hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 20:06

Hoi,
In januari kochten we een 2e shet, omdat haar buik raar deed en ze dikker werd, is de da maandag geweest en ja hoor, onze shet verwacht een veulentje <3

Nu dus de vraag, hoe zien we wanneer het zal komen?
Volgens de da is het moeilijk te schatten (ze stond haar hele leven bij de hengst tot afgelopen december), omdat dit haar 1e veulen is en ze zelf jong is (3 jaar 2 maand), volgens hem zie je het niet altijd aan de uier dan :\
haar banden waren iets slap, maar zelf kennen we daar niets van
Als ik haar uier vergelijk met die van de andere shet, zie ik wel een duidelijk verschil.


Nog een vraag erbij, zetten we haar best apart van de andere shet? Ze zijn lief samen en maken geen ruzie maar de andere is wel baas
Afbeelding

Anoniem

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:37

Als ze gaat kegelen dan kun je het veulentje meestal wel binnen enkele dagen verwachten verwachten. Ik zou als het mogelijk is je merrie zeker alleen zetten, een bevalling is heel intensief dus in haar eentje zal wat rustiger zijn.

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:46

Wij houden altijd het uier in de gaten. Ga er niet vanuit dat ze kegelen, want dat doet lang niet elke pony. Als het uier zich echt goed vult, zal het veulen ook niet lang meer duren. Maar aangezien jouw merrie voor het eerst veulend, zou ik haar als ik jou was echt goed in de gaten houden, want ook het uier is niet betrouwbaar bij jonge pony's.

Dit is het uier van een van de shetten bij ons. Deze pony is hoogdrachtig, maar ook bij haar weten we niet wanneer we het kunnen verwachten omdat ze de hele zomer bij de hengst heeft gelopen.
Deze merrie heeft wel al meerdere veulentjes gehad.
Afbeelding

Houd je ons op de hoogte? :)

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 08:11

tnx, we hebben hun vandaag apart gezet maar wel langs elkaar

waauw, zo fel is haar uier idd niet gevuld, gelukkig staan ze wel aan huis dus we gaan wel regelmatig kijken, snachts heeft ze een hele ruime stal dus daar staat ze ook heel op r gemak

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:16

nayla schreef:
tnx, we hebben hun vandaag apart gezet maar wel langs elkaar

waauw, zo fel is haar uier idd niet gevuld, gelukkig staan ze wel aan huis dus we gaan wel regelmatig kijken, snachts heeft ze een hele ruime stal dus daar staat ze ook heel op r gemak


Waarom ervoor gekozen om ze uit elkaar te halen? Het kan nog wel weken duren.

Vaak voelen ze zich in kuddeverband veel meer op hun gemak. :j

Ik zou er wel voor zorgen dat je een stal paraat hebt staan waar ze, als het nodig is, in kan bevallen, of even apart kan worden gezet met het veulen.

Houd er rekening mee dat deze veulentjes even groot zijn dan een gemiddelde hond, dus je weiland moet ook voorzien zijn vangen goede extra lage omheining.

Je kunt overwegen, als je vermoed dat de bevalling nadert, een IP camera in de stal te hangen en haar 's nachts opsluiten, dat maakt het waken wellicht iets makkelijker.

Ook handig om het nummer van de DA onder de snelknop te zetten, stel je hebt deze nodig dat je de spoed zo kunt bellen.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 08:28

toen ze deze morgen buiten gingen, was de andere shet haar wat op aan het jagen, dit is niet hun gewoonte dus toch maar uit elkaar gehaald :) beetje overbezorgd denk ik :')

momenteel staat ze in de tuin, die is goed afgemaakt (er lopen 3 honden incl chihuahua in als de ponys er niet staan ), gelukkig grenzen 2 andere grasstukken aan de tuin zodat ze wel kunnen neuzen bij elkaar, de 2 kleinere weitjes zijn gesloten om wat bij te groeien

in de tuin is geen stal maar ze gaan elke nacht apart in een stal (alle paarden), nu ben ik pas geopereerd dus zo goed als altijd thuis, als ik zie dat het slecht weer is, zet ik haar wel in de stal :j
de da zei ook van haar een paar dagen met het veulen extra binnen te houden en dan n paar keer per dag uit te laten

nr van de da ga ik idd op de snelknop zetten, goede tip! verder staat ons raam snachts open dus we horen vaak wel wat de paarden doen, een ip camera moet ik even voor kijken

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:41

Let ook zeker op verandering in gedrag. Is ze ineens extra knuffelig sochtends? Wil ze niet naar buiten terwijl ze dat normaal wel wil? Laat ze haar voer staan? Is ze bijzonder onrustig? Dat zijn allemaal goede tekenen dat het eraan zit te komen, al hebben sommige merries het ook als het veulen proefdraait (10 dagen draai). Maar hou ze dan zeker extra in de gaten.
Ook als de vorm van de buik ineens veranderd of de buik lijkt ineens een stuk dunner, zou dat een teken kunnen zijn.
Daarnaast leggen ze nog weleens hele dunne, kleine hoopjes mest de dag voor de bevalling, maar dat kan natuurlijk ook komen van weidegang oid. Succes alvast!

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 08:47

gisteren deed ze wel anders in de tuin idd, ze stonden achteraan te grazen, ineens rent sophia (drachtige merrie) naar voren waar ze mesten, en mest ze , platter als de andere hoopjes, mijn gedacht was ook vooral, mss van het gras maar ze staan eigenlijk altijd wel op gras... ze is ook rustiger als ik gewoon ben, maar dat is al een paar dagen zo
ik ga gewoon nog extra kijken en kroelen tussendoor, vind ze vast niet erg :D

alvast bedankt voor alle tips, kan ik echt wat mee :j

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:58

Kon de DA ook geen enkele inschatting maken van hoelang het nog ging duren?

koetje28

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:11

probeer regelmatig te temperaturen
eerst om haar basis temperatuur te weten en dan als haar temperatuur daalt (echt een graad of meer lager) dan komt het veulen meestal binnen 24 uur :)

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:13

Ik zie in topics ook vaak iets met PH-waarde van melk voorbij komen. Heb ik geen verstand van, maar zou je kunnen opzoeken?

Veel succes :D

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 09:14

helaas niet zei hij, evt als hij haar buik schoor en een hoefje kon zien maar dan moest het veulen nog net goed liggen dus dat hebben we niet gedaan

temperatuur kunnen we ook doen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:39

Wordt spannend.
Zal vast niet lang meer duren. Hopelijk voor deze maand nog :)


Ik voel me geroepen om foto's te maken als het veulen er is :D

Anoniem

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:53

Spannend!

Die van mij gaf geen tekenen.. uier was wel mwah, maar niet spectaculair groot en ze kegelde ook niet. Ik had geluk dat er een paard gek deed snachts waar de stalbaas wakker van werd.. mijne was ook een verrassing!

Kun je haar onder de camera zetten? Dat geeft al veel rust. Apart zou ik ook doen, je weet niet hoe de ander op een veulentje reageert!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:01

Je kan melkstrips kopen om de daling in de PH in de gaten te houden. Dit werkt heel prettig. Alleen bij de ene merrie daalt de PH in een paar dagen, bij een ander gaat het sneller.

Ik zou ze, als het veulen geboren is, zoveel mogelijk buiten hebben, lopen is goed voor een veulen. Als ze gewend zijn elke nacht op stal te gaan, dan kan je dat doen en verder dus gewoon lekker in de wei

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 14:46

Art, altijd welkom dan :D
Idd zo veel mogelijk buiten maar niet bij de andere shet tot we weten hoe ze reageren en kennis konden maken tussen de draad door

Er staan 3 paarden bij haar in de buurt snachts dus hoop dat die idd supporteren zodat wij het ook horen , camera moet ik even voor kijken

Spannend allemaal :=

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:12

Mijn merrie heeft haar bevalling tegen gehouden doordat ze niet bij de kudde stond. Snachts stond ze apart van de rest ivm de bevalling.

De avond van te voren drupte er melk langs haar benen. Apart gezet en gelijk stop er op. Volgende ochtend niks aan de hand, enkel enen harsje. We zetten ze bij de groep een nog geen uur later, veulen geboren.

Als ze graag bij elkaar zijn zou ik ze bij elkaar houden of in iedergeval overdag bij elkaar. Je kunt dan gauw genoeg een draadje spannen als het geboren is.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:13

Ohh echt spannend en in plaats van 1 merrie kopen er 2 krijgen.
Ben benieuwd.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 23:04

*update*
Sophia is deze avond bevallen van een hengstje *\o/*
Zaterdag zag ik dat haar buik naar een punt gezakt was en haar uier voller was. Gisteren en vandaag voormiddag alles nog hetzelfde en rond 18u ging het opeens heel snel :j melk spoot eruit, ze kwam tegen me hangen en bleef me volgen, 15 min later ging ze liggen en weer 15 min later was James er <3
Da is geweest en moeder en zoon stellen het goed
Afbeelding

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:10

Gefeliciteerd!!! *\%/*

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:13

Wat een knappie

Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:16

Ah wat een schat! Gefeliciteerd *\o/*

xjessie74

Berichten: 513
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:35

<3 Gefeliciteerd!! Wat een leukerd!! En super fijn dat je erbij was!

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:36

Wat een mooi veulen, gefeliciteerd! Meer foto's?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: hoe weet ik wanneer mijn shet gaat bevallen? surprise dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:40

Wat een perfect bloesje heeft James