Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

 
Profiel   

Ik weet niet of je merrie onder een deken staat maar dat zou ik in jouw geval wel doen. De energie die ze dan niet nodig heeft om zich warm te houden kan ze dan mooi gebruiken om te groeien.

Bietenpulp wil ook goed aanzetten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-16 23:22 



 
Profiel   

Silly1972: aan de ene kant hoop ik van niet, net omdat ik de ervaring mis... Maar aan de andere kant hoop ik zo hard van wel, omdat we dan 100% zeker weten dat het niks anders is..

speedfiets_2: dankje voor de tip! Een fokker info vragen is zeker niet verkeerd. Mijn vaste DA zal dat niet doen, maar de DA waar ik haar bij ga laten scannen wel denk ik, ik zal het zeker navragen!

YvonneV: Ze staat nog niet onder een deken, al waren we dat wel van plan om die reden! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 11:44 



 
Profiel   

Lijkt wel dragend als je het mij vraagt maar dat zal de scan gaan uitwijzen.

Mocht ze drachtig zijn kun je altijd je eigen aansluiten bij het dikke buiken topic 2017. Dat is een gezellig topic en geven mensen je graag advies. Ook ik zit daarbij en heb daar super veel geleerd en leer nog altijd bij.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar hier in Brabant hebben wel paardenmeel van Den dungense molen. Als er iets een goede dikmaker is dan is het dat wel! Heb al veel opknappers gehad en werkt super! Dit is een paardje welke ik paar maander geleden kocht:
[ img ]

Nadat ik 2x per dag pulp,meel,brok en muesli gaf zag hij er 1 maand later zo uit:

[ img ]

En onbeperkt goed kwaliteit hooi natuurlijk :)
Succes!

Edit:
Nog 1 tip controleer op luizen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 17:12 



 
Profiel   

Dustinlover: Ik heb je topic gevolgd als stille meelezer. Nu ik de foto's naast elkaar zie is het echt een enorme transformatie!

Dankje voor de tip! Als ze drachtig is, ga ik dat topic eens opzoeken! :) Ik ben van Aalst (Oost-Vl).. Deze voormiddag hebben we wel met een buur-boer gesproken ivm mais-pulp/kuil. Naar 't schijnt zou dat ook een goede dikmaker zijn? Dus dat gaan we ook maar proberen :j

edit: Daarop is ze ook gecontroleerd en er is niks gevonden.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 17:17 



 
Profiel   

Is 4 kg brok niet gewoon veel te veel. Dat is een aanslag op de darmen.

Ik zou de helft minderen en de andere 2 kg vervangen door bietenpulp.

Ben benieuwd of ze daadwerkelijk drachtig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 17:22 



 

LOLLYYwood schreef
Deze voormiddag hebben we wel met een buur-boer gesproken ivm mais-pulp/kuil. Naar 't schijnt zou dat ook een goede dikmaker zijn? Dus dat gaan we ook maar proberen :j


Mais is geen goede dikmaker. Hier lees je waarom niet.
http://www.voervergelijk.nl/column/76/m ... n-dikmaker

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 17:26 



 
Profiel   

Vier kilo brok (!) is écht te veel, met name voor een paard in een zo ZICHTBAAR slechte conditie als het paard van TS.
Dat kan bij een paard in een niet al te beste conditie zelfs schade aanrichten, en ook nog eens de opname van het ruwvoer (het hooi dus) verstoren, dus ik zou adviseren: meer hooi van goede kwaliteit liefst onbeperkt, en Omega 3 olie, en maximaal (écht maximaal) 2 kg krachtvoer, zorgvuldig verdeeld over de dag en nacht.

Dan weet je momenteel natuurlijk nog niet wát voor krachtvoer je moet geven om dit paard een beetje in shape te krijgen, aangezien je niet weet of je een zwangere merrie aan het voeren bent of simpelweg in paard in slechte conditie, dus ik ga met de reeds gegeven adviezen mee: vergewis je daar eerst van en laat vaststellen of het dier idd. drachtig is of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 17:30 



 
Profiel   

safina schreef
LOLLYYwood schreef
Deze voormiddag hebben we wel met een buur-boer gesproken ivm mais-pulp/kuil. Naar 't schijnt zou dat ook een goede dikmaker zijn? Dus dat gaan we ook maar proberen :j


Mais is geen goede dikmaker. Hier lees je waarom niet.
http://www.voervergelijk.nl/column/76/m ... n-dikmaker


hog,de reacties onder het artikel geven er dan weer een andere kijk op....

zelf voer ik wel mais,niet continu,maar eens per maand een grote baal verdelen over allen.

in hakselmais is het percentage mais enorm,enorm klein.
de rest is lekker en goed ruwvoer.

veulens,jaarlingen,.... hebben hier al altijd mooi op gewicht gebleven gedurende de winter.
ze krijgen enkel hooi,bieten en maiskuil.
doen het er allemaal prima op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 17:43 



 
Profiel   

Ik geef ook maismeel. Maar dit is niet rauw. Werkt goed als dikmaker waar bietenpulp te kort kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 17:47 



 
Profiel   

Er is overal wel iets mee. Wat voor de een werkt, werkt voor de andere niet. Ik blijf erbij dat paardenmeel wel een goede dikmaker is en dat is niet alleen maïsmeel maar ook meerdere vitamines en mineralen enzovoorts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 17:51 



 
Profiel   

Even voor de duidelijkheid, want het is een beetje lomp verwoord. Ze krijgt bijna 4kg als in: een goeie 3kg (ruim 1,5 's morgens rond 6u en 1,5 's avonds rond 19u) over de hele dag en nacht is er onbeperkt ruwvoer van uiteraard goede kwaliteit.

Ook krijgt ze momenteel een supplement voor de lever en vitamine E bij. Dit op aanraden van de DA vanwege de bloeduitslag. Verder is ze volgens het bloed kerngezond.


Is er een optie voor bietenpulp? Dat geef ik niet zo graag gezien het gisten in de maag als het niet voldoende kan trekken. Is slobber een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 18:06 



 

Ik denk dat die enorme hoeveelheden zetmeel die je voert eerder gaan gisten in de maag dan bietenpulp....Er bestaat bietenpulp die maar een half uurtje hoeft te weken: Speedibeet. Maar denk ook eens aan olie toevoegen aan het rantsoen.

http://www.pavo.nl/advies/voeding-en-tr ... te-krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 18:15 



 
Profiel   

Ik ben ook van Aalst :)

Bietenpulp is een optie, maar als je het langer gaat voeren moet je wel zorgen voor zemelen ivm de fosfor/calcium verhouding. Ik maak op basis van bietenpulp een eigen soort "slobber".

De pulp week ik met warm/heet water. Dan is die op een kwartier à 20min volledig uit elkaar (ja, ik test dit altijd!). Daar gaat een scheut olie door, het liefst lijnzaadolie maar maïsolie kan ook. Dan nog zemelen en dan een aangepast soort muesli, met stukken appel en wortel als extraatjes. Als alles dan nog te warm is laat ik het afkoelen of voeg kleine hoeveelheid koud water erbij, wel goed mengen. Anders heb je in de kern nog altijd een bloedhete pap en da's niet de bedoeling.

Het krachtvoer wat ik er doorheen doe is aveve sport mix zero omdat dat granenvrij is, laag in suiker maar rijk aan vetten. De paarden die ik rij worden minimaal 3x/week gereden of gewerkt en worden allebei op wedstrijdconditie gebracht voor het komende voorjaar. Ik bouw altijd op in de winter, zodat ze in het wedstrijdseizoen eigenlijk gewoon onderhoudstraining moeten krijgen met regelmatig vakantie tussendoor op het land. De mijne hebben die energie dus nodig. In jouw geval kan je eerder kiezen voor een light mix of balance mix. Ze heeft de vetten wel nodig maar niet zozeer de energie aangezien ze op rust staat. Ik verkies muesli boven brok omdat dat smakelijker is in zo'n pulpmix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 21:04 



 
Profiel   

Anders eerst nog met zoiets testen http://persberichten.biz/persbericht/nieuw-drachtigheidstest-voor-merries-vanaf-38-dagen-na-de-dekking.html?extension=pressreleases&module=pressrelease&press_release_id=5989

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 21:13 



 
Profiel   

Die test is maar voor 60% betrouwbaar heb je dus niks aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 23:00 



 

Silly1972 schreef
Die test is maar voor 60% betrouwbaar heb je dus niks aan.


Waar komt die info vandaan? En geeft die test dan vooral vals-negatieven of vals-positieven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 23:25 



 
Profiel   

allebei.
Info van de dierenarts die ermee werkte.
Bv paarden die schijnzwanger zijn die geven ook dat bepaalde enzym af of hoe dat ook precies heet. Maar ook andersom
Helaas schijnt het heel lastig goed te testen te zijn.
Niet zoals bij mensen.
Had wel een stuk makkelijker geweest.
Ze zijn er druk mee bezig, maar helaas nog niet betrouwbaar genoeg.
Maar Is dus niet uit eigen ervaring

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-16 23:56 



 
Profiel   

Via pb heb ik een gsm nummer gekregen van een DA die wél aan huis komt scannen, morgen meteen maar bellen om een afspraak te maken!

Deze foto is trouwens van vandaag. Als ik vergelijk met een vorige foto is haar buik wel iets veranderd van vorm.. Nu ja, als je er van kan uit gaan gezien deze van uit een ander perspectief genomen is en ze niet vierkant staat..


Een deken heeft ze vandaag voor de eerste x op gekregen, helaas was deze een maatje te groot dus morgen gaan wisselen voor een maatje kleiner. :j

vandaag (4/12)
[ img ]

vorige maand (13/11)
[ img ]


edit: Wat ook gek is, is dat ik absoluut niet in de buurt van haar uier/buik mag komen, wat ik eerst wel mocht bij het borstelen.. Ook is ze de laatste weken helemaal veranderd tegenover de andere 2, steeds oren plat, bijten, slaan, .. als ze te dicht komen. Heel gek allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-16 21:11 



 
Profiel   

Precies hoe de mijne nu reageert.
Haar buik lijkt ook op die van mijn merrie.

[ img ]

Ik ben erg benieuwd, maar klinkt drachtig

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-16 22:34 



 
Profiel   

Enige manier is scannen of opvoelen, dan weet je het zeker.

En verder gewoon de mensen met ervaring om advies vragen. Misschien iemand in de buurt die je mag bellen als de bevalling begint, je kunt alles wel lezen via internet (als die info al klopt!) Maar als het zover is, sta je strak van de spanning en is het handig dat er iemand met verstand erbij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-16 09:59 



 
Profiel   

Ik ben wel heel benieuwd of ze drachtig is. Wel sneu, zo jong nog en dan al een veulen baren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-16 10:22 



 

Jeetje ben benieuwd zeg. Ga je vandaag bellen TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-16 10:24 



 
Profiel   

Ik volg ook even ben heel benieuwd helaas gebeurt het vaak....dat ze de hele mik mak bij elkaar in de kudde gooien :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-16 10:30 



 
Profiel   

Weet je trouwens zeker dat ze 2.5 is? Vind haar nog ontzettend jong ogen op de foto's.......

Ben benieuwd wat er de 21e uit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-16 10:39 



 
Profiel   

Ik kreeg mijn adoptiepaard ook na de dracht weer op gewicht met bietenpulp en olie. En merriebrok, maar dat toch minimaal. Vooral de pulp zette goed aan.
Daarvoor ook mais geprobeerd, maar vanwege tips dat dat niet al te gezond is (beetje boerenkeuze) over gegaan op pulp en ieder jaar (3 veulens opgevoed van haar) kwam ze daarmee over niet al te lange tijd weer aan.
Veulens opvoeden is heel leuk vind ik! Er zijn allerlei topics over waar je op moet letten bij de bevalling (als je er bij bent, meestal doen ze t juist als je er niet bent).
Oja ze is misschien niet drachtig, ik loop wellicht op de feiten vooruit ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-16 11:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 79 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen