Pony van 28 laten dekken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:05

Ts zou lekker je andere merrie dekken die ik in je profiel zag en je 28e jarige lekker oma laten.
is veel beter voor haar lichaam!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:12

Ik zie in je profiel, dat je Tinkers fokt. Als serieuze fokker heb je de kennis over wat wel en niet kan, wat wel en niet gezond is voor merrie en veulen. Een oude pony die ook niet 100% gezond is en een verleden heeft met hoefbevangheid, laat je dan niet dekken. Natuurlijk kan je oude merrie van de veulens genieten, dat doen meer merries en ook ruinen en hengsten kunnen dol zijn met de kleintjes. Laat ze dus lekker genieten van de kleintjes van de andere paarden en dan geniet jij weer van de pony, die het zo naar haar zin heeft. Wie weet, kan ze nog jaren genieten op deze manier!

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:15

Ook voor mij zou de leeftijd niet het probleem zijn MITS ze helemaal gezond, in topconditie is en vaker veulens heeft gehad.

Je moet een dracht niet onderschatten, dit kost verschrikkelijk veel energie en stoffen die het paard waarschijnlijk zelf ook goed kan gebruiken wegens o.a. cushing en leeftijd.

Daarnaast ben ik van mening dat je met een paard moet fokken ter verbetering van het ras.
Mijn inziens zijn cushing en dergelijke daar niet echt helpend bij.

Ik zou het dus niet doen.
Ook als het veulen er is vraagt het veel kracht en voeding van de merrie.
Stoffen die ze zelf waarschijnlijk hard genoeg kan gebruiken.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:23

Een bejaarde krijgt toch ook geen baby's meer.

TS ik hoop dat je een grapje maakt. :n

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:25

Natuurlijk moet je dat niet meer doen op die leeftijd. De dracht en bevalling zijn al zwaar genoeg voor een gezond paard laat staan een oudje met cushing :\ ik hoop ook echt dat dit niet serieus bedoeld is..

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:33

Zo te lezen heeft ze inderdaad al besloten...

Nou TS, doe wat je niet laten kan, maar dan geef je 0,0 om je pony.

Moet je over 11 maanden ook niet hier komen huilen dat je pony het niet overleefd heeft.


Arm beestje.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:34

Als je al zo gek bent t te proberen zal het inderdaad nog de vraag zijn of ze uberhaupt nog drachtig zal worden.. En als dat lukt is het de vraag of ze het eind van de dracht zal halen. En zelfs als dat allemaal lukt, moet je nog hopen dat er een gezond veulen uitkomt.

Het zijn de kosten en het risico niet waard. Haal eerst maar eens een goedkeuring van de dierenarts dan zou ik verder kunnen praten.

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:35

Hou er ook rekening mee dat de kwaliteit van de baarmoeder minder is. Mijn merrie van 19 kreeg hierdoor een piep klein veulen. De rek was er zeg maar een beetje uit en ook de voeding naar het veulen toe was niet goed gegaan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:36

Er zijn zat oma's die gek op (klein)kinderen zijn ts, maar dat wil toch niet zeggen dat ze zelf een baby willen.

Verder heb ik ook even in je profiel gespiekt omdat ik toch wel schrok dat dit uberhaupt in iemands hoofd opkomt. Maar kom op, je bent 25. Genoeg ervaring om te weten dat dit gewoon not done is.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:36

TS, wat wil je voor je merrie en veulen? Alleen maar voor haar omdat ze het leuk lijkt te vinden?

Of heb je liever een blij oudje die nog wat jaartjes mee kan met medicatie?

En wat als het veulen het ook krijgt?

Ik zou mezelf nog even achter de oren krabben

Anoniem

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:41

Zo bijzonder hoeveel mensen altijd weer invullen voor hun paarden...

Het feit dat jouw merrie het leuk vindt om met veulens te spelen betekent niet automatisch dat ze zin heeft in 9 maanden een veulen meeslepen in een Cushing-buik...
Laat haar gewoon lekker oppasoma spelen. Ik ken ook genoeg ruinen die het geweldig vinden om veulens op te voeden, en die worden ook niet gedekt...

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:42

ik denk dat de kans percentueel gezien enorm klein is dat zo'n merrie nog drachtig kan worden.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:42

Je zou toch bijna de dierenbescherming willen bellen als je zulke plannen, die door lijken te gaan, leest... :(

Als je de merrie uberhaupt al drachtig krijgt inderdaad.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:43

Ik denk trouwens dat de TS de mening van bokt nu wel weet. Zullen we haar weer even de kans geven om te reageren?

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:44

Nee, tuurlijk niet.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:47

TS,heb je een recente foto van je merrie?

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:55

Ik snap dat het je mooi lijkt, een veulentje van je pony - maar ik ga je ook vertellen dat je het beter niet kunt doen.
De kans dat het fout gaat is namelijk echt heel groot en ik denk niet dat je je nu beseft hoeveel verdriet je dan zult hebben, maar daar ga je kapot aan. Los van dat het voor je merrie veel te zwaar is, denk ik ook dat het voor jou zelf achteraf helemaal geen leuke keuze is.
Zoals al genoemd is, zet je hierbij het leven van zowel je merrie als het veulen op het spel. Doe het alsjeblieft niet.
Ik weet niet hoe ik je kan overtuigen, maar ik heb het van dichtbij gezien vroeger op de manege met een merrie van 23 die nog topfit was, geen ziektes of gebreken. Echt een kerngezonde merrie - alleen wel op leeftijd. Na het baren van haar veulen kon ze niet meer opstaan. Volgens mij heb je compleet het besef niet door wat voor een hel je gaat als je je stervende merrie nog moet melken om te voorkomen dat je veulen het ook niet redt.
Er worden hier heftige reacties gepost en dat is niet om je te pesten, maar juist om jou en je merrie te beschermen tegen de impact van de verkeerde keuze.

Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:29

Natuurlijk is dat niet verstandig. Als je al bekend bent met fokken, dan vraag ik mij af hoe deze vraag überhaupt in je opkomt...
Hoe wil je dat doen met medicatie voor Cushing? Daar lees ik nog geen antwoord op.
Wat als ze in die 11 maanden dracht, enorm verslechtert?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:43

Ben je besodemieterd.

Ik heb een shet merrie van 27, heeft in haar leven 16 veulens gehad en ja ze is dol op dat grut. Mijn merrie is gevoelig voor hoefbevangenheid en heeft twee jaar terug de diagnose PPID gehad (waar ik overigens aan twijfel). Afgezien van een wat lage weerstand in de winter en een losse knie verkeert ze in goede conditie, wordt regelmatig knetterhengstig als ik het niet met supplementen in toom houd maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar ooit nog onder een hengst te schuiven. Ze heeft meer dan genoeg gedaan. Ze is niet voor niets met pensioen.

Het plan is dat ze volgend jaar een pleegveulen krijgt. Daar mag ze zich mee uitleven, ik verwacht dat ze dat qua energie ook aan kan. Mijn merrie is zo'n type wat af en toe even me-time wil dus mijn ruin zal ook wat veulentaken op zich moeten nemen (vindt 'ie geen probleem, ik ken 'm). Maar zelf een veulen dragen en baren en de eerste tijd fulltime opvoeden... echt niet.

Dat je op het idee komt %)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:51

Absoluut een nee, niet doen.

Onze merrie is een goed fokmerrie geweest. Op haar 5e en 6e bij ons haar eerste veulens gehad. Daarna bij een ander baasje meerdere veulens.
Met 20jr kwam ze verwaarloosd bij ons terug. We wilden nog 1x dekken, maar ze werd niet goed hengstig. Bij inwendig onderzoek bleek dat ze cystes had, dus besloten het niet te doen.

De afgelopen jaren werd ze vaker erg goed hengstig en ze is duidelijk dol op klein spul. Maar we nemen het risico niet. Ik heb het hier dan over een ervaren fokmerrie met leuk papier en leuke nakomelingen.
De dracht redt ze denk ik wel, het veulen weet ik niet. De bevalling redt ze misschien niet en dan heb je een ongewenste situatie als je serieus aan het fokken bent. Met gezonde paarden en goed beleid is het al een risico.

In mijn ogen ( en dan komt half bokt over me heen, maar dat is dan maar zo ) is fokken niet zomaar vermeerderen voor de leuk. Bij fokken kijk je naar beide ouders en naar een eventuele nakomeling, waarom je deze fokt, wat je ermee zou willen en wat de meerwaarde is om deze te fokken. Er zijn al zoveel paarden die wat mankeren t/m top gefokt die geen fijn leven en of goeie baas kunnen vinden. Zeker in de maat shet/welsh loopt er meer dan genoeg rond en zeker niet op bouw, beweging, karakter en gezondheid gefokt helaas......

Daarna gaat het echt heel vaak mis na de geboorte. Mensen houden 1 merrie met 1 veulen en doen veel teveel. Paarden worden op een te klein stukje met zn 2en gehouden. Er wordt teveel mee gedaan en mensen voeren erg slecht. 9 van de 10keer gaat het veulen er veel te jong vanaf. Menesen zeggen dat de merrie het zat is. Ja, als ze op een stal moeten meerdere uren samen, of hele dagen maar met zn 2en staan, ja......logisch. Merries voeden normaal samen de kinderen op.

Onze merrie stond met andere merries en veulens samen. Merries gingen er laat samen vanaf, toen er al een natuurlijke scheiding was en de veulens bleven achter met opvoed tante's en oma's.
Ons veulen heeft een pittig leven gehad om zo maar te zeggen. Nu sinds 18jr bij ons terug en je merkt aan alles dat zijn stabiele basis hem gevormd heeft om dat alles te kunnen handelen.

Ik zie bergen paarden met problemen en mensen lossen veel op met strenge bitten, supplementen en allerlei trainingsmethodes, maar goede fok en opfok zou al heel veel verschil maken.

Zeker als je fokker bent, schrik ik echt van deze vraag. A met deze pony, B op deze leeftijd, C haar gezondheid en D om hoe ze gehouden moet worden vanwege haar gezondheid.

Geef haar dan een leuk klein vriendje die ook gevoelig is voor gras. Hoewel daar ook oplossingen voor zijn als je het juiste gras zaait en op de juiste manier het gras behandeld zodat het voor paarden geschikt is.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 01:17

Koper schreef:
Ben je besodemieterd.

Ik heb een shet merrie van 27, heeft in haar leven 16 veulens gehad en ja ze is dol op dat grut. Mijn merrie is gevoelig voor hoefbevangenheid en heeft twee jaar terug de diagnose PPID gehad (waar ik overigens aan twijfel). Afgezien van een wat lage weerstand in de winter en een losse knie verkeert ze in goede conditie, wordt regelmatig knetterhengstig als ik het niet met supplementen in toom houd maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar ooit nog onder een hengst te schuiven. Ze heeft meer dan genoeg gedaan. Ze is niet voor niets met pensioen.

Het plan is dat ze volgend jaar een pleegveulen krijgt. Daar mag ze zich mee uitleven, ik verwacht dat ze dat qua energie ook aan kan. Mijn merrie is zo'n type wat af en toe even me-time wil dus mijn ruin zal ook wat veulentaken op zich moeten nemen (vindt 'ie geen probleem, ik ken 'm). Maar zelf een veulen dragen en baren en de eerste tijd fulltime opvoeden... echt niet.

Dat je op het idee komt %)


Is een pleegveulen indd geen optie?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 01:24

SavannahNx dat is geen optie als de pony het grootste deel van de dag alleen staat. Voor de merrie niet en voor het veulen ook niet.

Daarnaast moet je een pleegveulen ook maar net willen houden. Het is geen speelgoed wat je na een jaar weer weg doet. Mijn toekomstige veulen wordt de opvolger van mijn merrie in de rol van gezelschapspony voor mijn ruin.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:20

TS, ik raad het je ook af, om de redenen die hiervoor gegeven zijn, maar ook nog iets anders, wat ik nog niet gelezen heb. Een paard van 28 heeft hoogstwaarschijnlijk ook artrose. Dat extra gewicht wil je haar ook echt niet aandoen.

Mijn merrie heeft vorig jaar op haar 21e haar laatste veulen gehad. Ze is de dracht goed doorgekomen (had wel wat meer last van haar artrose), maar als ik zie hoe haar 4-jarige dochter dit jaar haar eerste dracht heeft doorstaan, is dat zo'n onwijs groot verschil! Zo'n oud lichaam kan het niet meer zo goed aan (en dan is mijn merrie 7 jaar jonger dan de jouwe en gezond, op haar artrose na)

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:25

Verspilde moeite van de bokkers denk ik zo. Ik heb TS al eens eerder advies gegeven waar ze niks mee deed en toch tegen het welzijn van de paarden in ging. Dus ik vermoed dat we volgend jaar een topic voorbij zien komen met die pony die een veulen krijgt waar je dan uiteraard geen commentaar op mag geven.

Anoniem

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:33

Het meest schokkende vind ik nog wel dat ts 25 is, toen ik m'n eerste bericht schreef dacht ik dat ik het tegen een meisje van 12/13 had... En dan ook nog tinker fokker?

Jeetje...