pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 14:31

Ik heb zo'n 3 weken geleden een zesjarige mini-pony gekocht. Ze heeft deze zomer samengelopen met een aantal paarden, waaronder ook bij een bont jaarling hengstje (kruising nmprs x amha). Volgens de vorige eigenaresse was dit hengstje nog niet bewust hengst en waren ze gewoon maatjes. Toen de man erbij kwam staan vertelde hij echter dat hij het hengstje wel degelijk pogingen had zien ondernemen maar nogal had moeten lachen omdat hij erbij ondersteboven viel (hengstje is nog kleiner dan mijn merrie). Nou ja, al met al achtte men de kans klein dat ze gedekt zou zijn door hem.

Ik heb de merrie mee naar huis genomen omdat ik een maatje zocht voor mijn andere shetlander, die licht bevangen en te zwaar is, dus ze zouden dan mooi samen op een dieet kunnen en elkaar gezelschap kunnen houden.

Nu ik ze steeds zo samen zie lopen heb krijg ik toch een beetje het idee dat de buik van de nieuweling anders is van vorm dan die van mijn oude shetlander. Ze heeft natuurlijk een hele dikke wintervacht dus dat kan ook vertekenen. Ik ben op internet aan het speuren geweest en lees daar toch wel verhalen dat jaarlinghengstjes wel degelijk kunnen dekken. Ik begin onderhand wat te twijfelen over dit geval. Als het toch zo mocht zijn, dan is het gewoon welkom, zo niet, dan even prima.

Mocht ze wel dragend zijn, dan is het voor volgend voorjaar, dus dan hebben we nog even te gaan. Ik weet dat jullie er ook geen antwoord op kunnen geven, en dat uiteindelijk de DA dat kan gaan vertellen, maar ik wou toch graag even mijn verhaal hier delen en misschien dat meer mensen ervaring hebben met dekkingen van jaarling hengsten? Ik ga nu niet a la moment de DA inschakelen, wat is gebeurd, is gebeurd en daar verander ik toch niks meer aan, maar als hij hier moet zijn voor iets anders, dan laat ik haar zeker even bekijken door hem.

Foto van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

2 weken geleden:
Afbeelding

Ter vergelijking, mijn andere, echt te dikke, shetlander:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:45

Gedrag zegt niks over vruchtbaarheid ;) ik zie duidelijk een zwangerschapsbuikje.
Wat een leuk ding, ben benieuwd wat er uit komt!

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:46

Leuke pony!! Vind haar er wel erg drachtig uit zien.. Mijn buurman fokt mini appaloosa's en die nu drachtig zijn zien er precies hetzelfde uit :o
Ik heb meegemaakt dat een Arabisch hengstje van 8 maanden zijn moeder heeft gedekt.. Het kan dus makkelijk!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:46

Denk dat Gefeliciteerd op zijn plaats is :) Ziet er uit als een drachtige pony :)
Leuk dinkie trouwens!

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:47

Ze lijkt bij haar heup botten inderdaad smaller te zijn. Neem eens een foto van achter zou ik zeggen. Misschien is de vorm van haar buik duidelijker en ook een van boven.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:47

Kleine jongetjes kunnen best wat hoor. Spannend wat er uit komt.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:51

Qua leeftijd van het hengstje zou het kunnen.
Op de eerste foto zie ik persoonlijk een dikke pony.
Heb je zo'n foto maar dan van de achterkant genomen??

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:54

Ik vind haar met name op foto 3 bovenop de rug niet vet tonen... Hoe rond dat buikje is zegt soms niets, ik zie wel vaker te dikke paarden die echt niet drachtig zijn. Maar zo'n buik en dan "bottig" bovenop, dan zou het mij niet verbazen als er een veulen in zit.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:58

Het lijkt er inderdaad op alsof jullie een cadeautje gaan krijgen :)

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 15:17

Ik wil morgen wel een foto van de achterkant en bovenkant maken. Bedankt trouwens,het is een heel lief ponymeisje en ik ben erg blij met haar.
Ze is trouwens wel ontwormd, even voor de duidelijkheid :)

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:19

Deze foto's had ik nog in mijn lijstje staan trouwens. Het zijn geen hele duidelijke foto's, die ga ik morgen wel even maken. Maar misschien zit hier nog iets bruikbaars bij voor de kenners :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:21

Helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit zonder onderzoek, maar ik zou vast naampjes gaan verzinnen :D

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 19:18

Nou dat doe ik nog maar even niet hoor! Dit is niet mijn eerste twijfelgevalletje en bij de vorige, zo'n 3 jaar geleden, was de dierenarts zelfs zo zeker dat ze drachtig was dat opvoelen niet nodig zou zijn.. bleek ze na opvoelen toch gewoon leeg, dus ik waag me er nog niet aan :). Het zou natuurlijk wel een leuke verrassing zijn na de mislukte dek-poging met Helga (de vos) dit jaar. :o

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:21

Ben heel benieuwd, het lijkt inderdaad een zwangerschapsbuikje maarja, elk paard verschilt ;)

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:43

Hoe kleiner de pony hoe meer kans op buik omdat de darmen ergens heen moeten en helemaal als er genoeg gewoon hooi/gras in gaat. Niet voor niets dat die mini's voor de keuring op speciaal dieet en (buikspier)training gaan.

