Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

nog maar 3 weken!

 
Profiel   

Nog maar een kleine 3 weken te gaan, ze is uitgerekend voor 8 april! *\o/*

maar nu maak ik me wat zorgen, ze geven momenteel nog tot begin april vriesweer snachts...
Ik heb geen mogelijkheid om merrie en veulen permanent binnen te plaatsen, ik kan ze enkel een schuilstal en een weide bieden. is dit voldoende voor een pasgeboren veulen, of zijn er nog andere dingen waar ik kan op letten...

tips als 'zoek een plekje waar ze wel binnen kunnen' is geen optie, ze staan op een land van een boer en die heeft enkel koeien en varkens, dus daar zet ik ze bewust niet tussen; (ziektes en hygiene enzo..)

mijn voorkeur ging sowieso uit naar buiten bevallen, maar erna he...


alvast bedankt!
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-18 09:57 



 
Profiel   

hoe wil je gaan waken als de bevalling komt?, heb je verlichting, camera en birthalarm?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-18 14:07 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
hoe wil je gaan waken als de bevalling komt?, heb je verlichting, camera en birthalarm?


we gaan kijken om 4u, 8u, 11u30, 14u30, 17u, 19u en 22u. verlichting is er van aan het straat en hebben grote bouwlampen. een birthalarm vind ik nergens meer om te huren, dus moeten het zonder doen. weet van de vorige eigenaar vd merrie dat ze vlot veulent

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 09:40 



 
Profiel   

Dat is dus veel te weinig, zelfs elk uur checken is al risicovol. Maar met je huidige schema mis je het bijna zeker, met alle gevolgen van dien. Een paard is anders dan een koe oid, binnen vijf minuten kan het foute boel zijn en ben je te laat.

Een veulentje fokken is hardstikke leuk, maar neem dan ook je verantwoording en zorg dat je goed voorbereid bent. Dit door en fatsoenlijk toezicht te houden in de laatste fase en te zorgen voor een goede plek voor het veulen. Begin april is nog best koud en onvoorspelbaar weer, dus je zal toch moeten gaan zoeken naar een manier om het veulen een warme/overdekte plek te kunnen geven voor de dagen waarop het bijvoorbeeld aan 1 stuk door regent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 09:48 



 
Profiel   

Pfoe, ik vind je ontzettend onvoorbereid.
Het is echt niet genoeg om zo weinig te gaan kijken. Je kunt het heel makkelijk missen en in die paar uur kun je zowel merrie als veulen kwijt raken. Dat risico wil je toch niet lopen?
Het is fijn om een plek te hebben waar merrie en veulen binnen kunnen staan. Stel dat het gaat regenen en vriezen.. Een longontsteking is zo opgelopen.
Waarom heb je haar uberhaupt laten dekken als de omstandigheden zo minimaal zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 09:51 



 
Profiel   

Buiten bevallen is hartstikke leuk maar is de weide wel veulenproof? Een veulen zal een grijs schrikdaad niet zomaar zien hangen en als je merrie net naast een sloot gaat liggen heb je ook pech. Daarbij kan een bevalling binnen 20 minuten klaar zijn zonder grote voortekenen. Is er de optie om de schuilstal tot afgesloten stal te maken? En koop sowieso alvast een veulendeken als een andere plek zoeken nog geen optie is. Liever een warm ingepakt veulen dan 1 met een longontsteking. Verder moet je ook veel meer waken dan iedere 4 uur. Dan mis je het sowieso tenzij ze denkt oh baasje komt over 10 minuten laat ik maar beginnen met de weeën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 10:01 



 
Profiel   

om nog enigszins positief te zijn, ik hoop voor jou en je merrie dat alles goed verloopt en er een mooi gezond veulen op de wereld komt :).
maar ik ga wel mee met de reacties hier boven, het is vrij onvoorbereid en kan inderdaad zo zijn gevolgen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 10:04 



 
Profiel   

Je bent van kalken lees ik. Misschien bellen naar de dierenkliniek van merelbeke en ze daar naartoe brengen om te bevallen?

De meeste paarden bevallen vlot en hebben ons helemaal niet nodig, maar het zou maar eens misgaan dat het veulen verkeerd ligt of.. dan zit je daar met enkel straatverlichting.
Er is ook geen stal? Met die koude is het echt wel belangrijk dat ze toch zeker niet in de wind staan als ze nog maar pas geboren zijn.. ze zijn zo fragiel, het is zo snel gebeurt..

Ook ga je te weinig kijken. Idealiter verblijf je zo dicht mogelijk bij je paard dat je er direct naast kan staan als het zover is.

Ik zou je echt aanraden om ze ergens naartoe te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 10:06 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Pfoe, ik vind je ontzettend onvoorbereid.
Het is echt niet genoeg om zo weinig te gaan kijken. Je kunt het heel makkelijk missen en in die paar uur kun je zowel merrie als veulen kwijt raken. Dat risico wil je toch niet lopen?
Het is fijn om een plek te hebben waar merrie en veulen binnen kunnen staan. Stel dat het gaat regenen en vriezen.. Een longontsteking is zo opgelopen.
Waarom heb je haar uberhaupt laten dekken als de omstandigheden zo minimaal zijn?

omdat op de moment dat we ze gedekt hebben de situatie geheel anders was. totaal onvoorbereid zijn we niet, want de boer van de weide en de andere boer houden ook een oogje in het zeil. we zijn met 4 personen die alles in de gaten zullen houden, dus er is wel degelijk continu toezicht, rekeninghoudend met een fulltime job van ons allen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 10:18 



 
Profiel   

onze weide wordt momenteel voorzien van 4dubbel schriklint, en ook de boer houd een oogje in het zeil, er is een schuilstal met rubberen matten en heel veel stro voorzien. ze zal afgezonderd staan van de andere 3 paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 10:20 



 
Profiel   

Is de schuilstal voorzien van 4 wanden (dat er zeker geen wind of slagregens in kan) en kan deze eventueel afgesloten worden zodat ze bij slecht weer verplicht niet naar buiten kan?

Ik spreek uit eigen ervaring, mijn eigen merrie, die gewoon is van 24/7 buiten te staan. Vond het niet altijd nodig om met haar veulen te schuilen bij regen, want zij had er geen last van. De kleine daarentegen stond te rillen van de kou.
Nogthans een ervaren en goede moeder (7 gezonde veulens) maar je moet toch altijd een oog in het zeil houden.

Goed dat de boeren meekijken, maar kijken ze ook snachts? De meeste paarden bevallen in de nacht. Ik weet niet of die boeren daartoe geneigd zijn naast hun al zware werk.
En jij werkt ook fulltime, waardoor waken ook echt zwaar is en gezien de accomadatie die je nu maar hebt Is mijn advies wegbrengen om ergens anders te bevallen. Na de bevalling kan ze met het kleintje terug naar de weide en dan kan je nog voor dekens ect voorzien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 11:11 



 
Profiel   

het is een risico wat je neemt, geen nachtelijke controle, in ruim 90% van de bevallingen zal het wel goed gaan zonder hulp, maar het kan ook gebeuren dat je veulen en/of merrie verliest, dat is een afweging die je zelf moet maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 11:28 



 
Profiel   

Thea_Ste schreef
Is de schuilstal voorzien van 4 wanden (dat er zeker geen wind of slagregens in kan) en kan deze eventueel afgesloten worden zodat ze bij slecht weer verplicht niet naar buiten kan?

Ik spreek uit eigen ervaring, mijn eigen merrie, die gewoon is van 24/7 buiten te staan. Vond het niet altijd nodig om met haar veulen te schuilen bij regen, want zij had er geen last van. De kleine daarentegen stond te rillen van de kou.
Nogthans een ervaren en goede moeder (7 gezonde veulens) maar je moet toch altijd een oog in het zeil houden.

Goed dat de boeren meekijken, maar kijken ze ook snachts? De meeste paarden bevallen in de nacht. Ik weet niet of die boeren daartoe geneigd zijn naast hun al zware werk.
En jij werkt ook fulltime, waardoor waken ook echt zwaar is en gezien de accomadatie die je nu maar hebt Is mijn advies wegbrengen om ergens anders te bevallen. Na de bevalling kan ze met het kleintje terug naar de weide en dan kan je nog voor dekens ect voorzien :)



ja, we kunnen de schuilstal wel voorzien van volledige afsluiting, maar heb al verhalen gehoord van merries die hun veulen doodpersen. omdat ze tegen de muur liggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 11:31 



 
Profiel   

Natexia schreef
ja, we kunnen de schuilstal wel voorzien van volledige afsluiting, maar heb al verhalen gehoord van merries die hun veulen doodpersen. omdat ze tegen de muur liggen


Je moet natuurlijk een grote schuilstal hebben.. 4x4 is te klein.

Het kan inderdaad gebeuren dat een merrie tegen een muur gaat aan liggen als ze begint te bevallen, dan zit je dik in de problemen als je er niet bij bent. Hetzelfde natuurlijk ook als je paard op de wei tegen de draad aan gaat liggen en je bent er niet bij..

Bij een veulen dat al een paar dagen oud is gaat tegen de muur aandrukken of plattrappen niet snel gebeuren als uw stal groot genoeg is, tenzij je met een slechte moeder zit, wat goed kan natuurlijk. Maar de meeste merries zijn heel voorzichtig met hun veulens

Als ik in jouw situatie was bracht ik ze weg om te bevallen, hoe graag ik ook bij mijn eigen paard blijf. Want ik begrijp je echt hoor dat je je merrie liever op je eigen weide ziet!
Het idee dat je ineens aankomt op de weide en je treft een dode merrie of een dood veulen of.. Ik zou het mezelf niet vergeven. Plus dat het eigenlijk gewoon deze tijd van het jaar te koud is om buiten te bevallen.

En nu hou ik me koest, ik heb mijn mening genoeg verkondigt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 19:18 



 
Profiel   

Het lijkt mij het beste als je op zoek gaat naar een stal waar je voor zeker tot de zomer welkom bent met je merrie en veulen. Waar ze ook beschikken over boxen waarin de merrie kan bevallen.

Met dit weer is het onverantwoord om een veulen dag en nacht buiten te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 19:23 



 
Profiel   

Natexia schreef
ja, we kunnen de schuilstal wel voorzien van volledige afsluiting, maar heb al verhalen gehoord van merries die hun veulen doodpersen. omdat ze tegen de muur liggen


Daarom zorgen dat je er bij bent :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 19:25 



 
Profiel   

Ik had ze dan toch een maandje later laten dekken.
Maar na het bevallen is het ook te koud.
Ik heb vorig jaar een veulen gekregen van iemand,haar pony was door een uitgebroken hengst gedekt zonder dat ze wist. 11 februari lag er plots een veulen naast.
Veulen had het steen koud, en kreeg longontsteking.
We waren ze bijna kwijt geweest.
Moeder en veulen heb ik bij mij laten zetten en ik moest 10 dagen lang 5 spuiten toedienen.
Ze heeft het gered.
Dus ik ben voorstander als er een veulen komt binnen zetten en vooral met dit weer. ( vries)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 19:49 



 
Profiel   

Thea_Ste schreef
Je bent van kalken lees ik. Misschien bellen naar de dierenkliniek van merelbeke en ze daar naartoe brengen om te bevallen?

De meeste paarden bevallen vlot en hebben ons helemaal niet nodig, maar het zou maar eens misgaan dat het veulen verkeerd ligt of.. dan zit je daar met enkel straatverlichting.
Er is ook geen stal? Met die koude is het echt wel belangrijk dat ze toch zeker niet in de wind staan als ze nog maar pas geboren zijn.. ze zijn zo fragiel, het is zo snel gebeurt..

Ook ga je te weinig kijken. Idealiter verblijf je zo dicht mogelijk bij je paard dat je er direct naast kan staan als het zover is.

Ik zou je echt aanraden om ze ergens naartoe te brengen.


Hier ga ik in mee :j

Je bent er niet op ingericht, er is te weinig controle...zou het echt niet durven wagen :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 19:58 



 
Profiel   

Misschien moet je even in het DBT 2018 een stukje terug gaan lezen. Hoe vaak we daar ook zeggen dat om het uur kijken niet genoeg is(zelfs niet om het half uur) zijn er toch altijd die denken dat dat wel zo is en inderdaar 9 vd 10 keer gaat het goed, maar dit jaar al eentje dood gegaan wat waarschijnlijk niet nodig was geweest. Jij hebt gezorgd dat ze drachtig werd dus dan moet jij ook maar zorgen(zo goed als kan) dat het gezond ter wereld komt.

- Dus koop een alarm(goedkoopste zit rond de 500)
- makkelijkste is een camera erbij(scheelt uit je bed voor niks komen en dat kan wel zo'n 10/20x per nacht zijn als je een grappige merrie hebt).
- met deze nachtvorst zorgen dat je de stal kan afsluiten met een lekkere dikke laag stro/zaagsel
- eventueel dekentje paraat mocht het echt nog een keer flink koud worden en het moet even naar buiten.
- Lees je eigen goed in over verkeerde liggingen, redbag enzovoort.
- Goed kraampakket
- Ik en paar andere hebben melktesten. Hierbij "melk" ik een druppel uit de speen, die test ik op een ph blaadje en vanaf 6.0 heb je vaak een veulen binnen 24 uur(helaas zijn er uitzonderingen die met hoge ph gaan of toch best lang hierop kunnen blijven hangen, maar het is een indicatie).

Zal vast nog wel iets vergeten zijn maar echt je slaat je eigen voor je kop als je bij je paard aan komt en het veulen zit gestikt in het vlies dus laat ons alsjeblieft niet zeggen: "I told you so..".

Veel succes en hopelijk een gezond veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-18 21:21 



 
Profiel   

Birth alarm kan je ook huren, scheelt toch wel als je het maar 1 keer nodig hebt!Je zei in het begin van het topic dat je er geen vond maar probeer eens goed rond te bellen. April is nog niet super druk en zijn er nog wel alarmen te vinden hoor!
Maar woon je dicht genoeg TS? Anders kan je misschien 1 van de boeren inschakelen (eventueel vergoeden hiervoor?)

(Al ben ik nog steeds pro wegbrengen)

De ph testen zijn handig, maar nog het minst belangrijke denk ik.

Dustinlover heeft wel goede tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-18 00:09 



 
Profiel   

Er zijn toch gewoon kraamklinieken voor paarden?
Gewoon daar naar toe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-18 00:18 



 
Profiel   

Birdie60 schreef
Ik had ze dan toch een maandje later laten dekken.
Maar na het bevallen is het ook te koud.
Ik heb vorig jaar een veulen gekregen van iemand,haar pony was door een uitgebroken hengst gedekt zonder dat ze wist. 11 februari lag er plots een veulen naast.
Veulen had het steen koud, en kreeg longontsteking.
We waren ze bijna kwijt geweest.
Moeder en veulen heb ik bij mij laten zetten en ik moest 10 dagen lang 5 spuiten toedienen.
Ze heeft het gered.
Dus ik ben voorstander als er een veulen komt binnen zetten en vooral met dit weer. ( vries)



het ene jaar is het andere niet, dus een maand later laten dekken had geen verschil gemaakt.. vorig jaar was het in april 20graden en nu amper 10...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-18 12:29 



 
Profiel   

Update: ze gaat volgende week naar Breemeersen tot 1 week na de bevalling en dan komt ze 24/7 weer naar huis toe met haar kleintje en dan krijgt ie een dekentje op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-18 12:30 



 
Profiel   

Goed opgelost!

Nu hopen op een mooi veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-18 12:42 



 
Profiel   

dioni schreef
Goed opgelost!

Nu hopen op een mooi veulen!




Liever gezond en veilig, en het niet zien gebeuren dan omgekeerd. :)

ben ze benieuwd hoe het er uitziet!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-18 12:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen