Moeder en veulen terug in de groep.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Star_x
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-10-16

Moeder en veulen terug in de groep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 06:09

Vandaag is mijn veulen 1 week oud. Moeder is op een apart landje bevallen vanwege veiligheid voor de sloot en andere pony's. Na een aantal dagen heb ik moeder met veulen terug gezet in het land maar dit ging niet goed.. ze werden in elkaar getrapt en vond het kleintje nog te kwetsbaar daarvoor.

Ze staan nu nog apart op een landje, dit gaat prima en via een hek kunnen ze ruiken en kijken naar de andere pony's. Echter is op dit landje geen tot weinig schaduw.. aangezien het van het weekend nog warmer wordt twijfel ik of ze misschien toch weer bij de rest moet zetten of toch nog even zal wachten.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Moeder en veulen terug in de groep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:07

Een week oud is nog steeds wel jong als moeder het niet kan beschermen tegen de rest.

Hoeveel andere pony's zijn er en hoe staat de merrie normaal gesproken in de groep?

Misschien kun je bijvoorbeeld eerst 1 andere pony bij hen in het landje zetten en ze daarna als dat goed gaat samen weer in de groep zetten.

Star_x
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Moeder en veulen terug in de groep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 08:16

Ze staan nu met 3 pony's in het land zonder die dan mij. Normaal gaat mijn pony goed alleen in het land. Door 1 pony wordt ze af en toe achter na gezeten maar hierbij kon ze goed van zich af bijten. Met het veulentje probeerde ze goed te beschermen maar het lukte haar niet.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Moeder en veulen terug in de groep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:19

In zo'n agressieve/ dominante groep zou ik nooit een jong veulen plaatsen.Misschien de merrie en veulen in de wei en dan 1 voor 1 de andere pony's erbij.
Het levert de merrie veel te veel stress op als ze haar veulen steeds moet beschermen, daarnaast is er een sloot en je moet er niet aandenken wat er in paniek kan gebeuren

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Moeder en veulen terug in de groep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:24

Dan zou de jagende pony apart zetten en moeder met veulen bij de groep in het schaduw rijke landje, veulens kunnen moeilijker hun temperatuur reguleren dan volwassen dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:06

Gillbo schreef:
In zo'n agressieve/ dominante groep zou ik nooit een jong veulen plaatsen.Misschien de merrie en veulen in de wei en dan 1 voor 1 de andere pony's erbij.
Het levert de merrie veel te veel stress op als ze haar veulen steeds moet beschermen, daarnaast is er een sloot en je moet er niet aandenken wat er in paniek kan gebeuren
Dit hebben wij ook gedaan inderdaad. :j

Merrie met 5 dagen oud veulen, eerst de laagste in rang erbij, dan de één na laagste etc.
Wij hebben pas na 2,5/3 weken de meest dominante erbij gezet en die tijd was ook echt nodig.

Star_x
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Moeder en veulen terug in de groep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 10:19

Super, bedankt voor de tips. Ik ga op stal kijken wat mogelijk is