Afspenen, doe ik het zo goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:50

_Lina schreef:
karuna schreef:
3 maanden werkelijk dan al als advies gekregen? -O- dat is zoveel en veel te jong.


Dat heb ik niet geschreven he. :) Ik heb geschreven dat ik dit vaak in artikels gelezen heb. Maar dat vind ik persoonlijk zelf ook veel te jong. Daarom dat ik er voor gekozen heb het 5,5 te maken.
Echt inhoudelijk zijn er al veel goede tips voorbij gekomen.

Ik ben wel benieuwd naar die artikelen. Ik heb ooit een onderzoek van dichtbij mee gemaakt, grote Deense fokkerij en mezelf er best in verdiept. 3 maanden klopt echt niet. 6 begint in de buurt te komen, qua natuur ga je echter meer richting de 7/8 maanden. Ze zijn dan pas zelfstandig genoeg. 6 maanden snap ik nog, je zit vaak toch met data wat betreft inscharen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:52

Tamary, kinke en ik zitten al aardig op 1 lijn... dus dat is al makkelijk.
Uit de berichten van kinke spreekt ook ervaring, dus zou je daar met name op richten.

Je kunt ook advies vragen aan een prof, zoals machteld van dierendonck. Je kunt haar gewoon mailen. Zij zal echter nagenoeg hetzelfde zeggen.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:03

Met 3 mnd afspenen is echt veel te vroeg.

Ik riep altijd minimaal 6 mnd en het liefst een stuk langer.
Maar soms gaat het anders dan je wilt en moet je bij uitzondering toch eerder afspenen.

MIjn merrie kreeg toen haar veulen 3 mnd was een flinke allergische reactie met koorts. Uier leeg.
Da is diverse keren langs geweest, en had er een hard hoofd in dat het uier terug vol zou gaan lopen.
Voor haar veulen niet het beste, maar was in dat geval niet anders geweest (was er wel gewoon bij blijven lopen). Gelukkig at haar veulen al gras, hooi en veulenbrokjes.
Mijn merrie viel nog harder terug, maar toen ze beter werd kwam het uier toch weer opgang.
Ondanks de grote hoeveelheid voer wat er in mijn merrie ging bleef ze terug vallen, gaf letterlijk alles zo door aan haar veulen. Welke als kool groeide.
Daardoor toch besloten om haar met 5.5 mnd al naar de opfok te brengen.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:09

maar dat is hier dus niet van toepassing Kiki. Alhoewel dit vast voor de TS een bevestiging is dat 5,5 maand prima is.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:28

TS vraagt om de manier waarop en niet hoe oud, laten we even alleen reageren op haar vraag :)

Uit jou post lees ik dat je het beste voor hebt met moeder en kind, dus dat komt vast goed!
Meestal zijn die tinkers niet zn drukte makers O:)
Lekker bliiven oefenen met scheiden en wat met de merrie gaan doen.

De stal op de nieuwe locatie is jammer maar geen ramp, onze Kayra ging met 5 maanden van de moeder af doordat moeder alles gaf en zij zelf was een enorme tank. Ze is bij de nieuwe plek gekomen en gelijk op de wei gezet met 2, 2 jarige merries en na 2 rondjes rennen gingen ze snel van het hoge gras eten. O:) beetje vertrouwen in je veulentje <3

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:35

Stress komt er sowieso wel even, hoe oud ze ook zijn.
Voorheen bij de boer gingen ze met 4 maanden weg en mijn eerste veulentje bij de merrie ook om wille de merrie.
Haar zoon en adoptie zoon van vorig jaar (op 3 maand erbij gekomen en ook aan de uier) zijn met 10 maanden gespeend omdat de echte zoon hengst werd.
Ondanks dat ook die overal alleen mee naartoe gingen en haar eigen zoon heel nuchter was, heb ik niet minder stress ervaren dan bij eerder afspenen.

