pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:25

In de uier zie ik nu eerlijk gezegd weinig verandering. Het is normaal dat het kleurt op het papiertje en dat een klein beetje kan verschillen per dag.
Ambetant hé? :P

Muronia

Berichten: 19589
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 15:04

Ik maak nu elke dag even een foto van haar uier, dat is mooi om te vergelijken steeds vind ik. Ik hou het hier bij omdat alles in dit topic staat en het zo uiteindelijk een fijn logboekje is (ook een beetje voor mezelf natuurlijk). Ik zie ondanks al het haar toch wel verschil moet ik zeggen..


de eerste foto's (rond 245 dagen)
Afbeelding

Rond de 280
Afbeelding

eergisteren
Afbeelding

vandaag (zou dan 314 zijn)
Afbeelding

ScarOfWars
Berichten: 2543
Geregistreerd: 04-01-15

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:07

Ik heb geen enkel verstand van drachtige merries maar volgens mij zie Ik wel Wat verandering..

febe6
Berichten: 83
Geregistreerd: 09-04-16

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:13

Wat een emotionele achtbaan is dit topic. _/-\o_ Het ene moment denk ik 'nee.. ' maar nu je die uiers ziet is er toch een kans. Verder ben ik zelf ook geen expert. :D

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:17

Ik denk juist al de hele tijd als ik die buik zie: ja, daar zit echt wel wat in..
Maar ben ik dan de enige die echt totaal geen verschil ziet in het uier? :+ :=

febe6
Berichten: 83
Geregistreerd: 09-04-16

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:20

Die flapjes bij de tepels ( :') ) lijken wat dikker/groter. Kan misschien ook wel aan de verschillende perspectieven liggen en aan de grote hoeveelheid haar. :+

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:30

LoveUggs schreef:
Ik denk juist al de hele tijd als ik die buik zie: ja, daar zit echt wel wat in..
Maar ben ik dan de enige die echt totaal geen verschil ziet in het uier? :+ :=


De "V" lijkt bij de eergister foto vrij dik maar bij de vandaag iets minder.
Maar dat kan ook gewoon zijn hoe ze staat of hoe de foto is genomen, denk ik.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:38

eerlijk gezegd murosch zie ik ook geen verschil in uier maar Flo is ook maar begonnen op 320dagen
zijn dit ochtendfoto's?

testje zegt nog niks, ieder lichaamsvocht zit blijkbaar tussen de 7.5 en 7
ik zou haar nu toch niet echt meer testen met zo een uier, heeft toch nog niet echt zin, ze gewoon goed checken elke keer

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:41

LoveUggs schreef:
Ik denk juist al de hele tijd als ik die buik zie: ja, daar zit echt wel wat in..
Maar ben ik dan de enige die echt totaal geen verschil ziet in het uier? :+ :=


Ik zie ook geen verschil sorry Murosch. :o Daarbij kan het wel iets verschillen gewoon door de dagen door,ook als ze niet drachtig zijn.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:44

Cayenne schreef:
Ik ben het ook met Polly en Prosecco eens. Al is het alleen maar om je voerbeleid er op aan te passen en stappen te kunnen nemen om haar te laten afvallen wanneer er echt niets in zit. Om over waken nog maar te zwijgen.
Maar het zal wel aan ons liggen. Ik vind dat je je verantwoording richting je merrie moet nemen ipv het zo op z'n beloop te laten. Dat is min of meer ook gewoon je plicht als eigenaar.


Ik kom toevallig weer eens kijken of er al iets bekend is.
Ik sluit me hierbij aan, ik had al lang de DA laten komen.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:58

Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik toch wel heel nieuwschierig was (en ben) :P Om eerlijk te zijn zie ik geen verschil in de uiers. Ik zou persoonlijk mijn merrie niet zo door laten lopen zonder te weten waarom ze zo dik is. Als ze niet drachtig is lijkt het me niet heel gezond. Maar misschien ben ik te overbezorgd.

stiekem zou een klein veulentje wel een hele leuke verassing zijn...

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:09

Zie wel een beetje verschil, maar als je naar de andere drachtige merries op het forum kijkt zijn haar uiers echt minimaal.... t blijft spannend....

Hengstigheid niet doorgezet dus?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:31

Ik zie ook geen verschil in de uiers. Het kan natuurlijk dat ze op het laatste moment vol schieten, maar is dat in dit geval echt zo aannemelijk of willen we vooral zelf graag verandering zien?

Muronia

Berichten: 19589
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 18:27

Testen doe ik nu ook niet meer totdat het uier wel echt vol zou lopen (als het dat al gaat doen). Dat de verschillen niet mega zijn ben ik het wel mee eens, maar er is wel verschil. Dat voel ik en zie ik, maar het zou evengoed kunnen komen door toch een hengstigheid. Ik hou het gewoon flink in de gaten. Je weet maar nooit. Dat ik het echt zou willen zien.. mwah, het zou leuk zijn maar het moet zeker niet. Ik heb vorig jaar de keuze gemaakt dat het klaar is voor Helga en daar blijf ik zeker bij. Ik ben nu druk aan het nadenken over mijn hengstenkeuze voor Suzie voor dit jaar, dus ik heb mijn gedachten daar al lang op gezet ;).

De foto's zijn niet op een vast moment genomen. Die van gisteren en vandaag waren halverwege de dag gemaakt. De anderen weet ik zo niet meer.

Ik vind het prima dat sommige mensen een dierenarts zouden laten langskomen hiervoor hoor. Daar ben ik niet op tegen en ik denk ook dat iedereen op zijn of haar manier het beste met zijn of haar paard voorheeft, is het niet? Ik doe het op mijn manier :).

