Pony van 28 laten dekken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:35

Sorry hoor, maar alleen het idéé al.........
Niet aardig geformuleerd, maar dit is te gek voor woorden ( niet positief bedoeld )

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:43

Waarom willen mensen toch altijd veulens fokken uit paarden die (sorry voor het gezegde) niets aan de maatschappij leveren?
Je snapt toch zelf dat de merrie veel te oud is? Laat ze toch alstublief genieten van haar oude dag zonder haar al die ellende aan te doen.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:57

Het enige wat ik me opkomt na de reacties van ts te hebben gelezen en wat miss tot haar doordringt al denk ik dat ze al besloten heeft.....
Mijn moeder vindt mijn kinderen ook geweldig maar denk dat als ik haar vraag of ze zwanger wil zijn dat ze vraagt of ik wel goed bij mn hoofd ben! :')

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:14

Waar halen mensen vandaan dat ze al gedekt is/ het van plan is daadwerkelijk door te laten gaan? Heb haar reacties en profiel doorgespit maar zie nergens een aanwijzing dat het al gebeurd is.

Las een reactie hier dat ze gelezen had dat het doorging en nu neemt iedereen dat klakkeloos over? :')

Edit: typos / wat toegevoegd

En nog: ondanks dit neem ik aan dat je uiteindelijk besluit het niet te doen toch? :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:25

amoj schreef:
Het meest schokkende vind ik nog wel dat ts 25 is, toen ik m'n eerste bericht schreef dacht ik dat ik het tegen een meisje van 12/13 had... En dan ook nog tinker fokker?

Jeetje...

Geen haat :')

Inderdaad echt absurd.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:29

amoj schreef:
Het meest schokkende vind ik nog wel dat ts 25 is, toen ik m'n eerste bericht schreef dacht ik dat ik het tegen een meisje van 12/13 had... En dan ook nog tinker fokker?

Jeetje...

Nou ja, fokker... ze heeft dit jaar voor het eerst twee veulentjes en kwam van tevoren op bokt vragen hoe ze het birth alarm moest afstellen.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:35

Koper schreef:
amoj schreef:
Het meest schokkende vind ik nog wel dat ts 25 is, toen ik m'n eerste bericht schreef dacht ik dat ik het tegen een meisje van 12/13 had... En dan ook nog tinker fokker?

Jeetje...

Nou ja, fokker... ze heeft dit jaar voor het eerst twee veulentjes en kwam van tevoren op bokt vragen hoe ze het birth alarm moest afstellen.


:=

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:38

TS wij hebben hier een merrie van inmiddels 22 staan met een hele mooie ouderwetse bloedlijn die je bijna niet meer ziet. Ze heeft al eerder een heel mooi veulen gehad en zou echt wat toe kunnen voegen aan het stamboek.

Toch laten we haar niet meer dekken. Reden? Simpel! Ze is momenteel niet op conditie (wel gezond maar ze is momenteel grasmaaier ipv rijpaard) en wij hebben momenteel niet de tijd om haar op conditie te brengen voor een dekking. En dan is het simpelweg niet eerlijk voor een paard om op die leeftijd nog te verwachten een veulen te voldragen. Zij mag dus lekker oma spelen over het veulen dat wij bij een andere merrie fokken en wie weet kopen we er volgend voorjaar wel een veulen bij speciaal voor haar.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:50

lizy29 schreef:
TS wij hebben hier een merrie van inmiddels 22 staan met een hele mooie ouderwetse bloedlijn die je bijna niet meer ziet. Ze heeft al eerder een heel mooi veulen gehad en zou echt wat toe kunnen voegen aan het stamboek.

Toch laten we haar niet meer dekken. Reden? Simpel! Ze is momenteel niet op conditie (wel gezond maar ze is momenteel grasmaaier ipv rijpaard) en wij hebben momenteel niet de tijd om haar op conditie te brengen voor een dekking. En dan is het simpelweg niet eerlijk voor een paard om op die leeftijd nog te verwachten een veulen te voldragen. Zij mag dus lekker oma spelen over het veulen dat wij bij een andere merrie fokken en wie weet kopen we er volgend voorjaar wel een veulen bij speciaal voor haar.

Heel erg verstandig en realistisch :) dat is ook het meest eerlijk naar je paard toe. TS daarentegen, ik had verwacht dat dit een topic zou zijn van een jong persoon met (onrealistische) dromen. Luister goed naar wat iedereen je hier probeert mee te geven, we hebben echt het beste met jou en de pony voor.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:06

Je hebt super mooie tinkers zie ik in je profiel, focus je daarop qua fokkerij.

Je kleine kruising shet/ Welsh ziet er op foto ook prachtig uit.
Ik zou haar zo laten en lekker van haar oude dag laten genieten.