In jou geval ts zou ik eerst proberen te oefenen of thuis al iets eerder eraf halen dat ze kalmer is.
Zeker niet direct op de wei gooien.
Ook zou ik alleen vervoeren :j

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:14

Kinke schreef:
maar dat is hier dus niet van toepassing Kiki. Alhoewel dit vast voor de TS een bevestiging is dat 5,5 maand prima is.

Dat weten wij niet omdat ts daar niets verder over vermeld.
Geef alleen maar aan dat het met 5.5 mnd niet zo'n enorme ramp is om al af te spenen.
Liever met 5.5 mnd dan al met 3/4 mnd.

Maar goed het is ts haar veulen en ze denkt er verder goed over na. Dus zou idd geen verdere discussie moeten zijn.

Alleen vervoeren ben ik mee eens. Ik had nooit mijn merrie meegenomen. Puur omdat ik het doodeng zou vinden als mijn merrie op de terugweg de trailer zou afbreken omdat ze gescheiden worden. In geval van mijn merrie had dat veel meer stress gegeven dan nu ze zelf gewoon achter bleef op haar eigen plek.
Tuurlijk hebben ze stress van de verhuizing, en dat maakt niet uit hoe oud ze zijn.
Mijn ervaring is wel dat het jonge spul samen makkelijk inscharen is.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:57

Ik heb het altijd als volgt gedaan:

Met ongeveer 5 a 5,5 maand bracht ik het veulen alleen in de trailer naar een kennis.
Daar kwam het veulen alleen in een boks en werd meerdere keren per dag los gelaten in de bak.
Na een week haalde ik het veulen op om naar de opfok te brengen.

Ik kijk zelf altijd naar de merrie en het veulen wanneer ik afspeen.
Meestal is dat zo rond de 5 a 5,5 maand.
Maar moet bekennen dat ik ook al een keer de beslissing genomen heb met 4,5 maand.
Het veulen at de merrie gewoon op.
Was een groot hengstveulen. Stoer, brutaal en de merrie ( ondanks goed in het gras en 6 kilo merriebrok) was een hoopje ellende.


Ik ben niet zo voor een bepaalde leeftijd
Kijk naar het veulen en je merrie en je ziet wanneer het genoeg is

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 13:14

Oke ik probeer even de tijd te nemen om op alles te antwoorden, want er is in tussentijd alweer wat reacties bijgekomen. Ik ga niet per persoon antwoorden, maar even meer algemeen. :)

Ik lees veel reacties voorbijkomen van mensen die zich afvragen waarom ik mijn veulen nu al afspeen en ze niet gewoon nog een poos bij de moeder laat. Het is niet dat ik hiervan een tegenstander ben, maar ik heb het gevoel dat mijn veulen wel al best zelfstandig genoeg is en in mijn omgeving heb ik de voorbije jaren de meeste mensen rond deze leeftijd hun veulen zien afspenen en dat ging eigenlijk altijd wel goed. Het andere veulen waar mijn veulen met samen komt is van een goeie vriendin. Ik heb het geluk dat ik mijn veulen samen met haar veulen op de weide kan zetten, samen met nog een oudere merrie en een brave pony. We waren allebei van mening dat we onze veulens graag opdezelfde moment wouden afspenen, zodat ze zich wat aan elkaar kunnen optrekken. Samen leek ons eind augustus wel een goed tijdstip. Het lijkt me niet verstandig om dan pak weg mijn veulen nog 2 maand langer bij de moeder te laten en dan pas naar de weide te brengen, want dan hebben beide veulens de steun van elkaar niet in het begin. Ik hoop dat dit mijn verhaal wat duidelijker maakt. :)

