[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:14

Leuk crazycat dat je Nova zou laten dekken volgend jaar. Al hengst op het oog? Een rocky?

Het is ook niet het beste weer voor hun hengstigheid te bevorderen vind ik DL bovendien komen ze hier nu volop in de rui en dat vergt toch ook veel van hun lichaam.

Oh Murosch veronia aan de beurt? En suzie misschien ook. Leuke vooruitzichten. Je weet dat fokken verslavend is :P
Nou ja dat fokken is niet erg, het is de veulens wegdoen dat hier een probleem is.

Merrie’s 8)7

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:19

Nee veronia laat ik nog een jaartje uitgroeien. Daarbij wordt ze dit jaar rustig aan beleerd en wordt het anders wat veel voor haar. Wainonia mag waarschijnlijk nog een keer. Ze wordt dit jaar 15 dus kan nog mooi.

En ja, weg doen moet ik wel doen. Lastig zeker, maar ook mooi als iemand anders plezier van ze mag hebben.

AM_Horses

Berichten: 2614
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:25

Wild Thing is altijd nog 2 dagen hengstig nadat het eitje gesprongen is.
Om het zeker te weten of het eitje gesprongen is, is scannen de enige oplossing :j

Balen luna2006. Gelukkig nog vroeg in het seizoen ;)

Welkom Linda2008!

2 april is Wild Thing 18 dagen. Ik reken nergens op, na 2 jaar pech.

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:35

Joan heeft dat ook gehad, dat niet synchroon zijn. Een heel seizoen mee weggegooid destijds :\
Ze laat haar hengstigheid ook nooit zien en dus moet ik haar laten scannen om te kijken hoe ze in de cyclus zit.
Wat ze wel nog steeds doet is melk lekken. Ze heeft totaal geen uier meer, het zijn slappe theezakjes, maar er hangt nog met regelmaat een druppel witte melk aan. Volgens de dierenarts die voor de kreupelheid kwam 3 weken terug, was het niet iets zorgelijks. Alleen als ze ook echt een behoorlijk uier zou hebben zou het een ding zijn.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:09

Ik volg! Heb na jaren ruinen gehad te hebben nu een (weliswaar mini) merrie.
Over een aantal jaar zou ik hier een veulen uit willen halen om zelf te houden. Ze is pas 3 dus nog tijd zat. Heb wel al wat hengsten op het oog. Wat mega leuk om te doen zeg!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:40

Jammer van de niet drachtige merries!
Hier mijn merrie nog nooit hengstig gezien. Dus druk haar gewoon bij de hengst en zal ze vanzelf hengstig worden. En als het niet komt hengstig spuiten

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:32

Dustinlover schreef:
Cc leuk dat je volgt! Nova is die silver dapple die in het dbt js geboren toch?


Ja DBT2013 inderdaad ze wordt dus 5 volgende maand.

Afbeelding

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:42

Fotsy schreef:
Leuk crazycat dat je Nova zou laten dekken volgend jaar. Al hengst op het oog? Een rocky?

Nee helemaal niks concreets nog. Ze is nog niet gecertificeerd voor de fok, dat moet onder het zadel en we zijn bezig met revalidatie. In de opfok waarschijnlijk iets gebeurd waardoor haar bekken scheef stond. Je merkte het eigenlijk niet echt, maar ik zag ineens dat haar rechterheup lager stond toen ik erachter liep.
Mijn dierenarts en chiropractor laten komen en bleek goed scheef te staan en bepaalde spieren in de rug behoorlijk vast. Nu komt dus alle ellende eruit, want stand nu veranderd en is ze alle spieren verloren en moet nu nieuwe opbouwen. Lijkt ook nu weer te groeien in de hoogte, dus lijkt een slappe 3 jarige lijkt ze nu.

Als ik haar ooit laat dekken dan inderdaad wel door een (niet zilver) rocky, met een wat robuustere bouw en een heel correcte beenstand. Nova is zoals veel gangenpaarden een klein beetje koehakkig.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:03

Wat is ze toch prachtig CC!!!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:51

Mijn eerste dilemma is al weer binnen. Merrie vorig jaar (met veulen ad voet) niet drachtig gekregen (embryo's spoelen). Nu; eerste keuze alleen beschikbaar met diepvries. 2de en 3de keuze zijn beide Deense hengsten. Die sturen vandaag op en dan heb je het morgen. Ook niet optimaal dus.. Advies is om te dekken met een bewezen goed bevruchtende nl hengst.. Maar welke.... Dit is mijn beste merrie, ik wil niet zomaar 1 kiezen vanwege de vruchtbaarheid..

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:52

Er zullen toch wel goede nederlandse hengsten zijn Vulina :P beste komt geloof ik echt uit nederland :P

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:04

Denemarken is niet gek ver, is het niet mogelijk de merrie daarheen te brengen?

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:06

Oh joan dus ook gehad, altijd jammer zo he

En das ook de reden waarom ik niet meer hengstig spuit, Flo is er zooo ziek van, echt niet normaal, op half uur tijd zeiknat en shaken, echt bangelijk. En bovendien synchroon en niet meer goed te krijgen.

Sommige producten zijn wel al verbeterd, heb ik gehoord.

Knappe Nova, wat jammer zeg van die scheefheid.

Vandaag gaan rijden met jessie en ze staat dus hengstig, handig hoor bij het rijden, sprong gewoon aan in contragalop omdat ze tegen men been aan het leunen was :') merries pffff
Maar voor mij toch nog echt te vroeg om te starten, dus nu gaan we beginnen tellen.

Vulina dilemma zeg, begrijpelijk dat je niet zomaar de eerste de beste wil nemen

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:08

Hengstig spuiten lijkt me ook wel zo vreselijk naar voor het dier. Iets krijgen zodat de eieren harder rijpen en het lichaam spontaan in cyclus gaat...Kan niet goed zijn :(

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:09

Er zijn inderdaad veel goede hengsten in NL :j

Deze merrie heeft stress van reizen. Daarom laat ik haar ook bij vdl staan... Maar dat is een dik half uur hier vandaan en gaan we vaak even kijken (en los gooien) in het weekend. Dat lukt in Denemarken niet, dan ben ik het hele overzicht kwijt *D #controlefreak ;)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:12

Snap ik wel...ik ben nog steeds fan van Bubalu <3 al weet ik niet 100% of het geschikt is om hem op een rillerige merrie te zetten. Ook geen idee of hij bij jouw merrie past.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:15

Waarom is vandaag opsturen, morgen in huis niet goed?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:15

Indoctro babies vond ik ook geweldig, wakker maar werkwillend. Baltics waren heul pittig haast volbloeds om mee te werken, als je ze had deden ze alles maar je moest ze niet tegen de haren instrijken

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:19

Woogy, dit is een dressuur merrie :)

Xlaraaj, hoe langer het buiten het lichaam is, hoe meer sperma cellen er dood gaan. Er is sperma wat nog hartstikke goed is na, in dit geval, ca 36 uur, maar ook zat waar verminderd levende cellen in zitten..

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:44

Oooooh...dan kan ik je helemaal niet helpen :D Enige dressuurhengst die ik zo gauw ken is de prachtige Winston van Jan Calis, maar of dat nou is wat je zoekt weet ik niet :)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:53

Normaal is het bestellen voor 10 uur en dag erna geleverd maar das dan zaad dat smorgens is afgetapt en dus mega vers.
Zaad dag erna is vaak al meer dan half dood :D
Succes met je keuze vulina

Hier echt fier op men hengstenkeuze van dit jaar

Afbeelding

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:57

Gewoonlijk bestel ik 's ochtends, en dan komen ze in de namiddag of avond insemineren..

Mooi Fotsy!!

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:27

Gaan nog proberen hoor. Geef niet zo snel op met deze merrie, tis een stermerrie en wil er heel graag een veulen uit halen. Gaan wel proberen met een hengst die zijn merries makkelijk drachtig krijgt. En hij dekt in vrijheid, denk dat dat een pluspunt is voor deze merrie.

Moeilijke keuze vulina. Opzich is toch overbrugbaar niet die ene dag?

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:01

Pff amai hier begint de miserie ook al denk ik.

Satinka is gisteren bevallen, dus 31/3 10 dagen en wss veulenhengstigheid. Paasweekend dus ik kan geen zaad krijgen.. :/ ten vroegste 3/4 . Dan vraag ik welke dag kan ik ten laatste zaad krijgen vóór Pasen. Blijkbaar niet want vrijdag ervoor is ook al feestdag en gesloten.

Daar houden hengstige merries geen rekening mee he! Man wat hebben wij een makkelijk dekstation. Weekend, feestdagen, 12u snachts, altijd kunnen we daar terecht..

Dus moet deze hengstigheid laten schieten wss.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:29

Jeetje zeg of het nu feestdag is of niet, dat weten merrie’s toch niet. Begint idd al goed. Das van inyan he