Moeder-veulen band

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris_

Berichten: 1456
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Moeder-veulen band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 23:11

:wave:

2 topics maar even een vraagje rondom de veulen moeder band.

Inmiddels heb ik 6 veulens in totaal gefokt en hierbij gaat het om de laatste, welke gisteren geboren is.

Gisteren om 11 uur is de merrie in kwestie bevallen van een hengstveulen, verder lijkt hij gezond, stond al heel rap, dronk al snel en darmpeck was ook goed.
Het aparte was is dat ie meteen echt al door de stal aan het racen was (soort draf en galop).

Vanochtend wou ik hem in de wei zetten met zijn moeder. Hij lag in eerste instantie en ik liep met moeder de stal uit, hij stond niet op, dus weer met moeder terug gelopen want die werd natuurlijk onrustig. Even overeind geholpen (heeft hij verder geen problemen mee) maar vervolgens wil hij totaal niet achter moeder aan lopen.
Dus 1 iemand moeder meegenomen en andere duwde het veulen mee.

Eenmaal in de wei stond hij naast moeder en leek totaal niet op haar gericht en ging dwars door het draad heen. Moeder natuurlijk in paniek.
Hele heisa gehad maar uiteindelijk terug op stal gezet.
In de stal heeft ie soms nog wel eens dat race gedrag gedaan en soms leek hij niet te zien waar hij liep (2x tegen voerbak aan lopen).
Hand gezwaaid voor z'n ogen, knippert wel.

Contact gehad met de dierenarts: advies was vandaag op stal houden omdat moeder-veulen band nog niet optimaal is.
Moeder is wel erg gericht op veulen maar andersom is dit (nog) niet.
Drinkt verder goed.


Iemand die hier een soort gelijk verhaal in herkent?
En hoe is de ontwikkeling van het zicht van een veulen? Wanneer kun je denken aan 'slecht' zicht?

Nogmaals: uiteraard contact met de DA, maar ben benieuwd hoe de ervaringen zijn.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde de situatie goed toelichten. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:22

Het zicht van veulentjes is naar mijn weten nog niet 100% als ze zo jong zijn.
Ik denk dat het advies van de dierenarts een goede is. :j

Maar wel apart hoor, ik snap je zorgen!
Het knipperen zou ook vanwege de luchtstroom kunnen zijn.

Maris_

Berichten: 1456
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Moeder-veulen band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 23:27

Oh idd, daar had ik niet eens aan gedacht! Hm.

Ja het houd me toch bezig want je gaat toch dingen bedenken waar het aan kan liggen :)

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Moeder-veulen band

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:36

Hij drinkt wel goed bij zn moeder zo te lezen?

En hoe reageert hij op jou of iemand anders? Ziet hij dat ook niet/ minder goed?

Maris_

Berichten: 1456
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Moeder-veulen band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 23:40

Hij drinkt idd wel gewoon goed.

Vanmorgen verbaasde ik me er wat over dat ie niet bang is maar omdat we een 2e poging deden met buiten zetten deed ik zijn halstertje om (was voor het contact met de DA) en hield ik m bij z'n boeg vast maar hij lijkt van nature wel gewoon rustig (bij de voorgaande veulens nog wel eens wat gespartel als het ware haha)

Vanavond had ie meer de neiging van me weg te lopen toen ik wat hooi nog voor moeder in de stal wilde leggen, maar toen ik rustig op hem af liep was het oke. Vind dat dus wat lastig te zeggen.

Heb je een tip om daar een wat meer helder beeld van te krijgen?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:58

Ik heb bij al mijn veulens tot nu toe gehad dat ze de eerste dag (of 2/3 dagen) niet achter de merrie lopen maar de merrie achter het veulen aan loopt.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 00:00

Hmm dat is inderdaad lastig.
Wij hadden dit jaar ook een veulen die in het begin wat minder goed zag. Dat leek in ieder geval maar wat hierboven genoemd is met de wind hadden wij ook niet aan gedacht. Hij liep in eerste instantie tegen een poortje aan en volgde inderdaad zijn moeder ook helemaal niet of bleef stil staan. Dit was na 2 dagen wel helemaal oke.

Maris_

Berichten: 1456
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Moeder-veulen band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 09:06

Thx voor de reacties, dat geeft idd goede hoop :j

Maris_

Berichten: 1456
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 19:42

Op zich leek hij al iets meer op moeder gericht maar nog steeds wel weinig. Dus nog een dag op stal.

De dierenarts zei dat het eventueel zelfs 3-4 weken kan duren, daar leek me wel aardig lang, wat is jullie ervaring verder daarin?

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:09

Ik herken het ook wel hoor, heb vroeger eens een merrie veulen gehad die ook heel druk was in de stal na de geboorte
Wij lieten merrie en veulen sowieso een dag op stal vanwege de band.
De merrie die ik nu heb had na een 2 weken ongever een goede band met haar veulens, de tijd daar voor liep ze inderdaad ook continue achter ze aan, buiten zetten ging de eerste dagen ook niet erg handig.
Zware tinker merrie en als er dan een veulen de andere kant op sjeest heb je weinig te vertellen :')
Maar omdat de merrie ook erg beschermend was hadden wij ze op een klein stukje, zodat ze ook beter te pakken was

Zou inderdaad wat de veearts zegt doen, even dagje langer binnen en als ze er wel uit gaan eventueel even op een klein stuk met goede omheining :j

scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:28

Ken het wel, maar veulen was onder de draad door geworpen en in een andere kudde opgenomen. Dus de kudde hoorde bij haar ipv de moeder. Mama en veulen apart gezet 24 uur. Mama liep altijd achter het veulen aan en ging dus ook niet zelf drinken omdat zij niet bij het veulen weg wou. Dus wel apart water en extra eten in de wei gebracht. Na een paar weken liep het veulen gelukkig achter de moeder aan.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Moeder-veulen band

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:20

De meeste veulens moeten echt leren om mee te lopen met de moeder. De één heeft er wat meer tijd voor nodig dan de ander..

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31320
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Moeder-veulen band

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:17

Ik kijk er ook niet echt van op, de eerste dagen is het hier ook altijd nog zo geweest dat de merrie achter het veulen aan kon en niet andersom.
Toen ze nog in de wei ter wereld kwamen, liepen ze wel vanaf dag 1 vlak bij moeder, maar dat komt omdat die moeder daar ook vanaf de eerste minuut mee bezig is dan. Op stal hoeft de merrie zich in het begin niet bezig te houden met waar het veulen blijft want het kan toch niet weg. Daardoor hangen ze dan met buiten komen nog niet zo aan elkaar (de merrie meestal wel, maar die moet het 't veulen dan nog even gaan leren :) )

Maris_

Berichten: 1456
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Moeder-veulen band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 00:21

Bedankt voor de berichtjes.
Inmiddels staan moeder en zoon lekker buiten en gaat t goed! :D het is wel echt een race monster haha!

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Moeder-veulen band

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:29

Mijn tikkertje lette helemaal niet op zijn moeder. Dronk prima daar kon hij haar voor vinden maar verder. Met de keuring stond moeder al in de trailer en veulen van 5 mnd stond bij zijn nicht in de wei. Net als met de nieuwe dekking. Soms ook gewoon karakter denk.