Veulen scheiden hoelang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:25

Mijn veulen is vandaag van haar moeder af gegaan, ze is ruim 8 maanden.
Moeder wordt erg mager dus daarom heb ik besloten ze te scheiden.

Nou mocht het veulen al niet veel meer drinken maar hoe lang zet ik ze uit elkaar?
Merrie heeft weinig uier.

Ze staan naast elkaar in de wei nu, dat ging overigens zonder stress !

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:33

Er zal niet precies een vaste tijd aanzitten. Ik had vandaag merrie en veulen weer bij elkaar gezet, na 3 maanden. Veulen begon gelijk te 'drinken' en er kwam weliswaar nog iets uit de uier, niet melkwaardig te noemen, maar toch...

Ik ben wel benieuwd wanneer anderen dit doen, dus ik lees even mee!

Jillzie
Berichten: 103
Geregistreerd: 17-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 03:46

Normaal gesproken zou een uier na een maand geen melk meer moeten geven. Maar ik zou ze even 2 of 3 maanden uitelkaar houden. Meestal als de merrie geen melk meer heeft wil ze ook niet dat het veulen het probeert. Als je ziet dat je veulen er toch weer steeds onder duikt zet je ze gewoon opnieuw apart.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 06:42

Ik heb dezelfde situatie ( veulen is er nu 2 wkn af) moeder en kind staan ook naast elkaar in de paddock. Wilde graag afspenen voordat het weideseizoen begint dan kunnen ze in de wei weer bij elkaar! Uier begint al heel aardig in te drogen.
Lees ook ff mee..

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:23

Ik heb mijn veulen 3 maanden apart gehad voordat ze weer samen mochten staan. Ze probeerde meteen weer onder de buik te duiken, maar binnen een dag had ze door dat daar niks meer te halen viel en was het klaar. Moeder accepteerde ook niet meer dat ze aan het uier wilde komen.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:51

Hier accepteerde moeders het dus wel, 3 maanden.. maar ja is idd per situatie wel te bekijken

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:14

Mijn "veulen" heeft ook tot 15 maanden bij moeder gelopen, dus misschien dat moeder het daarom ook wel echt had gehad ermee hoor.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:32

Dat is verschillend per merrie en veulen..........Meestal tussen de 1 en 3 maanden, afhankelijk van wat ze met elkaar doen.

Gewoon kijken hoe het gaat.

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 12:14

Dan laat ik ze nog mooi apart staan, ik wil voor de merrie niet weer opnieuw hoeven beginnen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:01

is inderdaad erg afhankelijk van merrie per merrie en ook van veulen tot veulen.
Bij olaf was het na veertien dagen al klaar maar zijn broer heeft sterker karakter en is opdringeriger dus die hou ik wel langer apart.

Bij mijn andere merrie hebben ze een zestal weken uit elkaar gestaan, toen ze bij elkaar kwamen, dook lily er onmiddellijk weer onder maar mams liet dit echt niet toe. Dus was klaar zo.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:55

Ik zit nu op week 3! Uier vd merrie is mooi nu..Maar daar kleine livia nog steeds bij mijn ruin aan kokerlurken doet hou ik ze nog echt wel wk of 3 gescheiden..Wil zeker niet opnieuw moeten beginnen!

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 15:17

Toen ik vanmorgen in de uier kneep kwam er nog een druppel uit !

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:23

Waarom knijp je in het uier :? Hoelang is het veulen er nu af?
Gewoon een maand of 2 bij elkaar weg houden en in de gaten houden dat het uier voldoende afneemt. Mijn veulen heb ik langzaam afgebouwd door eerst snachts apart te houden en nu 3 maanden later kunnen ze zonder problemen samen lopen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:56

Niet in knijpen idd!!

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 23:47

Ja niet melken ofzofmaaro maar kijken of ze al opgedroogd waren

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:06

ok dit weekend eens geprobeerd moeders en zoon terug samen te zetten nadat ze sinds 23 januari gescheiden waren.
wel heb ze terug apart staan :( , ging even goed tot ik deze namiddag zag ik dat hij gewoon weer onder moeders dook en ze het gewoon toeliet. Zal wel niks uitgekomen zijn want tietjes zijn helemaal weg maar wil risico niet lopen dat hij alles terug in gang trekt.
pfff nog maar weer paar weken wachten dan helaas

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:34

Ik durf nog ook niet hoor..Ik ga naar wk 5 aankomende wk.. ga toch minimaal voor 6 wkn maar misschien toch ook wel voor 2 maanden!

Afbeelding gelukkig vermaakt ze zich! Livia is gek met Kids..Leuk om te zien!

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:52

Maar Fotsy onze dames proberen ook bij elkaar te drinken als ze na enige tijd weer samen staan. En hun eigen moeders staan er niet eens bij. (Aangekochte ponies)

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:57

Mijn veulen probeert ook bij allemaal te drinken, maar niemand laat dat toe. Had ze laatst bij elkaar gezet (moeder en dochter) en toen begon veulen gelijk te drinken en moeders liet dat toe. Ze zijn al 3 maanden uit elkaar, maar ik houd ze toch nog maar even uit elkaar. over een week of 2 nog eens proberen...

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 00:06

Hier dus net hetzelfde hij probeert bij iedereen te drinken maar niemand laat het toe ook mams eerst niet maar na paar uur en wat opdringerigheid was het hem toch gelukt precies.
En ondanks uier weg is, kunnen ze zo de boel wel terug op gang trekken, denk ik

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 00:32

Weet je of dat ook nog na 3 maanden kan? Moeder is echt nog steeds helemaal verliefd op haar baby...

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 00:40

Bij een mens kan je na geboorte baby ook jaren later melkproductie tot genoeg voor baby op gang krijgen. Vroeger verdiende een min (vrouw die tegen betaling borstvoeding gaf bv voor baby rijke mensen) zo een inkomen. Het zou mij niks verbazen als dat mechanisme bij een paard ook werkt.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 01:58

tamary schreef:
Bij een mens kan je na geboorte baby ook jaren later melkproductie tot genoeg voor baby op gang krijgen. Vroeger verdiende een min (vrouw die tegen betaling borstvoeding gaf bv voor baby rijke mensen) zo een inkomen. Het zou mij niks verbazen als dat mechanisme bij een paard ook werkt.


Klopt, ik ben al een jaar gestopt met borstvoeding geven en ik heb nog altijd melk -O-

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Veulen scheiden hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 02:14

Waarom veulen niet lekker een paar jaartjes in de opfok of begrazing? Lekker met leeftijdsgenootjes opgroeien, de basisbeginselen van kudde-kunde oppikken én 100% afgespeend zijn als hij terugkomt :)

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 03:03

Wat velen al gezegd hebben, het verschilt van veulen tot veulen.

Een van een door ons gefokte pony liep tot 13 maanden bij haar moeder. Ze dronk niet super veel maar af en toe nog wel eens. Ze heeft zo'n 2 maanden op stal gestaan (natuurlijk wel een paar uur naar buiten zonder moeder). Toen ze weer bij mams mocht, probeerde ze echt direct te drinken maar mams vond dit niet oké. Nog geen dag later stond ze gewoon weer bij moeder te drinken. Dus nogmaals apart maar nu gewoon door een draad gescheiden. Drie maanden lang hebben ze apart gestaan. Deze ponys zijn altijd nog super hecht met elkaar geweest!
Het afgelopen jaar ons veulen met 9 maanden gespeend, en na 5 weken terug en nergens geen last van gehad. Van een andere moeder. De moeder heeft echter nooit last van het veulen gehad. Terwijl ze haar eerdere veulen na 4 maanden echt vervelend vond.

Met dit verhaal kun je merken hoe verschillend veulens en moeders, maar ook zeker de band tussen moeder en veulen is.