Zandkuurtje zou een verschil kunnen maken, en wat conditietrainen ook, maar drachtig is zeker een mogelijkheid. Al is een redelijke basisconditie wel goed voor aanstaande moeder, dus wat licht werk kan in beide gevallen geen kwaad.

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 20:18

Dat ben ik helemaal met je eens hoor tamary. We zijn nu steeds bezig met wandelen met de beide pony's. Zo komen ze lekker in een andere omgeving, leren ze van alles kennen, en zijn ze bezig met bewegen.

Bregtje_K
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-09-16

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:35

Als dit een dragende pony is, dan zou het betekenen dat het veulen tussen nu en ik denk 3 maand komt?
Daarvoor zie je nog niet zoveel van de dracht.

Heeft ze afgelopen jaar ook een veulen gehad, waarvan ze misschien nog niet weer in shape is?
Als ik moet gokken zeg ik wel drachtig.

langedeel

Berichten: 46
Geregistreerd: 22-06-16

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:38

Ik vind het ook lijken op een drachtig buikje, gelukkig vind je het alle twee prima dus nooit een slechte uitkomst haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:40

Wat ik bij onze merrie zag, was dat de buik niet symmetrisch rond was, maar vaak 1 kant iets meer uitstak dan de andere kant.
Bij jouw paardje zie ik dat niet, maar ik durf niet te zeggen of ze wel of niet drachtig is. :o

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 22:31

Ik heb even navraag gedaan bij de vorige eigenaar. Ze heeft voor zover zij weet nooit een veulen gehad. Ze is dik 2 jaar bij die mensen geweest voordat ze bij mij kwam. Het hengstje heeft erbij gelopen vanaf dat hij 4 maanden oud is (dus sinds vorig najaar) tot 3 weken geleden aan toe. Hij is nu anderhalf.

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 11:17

Inmiddels ben ik even aan het graven geweest om oude foto's van Suzie te vinden, en dat is gelukt. Hier heb ik wat foto's van afgelopen zomer bij de vorige eigenaar met het hengstje naast zich, met 2 foto's van nu ter vergelijking:
Afbeelding

Dit was haar 2 jaar geleden, ook zomer:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit zijn de foto's waar gisteren om werd gevraagd. Bovenaanzicht:
Afbeelding

achteraanzicht:
Afbeelding
Afbeelding

En al met al.. weet ik nu in ieder geval zeker dat mijn vermoeden dat ze niet "gewoon" schimmel is, maar bont, klopt. Maar die buik daar krijg ik geen hoogte van, kan ook gewoon dik zijn denk ik.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:21

Ik vind het ook erg moeilijk, al Is er een duidelijk verschil met vorig jaar.
Ik weet dat je de da er niet bij wilt halen, maar het vergemakkelijkt wel je keuze of je haar op dient moet zetten of juist bij moet gaan voeren

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:26

Drachtig... vind haar achterhand of hals helemaal niet te dik, echt een drachtigheidsbuikje.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:20

Even ter zijde: je hebt echt een super mooi paardje gekocht! Prachtige kleur onder die bolliewollie vacht! <3

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 14:22

Silly ik moet hier eind december de dierenarts sowieso even hebben, dus dan laat ik haar wel even opvoelen. Ik laat de DA alleen niet a la moment opdraven, die paar weekjes redden we nog wel in onwetendheid :). Ze krijgt nu vrijwel onbeperkt ruwvoer en elke dag een wortel, puur voor de lekker. Ik denk dat ze het er niet slecht op doen zo eerst :).


Caily dat is ook wat ik een beetje zie. Ze lijkt heel dik, maar als ik haar aai, dan voel ik gewoon bovenop haar ruggengraat wat en haar nek is ook zeker niet dik (kan de nek heel flexibel heen en weer buigen, wat bij mijn andere, het vetzakje, juist stijf is).

Kiekeboefje, dank je wel! Ik ben wel blij verrast dat ze toch bont blijkt en inderdaad, als ze mooi in shape is, dan is het een knappe poown :).

Nog iets dat me even opviel.. Dat hengstje heeft gewoon een lange staart op deze foto's. Ik weet niet of de staart van een mini pony binnen een jaar tot beneden groeit, maar bij mijn jaarling paard is hij pas net over de helft..