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:37

Ik zie eerlijk gezegd ook geen verschil.
Wist je dat er tegenwoordig ook getest kan worden op dracht dmv bloedonderzoek en urine? Het bloedonderzoek kostte miji 2 tientjes en toen was er eindelijk zekerheid.

Een merrie die zo dik is en niet drachtig is zou ik direct wat aan gaan doen. Ik heb met mijn eigen ogen gezien hoeveel schade het aan kan richten als je ze op deze manier rond laat lopen, helaas, en dat is echt niet leuk om te zien.
Absoluut geen aanval, maar ik wou even mijn ervaring delen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 04:29

Ik hoop echt voor je (en vooral voor de merrie natuurlijk), dat er straks een veulen naast staat, maar ik denk dat je juist zoveel reacties op het dierenartsverhaal krijgt omdat de gezondheid van je merrie op het spel staat. Als er geen veulen in zit, dan is het ontzettend onverantwoord om haar op deze manier zo door te laten lopen.

En idd, iedereen heeft zijn eigen manier van handelen. Het verbaast me alleen oprecht enorm dat je niet voor zekerheid kiest en bewust voor de risico's blijft kiezen, ondanks dat dit flinke consequenties kan geven voor de gezondheid van je merrie.

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:17

Maar haar merrie staat toch super schraal op alleen hooi en ze had het over een graasmasker. Dus extra voeten oid wordt al niet gedaan... snap wel wat jullie bedoelen hoor met de DA erbij halen, had ik ook gedaan. Maar TS doet verder wat ze kan...

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:26

Dat doet ze niet. Een DA is zo gebeld.

Muronia

Berichten: 19589
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 07:30

Murosch schreef:
Nee hoor, die noodzaak zie ik inderdaad niet. Als er wat in zit dan komt het er vanzelf uit. Als niet, dan is het prima dat ik hengstig gedrag gezien heb, teken dat de hormonen terug in balans raken. Ik vermoed dat de buik dan ook minder gaat worden door de hormonen. Haar manenkam is mooi soepel en zacht en ze loopt goed, dus op dit moment ook geen teken van een aanstaande hoefbevangenheid. Wil niet zeggen dat ze niet af moet vallen mocht ze echt leeg zijn. Ze verhaart prima, ze is niet onvruchtbaar (vorig jaar toch kort drachtig geweest), toont geen ongemak, dus al zou ze beginnend cushing hebben wat ik op haar leeftijd niet vreemd zou vinden, dan zie ik nog geen noodzaak om meteen naar een dierenarts te rennen voor medicijnen nu. Als de pony last of pijn heeft, of ze staat straks wel met een uier op knappen zonder dat er een veulen uit komt, dan komt er heus wel een da bij, maar nu niet nee.



Dat doet ze wel. En de discussie over een dierenarts ga ik verder niet meer op in. Ik ben geen halve gare die haar dier verwaarloost en ben prima capabel om in te schatten wanneer ik een dierenarts moet inschakelen en wanneer niet. Je bent welkom om hier mee te volgen en ik hoef heus geen oeh en ahh reacties. Heb je een tip, dan is die ook welkom, maar zoals gezegd, ik weet prima wat ik doe en wanneer er hier een dierenarts moet komen.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:57

Ik volg mee. Ben heel benieuwd. Heb geen verstand van dracht.

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:00

Ik zou het erg leuk voor je vinden. Je hebt beweging gezien, dus dat lijkt me toch wel een veulentje, zoiets verbeeld je jezelf toch niet.
Tietjes zijn even groot of even klein als bij mijn Polie , een merrie merens van 14 jaar die 100% zeker niet drachtig is. Dus daar kun je geen enkele conclusies aan trekken. Ook bij Polie zijn ze soms wat dikker of dunner naargelang warmte enz.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:09

Ik kan me anders nog een topic herinneren van een merrie, inclusief bewegende buik, die leeg bleek. Ook daar kwam in eerste instantie geen dierenarts bij, want het was wel zó overduidelijk, tot het waken wel erg lang duurde. Toen bleek er geen veulen in te zitten. Dus dat er een veulen in zit, omdat er beweging is gezien, mwah, dat is toch helaas niet zo zeker.

Uiteraard is het aan Murosch zelf. Haar pony en haar portemonnee. Ik vind de merrie, indien niet drachtig, ook erg dik, maar niet mijn dier, niet mijn keuze.

Wel nieuwsgierig, dus ik blijf wel volgen. Met de puntbuik kan ze me prima foppen, ik vond het best een veulenbuikje.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:04

Ik snap TS wel, waarom gelijk roepen: Da erbij?
Als er iets inzit komt het er van zelf wel uit.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:16

En als er niks in zit heb je een te dikke pony met ongemak waar je nu nog wat aan kan doen (voer nu niet veel maar beweging dan misschien?)

Muronia

Berichten: 19589
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 16:33

Napie schreef:
En als er niks in zit heb je een te dikke pony met ongemak waar je nu nog wat aan kan doen (voer nu niet veel maar beweging dan misschien?)


Want je weet dat ze nu de hele dagen niks staat te doen? Pony wordt dagelijks uitgebreid door mijn dochter (het is haar pony) geborsteld om vervolgens te wandelen en zo nu en dan een rondje te rennen samen. Meer dan dat gaat er ook niet in zitten hoor. Ze is al een paar jaar gepensioneerd als rijpony met haar 24 jaar dus die tijd is geweest en aangezien ik waarschijnlijk eind mei pas wordt geopereerd aan mijn hernia heb ik ook geen ambities om met haar te gaan fietsen of zo iets. Er is echt geen brand hoor... Ennehm.. ongemak.. neuh op dit moment niet, dat hou ik nu juist heel goed in de gaten.