Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vragen omtrent 'flesveulen' #dtv

 
Profiel   

Hallo bokkers, *D

Geen idee of dit topic op de juiste plek staat..
Maar wie heeft er ervaringen met flesveulens?

Kon niet echt een recent topic vinden (sorry als ik verkeerd gekeken heb)

Maar ik las wel iets over dat deze pony's/paarden een achterstand kunnen hebben qua groei etc en op het sociale gebied naar soortgenoten toe.??

Wat is jullie ervaring hiermee?

Hoor graag van jullie _/-\o_
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-17 18:13 



 

Het veulen van mijn merrie is helaas een flessenveulen. Ze niet in mijn bezit maar ik kan haar wel goed volgen en heb geweldig contact met de huidige eigenaren. Ze is nu op 3-jarige leeftijd qua schofthoogte zo'n beetje de hele kudde waar ze in staat, met oudere paarden van hetzelfde ras, voorbij gegroeid. Ze is drachtig op de eerste poging, dus ik denk intern ook niet echt sprake van een achterstand. In de omgang met mensen en soortgenoten is ze erg lief.

Kortom: ze ontkracht alle vooroordelen over flessenveulens. Dat is natuurlijk maar één ervaring, maar ik denk dat een flesveulen (gelukkig) dus niet altijd drama hoeft te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-17 18:46 



 
Profiel   

Ik heb een flessenveulen, welke tot 2 dagen bij haar eigen mams heeft kunnen staan (ingeslapen) en daarna naar haar pleegmoeder is gegaan, welke haar direct accepteerde (wonder boven wonder!!) Het veulen heeft plasma gekregen omdat de antistoffen ruim onder de norm zaten voor vertrek en heeft via een sonde voeding gehad voor vertrek naar de pleegmerrie (dit allen op de faculteit Utrecht)

Zij heeft zeker een lichte achterstand opgelopen qua groei maar sociaal gelukkig niet door haar pleegmama. Wel merk ik dat ze veel mensgerichter is dan menig ander dier, wat waarschijnlijk te wijten valt aan het paar maanden bijvoeren met de fles :)
Dit is mijn dame nu met 1,5 jaar, een arabisch volbloed. [ img ]

Inmiddels een flinke inhaalslag gehad en ze zit rond de 1'40 dus hopelijk houd ze er niets aan over :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-17 18:55 



 
Profiel   

ED is bedoelt voor ervaringen met bepaalde diensten. Omdat je vraag niet over een ervaring met een dienst gaat verplaats ik dit topic naar [KS] Kraamstal, daar zitten de meeste fokkers en daar is het meeste kans dat mensen ervaringen met flesveulens kunnen delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-17 08:51 



 
Profiel   

Op mijn manege had de eigenaar een flesveulen.
De reden van mrt fles opvoeden weet ik niet. Maar dit paard is toch groot geworden (+1m65), sociaal naar mensen alsook soortgenoten want na het "afspenen" werd ze gewoon op de wei in kuddeverband gezet.
Ze had wel 1 speciaal oogje,beetje zoals een appaloosa ook heeft. Maar verder kerngezond.
Is op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en doorgereden op 4 jaar (vorig jaar) omdat ze als driejarige nog iets te slungelig was. (Hoeft niet persé te komen door het feit dat ze flesveulen was, dit komt namelijk vaker voor bij grotere paarden).
Inmiddels is ze sinds dit jaar verkocht.
Ik denk dat het sociaal zijn vooral afhangt aan de eigenaar, zet die het flesveulen.in afzondering of laat hij het flesveulen met soortgenoten lopen (inclusief volwassen). Daar zal vooral veel van afhangen.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 23-12-17 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-17 08:59 



 
Profiel   

Mijn paard heeft in een groepje gestaan met een ander paard dat flessenveulen is geweest. En dat is nooit wat geworden. Er stonden in totaal 5 paarden in dat groepje (allemaal ruinen) en die ene die flessenveulen was geweest (toen al volwassen) was niet sociaal. Hij had nooit met andere paarden leren omgaan. Het was een autocratische despoot, gewoon echt een rotbeest naar andere paarden toe. En hij was nogal... aanwezig zeg maar. De vier anderen konden zich niet aan 'm onttrekken.

Naar mensen was dat beest wel heel lief.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-17 08:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen