Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen is sterk met wandelen.

 
Profiel   

[ img ]
Heyhoi,

Nieuw hier en nog niet helemaal uitgevogeld.
Hopelijk start ik dit topic onder de goeie subgroepen.

Afijn, ik heb 3 merries. 1 van bijna 4 die word ingereden op een stal.

En 2 veulens van 9 en 11 maand. Die staan bij mij in de wei. Daar komt die van 4 over 2 maand bij te staan.

Het gaat om Fien 11 maanden oud. Vermoedelijk was vader en tinker maar dat is onbekend. Moeder is gekocht uit Spanje en bleek achteraf zwanger te zijn. Daar is Fien uit geboren en die heb ik gekocht met 9 maanden oud.

We gaan 1/2 x in de week met de veulens en rondje wandelen van 10/15 min. We zitten midden in het bos en hoeven geen weg over of dergelijke.

Moment dat Fien door heeft dat we het weiland uit gaan om te wandelen word ze ontzettend voorwaarts en daarmee ook super sterk.

Je moet constant op de rem staan. Omdat ze buiten nog wel is wil gaan dribbelen en een klein bokje wil geven loop ik met de longeerlijn buiten.

Nu is het zo, dat ze soms iets omhoog komt en der hoofd dan ook omhoog Gooit. Als de schrikt bijvoorbeeld of iets spannend vind.
Met deze move heeft ze al 2 longeerlijnen gebroken. En liep ze dus los, ze gaat er niet vandoor godzijdank.

Maar omdat die longeerlijnen zonder veel kracht al breken, neemt de spanning toe om buiten te lopen. Nu gaat ze er niet vandoor maar het kan toch misgaan en het is absoluut niet de bedoeling natuurlijk.

Na 15 min valt je arm er ook bijna af zo hard wil ze vooruit als we buiten lopen.

Ze is verder dood braaf. Loopt zo de trailer op makkelijk in de omgang. Alleen buiten word ze oer oer sterk.

Ze wilde voorheen nog wel is dreigen tijdens het poetsen. Waar ze is geboren waren 90% van de tijd jonge kinderen met haar bezig en werd ze nauwelijks tot niet gecorrigeerd. Met Poetsen dreigt ze nu dus niet meer.

Tips wat voor STERK halstertouw ik kan gebruiken?

En vooral om haar wat relaxter buiten te laten lopen. Het is bijna niet te doen zo sterk als ze word.

Zwart bond is Fien
Bruin bont is Fleur

Ik hoor graag jullie goeie ideeën


Laatst bijgewerkt door Jelle24 op 27-04-20 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:15 



 
Profiel   

Kun je niet eerst oefenen met wandelen in de bak of in het weiland?
11 maand is nog wel jong natuurlijk maar consequent zijn mag best.. je mag haar best wel eens corrigeren! Al is langs de weg lopen met zo’n jong beest wel erg spannend, vooral als ze niet volledig afgericht zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:28 



 
Profiel   

In het weiland gaat het super, daar loopt ze rustig achter mij aan. Ze gaat netjes en stap opzij als ik dat vraag. Blijft keurig stil staan. En het halstertouw hangt losjes.

Buiten moet ik het halstertouw kort vast houden en zit mijn hand echt net onder het halster. Daar wil ze het liefst zo hard mogelijk lijkt het.

We komen niet in de buurt van de weg hoor, het weiland ligt in het bos. En je kan er niet met de auto komen. Alleen als je en weiland bezit aan dat bos laantje ivm een slagboom die opslot zit.

Waar ze is geboren stond ze aan de drukke weg dus verkeer is ze gewend. En tractoren ook.

Maar gezien ze buiten nog zo sterk is. En gemakkelijk losbreekt. Kom ik niet in de buurt van auto’s en de weg tot dat het in het bos voorbeeldig gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:31 



 
Profiel   

Één lead rope Heb je ook in lange versie! Veel sterker dan een gewoon longeertouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:34 



 
Profiel   

Is de 4 jarige wel braaf en rustig buiten? Zo ja dan zou ik wachtten tot die er is en een goed voorbeeld kan geven( er voor lopen aan lang touwtje)...als het veulen in de wei wel rustig is..heeft ze buiten ws gewoon heel veel spanning...hoe meer je hier mee doorsukkelt hoe lastiger af te leren/doorbreken...ga in de wei grondwerken tot ze je volledig vertrouwd en probeer dan met kleine stapjes..dus eerst eens 5 minuten naast de wei grazen enz..tot dat ze helemaal relaxed is ..en zo verder uitbreiden..

( buiten dat ik persoonlijk zulke jonge dieren lekker in de wei zou laten staan met veel ouder paard erbij..maar dat is andere discussie O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:40 



 
Profiel   

Die 4 jarige is buiten braaf. En dat is geen verkeerd idee.

Ze hoeven niet veel te doen, maar vind het persoonlijk wel fijn als ze straks het bos al gewend zijn en wat daar bij komt kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:45 



 
Profiel   

Berryz schreef
Één lead rope Heb je ook in lange versie! Veel sterker dan een gewoon longeertouw.



Het probleem is, dat het metalen gedeelte (kom zo gauw niet op de naam.) breekt, het rondje wat draait als het ware schiet uit het laatse stukje wat verbonden zit aan het halstertouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:48 



 
Profiel   

Eigenlijk zit je met een paard met nul respect voor jou. Ja, in de wei zal ze nog wel braaf doen wat je wilt, omdat jij dan een leuke afleiding bent in haar dagdagelijkse omgeving, maar van zodra er iets leukers op haar pad komt (naar buiten gaan) ben jij niets meer in haar ogen.

Wat ik zou doen?
1. Een stevige leadrope kopen. Echt waar, die twee gebroken longeerlijnen is echt iets wat niet had mogen gebeuren. Ook het halster dat het dier aanheeft, kom op :') Doe eens een touwhalster aan zodat het paard het ook voelt als je corrigeert of druk geeft. Als je met een paard aan de slag gaat, moet je degelijk trainingsmateriaal hebben. Fluf halsters zijn leuk voor op de foto, maar daar train je geen paard mee.
2. Grondwerkoefeningetjes doen. Continu. 1 stap uit de wei en meteen oefeningetjes doen. Wijken voor druk, achterwaarts, achterhand laten wijken etc. De aandacht moet bij jou blijven.
3. Het doel verschuiven. Het doel is niet een wandelingetje van 15 minuten door de omgeving maken, het doel is een braaf paard. De eerste paar keer dat je de grondwerkoefeningen doet ga je niet verder dan pakweg 5 meter van de ingang van de wei. Pas als je daar een braaf paard hebt, ga je stapsgewijs verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:49 



 
Profiel   

Je moet helemaal geen sterker materiaal willen. Je moet werken aan de opvoeding van je paard. Als je dat wilt doen met wie de sterkte is, ga je met een (kruising) Tinker niet zo ver komen. Dat heb je inmiddels ondervonden. Andere manier gaan denken dus :) Eventueel instructie zoeken die daarbij past?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:50 



 
Profiel   

Het is meer symptoombestrijding natuurlijk, maar wij hadden vroeger een touwhalster met een leadrope eraan vast geknoopt en gebrand. dat kreeg die echt niet kapot }>

Verder zou ik ook in kleinere stapjes aan de slag, zodat ze ook de aandacht bij jou kan houden. De meeste veulens hebben natuurlijk ook de concentratieboog van een goudvis... Ga inderdaad gewoon een paar meter de wei uit en laat het daarbij. Daar kan je dan ook een grondwerkoefening doen bijvoorbeeld om haar aandacht bij je te houden. Die afstand dan pas uitbreiden als ze dat braaf en zonder spanning doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:58 



 
Profiel   

Gini schreef
Eigenlijk zit je met een paard met nul respect voor jou. Ja, in de wei zal ze nog wel braaf doen wat je wilt, omdat jij dan een leuke afleiding bent in haar dagdagelijkse omgeving, maar van zodra er iets leukers op haar pad komt (naar buiten gaan) ben jij niets meer in haar ogen.

Wat ik zou doen?
1. Een stevige leadrope kopen. Echt waar, die twee gebroken longeerlijnen is echt iets wat niet had mogen gebeuren. Ook het halster dat het dier aanheeft, kom op :') Doe eens een touwhalster aan zodat het paard het ook voelt als je corrigeert of druk geeft. Als je met een paard aan de slag gaat, moet je degelijk trainingsmateriaal hebben. Fluf halsters zijn leuk voor op de foto, maar daar train je geen paard mee.
2. Grondwerkoefeningetjes doen. Continu. 1 stap uit de wei en meteen oefeningetjes doen. Wijken voor druk, achterwaarts, achterhand laten wijken etc. De aandacht moet bij jou blijven.
3. Het doel verschuiven. Het doel is niet een wandelingetje van 15 minuten door de omgeving maken, het doel is een braaf paard. De eerste paar keer dat je de grondwerkoefeningen doet ga je niet verder dan pakweg 5 meter van de ingang van de wei. Pas als je daar een braaf paard hebt, ga je stapsgewijs verder.



Dankje!

Het fluffy halster staat leuk vind ik idd .

Buiten loopt ze met en leren halster. Touwhalster ga ik morgen gelijk halen logisch punt.

Wijken voor druk in de wei gaat erg goed.
Ik hoef maar in mijn vingers te knippen als ik een stap naar haar loop en ze doet en pas achteruit. Ook tijdens het poetsen of lopen in de wei doet ze gemakkelijk en pas naar achter of opzij.

In de wei “luistert” ze erg goed.
Het hek (1,5 meter breed)
waar de voer tonnen staan borstels hooi voorraad etc Laat ik open staan als ik iets nodig heb. Ze komen beide niet op dat stukje wei ook al staat de poort open en ben ik zelf daar.
Mocht ze twijfelen hoef ik maar in mijn vingers te knippen en gaat ze weg bij de poort. Ze weet dat inmiddels heel goed.

Maar buiten lijkt ze idd een loopje met mij te nemen.
Dus het net buiten de wei oefenen met wijken voor druk etc vind ik een goed idee en ga ik zeker mee aan de slag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 10:58 



 
Profiel   

Caily schreef
Je moet helemaal geen sterker materiaal willen. Je moet werken aan de opvoeding van je paard. Als je dat wilt doen met wie de sterkte is, ga je met een (kruising) Tinker niet zo ver komen. Dat heb je inmiddels ondervonden. Andere manier gaan denken dus :) Eventueel instructie zoeken die daarbij past?



Touwtrekken wil ik idd niet en verlies is.
Het gaat er meer om dat ik absoluut niet wil dat het nog is gebeurd. Ze hoefde amper kracht te zetten en het longeerlijn begaf het. Dat idee loopt ook niet lekker.

De opvoeding moet worden aangepakt helemaal mee eens. Maar als ik daar mee aan de slag ga dan heb ik liever wel materiaal wat niet bij het minste of geringste het begeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 11:00 



 
Profiel   

[quote="Gini"]Eigenlijk zit je met een paard met nul respect voor jou. Ja, in de wei zal ze nog wel braaf doen wat je wilt, omdat jij dan een leuke afleiding bent in haar dagdagelijkse omgeving, maar van zodra er iets leukers op haar pad komt (naar buiten gaan) ben jij niets meer in haar ogen.

Sorry hoor...paard nul respect voor jou...deze opmerking getuigd van nul respect voor je paard! Het dier geeft iets aan wat wij zo niet kunnen inschatten..

Zorgen voor materiaal waar je paard meer van voelt( pijn) door druk levert je natuurlijk misschien wel gewenste gedrag op...maar geen betere band met je paard..en ze moeten nog heeeel lang gaan samenwerken

Ga met een goede ( grondwerk)trainer aan de slag ( of zoek op internet leuke oefeningen hiervoor)en leer haar dat bij jou blijven en ontspannen meelopen leuk is! Daarmee bereik je op termijn veel meer dan dwang...

Het advies wat je geeft over kleine stapjes en doel moet zijn netjes meelopen ben ik het dan weer wel mee eens..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 11:33 



 
Profiel   

Een paard heeft het meeste nood aan duidelijkheid. Weten wat er van hem of haar verwacht wordt, dat wil een paard. Een knappende longeerlijn net op het moment dat de persoon eigenlijk iets wilt vertellen aan het paard, is jammerlijk. Ik snap niet dat je zo wild wordt van het feit dat ik TS degelijk materiaal aanraad om met het paard te trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 11:42 



 
Profiel   

Tristan Tucker heeft een gratis cursusje online daar heb jij vast wat aan!
Hij legt dan uit hoe je je paard aan een langer los touwtje mee moet laten lopen.
En zich niet mag opdringen.
Je moet zelf nooit strak vast houden, het is hetzelfde met honden die trekken, beter een korte ruk en weer los.
Zelf zwaai ik met het touw om mijn paard weer naar achter te zetten zodat hij mij niet voorbij loopt, je kan ook een zweepje voor hem houden wat hij niet voorbij mag.
Korte stukjes oefenen en heel consequent zijn, er wordt niet getrokken!
Gewoon jezelf goed voorbereiden hoe je het gaat aanpakken dan komt het wel goed hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 11:53 



 
Profiel   

Gini schreef
Een paard heeft het meeste nood aan duidelijkheid. Weten wat er van hem of haar verwacht wordt, dat wil een paard. Een knappende longeerlijn net op het moment dat de persoon eigenlijk iets wilt vertellen aan het paard, is jammerlijk. Ik snap niet dat je zo wild wordt van het feit dat ik TS degelijk materiaal aanraad om met het paard te trainen.


Ik word niet wild hoor :o ..degelijk materiaal helemaal prima...maar iets willen ' vertellen' aan een veulen zou ik gewoon anders doen...maar ts moet uiteraard doen wat voor haar het beste voelt...ieder zijn mening...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 12:00 



 
Profiel   

Poeh wat denk jij bekrompen en ouderwets Gini. Wees welkom om eens te komen kijken hoe ik in volledige vrijheid train met mijn Tinker die "allergisch" is voor elke vorm van druk.

Van een 4 jarige die enkel nare ervaringen had met "druk" en daardoor er volledig én vals tegenin ging, volgens meerdere levensgevaarlijk en rijp voor de slacht was (en ja dat was ze, ze trapte echt gericht!), naar het paard wat ze nu is.

Een paard wat zich nog steeds flink laat gelden, maar altijd eerlijk is én altijd bereid is mee te werken/denken.

Toen ik haar net had kon ik er amper een halster om krijgen. Wandelen met hengstenketting (zelfs door haar mond), zweep en weet ik veel wat meer, liep gevaarlijk af. Nu 3 jaar verder loopt ze los met me mee. Gewoon met een simpel fluffy bont halstertje en touwtje gaat ook ;)

Als je het écht goed wilt doen; less is more. Een mooie uitspraak van iemand: je hebt pas echt een goede band met je paard als je je paard "straft" door weg te gaan aan het einde van de dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 12:02 



 
Profiel   

Vleddertje1 schreef
Gini schreef
Een paard heeft het meeste nood aan duidelijkheid. Weten wat er van hem of haar verwacht wordt, dat wil een paard. Een knappende longeerlijn net op het moment dat de persoon eigenlijk iets wilt vertellen aan het paard, is jammerlijk. Ik snap niet dat je zo wild wordt van het feit dat ik TS degelijk materiaal aanraad om met het paard te trainen.


Ik word niet wild hoor :o ..degelijk materiaal helemaal prima...maar iets willen ' vertellen' aan een veulen zou ik gewoon anders doen...maar ts moet uiteraard doen wat voor haar het beste voelt...ieder zijn mening...


Hoe denk jij dan dat ik het zou doen en op welke manier zou jij het dan anders doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 12:25 



 
Profiel   

Caily schreef
Poeh wat denk jij bekrompen en ouderwets Gini. Wees welkom om eens te komen kijken hoe ik in volledige vrijheid train met mijn Tinker die "allergisch" is voor elke vorm van druk.


Ook jouw paard reageert op druk hoor, ook als je in vrijheid met hem werkt. Van zodra jij als mens naar je paard gaat en dingen van je paard verwacht, oefen je druk uit. Ik vind het gek dat jij mijn visie bekrompen noemt, maar dat je zelf bij het woord 'druk' alleen maar aan dingen als pijn en hengstenketting en zwepen denkt. Ik vind dat ik dan namelijk veel ruimdenkender ben over de term 'druk'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 12:29 



 
Profiel   

Ik heb diverse veulens gehad en opgevoed.
Om eerlijk te zijn doe ik er weinig mee tot ze 3 jaar zijn.

Tot hun 3e krijgen ze de basis opvoeding; vast staan, halster om en af, borstelen, voetjes geven, normaal aan de hand lopen over het erf en naar het weiland.

Pas vanaf het 3e levensjaar ga ik met ze langs de weg wandelen. Ze zijn dan al een stuk rustiger. Stuk voor stuk zijn het allemaal stabiele paarden geworden die braaf in de hand en het verkeer zijn.

Ik zou je niet teveel druk maken over het buiten wandelen en ze lekker in de wei zetten en over een paar jaar pas echt met ze aan de slag gaan.
Misschien wat banketstaaf gezegd, maar niet zo bedoeld. Wat je niet verprutst hoef je ook niet te corrigeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 12:39 



 
Profiel   

Gini schreef
Caily schreef
Poeh wat denk jij bekrompen en ouderwets Gini. Wees welkom om eens te komen kijken hoe ik in volledige vrijheid train met mijn Tinker die "allergisch" is voor elke vorm van druk.


Ook jouw paard reageert op druk hoor, ook als je in vrijheid met hem werkt. Van zodra jij als mens naar je paard gaat en dingen van je paard verwacht, oefen je druk uit. Ik vind het gek dat jij mijn visie bekrompen noemt, maar dat je zelf bij het woord 'druk' alleen maar aan dingen als pijn en hengstenketting en zwepen denkt. Ik vind dat ik dan namelijk veel ruimdenkender ben over de term 'druk'.


Ik verwacht niks van mn paard. Mijn paard heeft altijd een keuze. Ze kan immers gewoon weglopen of 'nee zeggen'. Maar dat wil ze (meestal) niet. Want samen werken is veel leuker, daar zorg ik natuurlijk wel voor ;)

Jij begint zelf over steviger materiaal. Ik vergroot het enkel uit om het verschil duidelijk te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 13:26 



 
Profiel   

Caily schreef
Poeh wat denk jij bekrompen en ouderwets Gini. Wees welkom om eens te komen kijken hoe ik in volledige vrijheid train met mijn Tinker die "allergisch" is voor elke vorm van druk.

Van een 4 jarige die enkel nare ervaringen had met "druk" en daardoor er volledig én vals tegenin ging, volgens meerdere levensgevaarlijk en rijp voor de slacht was (en ja dat was ze, ze trapte echt gericht!), naar het paard wat ze nu is.

Een paard wat zich nog steeds flink laat gelden, maar altijd eerlijk is én altijd bereid is mee te werken/denken.

Toen ik haar net had kon ik er amper een halster om krijgen. Wandelen met hengstenketting (zelfs door haar mond), zweep en weet ik veel wat meer, liep gevaarlijk af. Nu 3 jaar verder loopt ze los met me mee. Gewoon met een simpel fluffy bont halstertje en touwtje gaat ook ;)

Als je het écht goed wilt doen; less is more. Een mooie uitspraak van iemand: je hebt pas echt een goede band met je paard als je je paard "straft" door weg te gaan aan het einde van de dag.

Jij begrijpt het concept "druk" niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 13:29 



 
Profiel   

Caily schreef
Ik verwacht niks van mn paard. Mijn paard heeft altijd een keuze. Ze kan immers gewoon weglopen of 'nee zeggen'. Maar dat wil ze (meestal) niet. Want samen werken is veel leuker, daar zorg ik natuurlijk wel voor ;)


En van wat loopt ze dan weg? En waartegen zegt ze dan nee?
Van jouw...druk :)

Caily schreef
Jij begint zelf over steviger materiaal. Ik vergroot het enkel uit om het verschil duidelijk te krijgen.


Je maakt van wat ik zeg een karikatuur, iets wat ik totaal niet gezegd heb en dan ga je daarmee in discussie. Ik raad TS enkel aan om een steviger touw/leadrope te gebruiken dan een knappend longeerlijn. Lijkt me best verstandig toch om materiaal rondom je paard te gebruiken dat niet meteen kapot gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 13:36 



 
Profiel   

Nee niks van mijn druk. Een vraag is niet perse druk. Bovendien zijn we inmiddels allang in de fase dat mijn paard mij vraagt wat we gaan doen vandaag. Niet andersom. En teleurgesteld als ik kom om uit te mesten ipv leuke dingen te doen...

Wellicht moet je je eens in gaan lezen/verdiepen in training dmv R- (druk) en R+ (dingen toevoegen die persoon/dier motiveren gedrag te herhalen en aanmoedigen tot meer). Ik train dus uitsluitend R+, inmiddels voeg ik wel elementen toe waarbij het paard hetzelfde reageert als iemand die R- traint. Maar het is dus op een andere manier aangeleerd. Simpelweg, omdat mijn paard dusdanig 'kapot' is dat R- gevaarlijk is.

Ik ben trainer van Tinkers/koudbloeden en het is echt verbazingwekkend hoeveel dingen je kan oplossen door je gedachte hierin te draaien. Het vermogen van het paard is echt vele malen groter doordat de motivatie veel hoger is.

Het lastige is dat het vanachter een beeldscherm enorm lastig uit te leggen is, omdat je een hele gedachtengang om moet leggen. Zeker het trainen icm R- eigenaren/houders vergt enige uitdaging en doordachtheid.

Enkele links waarin misschien voor een leek min of meer duidelijk wordt welke richting ik op wil:

http://www.visibreteam.nl/r-r/

https://www.ingeteblick.be/blij-rijden/ ... ter-werkt/

Zeker met koudbloeden die graag hun kracht gebruiken, moet je imo dat helemaal niet aan willen gaan. Een touwtje eraan voor de grensbewaking (zeker van je omgeving) is absoluut prima, maar het is toch veel fijner als je paard met je samen wíl werken? Niet omdat je dat hebt afgedwongen, maar omdat je je paard dusdanig hebt gemotiveerd dat jouw aanwijzingen leuk genoeg zijn om op in te gaan.

En dat dan een gemiddelde paardenhouder een combinatie maakt tussen R- en R+ is volkomen te begrijpen. Dat doe ik zelf bij het trainen van andere paarden ook. Simpelweg omdat ik zie hoe lastig een gemiddeld persoon met mijn volledige R+ paard kan omgaan. Teveel controle willen en te weinig vertrouwen hebben. En daarnaast, een paard wat levenslang R- getraind is, met soms een vleugje R+ moet vaak ook enorm wennen aan de "vrijheid. Dus dat raad ik absoluut niemand aan, zoals met zoveel: de midden weg is het mooiste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 14:12 



 
Profiel   

MirandaFuego heb jij ook een link van dat filmpje?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 15:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen