Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleine beetjes bloed plassen

 
Profiel   

We hebben hier 1 drachtige merrie op stal die waarschijnlijk al over tijd is, maar omdat ze bij de hengst heeft gelopen kan dat niet et zekerheid gesteld worden. Heeft iemand ooit eerder meegemaakt dat een merrie vlak voor de bevalling kleine beetjes vocht met bloed plaste? Ik heb nog niet kunnen nagaan of het daadwerkelijk urine is of iets anders. Ik heb 3 verschillende dierenartsen gesproken die het allemaal niet weten, de feiten zijn als volgt;

- Merrie is ongeveer een maand over tijd
- De uier is vol en net binnen 3 uur voller geworden dan ik ooit bij een paard heb gezien (geen groef meer tussen de achterkant van de uier), het vocht uit de uier is wittig maar nog steeds doorzichtig
- Merrie heeft oedeemvorming aan de onderkant van haar buik, ten hoogte van de navel
- Bloed en vocht kwam eerst in stroompjes, nu meer druppelgewijs. Doet heel erg denken aan een blaasontsteking, alleen ik heb mij door 3 dierenartsen laten vertellen dat dat bijna nooit voorkomt. Eerlijk is dat ik het zelf ook nooit gehoord heb en ik ben een vet tech/ master animal sciences.
- Merrie eet goed, is niet onrustig ook niet lethargisch
- Temperatuur is verhoogd, 39.2C

Als iemand iets weet hoor ik het graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 07:42 



 
Profiel   

Geen ervaring mee, maar als het mijn paard was zou ik even informatief de DA bellen (met name om de verhoging)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 07:44 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Geen ervaring mee, maar als het mijn paard was zou ik even informatief de DA bellen (met name om de verhoging)


Ik heb inmiddels 3 dierenartsen gesproken die allemaal voor een mysterie staan. Alleen hier is de dichtsbijzijnde DA 2,5 uur rijden, welcome to Canada..! Ik hoop dat iemand dit eerder heeft meegemaakt, de temperatuur verhoging kan ook een indicatie zijn voor veulenen, dus ik wilde niet gelijk met medicatie beginnen zoals 1 van de DA's suggereerde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 07:47 



 
Profiel   

Jeetje, dat is zachts gezegd niet praktisch.... hoe doe je dat dan met spoed?

Kan je verder niet helpen, succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 07:49 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Jeetje, dat is zachts gezegd niet praktisch.... hoe doe je dat dan met spoed?

Kan je verder niet helpen, succes


Het beste hopen en zelf een flinke portie kennis hebben. Ik heb meer dan 500 lammeren op de wereld gezet en 5 veulens op de koop toe, daarnaast heb ik mijn vet tech diploma en hands-on ervaring. Alleen dit heb ik nog nooit meegemaakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 07:54 



 
Profiel   

Zou zomaar kunnen dat je veulen onderweg is .
Heb het ook nooit gezien dit .
Maar zou t kunnen dat ze wat vruchtwater verliest ?
Als t uier zo vol geschoten is al
Duidt dat op aanstaande bevalling.
En er hoeft niet altijd al echte melk te komen .
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 08:08 



 
Profiel   

Nee hier ook nog nooit gehoord.
kan je het niet testen (net als bij mensen) of het vruchtwater is? Geen idee of dat bij paarden ook kan hoor.

Weet je de normale temp van de merrie?
Sommige merrie's gaan vlak voor de bevalling wel een halve tot 1 graad omhoog in temp, bij sommige een paar uur van te voren en bij de ander 24 uur.

Jammer dat het zo ver is om een da te laten komen, want anderzijds kan het natuurlijk ook foute boel wezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 08:14 



 
Profiel   

Hoe rood is het bloed? Want je kunt daar soms wel aan afleiden of het uit de bmm of de blaas komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 08:17 



 
Profiel   

Zou dit kunnen duiden op red bag delivery?

Ik weet het niet, en hoop erg van niet.
Als dat wél zo is krijg je je handen vol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 08:38 



 
Profiel   

Vaak gaat de temperatuur juist naar beneden voor de bevalling.
Kan het niet zo zijn dat er een adertje in de vulva is gesprongen? Gebeurd wel vaker bij drachtige merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 09:07 



 
Profiel   

Is de slijmprop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 09:16 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Vaak gaat de temperatuur juist naar beneden voor de bevalling.
Kan het niet zo zijn dat er een adertje in de vulva is gesprongen? Gebeurd wel vaker bij drachtige merries.

Je hebt gelijk, verkeerd getypt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 09:17 



 
Profiel   

UPDATE: Het veulen was in aantocht, maar de signalen waren verkeerd. Merrie is ongeveer 45 minuten aan het bevallen geweest en ik heb haar moeten helpen want het veulen kon er niet uit. Veulen lag in carpaalligging en kon niet gecorrigeerd worden, dus ik heb met draaien en de moeders persweeen het veulen kunnen verlossen. Eenmaal verlost (4.44 am on the 4th of July) bleek dat het veulen een misvormd voorbeen had. Het voorbeen kon helemaal niet strekken, zware atrofie aan de spieren in 1 beentje en kon dus ook niet staan. De merrie was uitgeput maar een superster, ze liet alles gebeuren, van melken tot het 'aanleggen' van het veulen. Uiteindelijk is het veulen om 9.44 in mijn armen ingeslapen. De dierenarts had zo'n malformatie nog nooit gezien, het wordt geweten aan het 'hypothyroid syndrome' iets wat kennelijk in deze omgeving voorkomt. Dus dit is een heel sneu verhaal met een slecht einde....

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 19:55 



 
Profiel   

Verdorie wat naar, maar fijn dat je de merrie in ieder geval hebt kunnen redden met je kennis.
Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 19:57 



 
Profiel   

Ach jeetje wat verdrietig. Heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 20:02 



 
Profiel   

Wat een vreselijk einde zeg. Gelukkig was je er wel bij om de merrie te helpen.
Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 20:34 



 
Profiel   

Ontzettend jammer, maar fijn dat de merrie het goed heeft gedaan. (En jij ook!)
Zo'n zware geboorte is niet niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 20:39 



 
Profiel   

Wat erg dit ! ;(
Gelukkig heb je je merrie kunnen redden met je vakkennis !
Veel sterkte met het verlies van het veulentje

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 20:46 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie medeleven!! Ik ben ook blij dat het met de merrie (naar omstandigheden) goed gaat, maar f*ck, ik voel me net een verrader... |( Het kind is mijn armen dood gegaan terwijl de mama mij vertrouwde met haar baby... Voelt niet goed. Maar ik ben heel blij dat de merrie het wel heeft gered. Het was niet mijn paard trouwens, maar dat maakt geen verschil voor het verdriet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-18 21:22 



 
Profiel   

Ah wat sneu :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-18 02:50 



 
Profiel   

Kan mij voorstellen dat je je k*t voelt,
Maar jij hebt je best gedaan en meer kun je niet doen.
Fijn dat het met de merrie goed gaat naar omstandigheden.

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-18 05:50 



 
Profiel   

Thanks guys!! En update! Ze heeft een fosterbaby!!! *\o/*

Na 30 uur is iemand die de merrie verloren was hierheen komen rijden met het veulen, en mama Aïsha heeft het merrietje met liefde geadopteerd <3 Bittersweet ending to something very sh*tty

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-18 23:37 



 
Profiel   

Perfecte oplossing voor merrie en veulen, super! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-18 00:19 



 
Profiel   

Oh wat fijn ! *\o/*
Mijn merrie heeft vroeger ook een veulen geadopteerd. Zo gelukkig was ze met het kleintje <3
Zijn er ook foto's van moeders en fosterbaby ? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-18 07:51 



 
Profiel   

Oh wat fijn! Voor beide partijen <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-18 07:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen