Drachtige merrie voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Drachtige merrie voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:10

Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoor zoveel verschillende adviezen en meningen dat ik jullie om hulp vraag.

Merrie in kwestie loopt op de laatste loodjes.
Krijgt onbeperkt ruwvoer (voordoog en hooi gemengd) en staat overdag minimaal 8 uur op de wei.
smorgens een vitamine korreltje met een schep luzerne en savonds ook.

Ze ziet er goed uit en niks te mager.

Dierenarts raadde aan om niks aan het voer te veranderen behalve langzaam aan de luzerne omhoog. Zolang ze het hier goed op doet niks veranderen. Mocht ze te veel gaan inleveren kan er merriebrok extra gevoerd worden.

Nu sprak ik vanavond iemand die standaard 2x per dag ruwvoer voert. Overdag op de wei. En 2x per dag 1 kilo basisbrok en en 1 kilo merriebrok voert.
Volgens hem heeft een dragende / zogende merrie altijd merriebok nodig.

Wat voeren jullie normaal?
Wat zijn jullie gaan voeren tijdens de dracht en hoe hebben jullie dit opgebouwd?
Zijn jullie ook meer gaan voeren toen het veulen er naast liep?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Drachtige merrie voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:14

Onze drachtige merries hebben altijd gewoon op de weide gestaan,onbeperkt,maar kregen nooit iets bij,en stonden altijd te dik.
Het zal ook allemaal afhangen wat voor type paard je hebt.
Als ze goed staat,zou ik niets veranderen.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Drachtige merrie voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:25

Drachtige merries hebben meer mineralen nodig en ongeveer dubbele vitaminen. Zeker de grotere hoeveelheid fosfor is een dingetje. Ik zou dus eerder tarwezemelen bijvoeren dan luzerne. Hoewel bij voorkeur 1:1 (1g/kg normaal ideaalgewicht per product). Welke mineralenbrok voer je?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:25

Ik vind ook dat een dragende / zogende merrie altijd merriebrok nodig heeft, al kan een vette volle weide wel veel vervangen.
Mij gaat het om de juiste vitamines en mineralen die de merrie weer doorgeeft aan haar veulen.

Naarmate het veulen ouder wordt, zal de merrie meer moeten doorgeven. De meeste zogende merries vallen daarom snel en veel af. Dat wil je voorkomen door op tijd en in voldoende mate merriebrok bij te voeren.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:28

Merrie krijgt nu vitalbix wel iets meer als de normale onderhoudsdosering.

Hoe bouw je de merriebrok dan op? Paard is niet gewend om grote hoeveelheden krachtvoer te krijgen.
En wat is naast pavo een goede brok /meusli?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:39

Merriebrok moet je idealiter vanaf 7 maanden gaan voeren.

Vooral de verhoudingen in mineralen is belangrijk. Minder kans op OC/OCD.

PAVO heeft een goede merriebrok maar Subli ook.
Er zijn nog wel meer merken met brok voor drachtige merries.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Drachtige merrie voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:43

Als ze 400kg hoort te wegen (wanneer ze niet drachtig en niet te zwaar is) kan je het af met 500g vitalbix daily complete, 500g luzerne en 500g tarwezemelen. Je kan ook kiezen voor 1.2kg breed & grow, maar dat bevat meer energie (ewpa/kcal) en is dus niet handig bij een al wat vette merrie.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Drachtige merrie voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:46

F-AM --> KS. Dit is het beste forum voor dit topic.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:54

Hier gaan de drachtige merries niet meer op de merriebrok. Regelrechte onzin. Wij voeren nagenoeg onbeperkt top kwaliteit hooi (bemest), aangevuld met max. 1 kg per dag Pavo brok. Daarnaast krijgen ze in de laatste maanden van de dracht meer luzerne. Zo gauw als het veulen geboren is, gaan ze over op de merriebrok. Max. 2 kg per dag en nu (met de overvolle voorjaarswei) 1 kg. per dag, aangevuld met wat luzerne. Zodra als de merrie ook maar iets gaat inleveren, ga ik Pavo Energy Control bijvoeren. Dat laatste zet mooi aan bij de merrie. Maak nooit de fout door een magere merrie meer merriebrok te gaan voeren om haar zodoende dikker te krijgen. Het enige wat er dan gebeurt is dat merrie meer melk gaat geven en dus nog dunner wordt.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:16

felicity schreef:
Merrie krijgt nu vitalbix wel iets meer als de normale onderhoudsdosering.

Hoe bouw je de merriebrok dan op? Paard is niet gewend om grote hoeveelheden krachtvoer te krijgen.
En wat is naast pavo een goede brok /meusli?


Je voert al Vitalbix dus kan heel makkelijk over naar Vitalbix breed & Grow. Blijf je laag in suikers
En zetmeel en ga je kwa vitamines en mineralen hard omhoog. En je hoeft er niet mega van te voeren.