ze leren een hoop en worden deels voor je opgevoed. Daarnaast bevestig je (in jouw geval met een boek) het een en ander via de grond en hoppa het gaat vanzelf!

Succes met je leuke veulen

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 10:27

salome_xxx schreef:
super mooi veulentje!!! :j :j Ik leen altijd boeken van de bieb dus heb niet echt een speciale tip voor je! :o


Dankje! Ze is zoooo lief! *\o/* <3

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:30

Wat een onwijs lieve uitstraling heeft je veulentje <3

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:31

Maxwell heeft ook "Van veulen tot rijpaard" geschreven die is ouder (en ook vaak iets goedkoper) maar als je hem zelf mag geloven is zijn nieuwere boek een stuk paardvriendelijker.

Het boek van Lisanne Thomas ken ik niet, heb van haar een boek maar daar kom ik zelf niet doorheen.

Anoniem

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:33

In 1 van zijn oudere boeken staat bijvoorbeeld ook dat je paarden met 1,5 jaar al zadelmak kunt maken. :o
Natuurlijk kun je aan zo'n boek ook genoeg hebben, maar dan moet je er wel bepaalde dingen uitfilteren.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 10:34

Wauw... 1,5... :=

Anoniem

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:35

In welke provincie woon je?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 10:54

Noord-Holland

Anoniem

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:56

Ah oke, dat is iets te ver, anders had je van mij wel een paar boeken mogen lenen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:00

Gewoon veulen lekker buiten in de groep en zelf je verstand gebruiken en consequent zijn, dan kan het haast niet mis gaan.
Veel plezier!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 11:07

KoudbloedKim schreef:
Ah oke, dat is iets te ver, anders had je van mij wel een paar boeken mogen lenen.


Jammer de bammer!

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:19

Laten opvoeden door andere paarden is imo nog het beste. Laat hem eerst paard zijn. Met tweeënhalf vindt ik vroeg genoeg om eens wat op de grond te gaan doen. Van anderen heeft ie dan al geleerd wat bijvoorbeeld wijken voor een hoger geplaatste is. Succes

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:32

Als je Engels leest, dan zou ik "Foal to Five Years" aanraden van Ann Hyland, heb ik heel veel aan gehad toen ik mijn 1e veulen heb gefokt.
Er staan in de link overigens ook andere boeken die voldoen: https://www.amazon.co.uk/Foal-Five-Year ... 0706371208

Maar in 1e instantie zou ik me er niet teveel mee bemoeien. Het mooist is als het veulen in een groep met verschillende leeftijden kan lopen, dan kan ze ravotten met leeftijdsgenootjes en leert ze van de andere, oudere, paarden hoe zich te gedragen; iets wat wij als mensen nooit op die manier voor elkaar gaan krijgen ;)

Een ander goed boek is "Imprint Training" van Robert Miller, eigenlijk bedoeld voor heel jonge ( net geboren) veulens maar zeer zeker goed leesvoer: https://www.bol.com/nl/p/imprint-traini ... ypedsearch

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:35

idd,gewoon in een gemengde groep paarden gooien,veel boeken heb je daar niet voor nodig,wij moeten ook gewoon geen veulen 'opvoeden',dat moeten andere paarden vooral doen.

een halster aandoen,meelopen aan een touw,vast staan en voetjes geven is het enige 'opvoeden' die er echt bij komt kijken op zo'n jonge leeftijd.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:40

Gimme_Spurs schreef:
Ow is er nog een oudere versie? En het boek "Beleren, geen kunst"?


Dit boek heb ik in de kast staan en vind ik enorm tegenvallen...

Ik ben het overigens eens met mijn voorgangers, wij kunnen niet beter opvoeden dan de kudde. Dus lekker in een gemengde groep gooien en het zelf houden bij mee lopen, vaststaan, poetsen/voetjes geven.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 11:42

Lieve mensen, ze staat lekker in de opfok! Ik ga nog niets doen anders dan meelopen, voetjes, poetsen en opzij/ achterwaards. Dit kan ze ook al allemaal, dus zeg mag eerst lekker baby zijn.

Wat ik wel snel wil doen is trailerladen, omdat (stel dat er iets gebeurd en ze moet snel de trailer op) ik dat zonder paniek wil doen.

Maar inlezen kan altijd en ik lees graag, dus als je niets weet te vragen is dit een mooi cadeautje.

Thnx elcid, ik zal eens kijken naar die Engelse. Dat lees ik ook :)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:46

Goed om te horen :) . Heel duidelijk was dat niet in je openingspost, dus de antwoorden zijn opzich logisch.
Ik heb zelf 'paarden trainen aan de hand' wat ik een heel fijn boek vind om te lezen.

Trailerladen zou ik overigens gaan doen met een ervaren paard erbij, zeker voor de eerste paar keer reizen. Wij kunnen het paard niet dermate kalmeren en laten zien dat het gewoon is, dan dat een ervaren paard dat kan doen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:50

idd,of qua trailerladen,geen idee of ze iets van brokken krijgt?
als je verlof hebt,een week of 2 haar brokjes in de trailer geven.

na die 2 weken loopt ze met haar hoeven in haar neus de trailer op!