[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:20

juval schreef:
ik heb nog geen naam verzonnen, de kinderen willen inspraak vrees ik hahaha.. we zien wel, maar eerst eens kijken wat er uit komt. Weet eigenlijk ook niet of ik bij de Welsh aan een beginletter gebonden ben?


Nee, niet zoals bij KWPN maar veel gebruikt is de beginletter van de merrie. Voor zowel hengst als merrie veulentje. Je ziet daarom vaak een H-lijntje, C-lijntje etc. Ik volg dat ook zo. Heb gewoon een Excel bestand waar ik alle namen die ik leuk vind inzet. En als er veulen geboren wordt pik ik er wat uit. En de roepnaam maak ik dan anders. Ik heb dus nu veel Ctjes en Htjes lopen ;)

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:36

Bij mij moet hengst met een c beginnen.

Merrie heb ik al naam voor.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:57

linda2008 schreef:
hagelkruis schreef:
Iemand toevallig nog tips voor websites waar je info kan vinden over drachtige merries en veulen?
Dit wordt mijn eerste veulen, dus wil me graag nog even verder in verdiepen.

Dingen zoals wanneer entingen, voeren merrie, voeren veulen, afspenen veulen, vervoeren veulen enz
Eigenlijk beetje de algemene dingen...


Het boek “paardenfokkerij” van Paul de Vries is een echte aanrader!! :j ik heb hem vorig jaar voor kerst gekregen en dit jaar ben ik hem gewoon weer opnieuw aan het lezen :o


Dat boek heb ik mijn man gegeven voor zijn verjaardag. Wij werden er niet vrolijk van, jeetje, wat er allemaal mis kan gaan :n

Imre

Berichten: 14210
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:59

Nicky1963 schreef:
linda2008 schreef:

Het boek “paardenfokkerij” van Paul de Vries is een echte aanrader!! :j ik heb hem vorig jaar voor kerst gekregen en dit jaar ben ik hem gewoon weer opnieuw aan het lezen :o


Dat boek heb ik mijn man gegeven voor zijn verjaardag. Wij werden er niet vrolijk van, jeetje, wat er allemaal mis kan gaan :n


Ik heb het ook onlangs gekocht en dacht precies hetzelfde. := Maar het is een ontzettend nuttig boek.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:03

Dat is ook waarom fokken niet allemaal vanzelfprekend is, maar je kunt maar beter voorbereid zijn...

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:11

hagelkruis schreef:
Iemand toevallig nog tips voor websites waar je info kan vinden over drachtige merries en veulen?
Dit wordt mijn eerste veulen, dus wil me graag nog even verder in verdiepen.

Dingen zoals wanneer entingen, voeren merrie, voeren veulen, afspenen veulen, vervoeren veulen enz
Eigenlijk beetje de algemene dingen...


Probeer dit boek te bemachtigen en je hebt al heel veel informatie in huis :j
https://www.bol.com/nl/f/paardenfokkerij/34455623/

Haha, zag dat er al meer dit boek aanbevolen :D

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:48

Ik vind dat boek ook een echt hebbeding. Ieder jaar opnieuw lees ik hem. :P
En idd gaat het alleen maar over wat er mis kan gaan. Op de vijf veulens hier al eentje echt moeten helpen waarvan ik denk dat dit zonder hulp niet was goedgekomen dus het is wel degelijk heel nuttig om er bij stil te staan dat ze het niet altijd zomaar alleen aan kunnen helaas.

Het is daarom toch ook nuttig om you tube filmpjes te bekijken waar het mis gaat. Leer je uit wat je moet doen want dierenarts is altijd te laat. Het gaat echt heel snel. Veel te snel vind ik dus moet je snel kunnen handelen.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:04

Mijn dierenartsen kunnen wel héél snel :D Jaren geleden met een redbag had ik binnen 5 minuten 2 veeartsen in de stal staan. Nu heb ik voordeel dat ik rechtstreeks (privé) de veearts bel bij calamiteiten, en als ik redbag schreeuw O:) ze wel weten dat het ook echt menens is. Afgelopen jaar ook 1, die hadden we er zelf op tijd uit, kwam de veearts aangerend met een rood hoofd.. "Oh, ik zie het al aan jullie; het is al gelukt"

Al_Zawraa

Berichten: 2358
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:46

Wat betreft namen, het is vast bijgeloof hoor, maar mijn inziens is het de goden verzoeken om al een naam te hebben voordat het veulen geboren is. Ik heb nog nooit een naam verzonnen voordat het veulen gezond en wel op de grond stond.
Bij Aziza haar veulen werd ik op een keer 's ochtends wakker, en schoot me zomaar een naam te binnen. Daar voelde ik me helemaal niet prettig bij, omdat het bij mij echt het gevoel geeft dat er iets misgaat. Nou en in dit voorbeeld liep het natuurlijk ook helemaal verkeerd af.
Dus hier nooit meer een naam voor de bevalling (al doe je er natuurlijk niks aan als deze je ineens invalt).

Wat betreft dingen die fout gaan bij de bevalling of tijdens de dracht, ik vind dat iedereen zich daar bewust van moet zijn, vóórdat ze hun merrie laten dekken. Het is niet gewoon een leuk veulentje fokken, het is een enorm risico voor je merrie, al gaat het in de meeste gevallen goed. Maar helaas zijn er heel veel mensen die zich er niet voldoende in verdiepen.

Toen ik 2 weken geleden op de DA praktijk was, en het met een aantal mensen over het drama van Aziza had, zei ik nog dat ik 's avonds al zei laat dat veulen er alsjeblieft afkomen. Toen was de reactie van één van de DAen, 'ja, toen dacht je nog dat dat het ergste was wat er kon gebeuren'. Mijn directe antwoord was, 'nee, als dat zou gebeuren, wist ik dat Aziza het waarschijnlijk gewoon zou gaan redden, en op het moment dat het veulen zou blijven zitten was ik daar nog niet zo zeker was '.

NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:35

Thanks ga eens kijken.

linda2008 schreef:
hagelkruis schreef:
Iemand toevallig nog tips voor websites waar je info kan vinden over drachtige merries en veulen?
Dit wordt mijn eerste veulen, dus wil me graag nog even verder in verdiepen.

Dingen zoals wanneer entingen, voeren merrie, voeren veulen, afspenen veulen, vervoeren veulen enz
Eigenlijk beetje de algemene dingen...


Het boek “paardenfokkerij” van Paul de Vries is een echte aanrader!! :j ik heb hem vorig jaar voor kerst gekregen en dit jaar ben ik hem gewoon weer opnieuw aan het lezen :o

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:36

Aan veulens fokken zijn nu eenmaal veel risico's.

Ik heb verdomd veel geluk gehad dat ik een DA had die risico's durfde nemen en die zo kundig was van een keizersnede aan huis te doen. Door snel te handelen hebben we luna's leven kunnen redden. Natuurlijk is er ook een enorm grote portie geluk nodig. Maar ook een paardje dat echt wilt vechten en zeer sterk is.

Bij elk veulen dat erin gaat hier wordt goed nagedacht en ook de risico's worden in het achterhoofd gehouden. Want een veulen zet je op de wereld om de rest van zijn/haar leven verantwoordelijk voor te zijn. Zelfs na verkoop vind ik. Elk paardje dat hier is geboren zal altijd terug kunnen komen. Want ik heb beslist dat dier op de wereld te laten komen dus laat dat niet aan zen lot over

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:07

AZ, zo goed verwoord :(:) . Ondanks dat ik me heel goed had ingelezen toch direct de veearts gebeld zodra het begon omdat ik toch alles goed gecontroleerd wilde hebben.
En dan hebben we het over de geboorte zelf, nazorg merrie en ik heb beide keren het veulen na de 24 uur laten testten op antistoffen je kan daar zo veel ellende mee voor zijn. En tot mijn grote verbazing had de 2e die wel goed dronk te weinig antistoffen die heeft toen mer spoed een infuus gekregen en is nu een super gezonde bijna 3 jarige.

Kabayo, :(:) echt mooi en heel lief van Nienke.

Ik lees mee maar kan het ieder jaar niet laten om zo af en toe te reageren. Wat een mooie buiken alweer en voor sommige al mijlpalen het is zeker bijna 2019, heel veel succes allemaal.

Mer1980

Berichten: 18881
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:37

Ik heb gelukkig alleen nog goede en makkelijke bevallingen gehad bij mijn vorige fokmerrie, voor deze wordt het de eerste en die gaat dus ook onder camera bij de hengstenhouder in merrie begeleiding. Ik heb geen licht, stromend water en camera dus ik neem dat risico niet. Wel ben ik een veulen verloren aan de veulenziekte. Die is geen 2 weken oud geworden. Overigens had ik bij alle veulens al namen van tevoren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:48

Ik heb gelukkig ook nog nooit een veulen verloren, lijkt me vreselijk.

vind het altijd superspannend, maar ook echt mooiste tijd van het jaar, komt er dit jaar ook weer een van een vriendin bij mijn bevallen, dus 3 veulentjes

Cioccolato

Berichten: 6626
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:52

Wij hebben vorig jaar ook een veulentje verloren. Fokken is leuk, maar vind het ook dood eng.
Door de media van tegenwoordig zie je ook erg veel wat er gebeurd in het hele land/over de hele wereld.

Maar ook daarom kiezen wij geen naam. Ik wil eerst 24 uur een levend veulen en dan bedenk ik wel een naam. Liever een levend veulen zonder naam, dan enkel een naam. Stukje bijgeloof misschien.. Maar voel me er wel prettig bij.
De veulens van dit jaar hebben ook enkele dagen zonder naam rond gehuppelt, zijn ze niet minder van geworden.

Maar gelukkig zijn er ook veulens met op voorhand een naam die nu nog vrolijk rondhuppelen. En zo weet je het toc hnooit :')

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:58

Wij hebben elk jaar tussen de 10 en 25 veulens. 2x zijn we 1 verloren, beide redbag door een vergroeiing van het veulen. Verder hebben we elk jaar wel een paar die we moeten helpen, maar waarbij het wel goed is afgelopen.. Na de geboorte zijn we nog nooit 1 verloren *klopt heel hard af*

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:00

zeker bijgeloof, heeft je zelf ook dus niet geholpen helaas.

maar dat moet een ieder idd zelf uitmaken, hier zijn beide veulens voor de verkoop, heb al wel wat op mijn lijstje staan, maar nog geen geweldige naam ideeën waarvan ik al zeker ben

Cioccolato

Berichten: 6626
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:01

Ik klop ook heel erg hard af!
Wij zijn maar hobbyachtig, eerst enkele pony's en nu dan enkele paardenveulens.
Tot nu toe ben ik erg blij met hoe het is gegaan altijd.. Maar ook zeker wel door het verliezen bewust van de risico's.

Diertjec

Berichten: 4624
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:18

Ik heb het boek van Paul de Vries ook maar besteld. Altijd goed om goed voorbereid te zijn op ook de slechte dingen. Des te sneller kan er goed ingegrepen worden.
Ik sta gelukkig op een stal waar de eigenaren ervaring hebben met veulens en bevallingen en ga ook nog iemand vragen om stand-by te staan.

Lijkt me verschrikkelijk om na de geboorte je veulen alsnog te moeten verliezen.

Imre

Berichten: 14210
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:24

Ik sta bij een schapenhouder die in april en mei 24/7 bij de schapen zijn om te assisteren bij de bevallingen. Nou zijn paarden natuurlijk geen schapen, maar de staleigenaren zijn nuchter en ervaren en zullen problemen ook snel herkennen. Fijn om die bij de hand te hebben.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:29

Ik ben 1x een veulen verloren. Maar deze was ook 2-1,5 maand te vroeg geboren. Echt niet leuk en zo sneu voor de merrie. Verder is alles hier gelukkig goed verlpen, op af en toe een beetje hulp. voetje goed leggen en vlies van de neus afhalen. Bij die twee veulens was het anders ook fout afgelpen. Als je in het boek leest wat er allemaal fout kan gaan, wordt je inderdaad bang om nog te fokken. Ik probeer mij daar een beetje voor af te sluiten en ervan uit te gaan dat het wel goed komt. Op het moment van bevallen zie ik dan wel hoe het gaat. Uiteraard is een beetje kennis uit het boek wel makkelijk om te weten. Zeker omdat de dierenarts er ook niet 1,2,3 er is. DSat duurt bij mij ook zo ruim een kwartier. Alhoewel er is nu ook een dierenarts bij mij in de straat, die kan ik nu ook met spoed bellen. Zij kan er binnen 3 minuten zijn, ga ik vanuit.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:45

Kabayo schreef:
Bedankt allemaal voor de medeleven en mensen die hun meeleessteen even verschoven hebben. Doet mij erg goed.

Ik vind het nu dubbel zo eng dat zilver drachtig is. Duimen dat deze wel mag leven en mijn merrie ook...

ik schuif mijn steentje ook even op voor jou , heel veel sterkte, wat vreselijk wat er gebeurd is, wat sta je dan toch machteloos |(

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:56

bevallingen gaan lang niet altijd probleemloos, ik heb hier al vaak moeten helpen, terugliggende beentjes kwamen bij een nu verkochte merrie telkens voor, dus dan moet je er in om de boel te zoeken en goed te leggen . ook een paar keer gehad dat het veulen wel geboren werd maar dat het vlies niet knapte, als je daar niet op tijd bij bent gaat het alsnog fout, wij hebben foscam camera's op stal en ook hebben we een halsteralarm, op het moment heb ik maar één merrie die geschikt is voor de fok, dus misschien dat ik haar in het voorjaar dek met mijn eigen hengst, beide zijn al kampioen geworden , lijkt me een prachtige combi<3 , begin dit jaar hadden we twee veulens, hengstveulen is verkocht, merrie is er nog , nu dus geen drachtige merrie(s)( wij hebben trouwens AMHA miniatuurpaardjes ) :)

Imre

Berichten: 14210
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:05

Mijn pony wordt rond :')

Afbeelding

Diertjec

Berichten: 4624
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:13

Ze past niet meer in het beeld Imre _O-