Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoelang gaat dit nog duren...

 
Profiel   

[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


Hallo allemaal..

Vandaag is mijn merrie 353 dagen drachtig van de hengst High Five..
Hoelang gaat dit nog duren.. alles wijst op de komst van een veulen.. maar t wil niet opschieten.


Laatst bijgewerkt door JvanNoord op 13-03-18 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:25 



 
Profiel   

Weten wij veel? Is het het eerste veulen, zo nee hoe lang heeft ze vorige keren gedragen, hoe ziet de buik eruit (is het veulen al gedaald?), ontwikkeling uier enz.

Als je wil dat we meedenken is het handig om ook informatie, foto's enz in je OP te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:27 



 
Profiel   

Het komt als het komt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:30 



 

Zo lang als nodig. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:31 



 
Profiel   

Goed op haar uier letten, temp en evt met ph strip melktestjes doen..

Het komt als het af is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:32 



 
Profiel   

[ img ]

Probeer deze eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:37 



 
Profiel   

Sorry.. foto's uploaden lukt niet. Maar behoorlijk dikke buik. Staat al lange tijd met druppels aan haar uier, maar sinds gister echt flinke klodders eraan. Haar achterkant is net pudding als je erop drukt..

Het is idd haar eerste veulen

Spannend spannend

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:37 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
[ [url=m/LJe3IF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Probeer deze eens.


:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:40 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
[ [url=m/LJe3IF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Probeer deze eens.

Als dat niet werkt worteltjes van Hak.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:45 



 
Profiel   

Beetje flauwe grappen, sorry maar dit ziet er serieus uit. Vandaag een veulen het niet gered omdat er niemand bij was, zo zonde altijd.
Ik zou deze merrie niet meer zonder toezicht, liefst via een camera, laten.
Normaal duurt het geen 24 uur meer.
Als je wat melk kan proeven, en deze niet meer zout achtig maar zoet is let dan maar heel goed.op.
Hier een topic waar je beter met je vragen terecht kunt. Suc6
[KS] [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:55 



 
Profiel   

Volgens mij is het een retorische vraag en wilde ze gewoon haar paard showen en straks (waarschijnlijk zeer binnenkort!) een veulen.

Leuk TS! Spannend de laatste loodjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 19:56 



 
Profiel   

Kinderachtig sommige grapjes, we zijn allemaal toch ooit ergens begonnen en mogen vragen stellen of mag je op bokt alleen nog posten als je vergevorderde paardenhouder bent..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:06 



 
Profiel   

Paulina schreef
Volgens mij is het een retorische vraag en wilde ze gewoon haar paard showen en straks (waarschijnlijk zeer binnenkort!) een veulen.

Leuk TS! Spannend de laatste loodjes!


Idd fijn dan iedereen zo vriendelijk is! Het is m'n eerste veulentje en dus best een spannend iets..
Was benieuwd naar jullie ervaringen hoe lang t nog duurde wanneer de merrie er zo bij staat..

Maar geen zorgen hoor de merrie en t veulen wordt hier verder niet geshowt.

En volgens mij is bokt ooit gestart om vragen en ervaringen uit te wisselen..
Fijn dat daar nog steeds ruimte voor is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:10 



 
Profiel   

Ho ik hoop dat je de enkele goed gemeende adviezen aanneemt, zie mijn post hierboven. Ga naar dat topic iedereen meelevend en bereid om advies te geven. Suc6 met waken want je veulen komt heel snel zo te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:17 



 
Profiel   

Leven is al serieus genoeg...als een grapje al niet mag -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:22 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Leven is al serieus genoeg...als een grapje al niet mag -O-


Snap het wel. TS vraagt gewoon om advies aangezien dit het eerste veulen is, en als er dan geen serieuze reacties komen snap ik dat TS daar van baalt aangezien ze dit niet voor niks vraagt.

TS, ik kan je helaas niet helpen aangezien ik geen fokker ben maar ik wens je heel veel succes en plezier met je veulentje <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:27 



 

Het zal de spanning zijn, maar een beetje luchtig moet kunnen hoor, zo chagrijnig is nergens voor nodig.

Succes TS, en juist wél showen dat uk als het er eindelijk uit komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:28 



 
Profiel   

Als er een serieuze vraag komt van een onervaren iemand vind ik dat je daar geen grappen over moet maken induen de merrie zo ver is als deze merrie. Stel er wordt mu gedacht oooo ze majen grappen dat gaat nog wel even duren, en dan konen ze morgen op stal en vinden een dood veulen of nog erger ... Zeker bij een jonge merrie die de eerste keer veulent daar hoor je bij te zijn. Het gaat te vaak fout helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:30 



 
Profiel   

Dit was het uier vorig jaar bij mijn merrie 1 dag voor de bevalling.
De volgende morgen 4.45 hadden we een veulentje.
Heel blij dat ze de birth alarm droeg.

[ img ]

Heb je een geboorte kistje in huis?

https://www.dapbodegraven.nl/nieuws/777 ... nd-veulen-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:30 



 
Profiel   

Wat is goed om bij de hand te hebben bij de bevalling:

1) nummers van verschillende dierenartsen (voor het geval je extra versterking nodig hebt en/of je normale dierenarts niet (meteen) kan komen)

2) gsm met opgeladen batterij
3) bandage voor staart
4) isobetadine gyneacologisch (tast slijmvliezen niet aan)
5) emmer lauwwarm water
6) glijmiddel of anders huishoudolie
7) touwtjes om de nageboorte op te binden en/of als trektouwtjes te gebruiken
8) betadine om het navelstompje te ontsmetten
9) klem voor op het naveltje
10) rekkertjes/elastiekjes
11) schaar en/of mes
12) handdoeken
13) riek om viezigheid mee uit stal te scheppen
14) kruiwagen
15) stro en hooi om stal bij te strooien en merrie iets te knabbelen te geven
16) koud water (om op het hoofdje te gooien als het veulen niet meteen reageert/ademt -> schrikreactie)
17) videocamera en fotocamera (met opgeladen batterijen) :)
18) emmer met deksel (om de nageboorte in te bewaren voor de veearts)


ONTWORMEN VEULENS
Overdoseren kan levensgevaarlijk zijn voor een veulen.
Een wormspuit kan nog wel eens doorschieten, waardoor het veulen onbedoeld een veel te hoge dosering binnenkrijgt. Enkele manieren om dit te voorkomen zijn:
-Geen volle spuit gebruiken, maar eerst de moeder ontwormen met de spuit zodat er nog precies genoeg in overblijft voor het veulen
-De benodigde hoeveelheid overbrengen in een schone plastic spuit (zonder naald) en die gebruiken bij het ontwormen van het veulen.

Een gangbare manier om het veulen te ontwormen is op ongeveer 10 dagen na de geboorte, dan weer 1 maand later en dan weer 1,5 mnd daarna. Later met het schema van de andere paarden mee.
De eerste keren ontworm je het veulen met een wormspuit die Ivermectine of Pyrantel bevat.
Voor een leeftijd van 6 maanden niet ontwormen met Equest.

Overleg voor het gewicht van het veulen en het werkzame middel in de wormspuiten even met je DA.


Iedereen veel succes!

Even gekopieerd van het dikke buiken topic wat ik eerder noemde

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:35 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties. Alles is inderdaad in huis.

T lastige vind ik alleen dat ik overal lees dat na t kegelen meestal binnen 48u het veulen er is.
Deze merrie kegelt al een week, maar sinds gister echt mega grote dikke witte druppels eraan.

Er hangt een camera boven haar stal en we houden haar dan ook zeker goed in de gaten.

Ik twijfel alleen of ik een dierenarts moet laten komen, aangezien ze al zolang met druppels staat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:39 



 
Profiel   

Je kunt altijd even bellen voor advies, al is het maar om te checken! Dan weten ze ook direct hoe het ervoor staat en dat ze wellicht later opgeroepen kunnen worden, toch?

Succes en hou je ons op de hoogte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:46 



 
Profiel   

Die van mij hard harsjes maar toen er dikke witte druppels er aan hingen was het er met 2 uur :D
Je zou eventueel het kunnen proeven, smaakt het zoet dan kan het er aan komen.

succes :j
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:50 



 
Profiel   

DA hoef je niet te laten komen, sommige merries harsen niet, anderen een paar uur, anderen dagen soms weken. Elke merrie is anders, maar omdat het voor jou merrie het eerste veulen is heb je nog geen handleiding van haar en al had je die wel, vaak is elke geboorte anders.
Ik zou je merrie komende avond/nacht heel goed in de gaten houden, het liefst met alarm en/of camera en gaan waken. Hopelijk hoef je maar 1 nacht door te halen en heb je morgen een gezond veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:53 



 
Profiel   

Alleen een DA kan je advies geven en gerust stellen ! Beter 1x voor niets een DA laten komen
dan te laat. Vaak komt het veulen vlot als de merrie met rust word gelaten. heb dat zelf ook meegemaakt. We waren nog niet uit de stal en de merrie ging liggen :D
Veel succes :) :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 20:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen