Training merrie na dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Training merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 23:13

(Weet niet of het topic hier juist staat, indien fout sorryyyyy O:) )

Hoihoi iedereeenn!

Sinds zaterdag (09/06/2018) is mijn merrie trotse moeder geworden van een merrieveulentje!
Nu is mijn vraag wanneer ik terug kan beginnen rijden en hoe ik dit het beste kan opbouwen.
Tijdens de dracht heeft ze nog getraind tot ongeveer midden maart, dus kleine 3 maanden geleden. Tegen het einde niet zo intensief meer.
Ik dacht om ongeveer een maandje te wachten met terug te beginnen rijden? Het is een springmerrie, hoe lang kan je het beste wachten met springen?

En het veulen op de stal laten, veronderstel ik? Ik ben wel van plan om ook dit een beetje op te bouwen. Momenteel is de merrie heel gesteld op het veulen, in de zin van dat ze haar altijd in het oog wilt hebben.
Tips hiervoor zijn ook altijd welkom!

Het is onze eerste (sport)merrie, ons eerste veulen en ook haar eerste veulen. Dus alle gouden tips, ervaringen en weetjes zijn welkom! :o

Alvast superbedankt!

Groetjes Myrthe xxx

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Training merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 07:21

Wij hebben destijds wel ongeveer een maand gewacht voor we weer iets gingen doen. Merrie wel gereden tot ongeveer 2 weken voor de bevalling.
We lieten het veulen gewoon mee in de bak lopen in het begin, als dat mogelijk is, scheelt het veel stress bij beiden...
Springen zou ik voorlopig maar even vergeten nog, een beetje stappen en wat basiswerk in draf en galop is al heel hard werken náást het zogen van een veulen.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Training merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 07:28

Wij reden altijd zolang het nog lukte door voor de bevalling. Sommige merries die hadden paar weken van te voren gewoon echt geen puf meer. Maar zo heb ik ook eens gehad ( was wel foutje met uitreken datum van de eigenaar) dat ik een merrie gewoon lekker reed inclussief galop ect. En ik de volgende dag weer naar stal kwam en er een veulen naast liep. Meestal laat ik na de bevalling ze week met rust en begin dan weer beetje met longeren totdat ze het neit meer erg vinden om gescheiden te worden en ga ik weer rijden wat ze aan kunnen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Training merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:57

Moderatoropmerking:
Ik verplaats het topic even naar de Kraamstal, ik denk dat je daar iets gerichtere antwoorden kunt krijgen :-)

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Training merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:02

Mijn schoonfamilie begint ook redelijk snel na de bevalling terug met merrie in training te nemen. Uiteraard eerst terug conditie opbouwen. Veulen blijft op stal. Ik vind dat op zich ook niet slecht dat ze al gewoon worden van af en toe zonder elkaar te zijn. Bespaart je achteraf vaak toch een hoop miserie. In het begin even niet zo leuk maar de meesten passen hun eigenlijk wel snel aan. Nog nooit geweten dat het niet ging. Ik ken er evengoed die zelfs op wedstrijd gingen en veulen thuis lieten...

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:27

Izzy19 schreef:
Mijn schoonfamilie begint ook redelijk snel na de bevalling terug met merrie in training te nemen. Uiteraard eerst terug conditie opbouwen. Veulen blijft op stal. Ik vind dat op zich ook niet slecht dat ze al gewoon worden van af en toe zonder elkaar te zijn. Bespaart je achteraf vaak toch een hoop miserie. In het begin even niet zo leuk maar de meesten passen hun eigenlijk wel snel aan. Nog nooit geweten dat het niet ging. Ik ken er evengoed die zelfs op wedstrijd gingen en veulen thuis lieten...


Deden wij ook alijd indd.
Alleen het paard dat ik nu rijd had een 1,5 week terug een veulen gekregen. Ik wou alleen even staart wassen van de merrie en het veulen in de box doen. Maar dat ging voor het eerst zolang ik al bij deze meneer de paarden doe niet. Het veulen wou echt niet mee lopen en de merrie wou echt niet verder als 2 meter er vanaf staan (was wel het eerste veulen van de merrie). Helaas is het veulen overleden een paar dagen terug. Dus hoe het verder was gegaan weet ik nu niet.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 18:11

Izzy19 schreef:
Mijn schoonfamilie begint ook redelijk snel na de bevalling terug met merrie in training te nemen. Uiteraard eerst terug conditie opbouwen. Veulen blijft op stal. Ik vind dat op zich ook niet slecht dat ze al gewoon worden van af en toe zonder elkaar te zijn. Bespaart je achteraf vaak toch een hoop miserie. In het begin even niet zo leuk maar de meesten passen hun eigenlijk wel snel aan. Nog nooit geweten dat het niet ging. Ik ken er evengoed die zelfs op wedstrijd gingen en veulen thuis lieten...



Ik was ook van plan om het veulen meteen op stal te laten.
Tot nu toe zijn ze alleen ng maar op de weide geweest, ze is ook in de weide bevallen. Hoop dat we ze tegen het einde van de week al eens binnen kunnen zetten. Ik wou dan beginnen met de merrie een keertje te poetsen in de gang, met het veulen op stal.
Volgende vrijdag komt ook de hoefsmid, dus ze zal tegen dan dat toch zeker moeten leren verdragen.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 18:13

wemkelover schreef:
Izzy19 schreef:
Mijn schoonfamilie begint ook redelijk snel na de bevalling terug met merrie in training te nemen. Uiteraard eerst terug conditie opbouwen. Veulen blijft op stal. Ik vind dat op zich ook niet slecht dat ze al gewoon worden van af en toe zonder elkaar te zijn. Bespaart je achteraf vaak toch een hoop miserie. In het begin even niet zo leuk maar de meesten passen hun eigenlijk wel snel aan. Nog nooit geweten dat het niet ging. Ik ken er evengoed die zelfs op wedstrijd gingen en veulen thuis lieten...


Deden wij ook alijd indd.
Alleen het paard dat ik nu rijd had een 1,5 week terug een veulen gekregen. Ik wou alleen even staart wassen van de merrie en het veulen in de box doen. Maar dat ging voor het eerst zolang ik al bij deze meneer de paarden doe niet. Het veulen wou echt niet mee lopen en de merrie wou echt niet verder als 2 meter er vanaf staan (was wel het eerste veulen van de merrie). Helaas is het veulen overleden een paar dagen terug. Dus hoe het verder was gegaan weet ik nu niet.


Oeii, hoe komt het dat het gestorven is?

Dit is ook mijn merrie haar eerste veulen. De eerste 2 dagen moest ze ook in haar zicht blijven. Nu lijkt dat al een beetje minder, het veulen loopt al eens wat verder weg en zij graast dan gewoon verder. Dus ben benieuwd hoe dat bij ons gaat lukken :D

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Training merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:47

Is niet bekend, lag gewoon dood in de wei. Of hij heeft een trap gehad van het andere paard met veulen of er zatten binnenin iets toch niet helemaal goed. Er was aan de buitenkant niks te zien in ieder geval en lag ook niet in een sloot. Hij was in die dagen harstikke gezond en vrolijk, en dronk goed.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Training merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:55

Staan ze met zijn 2-en in de wei of met meer?
Ik liet die van mij altijd met zijn tantes in de wei achter als ik ging rijden.
Ging eigenlijk gelijk goed.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 10:07

wemkelover schreef:
Is niet bekend, lag gewoon dood in de wei. Of hij heeft een trap gehad van het andere paard met veulen of er zatten binnenin iets toch niet helemaal goed. Er was aan de buitenkant niks te zien in ieder geval en lag ook niet in een sloot. Hij was in die dagen harstikke gezond en vrolijk, en dronk goed.


Wat erg...

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 10:12

ClauH schreef:
Staan ze met zijn 2-en in de wei of met meer?
Ik liet die van mij altijd met zijn tantes in de wei achter als ik ging rijden.
Ging eigenlijk gelijk goed.

Ze staan nu met 2-en. Veearts had aangeraden om zeker een week te wachten om de rest erbij te zetten. Hebben nog 2 ruinen en een pony (ruin). De merrie zal haar wel goed beschermen, maar konden toch best wachten totdat het veulen zich goed soepel en snel kon voortbewegen.

Ik vertrouw toch zeker 1 van die ruinen niet echt om haar erbij te zetten zonder de merrie. Durft onze pony ook al eens aan te vallen...

Het gaat in ieder geval een spannende dag worden als we ze allemaal gaan samenzitten. Ik zou liever langer wachten, maar m’n vader heeft daar een ander idee over. Ben al blij dat de veearts minstens een week gezegd had, anders had hij het al geprobeerd, denk ik :D