Maar goed, zoals ik al aangaf is dit helemaal niet de reden waarom ik dit topic maakt. Het gaat inderdaad gewoon over hoe ik het beste hun kan scheiden en naar daar brengen etc. Hiervoor heb ik al enkele bruikbare tips gekregen waarvoor dank! Ik ben daarnet naar stal geweest en had van iemand hier de tip gekregen om moeder even in de stal te laten en met veulen even alleen over het erf te wandelen. En dat heb ik daarnet ook even gedaan en dat ging eigenlijk best goed! Zowel merrie als veulen waren heel rustig. :) Ik denk dat ik de komende dagen met mijn veulen even de trailer ga oefenen. Ik ga hem dan even open zetten op de parking en haar er even aan ga laten wennen.
Ik denk dat ik er dan toch voor opteer haar alleen te vervoeren als dit goed gaat. Maar ga dit op voorhand wel gewoon even uitproberen. Ik ben er nog niet over uit of ik haar vast zal zetten of los?

Er zijn hier nog enkele dingen voorbij gekomen waarvoor ik ook wel nog nadenk, zoals bv mama en veulen even een nachtje of 2 op de weide in questie te zetten en dan daarna mama weg te halen. Of over de veulens eerst even een nachtje samen ergens op stal te zetten. Dat zijn dingen waar ik zeker nog even over ga nadenken en wat ik ook even ga overleggen met mijn vriendin (de eigenaar van het andere veulen.)

Als laatste wil ik er ook nog even enkele artikels bijvoegen die ik gelezen had.

https://www.horses.nl/artikelen/afschei ... en-veulen/
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... an-veulens

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:17

Ik zou niet voor kiezen om mama weg te halen en veulen in de wei achter te laten.
Ik zou dood bang zijn dat het veulen door de draden gaat.
Veulens samen in een stal? Wij deden ze in tralie stallen naast elkaar. ( onderkant stal dicht, bovenkant tralies voor contact)

Christiene
Berichten: 7716
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:24

Alleen in de wei is een risico. Beste is als die al met dat andere veulen samen in een box kan. Als ze dan de wei opgaan kan die daar bij blijven. Anders loopt die alleen met drie vreemde.

Hier doen we ze per koppel voor het eerst buiten nooit alleen.

Leeftijd kwa spenen minimaal na vijf maanden oud. Drie maanden vind ik ook slecht als advies.

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:32

Hier zijn ze er altijd in 1 keer af gehaald. Lopen rekken met dan wel en dan niet zorgt alleen maar voor meer stress bij de veulens.
Als veulen verkocht was, bleef moeder thuis en veulen de trailer op, dit gaat voor mijn mening nog altijd het beste. eenmaal op de weide zijn ze toch wel rustig hoor, zeker als er een ander veulen is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:23

Luna2006 schreef:
Hier zijn ze er altijd in 1 keer af gehaald. Lopen rekken met dan wel en dan niet zorgt alleen maar voor meer stress bij de veulens.
Als veulen verkocht was, bleef moeder thuis en veulen de trailer op, dit gaat voor mijn mening nog altijd het beste. eenmaal op de weide zijn ze toch wel rustig hoor, zeker als er een ander veulen is.


Dat is ouderwetse nonsens......

In de natuur neemt het veulen mettertijd ook steeds meer afstand, dat is een natuurlijk proces. Je kunt het dier dus wennen aan het 'zonder moeder zijn' door het rustig op te bouwen.
Stel je hebt 4 paarden, dan zet je het veulen steeds vaker en langer zonder de moeder aan de andere kant vh draad. Dan kan het veulen niet meer drinken, en na verloop van tijd kun je ze dan scheiden.

Dat jij denkt dat het prima is betekent niet dat dit daadwerkelijk zo is. Getuige het aantal veulen met maagzweren en andere stressuitingen waar de gemiddelde paardeneigenaar geen kaas van heeft gegeten.
Dat je iets niet waarneemt, betekent niet dat het er niet is he?

Voortschrijdend, bewezen, inzicht maakt dat we het beter kunnen doen... doe aub iets met die kennis.

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:44

Hier ervaar ik 0% stress bij mijn veulens. Lopen in een evenwichtige kudde en gaan met een groep die ze kennen de weide op. Moedertjes blijven aan huis om uier in de gaten te houden. Na 2 maanden moedertjes er terug bij en veulen zal geen enkele keer drinken.

En neen maagzweren hebben ze niet ;)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:19

Luna2006 schreef:
Hier ervaar ik 0% stress bij mijn veulens. Lopen in een evenwichtige kudde en gaan met een groep die ze kennen de weide op. Moedertjes blijven aan huis om uier in de gaten te houden. Na 2 maanden moedertjes er terug bij en veulen zal geen enkele keer drinken.

En neen maagzweren hebben ze niet ;)


Rontgen-oogjes zijn een kostbaar bezit 8-)

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:22

Ninx schreef:
Luna2006 schreef:
Hier ervaar ik 0% stress bij mijn veulens. Lopen in een evenwichtige kudde en gaan met een groep die ze kennen de weide op. Moedertjes blijven aan huis om uier in de gaten te houden. Na 2 maanden moedertjes er terug bij en veulen zal geen enkele keer drinken.

En neen maagzweren hebben ze niet ;)


Rontgen-oogjes zijn een kostbaar bezit 8-)


Sommige paarden worden netjes nagekeken door hun eigenaar :+

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:41

Je veulen spenen met 5 mnd is prima hoor. En waar ze naar toe gaat klinkt ook goed. Ik heb ze liever dan ook eerst in een stal en als ze na een paar dgn een beetje ontwend zijn van mama en gewend aan de nieuwe vriendjes dan naar buiten.

Ik breng het veulen altijd samen met de merrie weg. Dan staan ze het rustigst op de trailer. Zet ze bij aankomst even samen op stal en laad dan de merrie op en ga naar huis. Dit kan je gewoon thuis ook al oefenen.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:02

ik zou gewoon opladen, desnoods klein beetje sedalin erin, niet vastzetten, zeiltje dicht en direct gaan rijden.

Dan op opfok adres nachtje in box met maatje en volgende dag samen de wei op.

gaat hier altijd goed

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Afspenen, doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 16:40

Het probleem is wel een beetje dat er op de weide geen echte afsluitbare box aanwezig is. Enkel een schuilstal. :)

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 21:42

Even een update voor degene die interesse hebben.

Vrijdag vertrekt mijn veulen naar de weide.

Ik heb besloten mijn veulen toch alleen te vervoeren in mijn 1 paards trailer. Gisteren zijn we beginnen oefenen met trailer laden. En dat gaat ontzettend goed! Met buideltasje vol wortelschijfjes als beloning en heel veel geduld. Hebben we haar vandaag er volledig in gekregen met de val en deurtje ook al eens volledig toe. Dit hebben we een 4 tal keer herhaald en allemaal zonders stress. Op het einde liep ze er al uit haar zelf in...

Voorraan in de trailer achter de stang heb ik 2 hooibalen geplaatst waar ik morgen nog een derde bij doe. Hier stond ze rustig van te eten. Ik heb haar dan even vastgemaakt, en het deurtje even toe gedaan en 5 min laten zitten. Wanneer ik het open deed stond ze er zeer rustig bij. :)

Ik heb ook een camera gekocht zodat ik goed kan zien wat er gebeurt onderweg.

Het enige waar ik nog niet zo goed over uit ben is of ik haar nu vast of los wil vervoeren. Ik heb schrik dat als ik haar los vervoer en ze haar draait ze misschien vast komt te zitten in de trailer omdat hij best small is. Maar als ze vast hangt heb ik dan weer schrik dat ze panikeert. Ze kent opzich het vast staan wel goed van bij het poetsen maar dat is natuurlijk een andere situatie. De rit is ongeveer 40 min.

Een foto van vandaag tijdens het oefenen.
Afbeelding