Mijn veulen kan niet zonder een ander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chislaine
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-03-17

Mijn veulen kan niet zonder een ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:07

Afbeelding
Hallo

Vorige jaar een veulen gekocht van net geen 5 maanden oud wat ik zelf eigenlijk te jong vond om bij der moeder weggehaald te halen maar die fokker wou der perse weg hebben. Heb der toen naar een opfok gebracht waar het ook fout ging ze mog van die man daar niet bij de groep omdat ze te klein was. Ze heeft daar 2 maanden alleen in een stalletje gestaan met een ouder paard ernaast waar ze niet zonder meer kon als ze naar buiten ging moest ze alleen en raakte ze in paniek. Heb er toen zelf voor gekozen om haar daar weg te halen en naar een landje te brengen waar we shets en mini shet van 1,5 en nog een pony van 1,5 te brengen. Nu maken de andere paarden niks uit als die weg gaan maar bij 1 shet raakt ze helemaal in de stres als ze die weghalen of als ik der even mee neem. Verder is ze super braaf zeker voor een veulen met wandelen enz. Maar die shet moet er wel bij zijn. Iemand tips om dit het beste op te lossen ?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coƶrdinator Veulenverkiezing

Berichten: 31310
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mijn veulen kan niet zonder een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:59

Ik verplaats het topic voor je, het stond nu op KS In The Picture, maar het gaat jou om tips, dus heb je meer aan een gewoon topic:

KS-ITP -> KS

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Mijn veulen kan niet zonder een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:06

Het is voor een paard, van nature een kuddedier, heel erg eng om alleen te zijn.
De kudde beschermt. Wie niet in de kudde is, heeft een veel kleinere overlevingskans.
Jouw veulen is vrij vroeg van de mama afgehaald, en heeft vervolgens op veel verschillende plekken gestaan.
Het kan zijn dat ze zich nu heel erg hecht aan die ene Shetlander. Voor nu zou ik het gewoon laten, eerst maar eens goed laten wennen.l Heel veel wandelen en poetsen is ook niet nodig. Laat haar eerst maar even veulen zijn, beseffen dat ze hier wel mag blijven.

Daarna kan je heel rustig opbouwen. Heel kort de shet weghalen en weer terugbrengen. Maar dat zou ik nu nog niet doen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Mijn veulen kan niet zonder een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:18

het is een baby die te vroeg bij de moeder is weggehaald, vervolgens in een groep, daar weg gehaald, opgesloten in een stal met 1 paard ernaast dus opzich niet gek dat ze u in paniek raakt als er een vaste waarde van haar kudde weg gaat.
Haar vertrouwen moet hersteld worden, dat kost tijd.Het is eens oort van trauma
Niet teveel willen nu. Dat komt wel
Je kan het in kleine stapjes, eerst goed vertrouwen in jou krijgen, dan wandelen met shet, wandelen zonder shet.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mijn veulen kan niet zonder een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:22

hoe lang staat ze daar nu?

ik zou zo'n veulen nu vooral een paard maanden op zijn plek laten komen.
gewoon in de weide wat rondstappen,voetjes geven,borstelen,.....
meer niet.

laat ze eindelijk eens gewoon veulen zijn.

daarna hele kleine stapjes.
eerst alleen 5m weg en terug.
als dat goed gaat,10m,daarna 50m,dan 10 minuutjes,.....

idem met de andere pony waar ze geen afstand van kan doen.

zoiets moeten ze leren,vraagt gewoon tijd en veel geduld.

maar nu vooral ff laten,voor zo'n jonkie heeft ze al veel te veel meegemaakt(ik snap trouwens niet waarom je pas na 2 maanden besliste haar daar weg te halen,voor zo'n veulen is elke dat dat ze alleen in een stalletje staat,een ware marteling)

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mijn veulen kan niet zonder een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:34

Is heel normaal voor een jonkie. Wordt meestal minder als ze ouder worden, dan worden ze zelfstandiger en zelfverzekerder. Probeer de shet er gewoon bij te laten, is haar invalmamma geworden.

Chislaine
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 09:49

Ik heb der pas na 2 maanden weggehaald omdat ik wel een andere plek voor der moest hebben ken der moeilijk in me achter tuin gaan zetten

Ze heeft juist NIET in die groep te staan omdat ze dat bij de opfok niet mog

Ik snap van allemaal dat ik der bij die shet moet laten staan het probleem is die shet is niet van mij en de eigenaren gaan er wel eens wat mee doen wat mij best logies lijkt als je er een heb maargoed

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:07

is helemaal normaal en heeft zelfs niks te maken met het feit dat die vroeger weg is van de mams of niet, denk ik

Tori is nu bijna 1 jaar, is gespeend maar staat nog steeds in de groep met mams erbij, staat in de stal naast zijn grote broer en als die weg is, breekt hij zijn stal af. Zijn broer heeft dit nooit gedaan, die had ik in een andere stal gezet en was klaar, nooit geroepen niks nada. als ik dit met Tori doe, staat hij binnen de kortste keren met zijn voorvoetjes op de deur.

Paarden staan niet graag alleen en de ene heeft het al wat moeilijker ermee dan de andere.

shadidi

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-12-11
Woonplaats: In the land of the desperate men

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:16

Het is heel lastig als de shet waar ze zo aan hangt regelmatig door de eigenaren weggenomen wordt. En die paniek is logisch maar kan ook heel gevaarlijk voor zichzelf zijn. Of die paniek een gevaar vormt en of het afzwakt naarmate ze went dat de shet wel weer terugkomt, dat kunnen wij niet bekijken. Je moet even op je gevoel afgaan. We kunnen je van alles aanreiken en dat hoef je niet te volgen of blind aan te nemen, pik er tussenuit waar je wat mee kunt, wat goed voelt. Mijn advies zou zijn: zoek een stabiele groep waar ze een aantal jaartjes mag doorbrengen, waar het veilig is. Een fokker of opfok waar de groepen niet steeds wisselen en waar rekening mee gehouden wordt als een jonkie een maatje heeft en in paniek raakt zonder, waar zo'n jonkie onder professionele begeleiding ingeschaard wordt en leert zelfstandig worden.

Hier bij ons worden de veulens vaak pas met 10 maanden afgespeend, de moeders gaan uit de groep zodat de veulens op bekend terrein blijven en na enkele weken worden de merrie's terug in de groep gezet. Ze zijn dan afgespeend maar de merrie's blijven voor hun kinderen zorgen tot zeker 3-jarige leeftijd. Hoewel we nu niet veel merries meer hebben hebben we wel 2 moeders met volwassen dochters en zelfs bij een 18-jarige zien we dat ze nog heel veel accepteerd van haar inmiddels 12-jarige dochter. En de 27-jarige staat nog regelmatig samen in de box met haar 4-jarige dochter. Dezelfde 27-jarige heeft destijds haar toen 3-jarige zoon tot orde geroepen toen hij voor het eerst mocht dekken en hij nogal ruw met de merrie omging. Ze blijven zo enorm lang een familie, een gezin, en het opvoeden duurt hun hele leven lang. Dus ja, met nog geen 5 maanden afspenen is te vroeg, soms moet het, soms is het niet anders, maar dan is het de verantwoording van de fokker om te adviseren en van de eigenaar om te zorgen voor een stabiele veilige omgeving waar andere dames de broodnodige opvoeding overnemen.