Dekken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:50

Ik heb momenteel mijn fjordenmerrie drachtig. Haar rijd ik niet meer vanaf ca. 6 maanden dracht. Dan heeft ze er echt geen lol meer in. Vanaf dat moment gaan we verder met wat grondwerk (1-2 keer per week). weken voor de uitgerekende datum is ze ook daar klaar mee en laat ik haar lekker met rust. Wel veel borstelen om haar uit de wintervacht te helpen, zodat ze die energie lekker in haar veulen kan steken.

Het werk wat je nu doet is mentaal gezien niet verloren, het spiergeheugen zal het ook nog wel weten, maar conditie, kracht en uithoudingsvermogen zullen weer opnieuw opgebouwd moeten worden.

Er zitten risico's aan dracht, ben je niet bereid om die te nemen of wil je je merrie geen klein jaar uit de roulatie hebben dan zou ik er niet aan beginnen. Vind je het geen probleem om je merrie een jaartje vrij te geven dan is een veulentje erg mooi.

Keertje extra enten op 2 maanden voor de uitgerekende datum, 1-2 maanden daarvoor nog een keer ontwormen.

Met nog 3,5 weken te gaan komt de smid om haar goed op haar voeten te zetten. Zo kunnen die er ook weer een tijdje tegen en heb je dat gedoe niet gelijk met een heel jong veulen.

Na de bevalling krijgt de merrie rust. Ik koos voor een veulen, dan mag ze ook de tijd krijgen om die taak met volle aandacht te volbrengen. Haar lijf heeft ook tijd nodig om weer in model te komen.

Als je per sé wil kun je na een maand of 3 eens beginnen aan wat spieropbouw bij moeder. Dan is het veulen wat zelfstandiger en kan een beetje afstand en afleiding minder kwaad.
De merrie heeft een grote prestatie geleverd en kan daar fysiek last van hebben. Voordat je er weer op gaat is een check door een goede osteopaat aan te raden.

Mijn merrie wordt standaard 2-3 maand na het veulenen behandeld omdat het bekken makkelijk scheef kan komen te staan tijdens de bevalling en ze daar wat gevoelig op is.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:08

Hier is het veulen helemaal anders dan moeders en daar moest ik in het begin echt aan wennen. Moeder is wel erg druk en snel gespannen, maar echt behoorlijk introvert (met kans op ontploffingsgevaar Als je te veel vraagt). Veulen is enorm extravert en laat meteen duidelijk weten wanneer haar iets niet zint.

het is/was de mooiste ervaring van mijn leven, ondanks de stress die erbij kwam kijken. Wel had ik rond de uitgerekende datum 2 weken vrijgenomen van mijn werk, dat kon gelukkig. Wilde de bevalling en de eerste dagen echt niet missen

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:22

Mijn merrie heeft helaas op 10 maanden dracht een doodgeboren veulen gegeven zonder dat we weten hoe het is gekomen.
Het werd bijna een keizersnede of het veulen moest uiteen gezaagd worden in de buik.
Gelukkig wist de kliniek in Someren om het veulen in zijn geheel eruit te krijgen. Ze lag namelijk helemaal gedraaid in de buik en was al dood.

Mijn merrie knapte gelukkig behoorlijk snel op maar dit had ook wel enkele weken kunnen duren, of zelfs maanden met een keizersnede.

Het is dus niet geheel zonder risico's en het kan, op het sperma na, behoorlijk veel geld gaan kosten. Maar zoals men zegt; fokken is gokken.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:33

Nu ben ik benieuwd naar de lijn van je topper :))

Ik zelf fok ieder jaar een fjordenveulentje, ondanks de risico s is het mij wel waard. :j wel fijn dat met papier dekt ervoor eventuele verkoop!

Ben je bereid ver te reizen haha?
Ik heb een spring fjordenhengst staan :P

JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 23:49

Amber_ schreef:
Nu ben ik benieuwd naar de lijn van je topper :))

Ik zelf fok ieder jaar een fjordenveulentje, ondanks de risico s is het mij wel waard. :j wel fijn dat met papier dekt ervoor eventuele verkoop!

Ben je bereid ver te reizen haha?
Ik heb een spring fjordenhengst staan :P


Boekje ligt op stal, weet juist dat ze A-klasse is & herinner me van voordien dat ze best wel sportieve ouders had!

Na wat opzoekwerk kwam ik automatisch bij Gio uit, als het hem is wie je bedoelt?
Hij staat in Nederland zeker? Is best wel ver voor mij haha, jammer want 't is wel zo'n hengst die ik zoek!

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 00:11

Aan fokken zitten heel veel leuke dingen.
Maar je leest hier bijna alleen de slechte dingen haha. Natuurlijk kan het wel eens misgaan.
Maar het is zo mooi om je eigen fokproduct zo door de wei te zien racen of lekker spelen. En vooral om zelf op te voeden!

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:38

Kimm4 schreef:
Aan fokken zitten heel veel leuke dingen.
Maar je leest hier bijna alleen de slechte dingen haha. Natuurlijk kan het wel eens misgaan.
Maar het is zo mooi om je eigen fokproduct zo door de wei te zien racen of lekker spelen. En vooral om zelf op te voeden!

Natuurlijk.. Maar ik wil je echt op het hart drukken dat je weet waaraan je begint..
Wil je het leven van je merrie op het spel zetten ?
Heb je het geld (3000€) voor evt een spoef keizersnee?

Mijn allerliefste zelf gefokte merrie is begin april gestorven aan een horror bevalling. Stuit en waterhoofd . Het was vreselijk om te zien. Ze heeft nog twee dagen geleefd en daarna gestorven met heel veel pijn. En je wilt niet weten hoe schuldig je je dan voeld.. Ik heb 10 veulens gefokt. Alles ging goed. Ik zag het gevaar ook niet. Maar nu is wel mijn 9 jarige kanjer dood.

Als je een veulen wilt. Moet je het zeker doen. Maar hou er rekening mee dat je veulen dood ter wereld kan komen, of je merrie overlijdt. Of beide.. En geloof mij. Dat wil je niet meemaken

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:57

Hoewel ik denk dat de waarschuwingen voor ernstig letsel aan de merrie of zelfs het sterven van de merrie heus goed bedoeld zijn, vind ik dat wel een beetje onzin. Ik ken ook genoeg horror verhalen van mensen die gewoon een buitenritje maakten, paard stapte per ongeluk in een kuil (waar blaadjes overheen lagen) en brak een poot. Of een horror verhaal van iemand die rustig een handgalopje maakte in het bos en het paard kreeg ineens een hartaanval. Zouden we dan maar nooit meer buiten moeten rijden of een sprongetje moeten maken of een veulen moeten fokken?

Overal zijn risico's aan verbonden en het is goed om je daar bewust van te zijn, maar ik vind het wel een beetje de vraag van TS voorbij schieten om allerlei rampscenario's te vertellen. Volgens mij vroeg TS niet welke gruweldoden haar merrie allemaal kan sterven, maar wat ze kan verwachten qua "uit de running zijn", kosten en andere dingen waar ze op moet letten.

NB: ik vind het overigens wel echt ontzettend vervelend voor de bokkers wiens merrie of veulen gestorven is of nu niks meer kan doen en mochten zij nog in een verwerkproces zijn wens ik die veel sterkte toe.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:15

AlphaDaemon schreef:
Hoewel ik denk dat de waarschuwingen voor ernstig letsel aan de merrie of zelfs het sterven van de merrie heus goed bedoeld zijn, vind ik dat wel een beetje onzin. Ik ken ook genoeg horror verhalen van mensen die gewoon een buitenritje maakten, paard stapte per ongeluk in een kuil (waar blaadjes overheen lagen) en brak een poot. Of een horror verhaal van iemand die rustig een handgalopje maakte in het bos en het paard kreeg ineens een hartaanval. Zouden we dan maar nooit meer buiten moeten rijden of een sprongetje moeten maken of een veulen moeten fokken?

Overal zijn risico's aan verbonden en het is goed om je daar bewust van te zijn, maar ik vind het wel een beetje de vraag van TS voorbij schieten om allerlei rampscenario's te vertellen. Volgens mij vroeg TS niet welke gruweldoden haar merrie allemaal kan sterven, maar wat ze kan verwachten qua "uit de running zijn", kosten en andere dingen waar ze op moet letten.

NB: ik vind het overigens wel echt ontzettend vervelend voor de bokkers wiens merrie of veulen gestorven is of nu niks meer kan doen en mochten zij nog in een verwerkproces zijn wens ik die veel sterkte toe.



Dit is dus precies wat ik eigenlijk bedoelde. Natuurlijk zitten er risico's aan maar hier lees ik echt alleen maar slechte dingen die gebeurd zijn (en ja dat vind ik echt erg voor degenen hoor!).

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:50

Het is alleen goed bedoeld. Ik weet bijna zeker dat dit heus goed gaat. Als je je maar beseft goe het óók kan gaan.. En dat wil je niet mee maken :(:)

Maar met super papier en als jij graag wilt dekken. Ik zou het doen. Wij gaan dit jaar ook weer een merrie dekken, zelfs na al het drama dit jaar :(

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:08

Mijn merrie heeft vorig jaar een veulen gekregen.

Ze was gedekt in mei, en eind september hadden we een virus op stal. Helaas kreeg mijn merrie deze ook en was het best spannend of het veulen bleef zitten. Dit mede vanwege de koorts.
Veulen is gelukkig blijven zitten!
Maar doordat ze toen een kleine maand had stilgestaan was ze best gegroeid om omvang (daarvoor liep ze 5-6 dgn per week) en paste mijn zadel niet meer. Zadelmaker gaf al aan dat deze niet goed aangepast meer kon worden.
Tot dec lekker relaxt zonder zadel gereden (bbp) of aan de dubbele lijnen, daarna vond ze onder het zadel niet fijn meer. En vanaf feb ook niet meer aan de dubbele lijnen.
Nog wel lekker gewandeld en gedaan, maar meer wilde ze niet meer.

Die periode is ze wel aangekomen maar heeft meer ingeleverd tijdens de zoog periode. Is ondanks heel veel bijvoeren. Nu had ze ook een flink veulen waar ze echt alles aan gaf.
Veulen is in oktober afgespeend en nu pas is ze weer hoe ze was incl bespiering.

Kosten alles bij elkaar-tussen de € 1500-2000 (scannen op ei, deken, scannen, extra enten, extra ontwormen (later ook veulen), extra voeding/brok/stro/hooi, lidmaatschap stamboek, aanvraag papier, paspoort, chippen, stamoekopname


Maar het is het echt allemaal waard geweest. Zo onwijs bijzonder om het allemaal mee te mogen meemaken.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:18

Zorg ook dat je (of iemand die letterlijk om de hoek woont) bij de bevalling kan zijn.. Wij hebben vorige week een red bag delivery gehad.. En als je je veulen dan niet binnen een paar minuten eruit hebt, dan sterft het..

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:49

JulieP schreef:
Boekje ligt op stal, weet juist dat ze A-klasse is & herinner me van voordien dat ze best wel sportieve ouders had!

Na wat opzoekwerk kwam ik automatisch bij Gio uit, als het hem is wie je bedoelt?
Hij staat in Nederland zeker? Is best wel ver voor mij haha, jammer want 't is wel zo'n hengst die ik zoek!


Laat je weten zodra je haar lijn weet :D?

Ja haha Gio is van mij! Kijk anders kijk je even in mijn profiel of op FjorYou, allerlei fotos.
Hij staat in Stroe, midden van NL. Je bent wel altijd welkom om te komen kijken. (Je merrie kan ook gestald worden bij ons tijdens dekperiode)

Vorig jaar is Gio ook Belgisch goedgekeurd, hij werd dagkampioen :D

https://m.facebook.com/FjorYou?fref=ts&_rdr

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:57

Risico's heb je altijd.
Maar als ik lees dat je eigenlijk liever een sportpaard wilt dan vraag ik me af of de nadelen en kosten dan opwegen tov de voordelen.
als je dan kijkt wat het gemiddeld zo kost tot 3 jaar dan kun je daar ook een groene warmbloed van kopen.