Dominant hengstveulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:38

Maar van stal naar wei lopen is echt niks te moeilijk voor zo'n jong dier hoor.
Wel met de juiste begeleiding want bij de opfok denderde door je heen en nu nog dus blijkbaar is er de kennis niet. Wat niet erg is maar je moet wel op zoek naar iemand die wel weet wat die doet. Nu wordt het alleen maar straffen op het verkeerde moment en je veulen wordt alleen maar bozer en sterker
Dus ik zou zeggen terug naar een goede opfok met mensen die kennis van zaken hebben en er een stabiele kudde is.

Welk deel van het land woon je, misschien zijn er mensen in je omgeving die je kunnen helpen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:40

Als hij in handen komt moet het goed gedaan worden.
Veel is daarbij niet nodig.
En komt hij veel in handen en steeds verkeerd gaat het juist helemaal fout.

Ik heb vroeger veel paarden zadelmak gemaakt.
paarden recht uit de opfok waren nooit een probleem. En de kwamen alleen wat in de hand bij het hoognodige zoals een wormkeur of de smid.

Paarden die bij mensen vandaan kwamen die wisten wat opvoeden was, was ook fijn.
Maar ojee de paarden die bij hun baasje geleerd hadden hun zin te krijgen.
Dat was altijd een hoop getrut om die eerst te leren dat flauwekul niet door alle mensen getolereerd word en dat ze zich moeten gaan gedragen. Niet goedschiks, dan kwaadschiks. En dat is helemaal niet leuk om te doen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:42

Door de handen komen betekent echt niets anders dan ervoor zorgen dat hij zich met enig fatsoen laat bekappen en jaarlijks ge-ent kan worden. Er is echt geen enkele reden om met zo'n dier te willen wandelen.

Beginnen als ze 3 jaar oud zijn is echt vroeg genoeg. En voor veel dieren zelfs ook nog gewoon te vroeg.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:47

ik zou alleen volgen maar ik wil toch graag mijn mening even geven....

Floki (mijn merrieveulen) krijgt nu ook kuren, en nee ze staat niet in de opfok....
Ook krijg ik van bepaalde mensen kritiek over het feit dat ik mijn veulen niet naar de opfok stuur.

Ikzelf heb nog nooit met een veulen gewerkt tot ik mijn veulen voor het eerst zag toen ze werd geboren, maar ik heb gekozen te luisteren naar iemand die al jaren met veulens heeft gewerkt.
en ze zei tegen me dat het wel goed was om je veulen goed in de hand te houden, omdat je zo een paard krijgt die voor jou later door het vuur zal gaan.
En ja nu ze klein is zal ze gaan kleuteren en daarna puberen en driftbuien krijgen, daar zal ze dan ook voor worden gestraft.

En ik moet zeggen ze is er tot nu toe alleen maar beter van geworden, tuurlijk is ze ooit chagerijnig, maar ze is nu al braver dan menig ander paard op stal.
ik ga vaak met haar wandelen, ze is voor niks bang, voetjes geven geen probleem, en wanneer ze iets engs vind of spannend? vertrouwd ze mij erop dat er niks aan de hand is, en dan is het ook goed.


Anouk, veel succes met je veulen! ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen! het zal de leeftijd wel zijn en de tijd van het jaar, mijn ponys zijn in iedergeval allemaal vervelend op het moment.
goed aanpakken teminste, een keer laten merken dat jij de baas bent :D

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:57

Als veulens in de hand zijn is het belangrijk dat dit bekwame handen zijn.
Bekwaam is relatief.. In ieder geval consequent in alles wat je vraagt of juist niet vraagt. Paarden houden van duidelijkheid.
Daarnaast de concentratieboog.. Die is zeer klein bij een jong dier..

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:37

DonnnavZ schreef:
en ze zei tegen me dat het wel goed was om je veulen goed in de hand te houden, omdat je zo een paard krijgt die voor jou later door het vuur zal gaan.


Ik vraag mij af of het echt een verschil maakt of je daar op 1 jaar of op 3 jaar mee begint. Maar dan nog alleen als het heel goed gedaan wordt.
Als je dit niet goed doet heb je daar nog heel lang last van. En goed doen is bij een super jong ding moeilijker dan bij een paard wat al iets meer stabiel is en een iets langere concentratie spanne heeft.

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 20:29

Ik heb nog nooit een veulen gehad of opgevoed. Ik vind mezelf erg consequent, ja is ja en nee is nee! Hij krijgt gigantisch op zijn donder wanneer hij weg wilt rennen, tenminste als ik hem vast kan houden. Een vriendin/ collega van me die heeft hem vandaag onder handen genomen en helpt mij nu ook met grondwerken. Hij leert gelukkig heel snel. En ondanks dat ik zelf nog nooit een veulen heb opgevoed vind ik mezelf hier wel bekwaam genoeg voor! Ik train genoeg lastige paarden om te weten wat ik doe. En ik weet dat een veulen anders is maar de paarden die ik wekelijks onder handen krijg zijn vele malen erger en ook daar krijg ik het eruit.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:35

waarom open je dan een topic als je toch alles kan oplossen en het stukken minder erg is dan alle moeilijke paarden waar je het ook uitkrijgt?


ik zou vooral een kudde met oudere dieren zoeken,hem daarin zetten.
laat vooral oudere paarden dit kleine opdondertje opvoeden.
die zijn consequent,correct en spreken een taal die die kleine perfect snapt.

overduidelijk doe jij toch dingen serieus verkeerd,anders stelde hij dit gedrag echt niet.

hier zijn de veulens eigenlijk echt niet in de hand,ze leven vooral in kudde,met oudere paarden,maar eens ze ouder worden en meer in de hand komen,krijg ik eigenlijk alleen maar te horen wat voor brave,eerlijke en correcte dieren het zijn.
logisch ook,ze zijn nog niet verpest door mensen,zijn correct opgevoed door oudere paarden.

daar geloof ik veel meer in dan het eeuwig geklooi en gefoefel door half-kundige mensen met veulens....

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:42

Anoukwander schreef:
Ik heb nog nooit een veulen gehad of opgevoed. Ik vind mezelf erg consequent, ja is ja en nee is nee! Hij krijgt gigantisch op zijn donder wanneer hij weg wilt rennen, tenminste als ik hem vast kan houden. Een vriendin/ collega van me die heeft hem vandaag onder handen genomen en helpt mij nu ook met grondwerken. Hij leert gelukkig heel snel. En ondanks dat ik zelf nog nooit een veulen heb opgevoed vind ik mezelf hier wel bekwaam genoeg voor! Ik train genoeg lastige paarden om te weten wat ik doe. En ik weet dat een veulen anders is maar de paarden die ik wekelijks onder handen krijg zijn vele malen erger en ook daar krijg ik het eruit.


Goed dat je hulp hebt. Klinkt alsof het meteen al wat beter gaat, of heb ik dat verkeerd begrepen? Mijn tip is vraag om feedback en kijk hoe zei het aanpakt. Eventueel filmen zodat je terug kunt kijken wat de signalen zijn voordat hij begint met los trekken, dan kun je sneller ingrijpen. EN hetzelfde met andere dingen waar je tegen aanloopt. Als je er een goed gevoel over hebt gaat het vast goed komen. Je gaat vast heel veel leren van deze vriend. En gewoon hulp vragen als je vast komt te zitten. Genoeg mensen waar je weer wat handige dingen van kan leren. En niet doen waar je niet achter staat. Succes!

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 20:43

Ik open de topic voor tips niet voor kritiek. En volgens mij is dat ook mijn keuze. Ik ga gewoon door hoe ik nu bezig ben! Ik heb hulp waar ik heel blij mee ben. Ik ben dan maar blij denk ik dat ik een half-kundig paardenmens want dan kan ik alleen maar meer leren!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:44

Als een nog niet eens jaarling zich los weet te rukken dan weet je niet precies waar je mee bezig bent.
Dat mag gewoon niet gebeuren. Een jaarling die zijn eigen kracht kent.....:n

Fijn dat je nu hulp hebt :)

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 20:45

[/quote] Goed dat je hulp hebt. Klinkt alsof het meteen al wat beter gaat, of heb ik dat verkeerd begrepen? [/quote]

Nee klopt! Gaat al echt wel beter. Ik weet nu waar het fout gaat en hoe ik het op kan lossen

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:48

Opfok is echt niet geschikt voor alle dieren. Mijne gaan nooit naar de opfok. Babys kunnen babys niet opvoeden. Paarden worden alleen maar dominant van de opfok. Spelen. Klieren. Geen respect.

Ja er zijn!! gelukkig uitzonderingen. Hele enkele stallen hebben een opvoed paard. Maar dan moet je goed zoeken. En al zeker bij hengstveulens...

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 20:50

Kabayo schreef:
Opfok is echt niet geschikt voor alle dieren. Mijne gaan nooit naar de opfok. Babys kunnen babys niet opvoeden. Paarden worden alleen maar dominant van de opfok. Spelen. Klieren. Geen respect.

Ja er zijn!! gelukkig uitzonderingen. Hele enkele stallen hebben een opvoed paard. Maar dan moet je goed zoeken. En al zeker bij hengstveulens...


Precies! En juist daarom is die van mij uit de opfok... hij had het iets TE leuk....

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:51

Ik had bii de opfok gevraagd of hij nu of in het voorjaar bij de jaar oudere hengstengroep gezet kon worden. Als hij een maatje te groot is qua karakter voor zijn eigen leeftijdsgenootjes, dan maar lekker spelen met wat oudere. :o

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:51

DonnnavZ schreef:
Anouk, veel succes met je veulen! ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen! het zal de leeftijd wel zijn en de tijd van het jaar, mijn ponys zijn in iedergeval allemaal vervelend op het moment.
goed aanpakken teminste, een keer laten merken dat jij de baas bent :D


Laten merken dat je de baas bent, dat wordt vaak gezegd of wees een goede leider. Maar luister naar je paard ook, je paard verteld heel veel als je goed kijkt, daardoor zou je ook kunnen gaan samenwerken. Dan is het balans anders als wanneer een van de twee de baas moet zijn. Ik weet dat het om veulens gaat. Die veulens snappen na 10 maand ook al heel goed paardentaal als ze in een gezonde kudde opgevoed zijn. Je moet ook een leider kunnen zijn maar ik denk dat je in een goede vertrouwensband niet alleen maar de leider bent. Echt elkaar leren kennen en begrijpen net zoals je dat met mensen doet. Alleen zijn paarden minder verknipt. De zijn meestal eerlijk en duidelijk.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:53

Anoukwander schreef:

Goed dat je hulp hebt. Klinkt alsof het meteen al wat beter gaat, of heb ik dat verkeerd begrepen? [/quote]

Nee klopt! Gaat al echt wel beter. Ik weet nu waar het fout gaat en hoe ik het op kan lossen[/quote]

Gaaf! Dat voelt vast heel goed! Leuk lekker doorleren en genieten :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:59

Ik heb een bijna twee jarige. Ze staat in de opfok, maar ik ben ook al begonnen met trainen. Trainen is overigens een zwaar woord hierin hoor. Ik wil haar geleidelijk aan vanalles laten wennen. Zo heeft de smid echt baat bij de voetjes training. Oefenen in hoeven vasthouden zoals de smid dat doet bijvoorbeeld.

Ik ben het dus ook niet helemaal met de opvatting eens dat je paarden maar moet laten staan tot ze drie zijn. Ik ben ontzettend blij dat mijn paard trailermak is en geruk en gepluk aan haar lijf is gewend. Want je zal met een ongetrainde kleuter naar de kliniek moeten :\ .

TS, goed dat je dit aangeeft. Ik denk dat jouw paardje baat heeft bij een kudde met zowel leeftijdsgenootjes als volwassen dieren. Daarnaast zou ik grondwerkles nemen. In een roundpen, met de juiste spullen. Toen Joy 8 maanden was heb ik haar zelfs al wat les gegeven in een stal. Geen ruimte om weg te springen, maar wel hele korte oefeningetjes om haar te leren respect te krijgen voor mij en mijn ruimte en te luisteren naar wat ik haar vraag. En zelfs met minimale training (echt zo werken heb ik misschien 4 keer gedaan in een jaar tijd) werpt zeker zijn vruchten af.

Ik zou niet zomaar zelf (in een stal ofzo) gaan beginnen, maar er echt een proffessional bijhalen.

Over het eerder ruinen: Joy heeft op 10 maanden en op 19 maanden een vrij zware operatie gehad en is er helemaal bovenop gekomen. Kleintjes zijn onwijs goed in snel herstellen, dus een vroege castratie hoeft geen probleem te zijn. Je zou eventueel eens een kliniek kunnen bellen met die vraag.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:19

Een goede opfok heeft een aantal dominante oudere dieren bij staan die de jeugd opvoedt. Niet allemaal baby's bij elkaar maar juist allerlei leeftijden. Wil je dit redden gooi hem dan nog twee jaar in zo'n groep, castreren en bij terugkomst met begeleiding meteen goed aan het werk zetten OF verkoop hem aan iemand die hem aankan. Als er met 10 mnd dit karakter in zit vrees ik voor de toekomst als je het zelf denkt op te lossen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:27

Zo snel als het kan laten castreren en vraag hulp aan iemand die ervaring heeft met hengstveulens. Veulens zijn geen speelgoed en hengstjes al zeker niet. En ook geen toetietoetie aanpak alsjeblieft, dan worden ze levensgevaarlijk. Gebruik een touwhalster met wandelen, want een stalhalster hebben ze schijt aan. Niet vastbinden aan een touwhalster.

In de kudde een dominante merrie erbij, die leert 'm z'n praatjes wel af. Ik heb er wel een voor je, die stript 'm. :+

Een veulen moet je vanaf de eerste week alles bijbrengen, zon beest moet elke dag in handen zijn. Met tien maanden heb je oliebol. Dus veulens naar opfokken brengen is ook het allerslechtste wat mensen kunnen doen; pleur al die eikels in een kudde met andere eikels. :n Terwijl een gemengde kudde beter is, een oude wijze merrie gewoon even af en toe flink beukt en elke dag in handen van mensen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:47

Anoukwander schreef:
Ik ben juist heel blij dat hij uit de opfok is. Dit was een kudde van 8 met allemaal jonkies en hij stond bovenaan in de kudde dus hij werd niet op zn plaats gezet. Uit de groep halen lukte niet want hij liet zich niet pakken. Probeerde je dat toch krijg je een paar hoeven naar je hoofd toe...



Ja, haflingers zijn niet altijd van die brave lieve dieren, je moet vooral stevig in je schoenen staan en echt ze laten weten dat je de baas bent.

Dat is waarom het beter is om niet enkel jonkies bij elkaar te laten in de opfok, maar de jonkies ook bij de oudere dieren die de jonkies manieren kan bijbrengen en opvoeden.

Wow, gericht een paar hoeven naar je krijgen, dan kon die van mij een flinke afstraffing verwachten, anders wordt het van erg naar erger.

Verder ben ik het eens met wat Arabesk hierboven zegt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:54

Overigens staat Joy in een kudde van 4 met alleen maar leeftijdgenoten. Maar een quartermerrie is wat anders dan een haflinger hengst...

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 21:54

Hij stond overdag al in de paddock met een ruin maar hij gaat vanaf volgende week in de groep. Hier zit een dominante merrie in en een paar ruinen! Hier wordt hij wel op zn plek gezet als het nodig is! Afbeelding

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:10

Arabesk schreef:
Zo snel als het kan laten castreren en vraag hulp aan iemand die ervaring heeft met hengstveulens. Veulens zijn geen speelgoed en hengstjes al zeker niet. En ook geen toetietoetie aanpak alsjeblieft, dan worden ze levensgevaarlijk. Gebruik een touwhalster met wandelen, want een stalhalster hebben ze schijt aan. Niet vastbinden aan een touwhalster.

In de kudde een dominante merrie erbij, die leert 'm z'n praatjes wel af. Ik heb er wel een voor je, die stript 'm. :+

Een veulen moet je vanaf de eerste week alles bijbrengen, zon beest moet elke dag in handen zijn. Met tien maanden heb je oliebol. Dus veulens naar opfokken brengen is ook het allerslechtste wat mensen kunnen doen; pleur al die eikels in een kudde met andere eikels. :n Terwijl een gemengde kudde beter is, een oude wijze merrie gewoon even af en toe flink beukt en elke dag in handen van mensen.

Als je drie jaar de tijd nodig hebt om een paard wat te leren is er echt iets mis met je opvoeding.
Dat zijn mensen die denken dat ze hun paard trainen en die lastig is, maar feitelijk trainen ze zichzelf en lossen ze hun eigen fouten op.

Ik durf er geld op in te zetten dat als dit dier hier een week op stal staat het van zijn grappen verlost is.
Paarden zijn net mensen, ze weten dondersgoed bij wie ze wat kunnen flikken.

lisaleijt93
Berichten: 7
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:15

Wat rot dat hij je zo uittest ben alleen bang dat er wel een beetje bij hoort.

Ik zelf had zonder ervaring met veulens of überhaupt jonge paarden een fries hengstveulen gekocht mijn eerste eigen paard super trots en helemaal in de wolken..
Helaas werd ik al snel met beide benen op de grond gezet het vergt toch wel de nodige discipline en ervaring om een jong dier goed op te leiden.
Hij liep letterlijk over me heen rende dwars door alle draden heen ondanks stroom die erop stond.
Aan de hand alleen maar steigeren, om nog maar te zwijgen hoe ik hem in en uit zijn stal bracht.
Kwam er ook nog eens achter dat hij maar een ingedaade bal wat zijn vurigeheid naar de merries ook wel verklaarde.

Hij stond tijdelijk alleen omdat het plan was hem snel te castreren. Echter was dit voor hem echt geen optie en was binnen zon korte tijd in dominantie gegroeid dat hij voor mij en staleigenaren onhandelbaar was. (En achteraf natuurlijk ook superstom om hem alleen te zetten heeft gelukkig maar 2 weken geduurd)

Ik ging me steeds meer inlezen (ja had ik vantevoren moetenndoen) en toen hebben we in overleg met staleigenaresse Olof bij de ruinen gezet. Binnen vijf minuten werd hij op zijn plek gezegd op een niveau wat wij als mensen nooit hadden gekund! Ik ben stal eigenare eeuwig dankbaar ondanks de grote verandering voor alle paarden want merries en ruinen stonden bij elkaar werd alles aangepast voor mijn onhandelbare spruit! Ik nam wekelijks les en niet zozeer in dingen met hem doen maar ze leerde mij kijken naar mijn paard en alle kleine signalen die ze al afgeven voordat ze "gevaarlijk" worden het gaat snel soms maar ze laten het echt zien. En heb hem gelukkig pas/al op twee jarige leeftijd hoeven castreren.

Dus mijn advies hierin zorg dat je paard met de juiste paarden in de groep staat niet elke groep of paard is geschikt voor jou paard. En neem les je krijgt er zoveel voor terug.
Olof is nu inmiddels bijna 5 jaar verder een enorme lieve schat die nooit bewust mens of dier pijn zal doen ook niet vanuit joligheid. En nee er is geen zweep of slaag aan te pas gekomen. Heel veel geduld juiste accommodatie en instructrice doet wonderen!

Heel veel succes met je paard !