Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49127
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:54

Koper, dat vind ik een beetje een flauwe redenatie. Gisteren zijn er echt enorme risico's genomen met een paard in een trailer op 3 banden naar huis te rijden. Dat is niet overbezorgd, als je je daar druk om maakt, dat was gewoon onverantwoordelijk om te doen. Dat het goed is gegaan doet daar niets aan af.
Idem het verhaal met de ruin. Het is een vermijdbaar risico, en er wordt over Jorieke's wens heengewalst.

Twee van mijn buren fokken wegwerpshetten, zijn er nooit bij als ze veulenen, en ze staan achter prikkeldraad. Dan kun je ook wel zeggen; zie je wel, laat los, de natuur regelt dat allemaal prima.
Dat dat goed gaat, betekent dat dat ik overbezorgd ben als ik bij iedere bevalling wil zijn en mijn paarden achter schriklint heb staan?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:56

Ik bedoel alleen dat ze met haar eigen stress haar paard ook belast. Natuurlijk zie je het liever anders maar het paard is net terug en heeft van haar mens nu wat anders nodig dan dit.

Als je dingen kunt veranderen, verander ze dan. Kun je dat niet: hou dan op met piekeren. Maar doe in elk geval iets waar je paard wat aan heeft. Of waar je het niet mee belast.

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:25

Even kort gezegd: wat een EIKEL van een stalbaas!
Of het nou overbezorgd is of niet, doet niet ter zake. Jorien heefteen goed beargumenteerd punt en verzoek in gediend. Dan is het erg onfatsoenlijk om je daar niks van aan te trekken en zonder verder overleg de onwenselijke situatie te handhaven.
Hij heeft toch zelf een voorstel gedaan, waarbij Muzanna niet direct bij die ruin komt te staan? Dan had hij dat moeten doen.
Mocht de dracht afbreken dan lijkt het dat ts de pensionhouder wellicht aansprakelijk kan stellen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:38

Helaas is dit nu eenmaal een gevolg van in pension staan. Waarom denk je dat ik twee keer per dag door de modder, regen, ijs, hitte, stof enz. loop te zwoegen zodat ik mijn paarden in eigen beheer kan houden? Ik snap Jorieke heel goed. Die van mij is ook kapot gegaan door een verkeerd management, en ik baal er ook van dat mensen ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek om hem geen lekkers te geven hem toch snoepjes gaven. En daarna riepen dat het zielig is dat ik 'm een knal geef. Want mijn paard heeft in het verleden actief leren bedelen en als mensen hem uit de hand voeren vinden zij het schattig wanneer hij schooit maar ik niet. Nog afgezien van de fysieke gevolgen. Door verkeerd ruwvoer in pension is hij jaren later nog aan het herstellen. Ik had ook liever gehad dat ik gewoon kon rijden maar mijn paard is niet meer belastbaar. En dat kan ik andere mensen kwalijk nemen maar dat kost alleen maar heel veel energie.

En Muzanna heeft er ook niks aan als TS het wel doet. Enige wat TS kan doen is een stalling zoeken waar het wel gaat zoals zij wenst, of zelf alles regelen. Dat zijn de opties. Het huidige beleid accepteren (hoe moeilijk ook), verhuizen naar waar het wel naar haar zin is of alles zelf gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-07-17 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:41

Oh, wees gerust, ik laat dit gevoel echt thuis en neem dat absoluut niet mee naar stal. Mijn merrie spiegelt enorm. Zelfs zo erg, dat wanneer mijn pet scheef staat haar pet scheef staat en ik niks met haar kan beginnen. Ze was heel ontspannen en riep alleen wat op andere paarden, verder geen gestress oid. Dus ja, ik laat het los in die zin dat ik het niet meeneem en vooruit kijk. Ik kan de situatie niet meer veranderen, maar de laconieke houding op stal vind ik gewoon vervelend. Dat zij het onzin vinden is allemaal prima, maar ik vind het geen onzin ook al verwacht ik dat mijn merrie hier wel tegen kan want het is een taaie en een die zich niks laat vertellen, wilde ik dit risico gewoon liever in het geheel vermijden mede naar aanleiding van de reacties hier. Als hier veel fokkers hadden gezegd dat dit echt geen enkel punt was en ze het nooit hadden meegemaakt had ik zelf misschien zelfs gekozen de status quo te handhaven.
Ik wilde hier graag de follow up plaatsen.
Ik ben er idd een beetje bezorgd over en ja, wat betreft mijn merrie idd misschien wel overbezorgd, maar ik was haar een aantal jaar terug bijna kwijt en dat gaat je zeker niet in de koude kleren zitten. Nu durf ik het dan eindelijk aan met haar te fokken en dan wil ik zoveel mogelijk onnodige risico's die (makkelijk) te vermijden zijn ook gewoon vermijden. Lijkt me niet teveel gevraagd. Dat geldt voor dit verhaal en het verhaal met de klapband. :j

Wel ben ik met je eens Koper, dat dit het risico is van in pension staan en dat zou ik achteraf ook nooit meer doen met een AT en raad ik potentiële kopers ook af. En dat ik nu vooruit moet kijken. Mijn merrie is kei en keihard en precies het soort paard dat ik nodig heb. En omdat ze spiegelt laat ik enig katerig gevoel over de afgelopen 24 uur verre van haar. :j We kijken nu vooruit en ik kijk daarin in de eerste plaats naar wat het beste is voor haar. :)

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:44

Wat goed van je dat je tegenover je merrie de stress van je af kunt zetten :) Ze lijkt in veel opzichten op mijn ruin: laat zich de kaas niet van het brood eten, is intelligent, zelfredzaam en heel gevoelig. Alleen is mijn ruin geen alpha, hij is graag het tweede paard in een groep. Wel heeft hij een zwak voor sterke en daadkrachtige merries. Zo was hij bij voorbeeld dol op Una van bokker Suelza.

Jullie komen er wel doorheen. Het is erg rot dat het nu allemaal tegelijk is. Eerst de klapband en nu dit. Dat geeft meer stress dan nodig. Maar het biedt wel een uitgelezen kans voor een doorstart en voor een stuk zelfreflectie. En dat gaat denk ik wel lukken. Je hebt er in ieder geval het juist paard voor. Het lijkt bijna wel alsof je zelf ook een achal teké bent, en op de proef wordt gesteld om te laten zien hoe sterk je bent.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 19:05

Mijn merrie is zover ik haar door de jaren heen gezien heb in verschillende kuddes ook liever tweede; bij gebrek aan goed leiderschap neemt ze de boel over en ze is ook niet bang met een leider in discussie te gaan. :D Het is een merrie die veel respect afdwingt. Oortje draaien is wegwezen en daar wordt absoluut naar geluisterd. :)) De claimende ruin is daar wat volhardender in, maar die is vandaag, toen ik op stal was iig, weinig bij haar in de buurt geweest. Toen ik haar uit het land kwam halen wilde ie haar snel claimen, en dat heeft ie geweten. Een waarschuwing op lichaamstaal negeerde ie, toen moest ie maar voelen en kreeg ie een zeer gerichte karateslag tegen zijn neus van mijn merrie. := Bij het terugzetten wilde ie het toch weer proberen, maar was een waarschuwing voldoende en bleef ie alleen achter in een hoekje. Het is zoals ik al dacht en hoopte: die past wel op haar kleintje. Maar dan nog is dit een onnodig risico en als ze alsnog verwerpt weet ik niet of ik dan nog heel zuiver kan zingen "Let it go, let it gooooooho!" :+

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:18

Helaas kun je er op dit moment, vandaag, deze week, niets aan veranderen. Hoe zuur ook. Dus ja: let it go. En richt je op een oplossing. Maar het klinkt alsof dat wel lukt.

Mijn ruin trouwens ook hoor: bij gebrek aan leiderspaard neemt hij die rol op zich. Hij is voldoende hout om het te kunnen. Maar hij doet 't liever niet. Het is veel makkelijker om je in te slijmen bij een paard wat ervoor zorgt dat je veel privileges krijgt zonder dat je veel verantwoordelijkheid hoeft te dragen :D

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:19

Exact. Ik moet het loslaten. Me druk maken schiet niemand wat mee op. Ik berust er nu in en hoop dat het goed blijft gaan tot ik een concrete oplossing heb.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:20

Overlevingsmodus tot het beter gaat ;)

Sterkte. En geniet van paard/weer/man/leukedingennaarkeuze

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:25

Koper schreef:
Overlevingsmodus tot het beter gaat ;)

Sterkte. En geniet van paard/weer/man/leukedingennaarkeuze

Hahaha. :+

Maar genieten staat altijd voorop! Stress krijg je alleen maar grijze haren van. :D
+:)+ Dus genieten doen we! Dank!

NaomiKenzo
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:05

Succes!! :o