Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe vaak kijken jullie s'nachts bij een merrie?

 
Profiel   

Hallo,

Hoe vaak kijken jullie s'nachts bij een merrie die bij de tijd heeft?

Ik heb sinds een week een camera bij Wirolieta op stal hangen (2 maart is de uitgerekende datum)
Ze krijgt haar eerste veulen dus alles is nog een beetje spannend en ze kan maar zo over tijd gaan, helemaal gezien het weer momenteel.

Ik kijk om 11 uur voordat ik ga slapen in de stal en dan een wekker om 2/2,30uur en dan kijk ik om 4 uur nog eens. Als ze onrustig is ga ik ook in de stal kijken of zet nog een wekker een uur later.

Groetjes Olga
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 09:58 



 
Profiel   

Ik keek om 11 uur, dan ging ik langs om te voeren.
om 3 uur stond dan een wekker, om 5 uur en om 7 uur ging ik er weer uit om te voeren.

Toen ik dacht dat het kwam ben ik tot 4 uur opgebleven, maar omdat ze toen weer normaal deed ging ik toch nog maar even een paar uur slapen. De dag dat ze echt ging bevallen ben ik wel opgebleven, maar toen is het veulen om kwart voor 12 geboren, dus dat was niet heel lang waken.

Ik was wel vrij in die tijd en haalde wat uurtjes slaap overdag in :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 10:03 



 
Profiel   

Zo weinig mogelijk. Ik heb een periode op stal geslapen om stiekem even om het hoekje te kunnen gluren maar elke keer dat ze onrustig was werd ze daardoor weer meteen rustig. :Y) Bij ons op stal doen de stal eigenaren rond 11-12 uur altijd het laatste rondje. Mijn merrie zag hun als 'normaal' en bleef hierdoor wel onrustig. Zij deden toen een belletje naar mij toen ze echt ging persen en toen ben ik meteen gekomen. Uiteindelijk is het veulen echt veel later gekomen dan gepland.

Een camera is wel veel handiger. Maar uiteindelijk heeft mijn merrie het in nog geen 1 uur gedaan. Om 12 uur begonnen en om kwart voor 1 stond er een veulen naast te drinken. Het blijft dus altijd spannend.

Is het, het eerste veulen van je merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 10:05 



 
Profiel   

Zo wat een turbo bevalling dan Mandy-B.

Ja die camera is echt handig, zit ook geluid op en die geeft dan melding als ze boven een bepaald volume komt.

Ja het eerste veulen voor haar en ook voor mij, heb wel jaren lang gewerkt op een stoeterij dus het is niet geheel nieuw voor mij.

Alsof ik zelf weer moeder word, zo spannend vind ik het

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 10:08 



 
Profiel   

directlady schreef
Zo wat een turbo bevalling dan Mandy-B.

Ja die camera is echt handig, zit ook geluid op en die geeft dan melding als ze boven een bepaald volume komt.

Ja het eerste veulen voor haar en ook voor mij, heb wel jaren lang gewerkt op een stoeterij dus het is niet geheel nieuw voor mij.

Alsof ik zelf weer moeder word, zo spannend vind ik het


Haha dat gevoel ken ik wel, het blijft gewoon een prachtig moment. Ja mijn merrie had echt een bevalling vanuit een boekje. Handig zo camera welke ook geluid meet.

Succes met de bevalling alvast moet ze nog lang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 10:12 



 
Profiel   

2 maart is ze uitgerekend, nog 8 dagen dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 10:21 



 
Profiel   

Wij gingen meestal om 11 uur laatste ronde. Even inschatten of er wat kon komen 's avonds. Dan meestal om 2 uur de wekker en afhankelijk van hoe de merrie was om half 7 bij het voeren. Anders om 4 uur nog een keer. Inmiddels 3 veulens verder en bij geen 1 bevalling geweest.

1e veulen - Merrie stond buiten in de wei voor ons huis. Hele avond heen en weer stappen, echt om de 3 kwartier kijken. Om 3 uur had mijn vriend gekeken, was ze nog steeds aan het stappen door de wei. Om half 4 hoor ik haar niet meer lopen, gauw spieken en toen lag Kasper er al naast. Poging 1 mislukt.

2e veulen - Merrie stond op stal, hele week al 's nachts onrustig, liggen, draaien, helemaal plat, om vervolgens om 5 uur rustig te gaan staan eten. De bewuste avond was ze rustig. Mijn vriend roept nog, nee hoor vanavond komt het niet. Om 3 uur gekeken, stond rustig te slapen. Dus geen extra wekker gezet en ja hoor. Om 6 uur stond het veulen er al naast, had al gedronken en alles was goed. Poging 2 mislukt.

3e veulen - Inmiddels gebrand om erbij te zijn. Merrie was 1e keer ook dikke 2 weken te vroeg, dus al vanaf vroeg posten. Ze had nu nog geen uier, goed te pas en rustig. Paar dagen toch wekker om 2 uur gezet, niks te zien elke keer. Tot de bewuste nacht, om 3 uur horen we wat gebonk uit stal, snel op de camera kijken. Weeeeeeeeeeeeeerrrr te laat!!!!! _-:( _-:( _-:(

Dus conclusie, ze doen het liever zonder ons erbij!! :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 10:22 



 
Profiel   

Die van mij leek echt te wachten. Ze keek ons heel hoopvol aan en toen ik haar over haar hals begon te aaien, zuchtte ze en was het veulen eruit. Heeft nog geen 20 minuten geduurd (we hebben haar eerst nog even met rust gelaten, maar omdat ze bleef staan zijn we toch maar gaan kijken of we moesten helpen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 10:30 



 
Profiel   

Ik had haar onder de camera staan en ze had een halster alarm om. Als ik wakker werd, of als ik alarm kreeg dan keek ik via mijn mobiel in de stal.
De bewuste avond voordat ze beviel was ik nog wat later dan geplant op stal (iets met een stalgenote die het gezellig vond dat ik nog even bleef kletsen toen zij ging longeren).
20.00 1 mini harsdopje
20.30 op 2 spenen melk.
Ben even naar huis gegaan, ze stond gewoon net als altijd. Extra warme kleding mee en rond 22.00 weer die kant op samen met mijn oudste.
Melk liep er toen al flink uit.
Rond 12 onrustiger, 12.15 vliezen breken, m'n man gebeld die met de jongste zou komen.
Even moeten helpen me de schouders, maar om 12.55 lag ze ernaast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 10:38 



 
Profiel   

Wij slapen erbij :D Veldbedje erbij en slapen maar. Vroeg gaan slapen, want je wordt uiteraard snachts een paar keer wakker. Nog nooit door een geboorte heen geslapen, je wordt vanzelf wakker.
Willen het risico niet lopen dat we er niet bij zijn en dat het misgaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 11:04 



 
Profiel   

Voordat ik een alarm had ging ik op het laatst ieder uur kijken/luisteren en dan nog kunnen ze je zomaar foppen, ze houden het gewoon op tot je net geweest bent en dan gaan ze los :)
Met camera heb je dat natuurlijk niet, dan merken ze er niets van dat je kijkt, maar 2 uur er tussen is echt wel lang, grote kans dat je het dan toch mist. Ik zou er altijd een alarm naast gebruiken, dat is de ideale combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 10:45 



 
Profiel   

Ja ze was me vannacht aan het stangen... had het camera geluid op standje luidalarm gezet (bij een diepe zucht gaat het alarm al af)
Mevrouw ging heerlijk liggen (doet ze normaal amper) en eens flink zuchten en kreunen, ik vol gas naar de stal kijkt ze me dom aan en staat op en gaat lekker eten. De uren daarna niet meer geslapen maar helaas vals alarm

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 11:56 



 
Profiel   

Zo herkenbaar directlady, hier ook eentje die het heerlijk vond om al kreunend als een gestrande walvis te gaan slapen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 12:02 



 
Profiel   

Haha ja zo gestrekt lag miep er niet bij maar dit is inderdaad een goede benaming gestrande walvis...

Wanneer heeft die van jou de tijd kiki?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 12:15 



 
Profiel   

Deze foto's zijn van vorig jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-17 16:12 



 
Profiel   

Ik ga morgen camera ophangen, mijn merrie is 5 maart uitgerekend en maiden. Ik ga in het begin (Ze heeft nog geen uier oid) om het half uur kijken en als het dichterbij komt/meer uier dan laat ik hem gewoon aan.

Scheelt dat ik echt een nachtbraker ben, dus voor mij geen enkele moeite om de hele nacht op te blijven om te waken. Sla zonder problemen een nachtje slapen over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-17 01:08 



 
Profiel   

Dat beslis ik bij de laatste ronde in de avond, ook of er wel of niet een melder gebruikt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-17 11:59 



 
Profiel   

Hoi! Mijn merrie was ook drachtig vorig jaar alleen wisten wij niet wanneer het veulen kwam (iets met paard kopen zonder dat we wisten dat ze drachtig was). Camera vrij vroeg al opgehangen maar toen mijn merrie echt van gedrag ging veranderen ben ik om 11 uur gaan kijken 02:00 en om 6:00. Ook had ik meerdere mensen op de camera gedaan zodat als ik niet keek er vast wel iemand anders keek. [ img ]
Het veulen is uiteindelijk op 5 juni geboren met dank aan de camera en stalgenootjes die daar aant kamperen waren waren we er allemaal bij :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-17 12:15 



 
Profiel   

wat leuk dat jullie er allemaal bij waren,

Hier nog steeds niks *wachten duurt lang*

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-17 15:29 



 
Profiel   

Heb sinds vandaag camera in de stal.
Geeft toch een stuk rust voor mij.
Ze heeft al flinke uier.
Ben er om 3 uur snachts nog uit geweest.
Geen goed plan.
De andere dames vonden het wel tijd voor een versnapering.
Tegen de deur rammen.
Dus maar een nachthapje gegeven en weer naar bed.
Nu kan ik lekker in mijn bed via de camera kijken
Super!
Het is haar eerste veulen.
En ik weet sinds kort dat ze drachtig is.
Een cadeautje uit het buitenland.
Was wel even schrikken en slikken.
Maar oo zo welkom.
Vond haar wel rond en een maand terug zag je nog niet veel.
Wel had ik een knagende gevoel.
Maar gooide het er eerst op omdat ik haar lekker aan het voeren was.
Maar goed ook dat ik het pas laat weet want anders zat ik 2 maanden geleden al in de spanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-17 19:31 



 
Profiel   

Camera is heel leuk, maar een alarm vind ik geen overbodige luxe als je het veulen gezond ter wereld wil hebben. Je hoeft namelijk maar even naar de wc te gaan en het kan al zijn begonnen. Zeker als je maar om de paar uur kijkt vind ik het niet voldoende. Ik heb al die tijd alarm gehad en nu voor dit jaar ook camera, omdat ik nu 7 merries dragend heb en het echt niet te doen is met vals alarm om zo'n 10x per nacht men bed uit te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-17 18:21 



 
Profiel   

Ben ik met je eens hoor DL, ik had beide en dat beviel super.
Alleen met een alarm (halster) moet je geen merrie hebben die staand bevalt. al is dat meer een uitzondering

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-17 08:32 



 
Profiel   

Ja ik hoor wel vaker van mensen dat het alarm niet af ging. Heb dit zelf nog nooit meegemaakt.. Ja 1x met singel alarm en een mini.. Mini had singel lekker afgewerkt dus kwam volgende ochtend aan en lag de singel mooi ergens in het hoekje van de stal en veulen liep mooi naast mama gelukkig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-17 08:40 



 
Profiel   

ja dan werkt het alarm niet *woeps*

Of je moet steeds eentje hebben die uitgebreid liggend gaat slapen dan blijft het alarm ook afgaan.

Hier houden we nog steeds braaf de wacht (duurt lang)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-17 09:00 



 
Profiel   

Ik mocht een alarm lenen, maar mevrouw ging toen elke nacht uitgebreid plat liggen slapen en telkens ging het alarm af. Toen heb ik hem waar weer terug gebracht. Uiteindelijk is ze staand bevallen. Gelukkig gaf de duidelijke tekenen en kon ik er gewoon bij zijn
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-17 10:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen