Weer niet drachtig, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninix
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 16:04

De merrie is nu net 9 jaar. En ook de vorige keer steeds mooi hengstig geweest.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:05


Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:10

Jibbel schreef:
Ja, maar als je een merrie hebt die standaard haar ei veel te groot laat worden voor het springt (zoals bij die van mij het geval was), dan krijg je slechte kwaliteit ei en minder kans op dracht. Waarom (als je weet dat dat zo is) de natuur niet een handje helpen door wel af te spuiten?


Omdat je niet weet of dat bij deze merrie het geval is. En als je twee dingen tegelijkertijd gaat varieren en de merrie raakt drachtig weet je nog steeds niet waar het aan ligt. Eerst maar eens kijken wat er gebeurt als je de natuur zoveel mogelijk nadoet. Gewoon op geleide van het gedrag van de merrie insemineren met onverdund sperma tot de merrie afslaat is wat er normaal bij een merrie in de wei bij de hengst ook gebeurt. Als dat voldoende is, is dat voldoende.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:14

Coca2018 schreef:


Hier ga ik in mee, ik heb haar telefonisch gesproken en ze lijkt mij zeer kundig.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:21

Ibbel schreef:
Jibbel schreef:
Ja, maar als je een merrie hebt die standaard haar ei veel te groot laat worden voor het springt (zoals bij die van mij het geval was), dan krijg je slechte kwaliteit ei en minder kans op dracht. Waarom (als je weet dat dat zo is) de natuur niet een handje helpen door wel af te spuiten?


Omdat je niet weet of dat bij deze merrie het geval is. En als je twee dingen tegelijkertijd gaat varieren en de merrie raakt drachtig weet je nog steeds niet waar het aan ligt. Eerst maar eens kijken wat er gebeurt als je de natuur zoveel mogelijk nadoet. Gewoon op geleide van het gedrag van de merrie insemineren met onverdund sperma tot de merrie afslaat is wat er normaal bij een merrie in de wei bij de hengst ook gebeurt. Als dat voldoende is, is dat voldoende.


Klopt, maar daarom gaf ik in mijn post ook aan dat het handig is om de merrie te scannen na het insemineren, om te zien of het ei weg is (of dat het doorgroeit), aangezien dat in de voorgaande pogingen ook niet gebeurd is. Dan weet je waar je naar kijkt en hoe de cyclus van je merrie verloopt, zonder weer een cyclus te verspillen aan 'blind' proberen tot ze afslaat.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Weer niet drachtig, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:37

Ik heb niet alle reacties hierboven gelezen. Maar er kunnen 3 dingen mis zijn;
- De merrie
- De hengst
- Het management
Je hebt meerdere hengsten geprobeerd dus daaraan zal het niet liggen.
Het kan uiteraard aan de merrie liggen, maar onderscheid het management niet.
Heb je elke keer dezelfde dierenarts gehad? Heb je na het insemineren ook gecontroleerd of je merrie kort daarna geovuleerd hebt? Is er een moment dat de merrie niet drachtig wordt? Op dag 18 nog nooit een dracht gezien?

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:49

Brandes formula gebruiken!!
Super ervaring mee. Dekseizoen 2016 totaal mislukt, 2017 op tijd begonnen met Brandes formula, merrie in 1 x drachtig.
Dit jaar bij tweede inseminatie rondje drachtig.
Rond afveulen formala gegeven tot en met moment van positief scannen.

Dekseizoen 2017 en 2018 niet eens gescand of er een goed ei zat, merrie was goed hengstig en bij het insemineren voelde ze dat ook, alleen wezen scannen om te kijken of het ei eraf is gegaan.

Merrie niet gespoeld, geen kweek genomen. Dit was helaas de laatste jaren wel het geval.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Weer niet drachtig, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:12

Wat is de afstamming van de hengst en merrie?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Weer niet drachtig, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 23:05

Wat heb jij een vreemde dierenarts zeg...

Als hij een punthoofd van je krijgt, is dat meer omdat hij zelf te lui is om na te denken dan dat het aan jou ligt...

Hier heeft het 2, bijna 3 jaar geduurd voordat een merrie drachtig was. Meerdere keren gespoeld.
Anyway.... Gang van zaken hier:
Merrie hengstig > dagelijks scannen tot ei voldoende groot is > insemineren > dag er op scannen of het ei weg is, anders nogmaals insemineren > zodra ei weg is 18 dagen wachten en dan scannen op dracht.

Anyhow, in de tussentijd meerdere keren gespoeld, uitstrijkjes gemaakt en noem het allemaal maar op.
Uiteindelijk op Regumate gezet. Twee merries drachtig, één heeft verworpen in oktober/november? Andere loopt nu een 3 dagen oud veulentje bij. "De natuur wil het niet." Zou kunnen hoor, persoonlijk zou ik ook niet zolang proberen, maar het is niet mijn paard en ik steun de eigenaar natuurlijk wel in zijn wens. Maar in dit geval is het wel een ijzersterk en kerngezond veulen, dat in een poep en een scheet geboren is en die zichzelf heel goed heeft gered. Zonder hulp staan en drinken binnen een uur.

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: Weer niet drachtig, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:44

Ik heb ook een merrie gehad die steeds kort drachtig werd maar niet bleef. We hebben haar aan de regumate gehad en er kwam een veulen uit. Helaas bracht haar bevalling ook nogal wat problemen met zich mee. We hebben daarna nog 1 veulen eruit kunnen krijgen zonder regumate en daarna begon het riedeltje opnieuw.
Omdat wij dit niet wilde, niet voor haar en niet voor onszelf hebben we een huisje voor haar gevonden waar ze beter op haar plek is en geen veulens meer hoeft te krijgen.

mailow

Berichten: 594
Geregistreerd: 28-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:53

Ninix schreef:
in welke regio zit je TS?want mss weet een bokker wel een heel goeie arts met ervaring bij moeilijke merries?

Regio Arnhem


Neem eens contact op met de kliniek in Zeddam. :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Weer niet drachtig, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:10

Misschien een andere dierenarts? Ik heb mijn merrie een keer achtergelaten bij de hengsthouder en toen de controle gegeven aan de dierenarts van de hengsthouder. Had ik nooit moeten doen want die had hele verhalen opgestoken wat er allemaal mis was en maar meteen alles afgespoten want mijn merrie zou vuil zijn. Dit alles met opvoelen terwijl ik duidelijk om scannen gevraagd had. Ben ook nog steeds benieuwd wat die flappert gespoten had. Mijn merrie was namelijk harstikke drachtig op 18 dagen scannen en gewoon schoon op de scan toen ik haar wegbracht. (En mijn eigenste dierenarts lachte zich een ongeluk na het debacle)