Lange dracht, DA bellen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:15

@[***], ben ik het mee eens hoor, maar als minderjarige sta je dan natuurlijk hartstikke machteloos.
Dan ben je echt afhankelijk van je ouders.

Maar er zullen van wel artsen zijn die wel komen in geval van nood, zelf alleen hele slechte ervaringen mee helaas. Resultaat was een dode hamster...

Wat zei de DA precies TS?

Biebz

Berichten: 5518
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:17

Is het geen schijndracht? Dan kan je nog lang wachten namelijk

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:17

Gewoon opvoelen, mijn merrie zou ook drachtig zijn en werd ook dik maar zat toch echt niks in en ze was met 5 maanden nog gescand... op de dag voor de uitgerekende datum nog op laten voelen voor de zekerheid omdat haar uier niks deed.. dus je weet het niet totdat je er een een DA bij haalt.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:24

idd,en een tinker is gewoon vlug enorm rond.
vorig jaar nog zei mijn DA ook op het zicht dat hij toch wel bijna zeker was dat merrie A en B drachtig waren.
geen van beiden bleken drachtig bij opvoelen.

dus zelfs een DA kan echt niet op het oog zeggen of eentje drachtig is of niet,dat kan niemand!

en een uier die vol loopt en terug weg is,dat is ook helemaal geen garantie op dracht.

laat gewoon DA komen,laten opvoelen en dan weet je het,al de rest is zinloos(bv denken dat je een veulen ziet bewegen en denken dat ze dik staat of eender wat)

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:33

Een uier kan toch niet leeglopen? Als hij volloopt moet hij toch ook weer leeggemaakt worden?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:33

Ts, ik hoop voor je dat je merrie gewoon drachtig is er er snel een gezond veulen naast loopt :j

Ik heb járen terug mijn merrie met 18 dagen laten scannen, en er zat een mooie vrucht op. Omdat scannen erg lastig en pijnlijk voor haar was (shet) hebben we haar verder niet meer laten scannen.
In het voorjaar kreeg ze een mooi buikje wat vervolgens een flinke buik werd. Dus drachtig... dachten wij...
De uitgerekende datum ging voorbij, en er gebeurde niks, ook niet met haar uier...
Wat bleek: er liep toen een stalhulp die zelf besloten had dat mijn merrie meer moest eten omdat ze drachtig was.... ze kreeg twee kilo (!!) merriebrok per dag!

Mijn merrie bleek het veulen in de eerste drie mnd al verworpen te hebben en was gewoon bagger vet |o

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:52

Ik denk ook eerder aan schijndracht.
Mijn kennis heeft zo een merrie die snel schijnzwanger wordt en er dan een vollere uier onder hangt maar weer leegloopt ook. Is ook opgevoeld geweest voor alle zekerheid, geen veulen.
Was/is ook erg dik alsof ze wel drachtig is.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:16

Heleennn schreef:
Wat een raar verhaal dit, als daar een dood veulen in zit kan je er op rekenen dat jouw merrie binnen dit en 2 weken dood(ziek) is.

Een dood veulen was er al lang uitgegooid dat blijft heus niet zitten. Die pony is gewoon gust.

Anoniem

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:23

Dat zou ik maar niet zo snel roepen pillow. Als er complicaties zijn in de geboorte weg gaat een dood veulen er echt niet uit...

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:36

pillow schreef:
Heleennn schreef:
Wat een raar verhaal dit, als daar een dood veulen in zit kan je er op rekenen dat jouw merrie binnen dit en 2 weken dood(ziek) is.

Een dood veulen was er al lang uitgegooid dat blijft heus niet zitten. Die pony is gewoon gust.

Dat is bij ons op stal al gebeurd, dus zeg nooit nooit. Merrie is daarbij gelukkig niet overleden maar het was een close call. Veulen was perfect gezond bevonden bij controle maar moet toch binnen de twee weken na de controle overleden zijn. Merrie is erg ziek geworden.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:56

Ik kan me ook voorstellen als er dus geen spriet gras op de wei staat, de merrie drachtig is van een baal hooi of dat ze een hongerbuik heeft!

En btw, als er geen gras is, wat moet je dan met veulen? Merrie geeft melk als ze vers gras eet. En melk gaat veulen van groeien.

Ik fok alleen maar als merrie en veulen, iig op de goede grasweide kunnen, ook al is t maar voor een paar uur per dag.

Ik hoop dus als er geen verse grasweide is, dat merrie gust is, want op een kale wei en dus geen hap gras, is voor mij iig not done, om merrie te laten insemineren, of drachtige merrie te kopen....

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:08

Heleennn schreef:
Dat is bij ons op stal al gebeurd, dus zeg nooit nooit. Merrie is daarbij gelukkig niet overleden maar het was een close call. Veulen was perfect gezond bevonden bij controle maar moet toch binnen de twee weken na de controle overleden zijn. Merrie is erg ziek geworden.


Hier ook een tijd terug. Veulen overleden in de buik, merrie met spoed naar de kliniek en keizersnede gehad. Helaas is de merrie de dag erna ingeslapen omdat ze niet meer te redden was..

Poosje81
Berichten: 21210
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:27

Tinniie schreef:
Ik had er vorig jaar eentje op 382 dagen.. die heeft nu het dikke buiken record, dus het kan wel maar is wel echt extreem hoor.

Uier zou wel al moeten gevuld zijn...

Vorig jaar zat die van mij op 396 :+

Kerngezond veulen

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:29

Dames, Ts is 14. Ik denk dat dat de ouders ook iets te vertellen hebben.
Ik denk dat ze daar ook afhankelijk van is.

Mondy

Berichten: 11850
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:31

Hoi TS,

Ik snap dat het vervelend is om sommige reacties te lezen :j
Maar ik denk dat het echt verstandig is om de dierenarts te laten komen kijken/opvoelen om er zeker van te zijn dat alles goed gaat met je merrie en eventueel veulen.
Je wil liever zekerheid hebben dan alleen maar afwachten. Ik heb zelf geen veulen ervaring maar lees bijvoorbeeld wel mee in het dikke buiken topic ( kan ik je ook echt aanraden als je tips oid wilt) en wat voor ellende daar voorbij komt soms voor die arme paarden en bokkers...dat is het afwachten en niks doen niet waard !

Vergeleken met alle bijkomende kosten zou dit het probleem niet moeten zijn, je geeft zelf ook al aan dat dat voor jou en je ouders geen probleem is.

Better safe than sorry :j Je bent 14 maar wijs genoeg om actie te ondernemen :)

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:39

Is het geen zomervakantie nu := :=

Ts als je zo bezorgd en begaan bent met je dieren laat dan een dierenarts komen opvoelen ipv temperatuur meten.

Hoevaak per dag neem je de temperatuur op? Want het kan zomaar binnen een uur grote verandering hebben (Spreek uit eigen ervaring helaas) en dan is je merrie wel doodziek en als je niet snel genoeg ingrijpt stervende!

Opvoelen kost (hier) €18 op de kliniek, een aan huis komt er €40 visite kosten bovenop. Lijkt me amper geld als je zoveel zorgen hebt

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:26

Tsjonge wat een vreemde reacties zitten er weer tussen... de meeste merries die direct uit Ierland komen zijn drachtig. 13 maanden komt echt vaker voor dan incidenteel.
Het is wel zaak haar nu heel goed in de gaten te houden, want het kan best zijn dat het een groot veulen is. Het opnemen van de temperatuur en een statistiekje bijhouden daarvan is ook handig.
Zodra je merkt dat ze gaat beginnen toch maar de DA waarschuwen, en vragen wanneer je moet bellen in geval dat het lang duurt.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:54

TS kocht het paard incl zadel en andere spullen,dus zo komen ze niet uit engeland of ierland.
dus 'hier' gekocht.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:03

tengeltje11 schreef:
TS kocht het paard incl zadel en andere spullen,dus zo komen ze niet uit engeland of ierland.
dus 'hier' gekocht.


Jij was erbij?

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:06

kan je terugvinden bij een van haar oudere berichten.
ze betaalde 1800 euro vr het paard,incl zadel en nog wat andere spullen.
staat zo letterlijk te lezen.

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:37

Floortz schreef:
Tsjonge wat een vreemde reacties zitten er weer tussen... de meeste merries die direct uit Ierland komen zijn drachtig. 13 maanden komt echt vaker voor dan incidenteel.
Het is wel zaak haar nu heel goed in de gaten te houden, want het kan best zijn dat het een groot veulen is. Het opnemen van de temperatuur en een statistiekje bijhouden daarvan is ook handig.
Zodra je merkt dat ze gaat beginnen toch maar de DA waarschuwen, en vragen wanneer je moet bellen in geval dat het lang duurt.


Ik ken meer als genoeg merrie's die niet drachtig uit ierland komen, waaronder de mijne.
Ze vraagt hier om meningen maar zodra ze die krijgt worden ze afgewezen... we hebben het hier niet over 3 weken overtijd maar zeker 2 maanden. Een da even langs maten komen is toch een kleine moeite....

boyca
Berichten: 1082
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:00

Ik denk ook dat ze niet drachtig is.
Op de manege hadden wij ook een merrie die "drachtig"was.
Idd was, ze was tonnetje rond en was ook drachtig gescand na de dekking. Echter heeft zij blijkbaar het veulen verworpen en is wel "schijndrachtig" geweest. Ze heeft een heerlijke lange vakantie gehad maar mag nu weer aan het werk om haar vetjes er af te werken. Ze toonde echt hoog zwanger!!

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:48

Het is vakantie zeker?
Dan knallen dit soort topics als onkruid de grond uit..

Laat nou eerst maar eens een foto van je merrie zien...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:01

Jolliegirl schreef:
Het is vakantie zeker?
Dan knallen dit soort topics als onkruid de grond uit..

Laat nou eerst maar eens een foto van je merrie zien...

Hoezo...is datbeen verplichting tegenwoordig hier? Tegenwoordig lijkt welnof niemand nog iets geloofd. Als je ts niet geloofd, scroll dan gewoon door. Ik vind het echt soms tegenninternetpesten aanzitten hier op bokt. Als jonge meid kan je hier niks meer plaatsen. Ik neem sommige verhalen ook wel met een korretje zout maar ik ben ook 12 13 14 geweest en toen sloeg mijn fantasie ook wel eens op hol. Gelukkig toen geen internet en konden mensen alleen maar denken: ja.......tuurlijk.

We wachtennmaar gewoon rustig af tot er zich een veulentje meld....of niet

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:04

Inderdaad, ik vind de reacties in dit topic ronduit absurd. Hoezo zouden wij vanaf een scherm kunnen beoordelen of ze de dierenarts heeft gebeld? Als ze zegt dat dat zo is dan is dat toch zo? Man man man...