Gedrag? Of meer aan de hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Gedrag? Of meer aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 16:38

Gister merkte ik voor het eerst dat Bailey (merrieveulen, 8 maanden oud) erg boos wordt als ik aan de manen bij haar schoft zit. Ik lette er verder niet op en ging door met poetsen.

Vandaag zat ik toevallig aan haar manen, en dus ook bij de manen bij haar schoft. Ook vandaag werd ze boos, eigenlijk zelfs agressief... Ze piepte (wat ze wel vaker doet als ze boos is), steigerde (laag, maar toch), liet haar tanden zien en er kwam nog een bokje achterna. Vervolgens wilde ik natuurlijk kijken wat het was en er zitten wat schilfers, maar voor de rest is er niks te zien. Bij de tweede aanraking reageerde ze weer zo heftig en stond ze wel 5 minuten na te schudden met haar hoofd..

Het is nogal een pittige dame, ze laat duidelijk weten als ze iets (niet wil). Zo staat ze steigerend, piepend en bokkend in de stal als ze een 's ochtends een halfuurtje langer op stal staat.

Ik vind het heel moeilijk om te bepalen of het gedrag bij de aanraking van haar schoftmanen echt puur gedrag is, of dat ze ergens last van heeft. Ze schuurt verder niet of iets, maar ik zag dus wel de schilfers.

Voor ik gelijk de veearts bel wil ik liever nog even morgen nog een keer checken, mocht ze weer zo heftig reageren overleg ik even wat het is. Maar voor nu: wat denken jullie?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Gedrag? Of meer aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:04

Zo extreem reageren en zo schudden met het hoofd duid toch wel op pijn. Juist vooral omdat ze zo expressief is, ze is gewoon heel duidelijk ;). Omdat ze er ineens zo op reageert geloof ik niet dat het dominantie is. Ik zou inderdaad de dierenarts laten kijken als ze er zo heftig op blijft reageren.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Gedrag? Of meer aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 17:06

Wat zou het kunnen zijn? Ik vind het zo vreemd, ze loopt normaal, speelt veel, eet en drinkt goed.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Gedrag? Of meer aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 17:24

Daar dacht ik ook al aan, soms doen de ruinen even alsof ze hengsten zijn, en dan staat zij als eerste klaar... Ik dacht dat dit niet kon, omdat ze pas 8 maanden is, maar hoor net dat het opzicht best mogelijk is (of iets wat op hengstigheid lijkt).

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gedrag? Of meer aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:22

Ze kan haar schoft bezeerd hebben,een ander paard kan erin gebeten hebben,ofzo. Ik zou het even aanzien ,het gaat waarschijnlijk vanzelf wel weg.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Gedrag? Of meer aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:25

Is de merrie soms voor het eerst hengstig. Klinkt nl of een ruin dekdienst heeft gehad.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Gedrag? Of meer aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 09:21

Van de week dacht ik dat ze hengstig was, maar heb die gedachte snel uit mn hoofd gestopt. Het is namelijk wel dubbel vroeg: ze is pas 8 maanden en het is januari...

Van het spelen zou het wel kunnen zijn, dat er een iets te hard gespeeld heeft. Maar wat ik wel apart vind is dat het alleen bovenop haar schoft is, waar haar manen zitten. Want aan de zijkant kan ik gewoon lekker kriebelen... Maar ik kijk het nog even aan. Veearts zegt waarschijnlijk ook dat ik het even moet aankijken