Drachtige merrie met pijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris_82
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-04-17

Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 13:14

Hallo,
Omdat het voor mij de eerste keer is dat we een veulen fokken, toch maar even hier de vraag.
Onze merrie heeft zichtbaar pijn, ze heeft zo'n typische pijnlijke gezichtsuitdrukking. Ze moet nog een kleine 2 maanden voor ze uitgerekend is.
Verder is ze al sinds begin van de dracht erg gevoelig in haar flanken. Herkennen anderen dit en is het normaal dat ze zoveel last/pijn hebben tijdens de dracht?

Anoniem

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:17

Heb je het toevallig ook al na gevraagd bij je dierenarts?

Anoniem

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:17

Wat zegt de vee-arts? ;)

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:27

Kom eens een kijkje nemen in het Dikke buiken topic 2017. Hier zitten bijna alleen maar fokker en ook hier komen regelmatig merries voorbij met pijn en koliekverschijnselen. Meestal lost het zich vanzelf weer op, omdat een veulen tegen bepaalde zenuwen aandrukt.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:28

Eerste dracht is altijd spannend. Als je, je zorgen maakt zou ik de VA erbij halen. Alleen die kan voor je checken of alles in orde is, alwetend bokt heeft geen magisch oog die voor je kan kijken.

Iris_82
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 13:33

De dierenarts gaf aan dat de gevoeligheid waarschijnlijk hormonaal zou zijn. Later nog nagevraagd bij een andere dierenarts en die zei hetzelfde.
Afspraak met de dierenarts staat morgen gepland. Ik vraag niet om een diagnose, maar ervaringen. Ook ik begrijp dat de eerste om te raadplegen de DA is, vandaar dat ik direct een afspraak heb gemaakt.

Bedankt voor de tip! Zal ik me daar eens melden en de vraag stellen. Overigens heeft ze verder geen koliekverschijnselen, puur dat ze uitstraalt dat ze echt pijn heeft.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:00

Succes! Houd je ons op de hoogte?

Iris_82
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-04-17

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 21:15

Dank je, Jolien. Zal ik doen. Hopelijk is er niks aan de hand.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:17

Mijne had dit ook. Ik dacht op een gegeven moment zelfs dat het veulen eraf kwam, ze stond er zo naar bij (met zwaar ademen en zweten rr ook nog bij). Dag erna (en 3 bezoeken van de veearts verder) was het over en is het niet meer teruggeweest. Ben wel benieuwd wat je veearts zegt idd!

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:22

Hoe was het bij de DA?

Is het enkel haar gezichtsuitdrukking waar je je op baseert? Zien andere mensen het ook?

Vreet ze goed?

Iris_82
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-04-17

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 12:26

Idd, fokfanaat. Het is puur haar gezichtsuitdrukking waar ik me op baseer. De DA zag het ook. Met het veulen is alles goed, gelukkig! Ze dacht dat de pijn te verklaren was doordat het haar eerste dracht was en dat wat onwennig zou zijn en ongemak veroorzaakt.
Meteen mestonderzoek laten doen, geen wormen.
Ook bloedonderzoek laten doen, maar daarbij had ze een foutje gemaakt met labelen, dus is ze gisteren opnieuw geweest en zullen we nog iets langer op de uitslag moeten wachten.
Ik ben iig alweer wat gerustgesteld nu het veulen het goed lijkt te doen.

Myrth97; Ik hoop dat het bij haar ook weer wegtrekt. Het lijkt nu weer wat minder te zijn gelukkig.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:38

Het is niet abnormaal dat dracht pijn met zich meebrengt, ook zwangere vrouwen hebben regelmatig pijn tijdens de zwangerschap. Er verandert een hele hoop in de dracht, een hoop banden/spieren/gewrichten moeten aan alle kanten meerekken... Dat doet zeer.

Ik denk dat je het beste gewoon met haar aan de hand wandelingen kunt gaan maken. Gewoon rustig in beweging zijn is vaak het prettigst.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:41

Misschien met je veearts overleggen of Colosan in zo'n geval zou helpen? Volgens mij mag je dit aan drachtige merries geven en bij mijn paard helpt het vrijwel direct als hij niet in orde is.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:45

Mijn merrie had ook pijn... Ik legde mijn hand op haar buik om te kijken of ik het veulen kon voelen, echt maar heel zachtjes. Ze begon met haar staart te zwiepen, trappen naar haar buik, rondjes draaien, willen gaan liggen... Ik dacht echt, die gaat nu beginnen. Maar nee, na een paar rondjes was ze weer rustig.

Maand later (Ze liep 2 weken over) een gezond veulen gekregen. Wel zware bevalling, maar dat kwam omdat het veulen behoorlijk groot was en er 1 beentje terug lag.

Heb haar gewoon zoveel mogelijk met rust gelaten... In September laatste wedstrijd gehad, daarna nog 3 keer kwartiertje aan het ''werk'' geweest met mijn moeder en daarna helemaal niks meer..

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:53

als ze echt veel pijn hebben merk je het nog wel andere dingen, dus het zal wel meevallen.

Iris_82
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-04-17

Re: Drachtige merrie met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 11:52

Gisteren heeft de DA gebeld met de uitslagen van het bloedonderzoek. De leverwaardes waren in Februari niet helemaal goed. Bij beide paarden zijn ze nu enorm slecht. Bovendien kwam ik er vanochtend achter dat de merrie rechtsachter rotstraal heeft.
Sinds de vorige uitslag zijn we veranderd van hooi, voer en zijn ze niet de wei op geweest. Leverbot is erg onwaarschijnlijk. We hebben water ingeleverd, maar gezien ze kraanwater krijgen is ook dat niet heel waarschijnlijk. Ik weet het even niet meer.