Zo te zien ben je erg goed voor je dieren.
Ik denk/hoop dat ke uiteindelijk ook wel besluit dat dekken van je oude , zieke merrie geen optie is.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:06

Jeetje wat mensen allemaal wel niet in hun hoofd kunnen halen :n . TS heeft volgens mij inderdaad al besloten aangezien ze de afgelopen 2 pagina's niet heeft gereageerd. Volgens mij gaat het hier om een shet x welsh pony en geen tinker. Dat maakt het feit dat je een 28 jarige pony gewoon NIET moet gaan dekken met alle risico's van dien, alleen zeker niet minder waar. Ik ben nog maar 12 jaar jong maar zelfs ik snap dat je een pony met cushing + deze medicijnen, het niet aan moet doen 11 maanden lang een veulen te dragen. Dat dan nog afzonderlijk van de leeftijd. Ik geloof het bijna niet. Is dit een grap?

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:23

Ik denk dat de mening van Bokt wel duidelijk is, hopelijk denk je er eens over na.

Zeker met een Cushing merrie zou ik niet fokken, ik kan mij gewoon moeilijk voorstellen wat je het dier dan te eten kan geven zonder dat ze hoefbevangen wordt. Bij mijn pony was het zo al een hele zoektocht, maar een drachtige en vooral lacterende merrie heeft enorm veel energie en eiwitten nodig, net iets dat je liever niet geeft aan een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid...

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:26

Goh... zijn er nog steeds mensen die denken dat paarden van eiwitten hoefbevangen worden?

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:30

Hoe ouder een paarf/pony hoe meer complicaties.

Dus mijn antwoord is ok nee. Hoe leuk een veulen is.

Maar mijn gevoel zegt dat ze " sch"t aan bokt heeft en het toch doet.

En wie zegt dat die hengst goeie veulens maakt snzo

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:32

Koper schreef:
Goh... zijn er nog steeds mensen die denken dat paarden van eiwitten hoefbevangen worden?


Volgens mij lees je het dan verkeerd, energie = suikers :)
Zeker bij een pony met Cushing (die dus hoogstwaarschijnlijk ook insulineresistent is) lijkt mij dat niet zo'n goed idee

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:37

Ik zou het een egoïstische daad vinden als dit hoogbejaarde, zieke dier drachtig gemaakt zou worden in opdracht van zijn eigenaar.

En ik zou zowiezo een andere dierenarts nemen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:37

Oliiviia schreef:
Koper schreef:
Goh... zijn er nog steeds mensen die denken dat paarden van eiwitten hoefbevangen worden?


Volgens mij lees je het dan verkeerd, energie = suikers :)
Zeker bij een pony met Cushing (die dus hoogstwaarschijnlijk ook insulineresistent is) lijkt mij dat niet zo'n goed idee

Oh zo. Ja dan heb ik het inderdaad verkeerd gelezen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:41

Oniekje schreef:
ze is nog 100% top fit.
niks aan te merken hoor aan de pony.
gaat nog als een dolle door de wei!

Een pony met de ZIEKTE van Cushing is per definitie al niet 100% topfit :)*

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:43

Absoluut niet doen! Is echt gewoon dom om een pony met cushing van die leeftijd te laten dekken. Pony is dus niet gezond en ook nog op leeftijd. Ik vind het echt onverstandig

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:51

Ik snap niet hoe je het alleen al kan bedenken. Als ik vrolijk word van kinderen wolt dat niet zeggen dat ik mezelf ook maar moet laten dekken zonder dat mijn lichaam het aan kan.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:06

Ik vind het eerlijk gezegd niet erg verstandig. Waarom zou je het ook willen? Er zitten veel risico's verbonden aan fokken, en al helemaal met zo'n oude, niet 100% gezonde pony. Dat het in 2012 goed ging hoeft niet te betekenen dat het nu ook goed gaat.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:09

Ik vond het bij mijn merrie van 17 (die al eerder veulens gehad heeft) al een te groot risico :=

Dus nee, absoluut niet doen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:26

Vraagje! Is bij paarden niet ook de kans op genetische afwijking vele malen groter op deze leeftijd, net zoals bij oudere vrouwen?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:30

Gianti schreef:
Vraagje! Is bij paarden niet ook de kans op genetische afwijking vele malen groter op deze leeftijd, net zoals bij oudere vrouwen?

Lijkt me wel, eicellen zijn al vanaf de geboorte aanwezig en rijpen dan uit. Die oudere eicellen geven een grotere kans op afwijkingen, ze hebben hun beste tijd gehad om het zo maar te zeggen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pony van 28 laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:36

Trisomieën komen zeer zelden voor bij paarden, en net zo vaak bij jonge als oudere paarden. Dit soort afwijkingen zijn typisch voor mensen, omdat vrouwen op oudere leeftijd uiteindelijk helemaal geen eicellen meer produceren. Dat gebeurt bij dieren niet.

Verder is het een redelijk onzinnige vraag: de kans dat een Cushingpaard van 28 nog drachtig wordt is vrijwel nul. Mocht het paard wel drachtig worden, is de kans dat het vroeg in de dracht weer geresorbeerd wordt erg groot. Dat er een levend veulen uitkomt kun je wel zo ongeveer vergeten.